Afgelegen gebieden bestaan bijna niet meer, alleen in Afrika (in ieder geval niet in Centraal-Amerika). Ik ben in Guatemala en Honduras geen dorp tegengekomen waar geen telefoons en/of pinautomaten waren. (alleen wel een keer dat alle pinautomaten leeg waren wegens een feestdag op maandag, 3 dagen lang geen geld kunnen pinnen)quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:56 schreef kepler het volgende:
[..]
ow ik zeg ook niet dat ik mijn paspoort laat rondslingeren, maar naar mijn idee zit ik liever zonder paspoort dan zonder geld. Zeker in een afgelegen gebied, waar je ook niet even naar de alarmcentrale kunt bellen
Reserve-pasjes heb ik inderdaad bij mij en niet alles zit op 1 plek
Ja, dat is natuurlijk ook weer waar. Ik zorg gewoon dat ik niks kwijt raakquote:Op dinsdag 30 december 2008 11:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Afgelegen gebieden bestaan bijna niet meer, alleen in Afrika (in ieder geval niet in Centraal-Amerika). Ik ben in Guatemala en Honduras geen dorp tegengekomen waar geen telefoons en/of pinautomaten waren. (alleen wel een keer dat alle pinautomaten leeg waren wegens een feestdag op maandag, 3 dagen lang geen geld kunnen pinnen)
Ehm... wat moet ik me daar bij voorstellen???quote:
betekent óók sint-jacobsschelp, toch?quote:Op zondag 18 januari 2009 16:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ehm... wat moet ik me daar bij voorstellen???
Backpack (maar wellicht op de sjieke tour door een auto te huren, kan een optie zijn)quote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:54 schreef Blik het volgende:
heel waarschijnlijk 4 weken naar Panama (met wellicht een uitstapje naar Costa Rica) in augustus
Bedankt voor de reply!quote:
De rommel geldt denk ik voor alle arme landen. Als je van Thailand naar Cambodja gaat is dat ook een wereld van verschil. Voor opdringerige verkopers geldt hetzelfdequote:Op woensdag 11 maart 2009 04:40 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Bedankt voor de reply!
Guatemala bevalt wel. Wat heel erg opvalt is hoe ontzettend smerig alles is. Ook niet zo vreemd, aangezien iedereen alle rommel zo op straat mikt en niemand het lijkt op te ruimen. Verder zijn de mensen over het algemeen erg aardig, behalve diegenen die je iets willen verkopen. Erg opdringerig allemaal en daar houd ik niet van. Ik hoef niet zo nodig meteen lastig gevallen te worden zodra ik de bus uit stap...
Verder is het land natuurlijk erg mooi. Vandaag heb ik Tikal bezogt - erg mooi! Daarvoor heb ik twee nachten in Rio Dulce gezeten in een hutje op het water - ook erg gaaf!
Precies mijn ervaring. Dat het je dan toch bevalt, zegt veel over het overweldigende landschap en de aardige (gewone) mensen. Want zonder dat, was het maar een trieste bedoenig geweest in Guatemala. Vooral het nonchalante afval dumpen is zeer confronterend, als je in een schoon West-Europa bent opgegroeid.quote:Op woensdag 11 maart 2009 04:40 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Bedankt voor de reply!
Guatemala bevalt wel. Wat heel erg opvalt is hoe ontzettend smerig alles is. Ook niet zo vreemd, aangezien iedereen alle rommel zo op straat mikt en niemand het lijkt op te ruimen. Verder zijn de mensen over het algemeen erg aardig, behalve diegenen die je iets willen verkopen. Erg opdringerig allemaal en daar houd ik niet van. Ik hoef niet zo nodig meteen lastig gevallen te worden zodra ik de bus uit stap...
Bolivia is armer dan Guatemala en daar zijn ze wel in staat hun afval bij zich te houden. Is vooral een mentaliteitskwestie.quote:Op woensdag 11 maart 2009 11:23 schreef Blik het volgende:
[..]
De rommel geldt denk ik voor alle arme landen. Als je van Thailand naar Cambodja gaat is dat ook een wereld van verschil. Voor opdringerige verkopers geldt hetzelfde
Dat is wel heel bot gezegd iddquote:Op woensdag 11 maart 2009 12:44 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bolivia is armer dan Guatemala en daar zijn ze wel in staat hun afval bij zich te houden. Is vooral een mentaliteitskwestie.
