Ik ben benieuwd. Wel een actuele kwestie in deze identitijd!quote:Fries wil Nederlandse nationaliteit kwijt
HARKEMA (ANP) - Sjoerd Groenhof uit Harkema gaat via de rechter in Den Haag proberen zijn Nederlandse nationaliteit in te ruilen voor de Friese. Groenhof zegt dat het volgens Europese regels mogelijk moet zijn Nederlands staatsburger te zijn en tegelijk de Friese nationaliteit te hebben. Dat meldde Groenhof op zijn website www.ferklerringfanofstan.eu, zo bleek maandag.
Groenhof verwijst onder meer naar de inschrijving van Doekele Brouwer bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel in 1951. Brouwer liet zich als Nederlands staatsburger met de Friese nationaliteit inschrijven. Na een rechtszaak kreeg Brouwer volgens Groenhof van de kantonrechter in Leeuwarden gelijk.
Daarnaast heeft Nederland in 2005 het Europees verdrag voor bescherming van minderheden geratificeerd. Daarbij worden Friezen als nationale minderheid geaccepteerd. Groenhof hoopt daarmee de rechter ervan te overtuigen dat de Staat der Nederlanden naast de Nederlandse nationaliteit ook de Friese nationaliteit moet erkennen.
De zaak kwam in 2006 aan het rollen toen Groenhof als raadslid voor de FNP (Fryske Nasjonale Partij, Friese Nationale Partij) werd gekozen. Om de vergoeding voor zijn raadswerk te krijgen moest hij een uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie ondertekenen. Daar stond echter tegen de zin van Groenhof op dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft. Na vruchteloos overleg met de burgemeester en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) stapt Groenhof nu naar de rechter.
Wanneer de zaak dient, is nog niet bekend.
Nee.quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:32 schreef DikkeSmikkel het volgende:
Kunnen we Friesland niet loskoppelen en naar ehm hmm, dezelfde trog als de Brent Spar laten drijven?
Op zich is dat wel een grappig punt. Zou je juridisch gezien dan ook het Nederlandse paspoort af kunnen nemen van die gast en hem het 'land' uit kunnen zetten?quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nog meer dubbel-paspoorters![]()
Goh anders doe je ff orgineelquote:Op maandag 1 oktober 2007 17:47 schreef Pascal86 het volgende:
Friesland afsteken van nederland!
Hashshashinquote:Op maandag 1 oktober 2007 19:42 schreef -scorpione- het volgende:
Ik ga ook een andere nationaliteit erbij nemen![]()
quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Hij wil dus niet van de Nederlandse identiteit af, hij wil er alleen nog eentje bij.
Er staat toch wel ruilenquote:Nederlandse nationaliteit in te ruilen voor de Friese.
Ja je begrijpt het verkeerd want Groningers, Overijselnaren, etc etc zijn geen minderheden binnen Nederland. Friesland heeft nu eenmaal een aparte status binnen NL of je het nou wilt of niet. Ik ben ook niet voor een dubbele nationaliteit, maar ik ben benieuwd wat de uitspraak wordt van de rechterquote:Op maandag 1 oktober 2007 20:27 schreef paddy het volgende:
Dan zou ik onderhand al vier paspoorten hebbenHeb in Overijssel en Groningen gewoond. Woon nu in de provincie Utrecht. En dan ook het Nederlandsschap er nog bij . Wat een vreemd verhaal.
Of begrijp ik het niet goed
[..]
[..]
Er staat toch wel ruilen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |