abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 oktober 2007 @ 08:41:38 #51
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53783380
TVP'tje. Wel interessant om te door te lezen later.
pi_53961705
Even een schopje en tevens een vraag Ik weet niet zo goed welke kant ik op moet gaan: met de klok mee of er tegen in? Als ik met de klok mee ga heb ik eerst alle Spaanstalige landen en kan ik m'n Spaans dus mooi ff oefenen. Maar aan de andere kant: dan doe ik Brazilie als laatst terwijl dat toch een van de van hoogtepunten van mn reis lijkt. Als ik die als laatst doe, heb ik misschien te weinig tijd en geld over om er echt van te genieten. Misschien heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:46:16 #53
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_53964231
eenmaal in Brazilie wil je nooit meer weg, dus dat zou ik voor het laatst bewaren
zonnig Brasil
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:59:11 #54
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53964496
Je wilde in Argentinië beginnen toch?
Persoonlijk vond ik Brazilië gaaf, maar niet zozeer een hoogtepunt. Het voelde meer als "vakantie binnen de reis": de bussen zijn wat beter, de stranden wat mooier, de mensen heel relaxed. Omdat je de taal niet spreekt is het ook moeilijker om echt contact te krijgen met mensen (wel een beetje natuurlijk), dus wordt het vanzelf meer "vakantie".
Puur daarop gebaseerd zou ik Brazilie inderdaad als laatste doen: je bent dan "uitgereisd": je hebt een aantal maanden spaans gesproken, gebikkeld in kippenbussen ( ) en dan nog even relaxen aan het strand. Brazilie is, alleen al door de afstanden, relatief duur. Als je het aan het eind van je reis plakt weet je wat je nog over hebt, zowel qua tijd als qua geld. Je kunt kijken of je nog wat wilt vliegen en wat je precies nog wilt zien en doen zo op het eind (het hele land zien is niet echt een optie). Daarbij: als ik het goed begrepen hebt ga jij spaans leren in Argentinië toch? Dan lijkt het me slimmer om eerst een paar maandjes te oefenen in die taal, voor je weer overschakelt op iets anders.

Overigens zijn er nog andere dingen die je kunt overwegen. Eén daarvan is het klimaat. Weet niet wanneer je gaat, maar de wintermaanden hier, zijn de zomermaanden daar. Dat maakt niet heel veel uit in de meeste delen van Brazilie, maar wel als je bijvoorbeeld naar Patagonie gaat, of naar Midden Argentinie en Chili.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53970791
Bedankt voor je reactie Hik, een deel daarvan had je al een keer in een pm gezet.
Ik spreek ook nog geen Spaans, dus dat argument van andere taal="vakantie" gaat niet echt op, hoewel het niet echt voordelig voor mn Spaans zal zijn als ik dat ga leren.
Ik ga dus in januari naar Argentinie, en zit te twijfelen of ik gelijk naar het zuiden zal reizen (vanwege het klimaat), of eerst een taalcursus zal doen. En waar dan? pff..

Hoe lang ben jij trouwens in Brazilie geweest?
pi_53971057
Wat wil je eigenljk 5 dagen in Uyuni doen?
De salar heb je echt wel gezien in 1 dag (neem zo'n 4WD-excursie naar het eiland) en verder is Uyuni een slaperig garnizoensstadje (dorpje eigenlijk meer).
Het spoorwegmuseum wat er zit is een verzameling oud roestig staal en dat heb je in een half uurtje ook wel gezien.

Ik zou die overige 4 dagen er bij La Paz bij doen. Daar is veel meer te beleven, en dan in de stad (geweldige sfeer, als je er van houdt) maar er ook rondom heen (bergen, natuur, evt. mountainbiken voor de liefhebber).

[ Bericht 8% gewijzigd door nerd4sale op 16-10-2007 16:46:31 ]
pi_53971425
die 5 dagen bestaan eigelijk uit 1 reisdag/orientatiedag en 4 dagen op de salar. Ik lees in de meeste reisverslagen dat men 4-daagse excursies neemt over die vlakten. Is dat dan teveel?

MarkaD: Ik heb gekozen met de klok mee te gaan juist ook om het klimaat. Ik ben dan in februari in vuurland en maart in patagonie. Dat betekend dat het daar late zomer/begin herfst is zodat het weer daar nog te doen is.
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_53971621
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:46 schreef Blaatmaster het volgende:
die 5 dagen bestaan eigelijk uit 1 reisdag/orientatiedag en 4 dagen op de salar. Ik lees in de meeste reisverslagen dat men 4-daagse excursies neemt over die vlakten. Is dat dan teveel?
Ik heb het in 1 dag gedaan met zo'n jeep excursie, en volgens mij heb ik alles daar wel gezien.

De vlakte bestaat uit zout en is groot en wit. Na een uurtje weet je het wel. Dan is er nog het koraal-eiland midden op de zoutvlakte. Die is wel leuk om een paar uur rond te lopen en dan heb je het helemaal gezien.
Soms kun je daar op de vlakte overnachten in een zouthotel, maar dat hangt een beetje af van de tijd van het jaar.

Als je zo'n jeep excursie vanuit Uyuni (het plaatsje) neemt naar het eiland ben je 1 hele dag onderweg (eerst naar een zout 'fabriekje', dan de vlakte op en een paar keer stoppen, dan naar het eiland en een paar uur rondlopen en lunchen en dan weer terug met een stop bij een zouthotel en zonsondergang over het zout.

In Uyuni zit wel 1 van de weinige restaurants in de regio waar ze alles met flessenwater wassen. Dus je kunt daar prima salades eten zonder dat onze arme Hollandse maagjes in opstand komen.
Het zit in een hotel (naam weet ik niet meer), en wordt geleid door een Amerikaan en een Italiaan.
Als je daar trouwens zo lang rondzwerft, dan zul je al wel gewend zijn aan het kraanwater; dan is dat restaurant dus minder interessant.
pi_53971686
Houd je trouwens wel rekening met het hoogteverschil in de Andes?
Als je bv. van zeeniveau naar 4000 meter gaat, zorg dan dat je daar een dag of twee tussen hebt zitten op 2000-3000 meter om te acclimatiseren.
pi_53976087
Bij die 4 daagse excursies over de vlaktes ben je één middag op de Salar de Uyuni - de rest van de dagen cross je door the middle of nowhere over de Boliviaanse hoogvlaktes, waarbij je langs allerlei gekleurde meren komt (rood, geel, paars, groen, etc). Dat, plus natuurlijk de overweldigende en verlaten natuur, was voor mij absoluut één van de hoogtepunten van mijn anderhalf jaar verblijf in Zuid-Amerika.

Houdt er wel rekening mee dat je in 20 jaar oude jeeps gedrukt wordt, die niet bepaald aan de hedendaagse moderne comforteisen voldoen Maar dat heeft ook wel weer charme.
pi_53977058
Leuk reis, zelfs dingen die ik niet ken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:08:02 #62
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_53978183
quote:
In tropisch Afrika is Malarone in meer dan 95% van de gevallen effectief.
Er bestaan echter nog andere Plasmodium soorten (vooral in Z.Amerika) waarbij Malarone niet of minder effectief is.
Het is dus van belang informatie in te winnen over het resistentiepatroon en de ter plaatse heersende malariavariant.
Betekent dit dat Malarone niet in Z-Amerika gebruikt kan worden (iemand tips, ervaringen - al dan niet positief - met Malarone?)
Verder vond ik 43,95 per 12 pilletjes nogal duur... Zijn ze ergens goedkoop te krijgen? (evt 2ehands ofzo)
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:36:47 #63
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984405
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:04 schreef MarkaD het volgende:

Hoe lang ben jij trouwens in Brazilie geweest?
Ik zou ik ieder geval beginnen met die talencursus. Het maakt je verblijf er zoveel waardevoller op als je een beetje kunt communiceren!

Ik ben 5 weken in Brazilië geweest en ik heb maar een heel klein stukje gezien/gedaan. Ben eerst op de Pantanal/Bonito geweest, Campo Grande, van daar naar Rio. In Rio ben ik bijna twee weken gebleven. Vandaar naar Salvador en omgeving geweest en van Salvador gevlogen naar Foç do Iguaçu.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:41:27 #64
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984513
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 23:08 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Betekent dit dat Malarone niet in Z-Amerika gebruikt kan worden (iemand tips, ervaringen - al dan niet positief - met Malarone?)
Verder vond ik 43,95 per 12 pilletjes nogal duur... Zijn ze ergens goedkoop te krijgen? (evt 2ehands ofzo)
Ik gebruik Malarone in Afrika en heb nooit last gehad van bijwerkingen. Het zijn inderdaad wel hele dure pillen. Heb destijds ook Malarone meegenomen voor Zuid-Amerika. Lariam wordt ook nog steeds voorgeschreven, maar ik had het nog nooit gebruikt (lees: geen idee of ik last zou krijgen van bijwerkingen) en omdat ik alleen zou reizen en ook vanwege veel hoogteverschil vond de arts het toen raadzaam om voor Malarone te gaan. Het laatste wat je wil is hallicunaties krijgen tegelijk met hoogteziekte en dan ook nog ergens alleen zitten!
Uiteindelijk heb ik geen Malarone gebruikt omdat ik niet echt de jungle in ben geweest en het dus niet echt nodig was. Houd er rekening mee dat je malarone maar een beperkte tijd mag slikken (geloof een week of 6) en dat het dus niet geschikt is als je 3 maanden de jungle in wilt.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:43:18 #65
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984560
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:55 schreef nerd4sale het volgende:
In Uyuni zit wel 1 van de weinige restaurants in de regio waar ze alles met flessenwater wassen. Dus je kunt daar prima salades eten zonder dat onze arme Hollandse maagjes in opstand komen.
Ik vind dat een klein beetje overdreven hoor...
Ik heb over hete hele continent salades gegeten en nergens last van gehad. Volgens mij is het ongezonder om maanden zonder salade te gaan. Het is nou niet dat je verder zoveel groente binnen zult krijgen...
pi_53985687
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 10:36 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik zou ik ieder geval beginnen met die talencursus. Het maakt je verblijf er zoveel waardevoller op als je een beetje kunt communiceren!

Ik ben 5 weken in Brazilië geweest en ik heb maar een heel klein stukje gezien/gedaan. Ben eerst op de Pantanal/Bonito geweest, Campo Grande, van daar naar Rio. In Rio ben ik bijna twee weken gebleven. Vandaar naar Salvador en omgeving geweest en van Salvador gevlogen naar Foç do Iguaçu.
Het is een doel van mn reis om Spaans te leren spreken, niet alleen vanwege de communicatie daar maar ook omdat ik een andere vreemde taal wil kunnen beheersen. Dus dat komt wel goed, was alleen de vraag waar & wanneer (wel zo vroeg mogelijk).

Ik ben van plan om langer in Brazilië te zitten, denk zo'n 2 tot 3 maanden. Dus hopelijk voor mij zal het minder als vakantie-in-vakantie voelen
pi_53986049
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 21:10 schreef Knakker het volgende:
Bij die 4 daagse excursies over de vlaktes ben je één middag op de Salar de Uyuni - de rest van de dagen cross je door the middle of nowhere over de Boliviaanse hoogvlaktes, waarbij je langs allerlei gekleurde meren komt (rood, geel, paars, groen, etc). Dat, plus natuurlijk de overweldigende en verlaten natuur, was voor mij absoluut één van de hoogtepunten van mijn anderhalf jaar verblijf in Zuid-Amerika.
Dat klinkt al een stuk beter dan 4 dagen op de Salar. Toch de moeite waard dus.
pi_53986118
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 10:43 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik vind dat een klein beetje overdreven hoor...
Ik heb over hete hele continent salades gegeten en nergens last van gehad. Volgens mij is het ongezonder om maanden zonder salade te gaan. Het is nou niet dat je verder zoveel groente binnen zult krijgen...
Ga er maar van uit dat zo'n 80% van de Nederlanders daar wel last van krijgt. Na een paar dagen flink ziek is het meestal wel over, dus als je daar langere tijd zit is het misschien wel een goed idee om het gewoon te doen. Veel andere groente zul je inderdaad niet krijgen ten westen van de Andres (het oosten ken ik niet). Af en toe een paar taaie tuinboontjes misschien.
pi_53995643
quote:
Het is een doel van mn reis om Spaans te leren spreken, niet alleen vanwege de communicatie daar maar ook omdat ik een andere vreemde taal wil kunnen beheersen. Dus dat komt wel goed, was alleen de vraag waar & wanneer (wel zo vroeg mogelijk).

Ik ben van plan om langer in Brazilië te zitten, denk zo'n 2 tot 3 maanden. Dus hopelijk voor mij zal het minder als vakantie-in-vakantie voelen
Je weet dat ze geen Spaans spreken in Brazilie he
pi_55058347
Blaatmaster, hoe staat het met je reis? Ik vertrek over iets meer dan 5 weken en heb er zoveel zin in! Heb nog steeds niet echt concrete plannen, maar ben iig wel druk bezig met alle shit hier regelen.. inentingen, banken, studie, verzekeringen, allemaal een hoop gedoe! En verder leg ik alvast wat contacten in BsAs via couchsurfen

Heb jij nog andere plannen gemaakt? Is je budget nog steeds hetzelfde?
  woensdag 5 december 2007 @ 15:06:27 #71
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_55058471
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 20:13 schreef Knakker het volgende:

[..]

Je weet dat ze geen Spaans spreken in Brazilie he
gelukkig niet !
maar met Portanhol kom je een heel eind
zonnig Brasil
pi_55058721
Het is al gezegd, maar ik zou écht nog eens nadenken over het plannen. Vooral omdat je alleen bent (ik heb er ervaring mee) en in hostels slaapt, ga je heel veel mensen ontmoeten. Het is dan heel fijn als je niets gepland hebt staan, en je je niet 'verplicht' voelt om ergens heen te gaan, zodat je met je nieuwe vrienden mee kan hobbelen soms. Of, mocht je een heel leuk iemand ontmoeten op een bepaalde plek, dat je daar dan gewoon heel lang kan blijven.
Het is misschien met vluchten wat onhandig, en ik zou dus serieus erover nadenken om jezelf niet ten doel te stellen zo'n groot gebied te beslaan. Dan kan je lekker rondbussen (hoef je ook dingen niet van te voren te boeken) of rondrijden als je mensen ontmoet die toevallig een autootje hebben. Ook krijg je altijd ladingen tips van mensen ("Hier móet je echt heen") met mooie verhalen, die jij dan niet hebt ingepland, en reken maar dat je daar dan ook heen wilt.

En inderdaad, pinpas en cc is the way to go. Ik had zelf mijn pinpas voor noodgevallen (en natuurlijk om cash uit de automaat te halen), en gebruikte verder altijd mijn cc - die is in veel landen namelijk de standaard, heb ik gemerkt.
Dat scannen van documenten geeft ook een heel veilig gevoel. Vergeet je reisverzekering polis niet te scannen.
pi_55059769
Ik heb nu zelf een pinpas en cc van de Rabobank. Is het verstandig om nog een nieuwe rekening bij een andere bank te openen, of gewoon een extra pas van de Rabo aan te vragen?
pi_55059867
Slimste is om een CC te halen en die altijd op een andere plek te bewaren

Slim is het ook om 1500 euro of ze in cash geld te hebben, maar daar zijn de meningen over verdeeld. De meeste backpack hibbies hebben geen 1500 euro, dus dan kan je het ook niet cash bij je hebben
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_55270036
sow, was de weg eventjes kwijt hierheen Sorry voor de late reply. Nogmaals dank voor iedereen met alle tips. Ik heb zo ongeveer alles rond nu 6 januari vlieg ik naar madrid voor 3 weken spaans om vervolgens naar rio te vliegen. Waar ik nu dus wel over zit te twijfelen is of ik daar nu wel tot en met het carnaval wil blijven. Ik hoor van veel kanten dat het ontzettend commercieel is en puur voor de toeristen. Niet echt mijn ding, dus zit ik te denken misschien iets meer van brazilie mee te pikken op de weg naar Iguacu...

@MarkaD: Wanneer vertrek jij precies? Ik neem aan dat jij nu ook zo ongeveer alles rond hebt... Wat ik wel een goede tip vond die ik nog ergens las en wat ik dus ook nog moet doen is zo'n soort van dogtag maken met mijn gegevens, bloedgroep en allergieen. Is nooit verkeerd als ze me ooit ergens gaan vinden
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')