Of heel bot gezegd: het interesseert ze geen flikker wat er met hun omgeving gebeurt, als ze maar van hun zooi afzijn.
Ik zit nu in Panama Blik. Oeh, wat is het hier mooi!!!quote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:54 schreef Blik het volgende:
heel waarschijnlijk 4 weken naar Panama (met wellicht een uitstapje naar Costa Rica) in augustus
Wat een lulkoek. Ik weet niet waar je bent geweest in Bolivia, maar in grote delen van Bolivia is de puinhoop net zo groot als elders. Wel eens in el Alto geweest? Santa Cruz (buiten het centrale plein)? Buiten het toeristisch centrum van Potosí? Daar waad je ook tot je knieën door de plastic zakken en pleuren mensen hun rotzooi zo... hoppa... uit het raam van de bus!quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:44 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bolivia is armer dan Guatemala en daar zijn ze wel in staat hun afval bij zich te houden. Is vooral een mentaliteitskwestie.
Of heel bot gezegd: het interesseert ze geen flikker wat er met hun omgeving gebeurt, als ze maar van hun zooi afzijn.
quote:Terug in de bus naar Peru moet ik lachen om drie kleine meisjes die met hun neusjes tegen het raam "Wat zie ik allemaal?" spelen. "Arbol-Arbol-Arbol-Vaca-Basura-Basura-Basura- Arbol-Basura" ("Boom-Boom-Boom-Koe-Vuilnis-Vuilnis-Vuilnis-Boom-Vuilnis").
Cahuitaquote:Op woensdag 11 maart 2009 14:32 schreef renzell het volgende:
[..]
Ik zit nu in Panama Blik. Oeh, wat is het hier mooi!!!En wat zijn de mensen aardig! Wij zijn er echt van gaan houden, nu al (na een week pas). Costa Rica nog maar op 1 plekje geweest (Cahuita, aan de Caribische kust), maar morgen richting Peninsula de Osa, wat ook fantastisch schijnt te zijn. Het is hier wél beduidend duurder dan Guatemala, honduras en Nicaragua overigens.
Wat zijn we weer aardig...quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:38 schreef Hik het volgende:
[..]
Wat een lulkoek. Ik weet niet waar je bent geweest in Bolivia, maar in grote delen van Bolivia is de puinhoop net zo groot als elders. Wel eens in el Alto geweest? Santa Cruz (buiten het centrale plein)? Buiten het toeristisch centrum van Potosí? Daar waad je ook tot je knieën door de plastic zakken en pleuren mensen hun rotzooi zo... hoppa... uit het raam van de bus!![]()
Ik zie het. Guatemala is nu na Haïti het armste land van het Westelijk halfrond, best schokkend.quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:43 schreef Hik het volgende:
En by the way: Bolivia wordt -voor zover je daar überhaupt over spreken kunt- niet meer gezien als armer dan Guatemala. In de Human Development Index staat Bolivia op 111 en Guatemala op 121, ongetwijfeld dankzij de berg geweld van de laatste tijd.
Ik vond het in Guatemala weer meevallen in vergelijking met Cambodja. Maar in beide landen is het gewoon standaard om je afval bijvoorbeeld uit de bus op straat te gooien.quote:Op donderdag 12 maart 2009 08:35 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Wat zijn we weer aardig...
Ik ben door El Alto alleen met de bus gereden en niet in Santa Cruz geweest. Verder zo'n beetje overal. En natuurlijk was het niet brandschoon in Bolivia, maar Guatemala was voor mij wel het toppunt van de plastic tassen en flessen cultuur.
Nee, jij was lief met je mentaliteitskwestiequote:
GGD is je beste vriend, heb je al een afspraak daarmee gemaakt?quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:36 schreef DAMH het volgende:
Hey hoe doen jullie dat met Malaria? pff wordt een beetje bang van alle ziektes die je kan oplopen .. maarem besides op inet kijken en dat je op een kaartje globaal ziet dat het malaria gebied is,, zijn er verder nog mogelijkheden om er daar achter te komen wanneer je wel niet moet gaan slikken?
Als je een verre reis gaat maken loont het bijna altijd om een aanvullende verzekering te nemen. De kosten van de GGD zijn gewoon te declareren. En ik weet niet of een apotheek specifieke kennis heeft over de malariagebieden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:31 schreef Veersesmurf het volgende:
Mijn GGD (In Goes) vraagt iets minder dan 25 euro voor een zoals zij dat noemen 'consult'.
Als je een apotheek bij je huisarts hebt kunnen ze je daar ook vertellen wat je wel en niet moet spuiten & slikken. Helemaal gratis![]()
slaapzak is niet nodig, als je niet gaat kamperen, lakenzak kan wel handig zijn (heel af en toe zijn de matrassen te ranzig om op te liggen).quote:Op vrijdag 13 maart 2009 12:17 schreef DAMH het volgende:
thnax voor de tips mensen,,
Nog een dingetje wat ik me afvraag,, als je in zo'n hostel ligt te pitten,, wat doe je met je tas? nu zie ik van die ijzeren netjes die je eromheen kan doen en vastmaken? ervaringen?
Slaapzak handig?
Momenteel zit ik dan inderdaad op Caye Caulker. En vandaag heb ik gesnorkeld! Er is in ieder geval een "snorkel tour operator" die een aantal duikbrillen op schepte heeft. Mario's, ongeveer een blok ten zuiden van de watertaxi.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 03:04 schreef JedaiNait het volgende:
Momenteel zit ik in Flores (Guatemala) en het plan is om binnenkort naar Belize te gaan. Onder andere om naar caye caulker te gaan om te snorkelen. Het probleem is alleen dat ik een bril heb (en geen lenzen bij me)... Heeft iemand hier ervaring mee? Is het mogelijk om een duikbril over een gewone bril te doen? Of zijn er geslepen duikbrillen te huur? Andere opties?
écht gevaarlijk is geen enkel land in Latijns Amerika. Er zijn landen met drugsproblemen, overvallen, ziektes en bovenal veel auto- en busongelukken (zonder twijfel het belangrijkste gevaar). Al met al, wordt er veel overdreven en persoonlijk heb ik me nooit echt onveilig gevoeld. Ook niet midden in de nacht in Mexcio City of Rio de Janeiro. Blijf wel bij voorkeur weg uit de straatarme wijken en gebruik je verstand gewoon.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:43 schreef DAMH het volgende:
Thnx for the tips.. btw wat zijn volgens jullie de gevaarlijke landen? een vriend van me zegt dat venezuela niet fijn is om heen te gaan..
Hee volgens mij ben ik daar geweest! Wel irritant waren die brokken lava die op een gegeven moment van vanaf de lavastroom onze richting op kwamen gerold. He he, lekker rennen. Onze relaxte gids was ineens niet zo relaxed meer.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:28 schreef Lemans24 het volgende:
Omdat Guatemala wel mooi is, nog een sfeerfoto, én meteen een goede plek om van je afval af te komen:
[ afbeelding ]
En, al een biertje in het water gedronken op Caye Caulker bij de bar op de punt? Prachtig die kampeertafels die ze gewoon in 1 meter diep water zettenquote:Op maandag 16 maart 2009 23:32 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Momenteel zit ik dan inderdaad op Caye Caulker. En vandaag heb ik gesnorkeld! Er is in ieder geval een "snorkel tour operator" die een aantal duikbrillen op schepte heeft. Mario's, ongeveer een blok ten zuiden van de watertaxi.
Verder wat betreft de viesheid in Guatemala: Ja het is waar dat je dat in alle arme landen ziet, maar ik vond het in Guatemala een stuk erger dan in andere landen waar ik ben geweest. In andere landen zijn er in ieder geval nog mensen die de zooi een beetje proberen op te ruimen. Dat lijkt in Guatemala niet te gebeuren.
Slaapzak heb ik voor de zekerheid wel meegenomen, maar is niet echt nodig. Een lakenzak was inderdaad handiger geweest.
Chitzen Itza en Uxmalquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:04 schreef JedaiNait het volgende:
Iemand nog goede tips voor activiteiten op "Yucatan"?
Dat vliegveld had ik ook inderdaad. Wij zo lekker fietsen, en plotseling van huh: Ze hebben hier dus wel fatsoenlijke rechte wegen! Oh nee, dat is de landingsbaan waar we nou bijna oprijden.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:04 schreef JedaiNait het volgende:
De kampeertafels in het water heb ik niet gezien. Wel een fietstochtje gemaakt naar het zuiden inderdaad (als je niet oplet fiets je zo de landingsbaan van het vliegveld op). Momenteel zit ik in Tulum te wachten op de bus naar Merida.
Iemand nog goede tips voor activiteiten op "Yucatan"?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |