Tja, de Randstad had 25 jaar geleden al afgescheiden moeten worden en marktprijzen voor het gas moeten gaan betalen, oei, dat was een armoede geweest...quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:28 schreef alors het volgende:
[..]
Moet de gaskraan even dicht? Van dat geld gaat maar 1% naar de noordelijke provincies en 88% naar de Randstad![]()
Onzin. Het is een plakplaatje. Als jij meent dat het anders is: vertel maar eens even exact waar de scheidslijn ligt tussen taal en dialect en geef dan even gemotiveerd aan waarom Fries wel een taal is en Limburgs een dialect is.quote:
Dat komt omdat friezen sterk nationalistisch zijn, en Limburgers niet. Dat heeft niets te maken met taal, maar alles met Politiek. Een nationale taal is een poltiek instrument.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Het is een plakplaatje. Als jij meent dat het anders is: vertel maar eens even exact waar de scheidslijn ligt tussen taal en dialect en geef dan even gemotiveerd aan waarom Fries wel een taal is en Limburgs een dialect is.
Grammatica. Niet alleen andere woorden, maar een andere sturctuur.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Het is een plakplaatje. Als jij meent dat het anders is: vertel maar eens even exact waar de scheidslijn ligt tussen taal en dialect en geef dan even gemotiveerd aan waarom Fries wel een taal is en Limburgs een dialect is.
Waarom moet dat gemotiveerd worden? Dat is gewoon officieel vastgelegd. Fries is een taal en geen dialect. Of de motivatie daarvoor klopt, doet verder niet terzake. We kunnen wel alles ter discussie stellen en dat is ook wel gezellig hoor, maar feitelijk is Fries een taal en Limburgs een dialect. Lekker puhquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
En nu even gemotiveerd waarom Fries daar wel aan voldoet en Limburgs niet. Gewoon, onderbouwen. Alsof je Neerlandica bent die een stukje in Onze Taal schrijft.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:35 schreef Floripas het volgende:
Grammatica. Niet alleen andere woorden, maar een andere sturctuur.
Nou, om te beginnen ben ik geen limburger, dus ik vrees dat je mij niet echt hebt hiermee.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:37 schreef SCH het volgende:
Waarom moet dat gemotiveerd worden? Dat is gewoon officieel vastgelegd. Fries is een taal en geen dialect. Of de motivatie daarvoor klopt, doet verder niet terzake. We kunnen wel alles ter discussie stellen en dat is ook wel gezellig hoor, maar feitelijk is Fries een taal en Limburgs een dialect. Lekker puh![]()
Superioriteitsgevoel? Waar baseer je dat op? Dat heb ik niet hoor.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, om te beginnen ben ik geen limburger, dus ik vrees dat je mij niet echt hebt hiermee.
Dat het is vastgelegd zal mij verder ook jeuken. Het gaat erom dat het een plakplaatje is. Ja, dat plakplaatje is geplakt. Maar moet ik er dan van onder de indruk zijn? Nee toch? Ik moet eigenlijk een beetje lachen om dat misplaatste superioriteitsgevoel. Niet alleen van friezen hoor...
Humbugquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Grammatica. Niet alleen andere woorden, maar een andere sturctuur.
Nopequote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Superioriteitsgevoel? Waar baseer je dat op? Dat heb ik niet hoor.
Maar Fries kent wel degelijk een heel ander soort structuur dan dialecten waardoor het het predikaat taal heeft gekregen. Dat kan je best jeuken, maar zo is het.
Nee hoor, want het is helemaal niet door Friezen zelf besloten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope
Heeft alles met Nationalisme te maken.
Iedere Nationale taal is kunstmatig, opgelegd en een poltiek instrument.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, want het is helemaal niet door Friezen zelf besloten.
Oh zo. Ja, da's weer hiel oar petearquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iedere Nationale taal is kunstmatig, opgelegd en een poltiek instrument.
Ja, dág, vecht jij die stelling maar aan. Jij beweert dat Fries geen taal is, en daarmee ga je in tegen de gangbare wetenschappelijke opvattingen - > de bewijslast ligt bij jou.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
En nu even gemotiveerd waarom Fries daar wel aan voldoet en Limburgs niet. Gewoon, onderbouwen. Alsof je Neerlandica bent die een stukje in Onze Taal schrijft.
Nu staat er alleen maar een zeer aanvechtbare stelling.
Vanaf de negentiende eeuw, ja. Daarvoor maar zelden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iedere Nationale taal is kunstmatig, opgelegd en een poltiek instrument.
Nee, ik beweer dat het zijn van taal vs dialect een plakplaatje is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:53 schreef Floripas het volgende:
Ja, dág, vecht jij die stelling maar aan. Jij beweert dat Fries geen taal is
Warns.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:51 schreef EricT het volgende:
[..]
Wat was het ook al weer.... de slag bij de Marne oid?![]()
Daarvoor waren er ook geen nationale talen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vanaf de negentiende eeuw, ja. Daarvoor maar zelden.
En daarbij weiger je te reageren om onze voorbeelden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, ik beweer dat het zijn van taal vs dialect een plakplaatje is.
Wat je zegt klopt maar gedeeltelijk. Dat van naar Duitsland lopen klopt, maar Fries is juist altijd een aparte taal geweest (al vanaf de tiende eeuw). De grammatica is anders, de zelfbeleving is anders, het heeft een andere klankverschuiving ondergaan.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarvoor waren er ook geen nationale talen.
Als je in 1650 van haarlem (Haarlems is de standaard geweest voor het ABN) naar oostduitsland was gelopen had je een heel glijdende schaal gehad van dialecten.
Nu nog hoor je in de grensstreek met Duitsland nauwelijks verschil in dialect aan de ene en de andere kant van de grens.
Zo ook het Fries, bij de Friese grens was er geen scherpe taalgrens, er was een glijdende schaal van Dialecten als je naar leeuwarden liep.
Het Nationale Fries is ook maar een gekozen dialect wat tot taal werd benoemd. Haarlems was ook geen taal maar een Dialect toen het t voorbeeld werd voor het ABN.
En waarom werd dat gekozen? Omdat het een grote verspreiding had omdat er veel Bijbeldrukkerijen in Haarlem zaten. Zo werd ook het Duits van Luther het Hochduits. Hij vertaalde de Bijbel in het Duits, dat wil zeggen, zijn ossie dialect.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |