Ja, okee, het gaat een beetje over de Harry Mulisch onder de historici; de echt bekende publieke namen ook, waar volgens mij niets mis mee is. En volgens mij is het ook leuk om de wat minder bekende historici juist door dit topic onder de aandacht te brengen.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:03 schreef Djaser het volgende:
Ik kan zo 10 historici bedenken maar ik garandeer dat niemand ze hier kent. Lijkt mij dat deze contest iets te ongrijpbaar is. Dan liever een top over veldslagen, oorlogen, moorden, gebouwen, personen, etc.
Ik geef via Gibbons een opening in elk geval.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, het gaat een beetje over de Harry Mulisch onder de historici; de echt bekende publieke namen ook, waar volgens mij niets mis mee is. En volgens mij is het ook leuk om de wat minder bekende historici juist door dit topic onder de aandacht te brengen.
Ja, die is wel bekend natuurlijk.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik geef via Gibbons een opening in elk geval.
Le Roi Ladurie was een exponent (niet de enige) van een bepaalde Franse school van historici, kun je er misschien bijzetten, en dan uitleggen welke school en waarom jij als historicus dat een aardige school vindt, dat bedoel ik een beetje. Dat Montaillou heb ik ook gelezen en dat vond ik op zich niet om doorheen te komen.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Lastig. Elke historicus heeft zijn vakgebied. En op elk vakgebied heb je dan betere en mindere. Een goeie voor Dagelijks leven in de Middeleeuwen is bijvoorbeeld Le Roi Ladurie (van Montaillou). Voor overzichten (leesbare) kun je Barbara Tuchman noemen. Op dit moment de beste op gebied van nazi Duitsland is Kershaw.
Voor maritieme geschiedenis ben ik een groot bewonderaar van mijn oude prof J.R. Bruijn.
Il y fonde le Centre de Recherches d'Histoire quantitative en 1966.quote:Op woensdag 26 september 2007 19:32 schreef r.liong het volgende:
Ik nomineer Pierre Chaunu. Nou zul je zeggen: Pierre wie? Nou het byzondere aan deze man is dat hij De 16de-eeuwse revolutie in de kerk heeft geschreven die anno 2007 nog zo actueel en bij de tijd is.
Jij studeert/studeerde welke tak van sport binnen de geschiedenis precies?quote:Op woensdag 26 september 2007 19:40 schreef Djaser het volgende:
‘De top 3’ dan maar.
Trevor Bryce voor zijn zeer complete en leesbare geschiedenis van de Hettieten ‘Kingdom of the Hittites’.
Marc van de Mieroop niet voor zijn oersaaie ‘A history of the ancient near east’maar wel om zijn goedleesbare biografie van Hammurabi.
Nadav Na’aman voor zijn verhelderende artikel over de chronologie van de laat Assyrische tijd.
Wat een grappige keuze.quote:Op woensdag 26 september 2007 18:18 schreef starla het volgende:
Geoffrey of Monmouth
Assyriologiequote:Op woensdag 26 september 2007 20:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij studeert/studeerde welke tak van sport binnen de geschiedenis precies?
Welke werken? Op het breukvlak van twee eeuwen misschien?quote:Op woensdag 26 september 2007 20:10 schreef Floripas het volgende:
Jan en Annie Romein. Ja, ze waren links, ja, ze hadden vaak ruzie, maar ik vind hun werken nog steeds erg mooi.
Elaborate?quote:Ik ben overigens ook gewoon klassiek fan van Jonathan Israels.
Ik vind die schrijfstijl aardig en ze hebben veel gedaan voor de Nederlandse panoramische geschiedschrijving.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Welke werken? Op het breukvlak van twee eeuwen misschien?
Welke school trachtten zij te beginnen?.
Overigens vind ik de dogmatische invloed van het Marxisme, met haar verschillende vormen van dialectisme, dodelijk voor de geschiedbeoefening hoor.
[..]
Dat boek over de Nederlandse Republiek is meesterlijk.quote:Elaborate?
Integrale geschiedenis, geïntegreerde geschiedenis, noemden zij het, dacht ik (ik doe het uit mijn hoofd, ik gebruik wiki niet hè). Soort culminatie van disciplines, dacht ik. Op het breukvlak van twee eeuwen is daarvan de meest uitgesproken exponent geworden, maar of deze school ooit echt van de grond gekomen is, dat betwijfel ik. Ze waren begin jaren 80 iig De Historici die het meeste gequote werden op de UvA, volgens mij. Overigens is eerdergenoemd boekwerk wel een interessant werk ivm de sociale geschiedenis van ons land in het fin-du-siècle.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:28 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik vind die schrijfstijl aardig en ze hebben veel gedaan voor de Nederlandse panoramische geschiedschrijving.
[..]
Dat boek? Welk boek...?quote:Dat boek over de Nederlandse Republiek is meesterlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |