quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:43 schreef Xenwolfie het volgende:
Zijn de moderne platenspelers anders dan platenspelers uit de tweede wereldoorlog? Ik ben erg geinterreseerd in muziek van de Tweede Wereldoorlog, en ik zou zelf eens deze muziek te willen bemachtigen zoals het echt was in plaats van zo'n verneukte 128 of nog erger 32kb/s WWII muziek die over het net zwerven.
Als ik bijvoorbeeld zo'n USB platenspeler koop, kan ik daarmee platen uit WWII erop draaien of zijn die anders?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:43 schreef Xenwolfie het volgende:
Zijn de moderne platenspelers anders dan platenspelers uit de tweede wereldoorlog? Ik ben erg geinterreseerd in muziek van de Tweede Wereldoorlog, en ik zou zelf eens deze muziek te willen bemachtigen zoals het echt was in plaats van zo'n verneukte 128 of nog erger 32kb/s WWII muziek die over het net zwerven.
Als ik bijvoorbeeld zo'n USB platenspeler koop, kan ik daarmee platen uit WWII erop draaien of zijn die anders?
quote:78 TOEREN PLAAT
Een 78 toeren plaat is een oude grammofoonplaat van hard vinyl, die makkelijk in stukken breekt als je hem laat vallen. Dit is misschien de reden waarom er zoveel oude opnames verloren zijn gegaan. Voor deze kunststof plaat hebben er nog oudere opnames bestaan, op rollen van was. Maar pas na de uitvinding van de ronde grammofoonplaat is de grote verspreiding van populaire muziek over de hele wereld begonnen. Tot in de jaren 1960 worden muziekopnames op deze breekbare 78 toerenplaten uitgebracht. Met de introductie van de buigzame LP of langspeelplaat van zacht vinyl verschijnt er een nieuw medium waar veel meer nummers en zelfs stereogeluid op past en is het met de 78 toeren plaat gedaan.
bron: http://www.culturebeats.nl/Mixtweb/tref1.htm
quote:De langspeelplaat werd geïntroduceerd in 1948 door CBS. Sinds 1990 is de langspeelplaat grotendeels vervangen door de compact disc, hoewel sommige artiesten nog steeds hun muziek alleen op lp uitbrengen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
grote kans dat je dus met 78 toeren platen te maken krijgt
[..]
helemaal zeker dus, je moet dus zien dat je een platenspeler krijget die 78 toeren ondersteunt, mss ook een andere naald kan nodig zijn, aangezien het breedere groeven zijn dan een normale LP.
quote:* Bosbeetle draait nu even swordfishtrombones om
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:29 schreef ralfseltje het volgende:
Woei leuk topic!
Mijn platenspeler heeft gewichtjes aan de arm van de naald hangen, zodat je hem goed kunt afstellen op je plaat. Kan het kwaad als de naald te hard op de plaat drukt, dus als hij te zwaar is? Nooit last van gehad maar ik vroeg het me ff af...
Eh, als het ding net niet stuitert geloof ik nooit dat de muziek goed kan klinken.quote:Op zondag 7 oktober 2007 21:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
als je hem te zwaar zet dan slijten je platen sneller. Het beste schijnt te zijn als hij er goed op ligt en net niet stuitert.
Met suiteren bedoel ik dus echt loskomen van de plaat (je muziek skipt dan ook)quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:51 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Eh, als het ding net niet stuitert geloof ik nooit dat de muziek goed kan klinken.
Ik ben al aan het sparenquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:12 schreef ralfseltje het volgende:
Wie gaan er in november naar de platenbeurs? Ik ga zeker ff kijken
Nee. Je moet hem zo afstellen als in de handleiding van de naald staat beschreven.quote:Op zondag 7 oktober 2007 21:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
als je hem te zwaar zet dan slijten je platen sneller. Het beste schijnt te zijn als hij er goed op ligt en net niet stuitert.
