wie van jullie kan wat kleine details kwijt over karakter? Morgen gesprek over met leraar, maar niet gelezen :s
Wie o wie helpt me en weet er wat over te vertellen, meer dan een samenvatting iig.
Alvast bedankt!
[Dit bericht is gewijzigd door I.R.Baboon op 18-02-2002 22:44]
De hele geest van het boek is doortrokken van Freud, die nogal populair was in die dagen, zie ook de Duitse literatuur daarvoor. Tegelijkertijd is dit boek een ode aan de Odyssee (weer dat Griekse element) en aan Dante, zodat het heel beslist vooruit loopt op geniale totaalromans als De ontdekking van de hemel.
Ik hoop dat ik hiermee summier enkele punten heb aangegeven.
[Dit bericht is gewijzigd door Meneer_Aart op 18-02-2002 22:43]
quote:Ja de draad wol! De redder van Jason in de grot van de Minotaurus. Natuurlijk zou deze draad rood moeten zijn als verwijzing naar de bloedrode rivier de Styx, maar nee dat doet Bordewijk niet! Geniaal is hij gewoon. Kattadreuffe en Dante... een helleweg. Die arme man.
Op maandag 18 februari 2002 22:38 schreef Koekepan het volgende:
De hele geest van het boek is doortrokken van Freud, die nogal populair was in die dagen, zie ook de Duitse literatuur daarvoor. Tegelijkertijd is dit boek een ode aan de Odyssee (weer dat Griekse element) en aan Dante, zodat het heel beslist vooruit loopt op geniale totaalromans als De ontdekking van de hemel.Ik hoop dat ik hiermee summier enkele punten heb aangegeven.
quote:Precies, het genie heeft van nature de neiging om zich mee te laten slepen, zie hiervoor bijvoorbeeld De grond onder haar voeten van Salman Rushdie, die overigens in zijn Middernachtskinderen een stevige hommage ten beste heeft gegeven aan Bordewijk; maar Bordewijk weet zich in te houden, en dit strekt tot groot effect. Bordewijk heeft hier natuurlijk subtiel naar verwezen in zijn boek, in de passage met de verloren hermelijnen mantel.
Op maandag 18 februari 2002 22:42 schreef Seborik het volgende:[..]
Ja de draad wol! De redder van Jason in de grot van de Minotaurus. Natuurlijk zou deze draad rood moeten zijn als verwijzing naar de bloedrode rivier de Styx, maar nee dat doet Bordewijk niet! Geniaal is hij gewoon. Kattadreuffe en Dante... een helleweg. Die arme man.
quote:Dit is uiteindelijk ook waar het om draait: de zoektocht naar het licht, de bevrijding van de neurotische waanbeelden (zoals het Oedipuscomplex).
Ik merk dat aan mezelf iedere keer opnieuw: wanneer men aan de grens van alle wanhoop gekomen is en denkt dat men niet meer verder kan, dan slaat de weegschaal opeens door naar de andere kant en kan men lachen en het leven nemen zoals het is.
quote:Dit is ook een kenmerk van de neoromantiek, tot welke stroming Bordewijk gerekend wordt.
Op maandag 18 februari 2002 22:47 schreef Koekepan het volgende:[..]
Precies, het genie heeft van nature de neiging om zich mee te laten slepen, zie hiervoor bijvoorbeeld De grond onder haar voeten van Salman Rushdie, die overigens in zijn Middernachtskinderen een stevige hommage ten beste heeft gegeven aan Bordewijk; maar Bordewijk weet zich in te houden, en dit strekt tot groot effect. Bordewijk heeft hier natuurlijk subtiel naar verwezen in zijn boek, in de passage met de verloren hermelijnen mantel.
quote:Vergeet zijn banden met het magisch-realisme niet.
Op maandag 18 februari 2002 22:51 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Dit is ook een kenmerk van de neoromantiek, tot welke stroming Bordewijk gerekend wordt.
quote:Je hebt gelijk. Dat uit zich weer in de betoverende beschrijving van Rotterdam, waar het zich afspeelt (overigens had Bordewijk zelf een hekel aan deze stad, zoals hij in een interview met De Gids zei, hij vond het maar een stel 'vreemden kwasten').
Op maandag 18 februari 2002 22:54 schreef Koekepan het volgende:[..]
Vergeet zijn banden met het magisch-realisme niet.
quote:Natuurlijk. Mulisch heeft gewoon ALLE thema's van Bordewijk gejat, en alleen het verhaal een beetje uitgebreid. Maar er is niks in De Ontdekking Van De Hemel dat niet in Karakter staat.
Op maandag 18 februari 2002 22:59 schreef MeneerTim het volgende:
Ik heb het boek alleen niet op mijn lijst, maar dit gaat vast ook op voor "De ontdekking van de hemel".
quote:Ja, zoals ik al probeerde te zeggen. Hoe geniaal Mulisch ook was, Bordewijk is onbetwist zijn voorganger.
Op maandag 18 februari 2002 22:59 schreef MeneerTim het volgende:
Ik heb het boek alleen niet op mijn lijst, maar dit gaat vast ook op voor "De ontdekking van de hemel".
quote:Meen je dat nou
Op maandag 18 februari 2002 23:00 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Natuurlijk. Mulisch heeft gewoon ALLE thema's van Bordewijk gejat, en alleen het verhaal een beetje uitgebreid. Maar er is niks in De Ontdekking Van De Hemel dat niet in Karakter staat.
quote:'t Is echt zo. Het is iets wat de meeste recensenten niet vermelden, omdat er in de momenteel een soort afgodenverering omtrent Mulisch bestaat, maar eigenlijk is het maar een verwaand mannetje dat helemaal niet zoveel te vertellen heeft. Bordewijk is echt het genie van de moderne literatuur.
Op maandag 18 februari 2002 23:02 schreef Jessica het volgende:[..]
Meen je dat nou
Lijkt me nou eerder iets wat mijn leraar liever niet hoort..
quote:Twee vrouwen gaat ook over een oedipuscomplex.
Op maandag 18 februari 2002 23:02 schreef Jessica het volgende:[..]
Meen je dat nou
Lijkt me nou eerder iets wat mijn leraar liever niet hoort..
quote:Ach, De ontdekking van de hemel zit er ook vol mee, vooral op symbolisch niveau, maar toch. Als je Mulisch' ontwikkeling beschouwt, dan zie je dat hij erg gevormd is door het klassieke drama. Wat ik vooral erg vind, is dat hij niet onderkent dat vele auteurs deze invloed ook ondergaan hebben, en dit subtieler in hun oeuvre verwerkt hebben. Bordewijk is iemand die op een literair-analytische manier heeft gekeken naar de Griekse tragedie en als een soort Nederlandse Nietzsche (hoewel dit element werkelijk een soort jatwerk van de grote duitse filosoof is geweest) de elementen van de klassieke tragedie gepaard heeft aan de fundamenten van het Nederlandse naturalisme en de Freudiaanse psychoanalyse. Dit laatste heeft hij gemeen met Vestdijk.
Op maandag 18 februari 2002 23:04 schreef Seborik het volgende:[..]
Twee vrouwen gaat ook over een oedipuscomplex.
quote:Maar bij mij in het voorwoord staat juist dat er meer een voorbeeld is genomen aan het neoplatisme en er een typisch Heliocentrisch beeld is gecreëerd. Dat zie je ook in de verhouding Katadreuffe en zijn vader.
Op maandag 18 februari 2002 23:12 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ach, De ontdekking van de hemel zit er ook vol mee, vooral op symbolisch niveau, maar toch. Als je Mulisch' ontwikkeling beschouwt, dan zie je dat hij erg gevormd is door het klassieke drama. Wat ik vooral erg vind, is dat hij niet onderkent dat vele auteurs deze invloed ook ondergaan hebben, en dit subtieler in hun oeuvre verwerkt hebben. Bordewijk is iemand die op een literair-analytische manier heeft gekeken naar de Griekse tragedie en als een soort Nederlandse Nietzsche (hoewel dit element werkelijk een soort jatwerk van de grote duitse filosoof is geweest) de elementen van de klassieke tragedie gepaard heeft aan de fundamenten van het Nederlandse naturalisme en de Freudiaanse psychoanalyse. Dit laatste heeft hij gemeen met Vestdijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |