Ik weet nooit wat ik hier mee aan moet, ik denk dat het een beetje in het midden ligt.
Zelf heb ik het gevoel dat de komst van de Euro niet alle blaam treft maar zeker wel voor een gedeelte.
Grote bedragen reken ik nog steeds wel eens om in guldens en dan denk ik soms.. "Zo duur???"...
Volgens mij is het verneukeratieve ook het feit dat een Euro niet exact 2 gulden is, maar rond de 2,20, dat werkt ook door op grote bedragen. Omdat het psychologisch effect tot stand is gebracht dat mensen inmiddels de Euro beschouwen als de "vroegere' gulden.
Voorheen als je een tros bananen kocht, kostte deze bijvoorbeeld 5,75 gulden. Nu kost dezelfde tros bananen 3,50 euro. Het psychologische effect is .. "oh, 3,50 oké" ( en denk je in feite in termen van de gulden middels het woord Euro) dan sta jer niet bij stil dat het voor de oplettende niet alleen omgerekend 7 gulden is, maar zelfs voor de doordenker dus 7,70.
Dan kun je zeggen, het gaat toch om kleine bedragen, lekker belangrijk.. maar wie rekent kan niet ontkennen dat dit psychologische effect wel degelijk gecreëert is en bestaat.
Ook kun je zeggen.. Wat een sukkels, die gasten die nog omrekenen naar de gulden... De gulden bestaat toch niet meer. Nee, inderdaad de Euro bepaald nu de waarde van producten en daar zit hem het probleem.
En ja, veel producten zijn duurder geworden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...