waar is die?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:12 schreef ralfseltje het volgende:
Wie gaan er in november naar de platenbeurs? Ik ga zeker ff kijken
Ik heb hem laatst nog op de Kleine Berg in Eindhoven zien staan.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:49 schreef Magereheinus het volgende:
Laatst ook weer wat vinyl gedraaid. Heb nog niet zo veel vinyl(31 waarvan ook nog eens twee 7")maar vind het wel magisch. Ik zoek ook nog Revolver op vinyl, dan heb ik mn Beatles collectie compleet maar kan m nergens vinden
Platenbeurs is inderdaad op 17 en 18 november.quote:Op maandag 15 oktober 2007 02:47 schreef HAL9000S het volgende:
Als die platenbeurs na 18 november is, dan ben ik er 100% zeker bij. Mooie gelegenheid om 3 maanden afwezigheid goed te maken.
Zo dat mag ik ook niet missen neequote:Op maandag 15 oktober 2007 12:05 schreef PDOA het volgende:
*noteert 17 november in agenda*
Ik heb laatst een reserve-exemplaar aangeschaft voor 5 euro, in heel goede staat. Ze zijn heel vaak voor tussen de 5 en 10 euro te vinden. 25 euro voor die plaat is diefstalquote:Op dinsdag 6 november 2007 23:45 schreef MASD het volgende:
is 25 euro voor een "never mind the bollocks" plaat te doen?probeer nog wel af te dingen.
Wat voor soort site is het eigenlijk? Ik vind de prijzen die ik zo snel zie aan de hoge kant. 19 euro voor een LP op het Epitaph label terwijl die LP gewoon nog gemaakt wordt.... Je betaalt er normaal ongeveer 12 euro voorquote:Op maandag 29 oktober 2007 19:49 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Yo, ik heb een paar waardevolle stones platen nu, volgens www.eil.com dan, de site die ik gebruik kwa taxeren
De originele uitgave is ZONDER titel op de voorkant, alleen de koequote:Op woensdag 7 november 2007 10:29 schreef n0r het volgende:
Heb ook even een vraagje.
Is de Atom Heart Mother hoes van Pink Floyd origineel met of zonder titel op de voorkant?
Ik heb er namelijk, eentje met titel en eentje zonder, allebei in hetzelfde winkeltje gespot
Hmm ja. Ik weet niet wat ik nou van het artikel moet denken. "Niets" komt aardig in de buurt.quote:Op maandag 29 oktober 2007 19:43 schreef mr_cucumber het volgende:
Leuk stukje over 'the return of vinyl' :
http://www.wired.com/ente(...)0/listeningpost_1029
quote:Op donderdag 8 november 2007 07:17 schreef HAL9000S het volgende:
Mn nieuwst aanwinst trouwens:
Nick Drake - Fruit Tree -limited edition-
[ afbeelding ]
* Bosbeetle steekt zn hand opquote:Op donderdag 8 november 2007 07:18 schreef HAL9000S het volgende:
Heeft er iemand interesse trouwens in Nick Drake - Bryter Layter, mint condition? Ik heb 'm nu 3 keer, 180 grams, een repress en in de fruit tree box.
quote:Op donderdag 8 november 2007 08:48 schreef HAL9000S het volgende:
maar liever ruil ik voor iets leuks.Die 35007 plaat bijvoorbeeld
Can't blame me for tryingquote:
Ik heb ook interesse!quote:Op donderdag 8 november 2007 07:18 schreef HAL9000S het volgende:
Heeft er iemand interesse trouwens in Nick Drake - Bryter Layter, mint condition? Ik heb 'm nu 3 keer, 180 grams, een repress en in de fruit tree box.
Nog niet helaas.quote:Op donderdag 8 november 2007 05:55 schreef HAL9000S het volgende:
Vingerplant, ben jij die 7" van ACME nog ooit tegengekomen? Die staat nog steeds erg hoog op m'n wantlist, heb 'm laatst maar op CD () moeten kopen.
hoort ook zoquote:Op donderdag 8 november 2007 19:25 schreef Hukkie het volgende:
Heb van een kennis als wederdienst een originele Pink Floyd - Meddle gekregen. Heb geen idee of het biezonder is, maar ik ben er wel trots op.
Hoe is het vinyl van het White Album? Mijn exemplaar is blijkbaar ooit in verkeerde handen geweest (uitgeleend aan een minder zorgvuldig iemand) en op beide lp's zitten krassen en vetvlekken. En niet onbelangrijk: wat is de prijs?quote:Op donderdag 8 november 2007 11:16 schreef n0r het volgende:
Er ligt hier in Eindhoven een Beatles White album, voor de liefhebber, alleen de rug is een beetje kapot.
De rest van de Beatles discography ligt er ook ongeveer, behalve sgt peppers, want die heb ik al![]()
Ik ga het morgen even goed voor je bekijkenquote:Op donderdag 8 november 2007 20:24 schreef vingerplant het volgende:
[..]
Hoe is het vinyl van het White Album? Mijn exemplaar is blijkbaar ooit in verkeerde handen geweest (uitgeleend aan een minder zorgvuldig iemand) en op beide lp's zitten krassen en vetvlekken. En niet onbelangrijk: wat is de prijs?
Serge Gainsbourgquote:Op donderdag 8 november 2007 20:15 schreef zwareshag het volgende:
[ afbeelding ]
Een van de mooiste nummers die ik ken met een van de mooiste vrouwen in de muziek naakt op de voorkant![]()
.
Hij is me alleen een beetje te duur.
Er staat nu een examplaar op ebay in ieder geval.quote:Op vrijdag 9 november 2007 04:30 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Serge Gainsbourg![]()
Histoire de melody Nelson zoek ik nog altijd op vinyl....
quote:Op donderdag 8 november 2007 23:44 schreef n0r het volgende:
[..]
Ik ga het morgen even goed voor je bekijken
Ik ben gisteren geweest (Ook even Planet Waves van Bobby Dylan meegenomenquote:
Ook besteld, nogmaals dank voor de tipquote:Op donderdag 8 november 2007 07:17 schreef HAL9000S het volgende:
Mn nieuwst aanwinst trouwens:
Nick Drake - Fruit Tree -limited edition-
[ afbeelding ]
Die wil ik ook nog wel op vinyl.quote:Op woensdag 14 november 2007 18:53 schreef zwareshag het volgende:
Heb weer een platenspeler gelukkig, Gantz Graf draait weer vrolijk rondjes.
Ik heb thuis een prima hoes maar platen die in verlepte staat zijnquote:Op woensdag 14 november 2007 08:59 schreef n0r het volgende:
[..]
Ik ben gisteren geweest (Ook even Planet Waves van Bobby Dylan meegenomen)
Hoes ziet er dan wel verlept uit, de platen zijn in prima staat. Hij kost dan ook nog 10 euro.
Ben je een beetje bekend in Eindhoven? Het is op de Kleine Berg, ik hoop voor je dat ie er over 2 weken nog staat!quote:Op vrijdag 16 november 2007 12:26 schreef vingerplant het volgende:
[..]
Ik heb thuis een prima hoes maar platen die in verlepte staat zijn
Als het goed is ben ik over 2 weken in Eindhoven, mag je mij even vertellen waar hij te vinden is
Nais!! Waar heb je die van 35007 vandaanquote:Op vrijdag 23 november 2007 19:49 schreef HAL9000S het volgende:
[ afbeelding ]
van linksboven naar rechtsonder:
Dat vraag ik mij ook af. Ebay staat er vol van maar voor een klein aantal betaal je voor het verzenden het dubbele van wat die dingen zelf kosten.quote:Op donderdag 29 november 2007 20:53 schreef DrDurden het volgende:
Iemand geïnteresseerd in de 4LP box Echoes van Pink Floyd? In zeer goede staat.
[ afbeelding ]
En weet iemand waar ik zo'n verzenddoos kan aanschaffen voor lp's? Ik heb wel een link gevonden, maar diegene verkoopt ze per 20, en ik heb er maar eentje nodig.
Vinylarchief, Nijmegen.quote:Op donderdag 29 november 2007 20:53 schreef DrDurden het volgende:
En weet iemand waar ik zo'n verzenddoos kan aanschaffen voor lp's? Ik heb wel een link gevonden, maar diegene verkoopt ze per 20, en ik heb er maar eentje nodig.
Zoiets zou ik ook krijgen maar meneer heeft ze al weg gedaanquote:Op donderdag 29 november 2007 21:11 schreef zwareshag het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ook af. Ebay staat er vol van maar voor een klein aantal betaal je voor het verzenden het dubbele van wat die dingen zelf kosten.
Heb deze week zo'n 500 LP's voor 25 euro gekocht, klik, heb alleen al veel plezier met het uitzoeken ervan.
Die ik zou krijgen (maar niet gekregen heb dus) was van metal fan dus daar zat sowieso de complete slayer en metallica discografie tussen.quote:Op vrijdag 30 november 2007 00:21 schreef zwareshag het volgende:
Echt eindeloze rijen disco verzamel LP's, schlager, kerstmis, de Sint.. En wat bezield iemand om 4x "This Is James Last" in huis te halen?
Leuke dingen van waarde voor mij zijn platen van Boudewijn de Groot, Doe Maar, Earth And Fire, Rush, Melanie (heb haar hierdoor een beetje ontdekt), etc.. En LP's van kleine orkestjes en kinderkoortjes uit de buurt vind ik zelf erg cool.
Er zitten wel een paar dingen bij die volgens sites als Ebay/Gemm/Popsike wel minstens een dollar of 10 per stuk zouden kunnen opbrengen, maar met eventuele verkoop wacht ik nog even.
Wat heb je betaald?quote:Op vrijdag 30 november 2007 18:18 schreef ralfseltje het volgende:
Ik heb er een tijdje op moeten wachten, maar eindelijk Grace op vinyl:
[ afbeelding ]
Van die plastic hoezen kopen, in ieder geval voor je speciaalste LP's, het liefste van die wat stevigere (weet eigenlijk niet of ze die hele slappe nog verkopen). Je LP's daarin doen, allemaal zo kaarsrecht mogelijk naast elkaar zetten, zorgen dat de rij niet om kan vallen en niet aan hitte blootstellen anders trekken ze krom.quote:Op zaterdag 8 december 2007 20:57 schreef GooseFM het volgende:
Vandaag mijn allereerste LP gekocht
Bruce Springsteen - The Wild, The Innocent and the E-street Shuffle
Er gaan er nog zeker velen volgen.
Ik heb alleen een vraag over het opbergenvan LP, hoe doen jullie dat? Heb namelijk wel een hele stapel LP's van mijn ouders en die wil ik nu wel eens fatsoenlijk opbergen zonder dat ze al te veel beschadigen.
Iedere gek zijn gebrekquote:Op zaterdag 8 december 2007 23:27 schreef HAL9000S het volgende:
Leuk Front242 spul, jammer van Madonna
Mag ik terugkomen op mijn eigen beslissing? Ben op de een of andere manier weer teruggekomen bij vinyl, en heb besloten deze box toch maar niet weg te doenquote:Op donderdag 29 november 2007 20:53 schreef DrDurden het volgende:
Iemand geïnteresseerd in de 4LP box Echoes van Pink Floyd? In zeer goede staat.
[ afbeelding ]
Ik prop die van mij gewoon tussen m'n LP's.quote:Op zondag 9 december 2007 00:23 schreef Inkomen het volgende:
Hoe bewaren jullie je singletjes eigenlijk?
Ik heb er zelf slechts drie, dus niet echt een probleem, maar ze slingeren nu een beetje rond in de omgeving van mijn lp's - dat moet beter kunnen.
Vet die Refused lp! Waar heb je die vandaan?quote:Op zondag 9 december 2007 03:47 schreef HAL9000S het volgende:
Ebay, ergens anders zul je 'm niet tegenkomen. Hij wordt ook steeds gewilder.. ben echt blij met mijn exemplaar.quote:Op zondag 9 december 2007 18:43 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
Vet die Refused lp! Waar heb je die vandaan?
quote:Op zondag 9 december 2007 04:01 schreef _dirkjan_ het volgende:
Met wat voor verbindingsstukjes heb je die albums aan elkaar gehangen hal9000s? Ziet er vet uit!![]()
ik heb nu lp's aan de muur met plakgum, maar die vallen er eens in de zoveel tijd af, dat is niks
Dat geloof ik best, zou er geen bezwaar tegen hebben hem in mijn bezit te hebbenquote:Op zondag 9 december 2007 18:58 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ebay, ergens anders zul je 'm niet tegenkomen. Hij wordt ook steeds gewilder.. ben echt blij met mijn exemplaar.
goeie muzieksmaak voor iemand uit '88quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:23 schreef n0r het volgende:
[..]
Ben je een beetje bekend in Eindhoven? Het is op de Kleine Berg, ik hoop voor je dat ie er over 2 weken nog staat!
Ohja:
[ afbeelding ]![]()
![]()
Waar sommigen de waarde van een plaat onderschatten zijn er ook mensen die de waarde óverschattenquote:Op zondag 9 december 2007 22:29 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
Afgelopen week de veiling gevolgd op eBay van de Unplugged plaat van Alice in Chains, kocht hem zelf voor 16 euro op de beurs in Utrecht, maar hij ging op eBay voor iets van 90 euro weg
Zoiets heb ik ook een keer gehad met een plaat van de White Stripes. Toen ik thuis kwam bleek er op te staan: "Promotional use only, Not for sale"quote:Op vrijdag 14 december 2007 11:48 schreef vingerplant het volgende:
Waar sommigen de waarde van een plaat onderschatten zijn er ook mensen die de waarde óverschatten
Ik schrik soms ook wel eens als ik platen zie die ik heb gekocht voor 10 euro en die dan voor 50 euro op ebay gaan. Zelfs platen die gewoon nog in print zijn brengen wel eens belachelijke bedragen op.
2e plaat, 1e rij : Aphex Twin - Analord 10 (goede plaat!) heb hem ookquote:Op zondag 9 december 2007 03:47 schreef HAL9000S het volgende:
update van m'n vinylmuur... wie kent ze allemaal?
Wel Aphex Twin, maar geen Analordquote:Op zondag 16 december 2007 02:10 schreef Drexciyan het volgende:
[..]
2e plaat, 1e rij : Aphex Twin - Analord 10 (goede plaat!) heb hem ook
Nope. Die moet ik nog even uitchecken... heb ook z'n 'Wraak der wegpiraten' in m'n collectie.quote:5e plaat, 2e rij : Rude 66 - Black Sabbath op Creme Organization. heb je de nieuwste al, The 1000 Year
Storm? erg goed (single sided met laser etching)
De 100-limited editie inderdaad. Gewild en zeldzaam, een controversiele hoes en ook nog dikke tracks die er op staan.quote:4e plaat, 3e rij : Unit Moebius / Polygmy Boys - The Sixth Reich Paxx Amerikkkana (de ltd. edition)
Ik heb 'm gisteravond live gezien in het paard van Troje en het overtrof m'n toch al hoge verwachtingen echt bigtime. De man is een halfgod.quote:2e plaat, 4e rij : Aphex Twin - Windowlicker. tja wat valt er nog te zeggen over de beste man...geniaal...
Een stukje ondergrondse Nederlandse muziekgeschiedenis op repressquote:Propaganda Atlantik Wall Records` box 1
Exclusively available through this (Godspill) mailorder, not available in stores or through other distribution!:
Atlantikwall Records: a new label from The Hague, Holland, that shall finally (re)release all the obscure Den Haag Acidic Tekno from those notorious Acid Planet years 1992 'till 1997! The first LP box, a black label six-pack (Atlantikwall 001 - 006, 'Lost Tracks For Lost Minds'), will feature more than 3 hours of music made by I-F in his early days, of which most has never been released ever before! Remember Beverly Hills 808303, Jungian Archetype, Hott, Interr-Ference, Reference Records? The darkest and hardest pounding industrial techno and acid ever to come from the Netherlands! Atlantikwall will bring you a selection of I-F's most cruel, most brutal and most insane music from that period! Feel the warm pulsating heartbeat inside your momma's womb and fear the relentless strobe flash that waits for you in the outside world: once the demon is in your paranoid mind, there is no way back...
2 more boxes/6-packs with more of that manic and extreme early I-F material and 2 boxes of Unit Moebius shall follow later!
Please do not be surprised: there are no titles available, as these lost tracks really are excavated from lost DAT tapes without any information. Even in the lost mind of the original creator this music is totally forgotten! Most of this stuff has never been released before and tracks that are reminiscent of previously released material are always alternate takes (longer versions and/or different mixes). Oh, and please take notice of the fact that this exclusive box is a limited edition of only 300 copies! Buy now or cry yourself to sleep later...
Yep, I stand correctedquote:Op zondag 16 december 2007 19:11 schreef Drexciyan het volgende:
ach ja, dat is Selected....
ik zat met die Analord picturedisc in m'n hoofd. was al laat he
was jij ook in Den Haag? ik ook. erg vet inderdaad!
Atlantikwall ben ik van op de hoogte. heb mijn box al besteld en betaald. hopelijk nog vóór kerst binnen.
kleine correctie, het zijn geen 4, maar 5 boxen. 3 van I-F / Beverly Hills 808303 en 2 Unit Moebius.
erg mooi dat ze dit doen. veel onuitgebrachte tracks erbij.
als je Wraak Der Wegpiraten hebt, mag De Machine Des Duivels ook niet ontbreken
Dat klopt idd.quote:Op zondag 23 december 2007 21:30 schreef Drexciyan het volgende:
jij hebt die ophang beugels van de Waaghals he.
Bij 12"es soms wel als ze er langer hangen, maar ik heb vrij veel LP's in die rekken staan en dat zijn vaak dubbelklaphoezen. Die hebben er geen last van.quote:zit erover te denken om er ook een paar te halen, maar heb je nou geen last van hoezen die na een tijdje een beetje inzakken. dwz, dat ze open blijven staan?
ok, thanks.quote:Op maandag 24 december 2007 02:43 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dat klopt idd.
[..]
Bij 12"es soms wel als ze er langer hangen, maar ik heb vrij veel LP's in die rekken staan en dat zijn vaak dubbelklaphoezen. Die hebben er geen last van.
Nope, ik had Mehdi van Godspill 2 weken terug gemaild of hij ze nog had liggen maar volgens mij heb ik helaas achter het net gevist. Erg zonde, want de oude bunkerplaten klinken gewoon het vetst (niet de 3000-serie) en de artwork is ook weer geniaal.quote:Op maandag 24 december 2007 22:25 schreef Drexciyan het volgende:
Dark Connections is er één uit de stapel
[quote]
Zijn het allemaal re-issues? Of lag er ergens toevallig een stapel K6 spul?
[quote]
oja, CBS 100. zal de robotplayer morgen eens aanzetten.
heb je de Atlantik Wall box al?
heb de mijne afgelopen week ontvangen. kan nu al niet wachten op de overige boxen.
Ja ik had mehdi van godspill, via de godspill site al gemaild met de vraag of hij nog boxen had liggen maar nog steeds niks terug van gehoord, zal vanavond eens een nieuwe mailtje sturen.quote:Op maandag 24 december 2007 22:58 schreef Drexciyan het volgende:
de box is nog niet uitverkocht. dat gerucht ging rond.
staat nu op de Godspill site dat dat niet zo is.
en het lijkt erop dat je hem nu ook zonder pre-order kan bestellen.
dus zeker even proberen!
Als het maar niet zo erg is als de dystopia seriequote:artwork is er niet. de verzenddoos is de box. dat logo wat hierboven ergens is gepost is een sticker welke je bij de order krijgt.
maar die minimale verpakking is wel weer Bunker stijl
Hopen dat er een aantal leuke pressings bij zitten danquote:Op maandag 24 december 2007 23:18 schreef Florian_ het volgende:
We gaan binnenkort verhuizen en ik ga maar eens de collectie platen van mn ouders claimen. Als het goed is complete collecties van o.a Pink Floyd, Genesis, Led Zep etc
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |