abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53663895
http://www.nu.nl/news/125(...)mbo-scholier%27.html

Als zelfs VMBO-taal ze te ver gaat...

Klacht: domme mensen in de samenleving die gaan klagen over jip en janneke taal
Flexibele werktijden afgestemd op het bioritme van de individuele werknemer leiden tot een hogere productiviteit.
pi_53664010
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 11:25 schreef Nemesish3d het volgende:
http://www.nu.nl/news/125(...)mbo-scholier%27.html

Als zelfs VMBO-taal ze te ver gaat...

Klacht: domme mensen in de samenleving die gaan klagen over jip en janneke taal
En daardoor kreeg je de drang om hierover een topic in KLB aan te maken? Geen leven ofzo?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:29:38 #3
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_53664012
verkapt ik-ben-hoog-opgeleid-topic!

Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:29:45 #4
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_53664015
Meneer de VWO-er voelt zich weer te goed
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_53664086
ik heb havo met hbo erachteraan. Dus nee, geef eerlijk toe dat ik geen professor ben enzo, maar Jip en Janneke taal op het VMBO moeilijk vinden... gaat toch echt te ver
Flexibele werktijden afgestemd op het bioritme van de individuele werknemer leiden tot een hogere productiviteit.
pi_53664112
Te moeilijke vragen
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_53664950
Ik zou niet klagen over de VMBO'ers, maar over de erbarmelijke staat van het onderwijs.

Dán had je een heel goed punt.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_53664983
Ze moeten allemaal dood!
pi_53665315
Goed topic. Heb ik nog niet eerder gezien de laatste maanden.

Gebruik de zoekfunctie, lul. Beetje VMBO'er doet dat nog zelfs.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:36:20 #10
111861 Hayley
Get what you can!!
pi_53665610
gaan we weer......
pi_53665846
Toch ben ik wel benieuwd naar de vraagstelling die dan te moeilijk zou zijn. Iemand hier met voorbeelden toevallig?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:55:33 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_53666020
Zeker 60 procent van de bevolking begrijpt de instructies hierdoor niet.

ik snap dat dus echt niet he, wat is er nou moeilijk aan een bijsluiter. kom op zeg, en dan 60% (!) van de nederlanders die het niet snapt. Dat is gewoon schrikbarend.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_53666037
Dit kan niet waar zijn
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:40:24 #14
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53666942
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:46 schreef MevrouwLili het volgende:
Toch ben ik wel benieuwd naar de vraagstelling die dan te moeilijk zou zijn. Iemand hier met voorbeelden toevallig?
Een concreet voorbeeld heb ik niet voor je. Maar het komt ongeveer hier op neer; Vaak zijn VMBO leerlingen in de grote stad allochtoon, of komen ze uit achterstandswijken (of allebei), waar ze niet zoveel andere input krijgen dan school.
Deze leerlingen leren braaf hun lessen (in mijn geval biologie), ze weten het allemaal zo te vertellen. Dan krijgen ze een examen. en dan bestaat (bijna) elke vraag uit het examen uit een stukje tekst waar je wat uit moet beredeneren. Zo wordt het dus meer NL tekst verklaren met toevallig een biologisch onderwerp.
Terwijl mijn leerlingen niet foutloos een NL tekst moet begrijpen voor mijn vak, maar moet weten wat de kenmerken zijn van planten (om maar een zijstraat te noemen). Het is erg lullig voor de leerlingen ook, je kan zo nooit goed in een vak worden als je niet goed bent in NL, en dat is funest voor het gevoel van eigenwaarde (met de eventuele gevolgen van dien).
Ik zeg; simpele vragen, die gaan over de lesstof. En tekstverklaren beperken tot de NL les.
Voer eendjes, geen oorlog!
pi_53667163
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:40 schreef Miksie het volgende:

[..]
Het is erg lullig voor de leerlingen ook, je kan zo nooit goed in een vak worden als je niet goed bent in NL, en dat is funest voor het gevoel van eigenwaarde (met de eventuele gevolgen van dien).
Is lullig, maar als een vwo'er slecht is in Engels, kan die ook slecht functioneren op een uni, want daar is de literatuur veelal Engels. Moet alles dan maar vertaald worden? Of moeten ze zich beperken tot Nederlandse literatuur? Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs/wetenschap.
Op een gegeven moment is een niveau bepaald, en voldoe je daar niet aan, dan zul je een stapje lager moeten. Je kan niet steeds het niveau naar beneden bijstellen omdat er mensen zijn die iets niet kunnen.
pi_53667307
gaan we weer
  woensdag 3 oktober 2007 @ 14:06:32 #17
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53667531
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:49 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Is lullig, maar als een vwo'er slecht is in Engels, kan die ook slecht functioneren op een uni, want daar is de literatuur veelal Engels. Moet alles dan maar vertaald worden? Of moeten ze zich beperken tot Nederlandse literatuur? Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs/wetenschap.
Op een gegeven moment is een niveau bepaald, en voldoe je daar niet aan, dan zul je een stapje lager moeten. Je kan niet steeds het niveau naar beneden bijstellen omdat er mensen zijn die iets niet kunnen.
Klopt, helemaal met je eens.
Alleen als blijkt dat 60% de bijsluiter van medicijnen niet snap, en als dit mensen zijn die hier basisonderwijs hebben gevolgd, dan is er iets mis. En dat ligt absoluut aan/bij het onderwijs. De hoeveelheid pabo'ers die zakken voor hun taal- en rekentoets is daar het bewijs van. Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds 60% moeite heeft met die bijsluiter. Dan kunnen we met z'n allen besluiten dat het dan vet jammer is voor die 60%, of we gaan er wat aan doen, en dan niet alleen vanuit het onderwijs (wat zeker beter moet hoor) maar maak het ook leefbaar/begrijpbaar voor die mensen.

De gemiddelde VMBO leerling groeit op met het idee dat hij MAAR vmbo doet. Er wordt vergeten dat meer dan 50% van de leerlingen in het middelbaar onderwijs vmbo doet, en dat hij het dus relatief best goed doet. En echt hoor, als 1 van mijn leerlingen niet zo goed is in NL betekent dat niet dat hij geen goede tuinman kan worden als hij biologie erg leuk vindt en goed kan.

En wat je zei over studenten aan de uni die engels moeten leren; ik vind het niet meer dan normaal dat je internationaal mee moet kunnen komen. Je hebt het over een totaal ander, niet vergelijkbaar, nivo. Voor die tuinman is het helemaal niet belangrijk of hij een lange tekst goed begrijpt, hij moet weten wat onkruid is en wat niet. En hij hoeft al helemaal niet met zijn collega in Amerika te overleggen wat er op internationaal nivo aan de hand is in de tuinmannenbusiness

En een 'algemeen nivo' wordt op een bepaald moment bepaald, maar verandert door de tijd heen, net als taal en cultuur. Wat wij nu minimaal vinden vonden ze een paar honderd jaar terug misschien wel geniaal. En ja natuurlijk is het idee dat we vooruit gaan, en niet terug. Maar je kan niet uitvlakken dat er nu een heleboel mensen niet aan het nivo voldoen/de snelheid van de vooruitgang niet kunnen bijhouden.

Just my 2 cent
  Moderator woensdag 3 oktober 2007 @ 14:07:56 #18
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_53667549
!!
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_53667787
Dat het taalonderwijs brak is, dat is een feit. Niet alleen bij MBO, maar wat ik mijn medestudenten op de uni voor zinnen zie produceren, is ook om te janken.
Maar ik vind het toch echt te ver gaan om bijsluiters in Jip en Janneke taal te gaan schrijven. We leven niet in een Annie MG Schimdt boek, maar in Nederland in 2007. Dan hoor je dat te kunnen lezen. En als je het niet snapt, kun je misschien een cursus volgen, terug naar school, of iemand vragen je te helpen. Wil je dat niet, dan wil je kennelijk ook niet weten wat er in de bijsluiter staat....
  woensdag 3 oktober 2007 @ 14:29:15 #20
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53668024
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:18 schreef MevrouwLili het volgende:
Dat het taalonderwijs brak is, dat is een feit. Niet alleen bij MBO, maar wat ik mijn medestudenten op de uni voor zinnen zie produceren, is ook om te janken.
Maar ik vind het toch echt te ver gaan om bijsluiters in Jip en Janneke taal te gaan schrijven. We leven niet in een Annie MG Schimdt boek, maar in Nederland in 2007. Dan hoor je dat te kunnen lezen. En als je het niet snapt, kun je misschien een cursus volgen, terug naar school, of iemand vragen je te helpen. Wil je dat niet, dan wil je kennelijk ook niet weten wat er in de bijsluiter staat....
Ben het eens met je
Alleen verschillen we van mening over wat we eraan moeten doen.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel verschillen zitten tussen mensen. En je kan daar overheen gaan door te zeggen; iedereen moet toch gelijk zijn, en hetzelfde kunnen. Of je kan de verschillen benutten, zodat de meesten wat met hun talenten kunnen.
(Ik moet nu heel erg denken aan een cartoon; een boom, met daar voor staand verschillende dieren (olifant, vogel, zeehond, aap, hond etc). Met een 'docent' die zoiets zegt als; om uit te maken wie het beste is krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht; klim in de boom.)
pi_53668322
Met dank aan het geweldige integratiebeleid
pi_53668492
Dit heeft niets te maken met het integratiebeleid. Mijn baas, collega's, studiegenoten, vrienden zijn allemaal rasechte Hollanders, maar hun Nederlands is om te janken. Allochtonen zijn vaak slecht in Nederlands, maar de 'Nederlanders' zelf zijn geen haar beter.
pi_53668540
Dat plaatje ook dan ook echt he

A little bit hateful
pi_53669692
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:53 schreef Liquidootje het volgende:
Dat plaatje ook dan ook echt he

[afbeelding]
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:46:22 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53669731
Ik denk dat jullie zelf ook maar eens een cursus begrijpend lezen moeten gaan volgen, want er staat niets in het artikel over klagende VMBO'ers.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')