quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:43 schreef bomberman het volgende:[..]
Het gaat hier over een diepvriesKIST en geen kast, Alle kisten kun je gewoon buiten zetten, kasten gaan doordat het warmteelement(radiator) buiten de kast zit onherroepelijk roesten.
Onze kist staat al 3 jaar in de schuur en heeft geen probleem en is erg energiezuinig. Zelfs toen de deksel een nacht open is geweest was er niks ondooit. en ik heb wel eens de thermometer eruitgevist en die liet geen kwik meer zien(te koud ca -35) de verbruiksmeter laat (normaal) zien dat het verbruik 3x zo weinig is dan de kist die bij mijn ouders staat. Hou jezelf ook voor dat je de kist in 8 jaar afschrijft daarna lonen de extra energiekosten niet meer. Ons verbruik is ca 165KWh/jaar dus 0,46 KWH/dag = 15ct
Liebherr had het ook over kisten, wat betreft condensvorming, thermostaat, roestvorming enz...
hetzelfde geld voor de kasten.
Navraag bij liebherr geef de conclusie dat het mogelijk is om de toestellen tot -12 graden te gebruiken voordat zich problemen gaan of kunnen voordoen, een temperatuur die doorgaans nooit gehaald word in een onverwarmde ruimte in nederland. (kasten en kisten)
Zie onderstaand stukje maar nu over kasten i.p.v. kisten:
PS beide artikelen komen van de site van liebherr zelf.
Ofwel welke posting je ook leest alleen het woordje kist is veranderd in kast, voor de rest blijft hetzelfde van kracht.
Dat je je compressor of motor niet ziet, wilt trouwens niet zeggen dat deze ook niet gaat roesten, lijkt me sterk dat je wekelijks je vrieskist optilt om te kijken hoe de motor eruit ziet.
Ander feit is dat je wel condensvorming moet hebben om het roesten op gang te brengen.
quote:
Kan ik mijn diepvrieskast in een onverwarmde ruimte plaatsen?
Alle koel- en vriesapparaten zijn ingedeeld in zogenoemde klimaatklassen. Een klimaatklasse is de omgevingstemperatuur waarin het apparaat functioneert volgens de opgegeven specificaties. Alle LIEBHERR diepvrieskasten zijn geproduceerd voor klimaatklasse SN-T. Dit wil zeggen dat zij geschikt zijn voor omgevingstemperaturen tussen 10 en 43 ºC. Binnen deze temperatuurrange voldoen zij aan alle in de brochure vermelde specificaties, zoals het opgegeven energieverbruik. Dit wil overigens niet zeggen, dat de kast buiten deze temperatuurrange niet functioneert. Ook bij temperaturen onder 10 ºC zal een LIEBHERR diepvriezer uw levensmiddelen blijven conserveren. Bij deze lage omgevingstemperaturen is het echter wel mogelijk, dat zich op de buitenzijde van de diepvrieskast condens vormt. Daarom is het advies om de kast op een vlonder te plaatsen zeker niet misplaatst. Bij lage temperaturen en vochtige omstandigheden kunnen kunststoffen en de lak wel wat aangetast raken. Indien u uw diepvrieskast hiertegen wilt beschermen kunt u de buitenkant in de autowas zetten.
Bij omgevingstemperaturen onder het vriespunt kan de nauwkeurigheid van de elektronica niet meer worden gegarandeerd en kan condensvorming in de behuizing ook tot beschadiging van de elektronica leiden.
[ Bericht 21% gewijzigd door klipper op 27-09-2007 16:49:27 ]