Idols finalisten stonden vorige week in de Micro/KRO gids. Hij komt er duidelijk het beste vanaf van allemaal:
Gouden toekomst of gouden bergen?
Jim kan alles
Wie vroeger alleen de voornaam Jim hoorde, dacht direct aan de legendarische zanger van The Doors. Tegenwoordig denkt iedereen – in Nederland althans – aan Jimmy Johannes Bakkum (20), de nummer twee van Idols 1. De blonde Egmonder bestormt na het succes in de talentenjacht direct de hitlijsten met zijn debuutsingle ‘Tell her’. Meer dan 80.000 verkochte exemplaren en in no time nummer één. Zijn debuutalbum Impressed is in een paar weken ‘goud’. Intussen komt-ie tussen de sterren in Madame Tussauds te staan en ontvangt hij de Mega Top 50 Award voor ‘populairste artiest van 2003’. Het kan niet op. Jim krijgt gastrollen in tv-series (onder andere Baantjer) en wint het succesvolle tv-programma Dancing with the stars, wat hem indirect ook een hoofdrol in de musical Grease oplevert. Én een rol in de familiefilm Afblijven. (eigen toevoeging heeft een platencontract bij CMM nadat hij zijn platencontract bij BMG was kwijtgeraakt)
Musicalster Jamai
Heel Nederland weet wie Jamai Loman (21) is, de winnaar van Idols 1. Hij kent ook al een komeetachtige start, want zijn eerste single ‘Step right up’ belandt meteen op één. Daarna volgt een bergafwaartse beweging. Zijn single ‘Wango tango’ flopt en bij World Idol wordt hij laatste.
Jamai gooit het roer om en stort zich op de musical. In 2004 vertolkt hij de rol van Jonathan in Doornroosje. Niet veel later staat hij met Jos Brink en Willeke Alberti in Hello Dolly. Zijn rol van winkelbediende levert Jamai de John Kraaijkamp Musical Award op voor ‘aanstormend talent’. In 2005 is hij te zien in Jesus Christ Superstar en een jaar later in The Wiz. Ook is hij op tv te bewonderen: als presentator van kinderzender Jetix. (vraag... heeft hij nog een platencontract?)
Hind blijft zichzelf trouw
Vriend én vijand én juryvoorzitter Henkjan Smits waren het erover eens dat de Goudse nachtegaal het mooiste stemgeluid had van alle deelnemers aan Idols 1. Ze werd uiteindelijk derde. Toch bestormde zij, in tegenstelling tot Jim en Jamai, niet direct de hitlijsten. Hind (22) werkte in alle rust aan haar debuutalbum Around the world. Met haar eerste single bereikte ze in september 2003 de negende plaats. De nummers die volgden flopten. Haar album had meer succes: ze kreeg er een Edison voor. Enige tijd na het uitkomen van haar tweede plaat werd het contract met platenlabel Sony/BMG ontbonden. De slechte verkoop zou hiervan de oorzaak zijn geweest. Hind treedt wel veelvuldig op tijdens festivals en in tv-programma’s, maar het grote succes laat op zich wachten.
Boris: ‘uitgemolken’
Boris Titulaer (27), winnaar van Idols 2, heeft ook flink meegelift op zijn triomftocht op tv. Zijn eerste single ‘When you think of me’, bereikt al snel nummer één. Zijn tweede hit blijft steken op nummer twaalf en zijn derde nummer flopt. Voor zijn albums geldt hetzelfde: van de eerste worden er meer dan 70.000 verkocht, daarna daalt de belangstelling. Zelf zit hij daar niet zo mee. ‘Achter de eerste plaat zat een enorme druk. Ik was een product en aan mij moest geld verdiend worden. Uitmelken, die handel. Je zult me niet horen zeggen dat Idols een vloek is geweest, want het heeft me heel snel op de kaart gezet. Maar het duurde een tijdje voordat ik eindelijk mijn eigen pad kon gaan.’ ( eigen toevoeging ook Boris is inmiddels zijn platencontract kwijt)
Troostprijzen voor Maud
Vlak achter Boris werd tophockeyster Maud Mulder (25) tweede in Idols 2. Ze scoort vervolgens in 2004 een nummer-3-hit met het liedje ‘Zoals je naar me kijkt’, uit de film Floris. Ook bij het Nationale songfestival wacht haar een troostprijs: derde achter Treble en Behave. Bij Sterren dansen op het ijs wordt ze ook derde, achter Hein Vergeer en Jody Bernal. Na het verschijnen van haar eerste album neemt ook voor haar de publieke belangstelling af en bovendien raakt ze haar platencontract kwijt.
Moeder Raffaëla
Raffaëla Paton (24) was de eerste vrouwelijke Idols-winnaar en raakte zwanger tijdens de reeks. Jurylid Henkjan Smits twijfelde hierdoor aan haar professionaliteit. Vorig jaar beviel ze van dochter Beautifull Hope. Haar eerste single ‘Right here, right now’ en haar debuutalbum Raffaëla werden beide nummer één.
Floortje heet weer Floor
Het lijkt erop dat Idols-sterren die uit beeld raken, via de tv-schaatsfestijnen weer in de schijnwerpers proberen te komen. Na Maud gaat nu ook Floortje (24), de nummer twee van Idols 3, meedoen aan Sterren dansen op het ijs. Toch zag het er aanvankelijk redelijk uit met de carrière van Floor. Nadat Sony, de platenmaatschappij achter Idols, haar geen contract wilde aanbieden, ging The Entertainment Group wel met haar in zee. Haar debuut-album en de drie singles die daarvan werden geplukt, bereikten slechts bescheiden posities in de hitlijsten.
Thomas Braun
Hier nog een linkje waar een verkorte versie staat, maar toch weer net even anders
http://www.mikrogids.nl/pagina/?identifier=IDG_42_Idols