Als twee gebeurtenissen A en B onafhankelijk zijn, dan geldt dat Pr(A) * Pr(B) = Pr(A & B) Waarbij & 'doorsnede' betekent. Meestal neem je het aan. Doch, als je een setje formules hebt, dan kun je het wellicht uitrekenen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 12:44 schreef morgane het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoe ik kan uitrekenen of 2 gebeurtenissen onafhankelijk zijn? Ik heb het boek erbij gepakt en ook nog met Google gezocht, maar ik kan het nergens vinden. Ik kan door logisch beredeneren wel bedenken of ze onafhankelijk zijn, maar ik kan nergens vinden hoe ik het nou echt uit moet rekenen.
En zou je dat ook nog kunnen toelichten aan de hand van de juiste regels, zodat ik ook enig bewijsmateriaal heb om antwoord c extra kracht bij te zetten...quote:Op woensdag 26 maart 2008 10:18 schreef GlowMouse het volgende:
a. Statistisch onderlegde mensen hoeven niet noodzakelijkerwijs iets van kansrekening te weten.
b. Die mensen hebben de somregel niet begrepen: je kunt kansen alleen op gebeurtenissen optellen wanneer het gaat om gebeurtenissen binnen hetzelfde experiment die elkaar uitsluiten.
c. Juist antwoord.
Elk van de door jou genoemde paartjes is even waarschijnlijk. En dan zijn er 11 die de goede uitkomst hebben. Daarom is de kans 11/36. Dat wordt wel de kansdefinitie van Laplace genoemd. Technisch gezien is de uitkomstenruimte eindig en symmetrisch, vandaar dat Laplace opgaat.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:42 schreef Geluksknikker het volgende:
[..]
En zou je dat ook nog kunnen toelichten aan de hand van de juiste regels, zodat ik ook enig bewijsmateriaal heb om antwoord c extra kracht bij te zetten...
Zoals Iblis al aangeeft is hier de kansdefinitie van Laplace toepasbaar.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:42 schreef Geluksknikker het volgende:
[..]
En zou je dat ook nog kunnen toelichten aan de hand van de juiste regels, zodat ik ook enig bewijsmateriaal heb om antwoord c extra kracht bij te zetten...
Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van een Bernouille experiment m.b.t de kans op k keer 1 in k worpen, met succeskans p = 1/6. De gevraagde kans is dan P(X=1) + P(X=2) of 1 - P(X=0).quote:Op woensdag 26 maart 2008 12:44 schreef Geluksknikker het volgende:
Ok duidelijk, maar geldt hier geen formule voor? en moet je dus altijd alles uitschrijven om tot een uitkomst te komen?
De formule is – mits elke uitkomst even waarschijnlijk is: aantal gunstige uitkomsten/totaal aantal uitkomsten.quote:Op woensdag 26 maart 2008 12:44 schreef Geluksknikker het volgende:
Ok duidelijk, maar geldt hier geen formule voor? en moet je dus altijd alles uitschrijven om tot een uitkomst te komen?
Ok, maar als je in plaats van 2 keer, drie keer gooit, dan verandert de k dus in 3 en hoe wordt dan deze formule verder ingevuld....kans zou dan volgens mij 96/216 = 12/27 worden.....komt dat dan ook bij deze formule uit?quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van een Bernouille experiment m.b.t de kans op k keer 1 in k worpen, met succeskans p = 1/6. De gevraagde kans is dan P(X=1) + P(X=2) of 1 - P(X=0).
Bij een dergelijk experiment is de kans P(X=x) = (n boven k)*pk*(1-p)n-k
Voor 1 - P(X=0) krijg je dan 1 - ((2 boven 0)*1/60*5/62) = 1 - 25/36 = 11/36.
Je berekening klopt niet helemaal. Die kans zou je ook kunnen berekenen d.m.v. 1 - de kans op '0 keer 1' m.b.v. de kansdefinitie van Laplace te bepalen. Het aantal uitkomsten waarbij 0 keer 1 gegooid wordt omvat alle mogelijke combinaties van 3 cijfers van de getallen 2 t/m 6 oftewel 5x5x5 = 125. Het totaal aantal uitkomsten bij 3 worpen omvat alle mogelijke combinaties van 3 cijfers van de 1t/m6 = 6x6x6 = 216. De kans op minstens 1 keer 1 bij 3 worpen is dan 1 - (125/216) = 91/216.quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:28 schreef Geluksknikker het volgende:
[..]
Ok, maar als je in plaats van 2 keer, drie keer gooit, dan verandert de k dus in 3 en hoe wordt dan deze formule verder ingevuld....kans zou dan volgens mij 96/216 = 12/27 worden.....komt dat dan ook bij deze formule uit?
dan zou je volgens mij op 125/216 uitkomen en dat kan niet kloppen denk ik....quote:Op woensdag 26 maart 2008 14:48 schreef Underdoggy het volgende:
maak van de 2 een 3, dus 3 boven 0 en 5/6^3 in die formule. Correct me if i'm wrong
Je hebt gelijk! dank voor de uitlegquote:Op woensdag 26 maart 2008 14:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je berekening klopt niet helemaal. Die kans zou je ook kunnen berekenen d.m.v. 1 - de kans op '0 keer 1' m.b.v. de kansdefinitie van Laplace te bepalen. Het aantal uitkomsten waarbij 0 keer 1 gegooid wordt omvat alle mogelijke combinaties van 3 cijfers van de getallen 2 t/m 6 oftewel 5x5x5 = 125. Het totaal aantal uitkomsten bij 3 worpen omvat alle mogelijke combinaties van 3 cijfers van de 1t/m6 = 6x6x6 = 216. De kans op minstens 1 keer 1 bij 3 worpen is dan 1 - (125/216) = 91/216.
Vul je de eerder genoemde formule in dan krijg je 1 - ((3 boven 0)*1/60*5/63 = 1 - 125/216 = 91/216.
weinig kans....quote:Op donderdag 27 maart 2008 13:09 schreef Haushofer het volgende:
Het ligt aan jou.
Als X de ogensom is van de aanvaller, en Y de ogensom van de verdediger, dan wordt gevraagd P(X > Y). Dit is E(P(X > y | Y=y)). Geen eenvoudige uitdrukking om uit te rekenen in ieder geval, omdat alleen het berekenen van P(X > y | Y=y) bij 7 dobbelsteentjes op papier ondoenlijk is. Je moet dan gaan programmeren, en dan is een simulatie sneller geprogrammeerd.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 12:09 schreef Montov het volgende:
Weet iemand hoe de kansberekeningen in dit spel berekend kunnen worden? Dus, hoe groot is de kans dat bijvoorbeeld 8 dobbelstenen wint van 7 dobbelstenen, waarbij een gelijk aantal ogen dus verliest betekent voor de aanvaller?
Dobbelstenen in Las Vegas voldoen aan die eis.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 11:16 schreef MouzurX het volgende:
Maare ff over eht dobbelsteen gooien ... dan meot je wel een goede hebben zonder gaten erin ( die puntjes) want dat zou de kans waarschijnlijk wel kunnen beinvloeden .. of 1 met veel "inkt" erop . etc etc..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |