Echt een mannenman, bij wie je aan koffie en sigaretten denkt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:57 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was..
[afbeelding]
Verder was het wel een lul, natuurlijk. Onder professoren heb ik niet uit kunnen lezen.
Hij was voor een aantal mensen vast een aangenaam mens, dat geloof ik graag. Maar voor veel mensen niet, denk ik zo. Ik weet niet, het boek kon me niet zo boeien.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Grappig. In een documentaire over die roman kwam ook zijn toenmalige collega Lolle Nauta aan het woord. Hij vond Hermans een bijzonder aangenaam mens. En als Lolle Nauta dat heeft gezegd...
Ik heb 't boek trouwens met veel plezier wél uitgelezen.
Hij projecteerde z'n haat voor de wereld om hem heen wel op anderen. Dat zie je ook terug in zijn polemische stukken, waar hij consequent op de man speelt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:26 schreef mane het volgende:
[..]
Hij was voor een aantal mensen vast een aangenaam mens, dat geloof ik graag. Maar voor veel mensen niet, denk ik zo. Ik weet niet, het boek kon me niet zo boeien.
Ja, die bedoel ik.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:44 schreef mane het volgende:
Ik ben nu dit aan het kijken/luisteren:
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/11388341/
Overigens was hij helemaal niet zo'n goede wetenschapper als werd gedacht, hoor. Een tijdje geleden heeft er nog een serie ingezonden brieven in de NRC gestaan, waarin oud-vakgenoten hun licht over hem laten schijnen.quote:
Dat boeit me eerlijk gezegd maar amper.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Overigens was hij helemaal niet zo'n goede wetenschapper als werd gedacht, hoor. Een tijdje geleden heeft er nog een serie ingezonden brieven in de NRC gestaan, waarin oud-vakgenoten hun licht over hem laten schijnen.
De onzekere man die er in wezen in hem zat, vermomde hij achter een muur van bijtend cynisme. In die zin is het min of meer falen van zijn wetenschappelijke loopbaan wel van invloed op zijn werk als schrijver. Een hele rare jongen eigenlijk.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat boeit me eerlijk gezegd maar amper.
In de zin van: dat maakt voor mij niet dat ik zijn boeken anders lees.
Als ik een roman lees, wil ik me niet zo bezig houden met de persoon van de schrijver, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:00 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
De onzekere man die er in wezen in hem zat, vermomde hij achter een muur van bijtend cynisme. In die zin is het min of meer falen van zijn wetenschappelijke loopbaan wel van invloed op zijn werk als schrijver. Een hele rare jongen eigenlijk.
Natuurlijk wil je je niet bezighouden met de persoon van de schrijver. Maar Hermans als mens is overal. In z'n romans, in z'n brieven, in z'n gedichten, in z'n essays. Dan vind ik het wel interessant om te proberen te verklaren waar die haat vandaan komt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik een roman lees, wil ik me niet zo bezig houden met de persoon van de schrijver, eerlijk gezegd.
Hé ouwe dibbes!quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:22 schreef Zwaardvisch het volgende:
Hallo.
Ik zal me even voorstellen: de naam is Zwaardvisch. Normaal gesproken kom ik veel in POL, maar dit kabinet vervult me niet echt met inspiratie. Wie weet dat het hier beter bevalt [afbeelding] Ik zal deze SC dus wat aandachtiger gaan volgen.
Met groet,
Zwaardvisch.
Je komt dus uit de ordinair-rechtse hoek.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:16 schreef Stali het volgende:
[..]
Hé ouwe dibbes!.
Ps. Dat zei mijn opa ook altijd.
Ps. II. Die werkte als fotograaf journalist voor de Telegraaf... ten tijde van de 2e wereld oorlog..
Die haat komt niet uit de schrijver maar uit zijn interpretatie over die tijd. Ik moet zeggen dat ik het zelf die tijd niet zo ervaren heb omdat ik jong was. Maar als ik terugkijk op die tijd, d.m.v. boeken, videoclips (begin MTV) mode... dan voel ik echt zwartgalligheid, leegheid.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:09 schreef Zwaardvisch het volgende:
Van de hak op de tak, ik weet het, maar je ziet het ook bij Easton Ellis terug. De hele sociologie en literatuurwetenschap staart zich blind op de vraag welke excessen de schrijver in Bateman probeert te stoppen, en waar die haat vandaan komt. Terwijl die natuurlijk gewoon uit de schrijver zelf afkomstig is. Het is niet zo dat je een personage schept dat zelfstandig de motivatie voor zijn/haar handelen bedenkt. Je stopt je frustraties in een persoon, en daarmee is de toon gezet.
Nee, dochter van Provo's. Mijn opa was een soort Archie Bunker.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:24 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Je komt dus uit de ordinair-rechtse hoek.
Om te schrijven wat hij schreef, moet je verder gaan dan het wat abstract weergeven van een tijdgeest. De perversiteit, frustratie en agressie in het boek; het is toch echt uit zíjn geest ontsproten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:39 schreef Stali het volgende:
Die haat komt niet uit de schrijver maar uit zijn interpretatie over die tijd. Ik moet zeggen dat ik het zelf die tijd niet zo ervaren heb omdat ik jong was. Maar als ik terugkijk op die tijd, d.m.v. boeken, videoclips (begin MTV) mode... dan voel ik echt zwartgalligheid, leegheid.
Maar het briljante is dat hij zover durfde te gaan om de vergelijking te maken met wat hij zag als de tijdsgeest. Dit was toch echt wel agressie op die tijd, een veel zwaardere boodschap. Zo ervoer ik het. Want het betreft hier niet zomaar een goedkoop horrorverhaaltje met kettingzagen en lekker moorden voor de kassa.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:48 schreef mane het volgende:
[..]
Om te schrijven wat hij schreef, moet je verder gaan dan het wat abstract weergeven van een tijdgeest. De perversiteit, frustratie en agressie in het boek; het is toch echt uit zíjn geest ontsproten.. Ik vind dat op zichzelf niet zo schokkend hoor, maar je kunt het niet loskoppelen van de persoon nee.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:53 schreef mane het volgende:
Dat dacht ik. Het is wel leuk, maar ook beetje triest hé. Zo'n verbitterde wetenschapper die beweert dat Hermans zijn carriere verpest heeft. En dan de blik in de ogen van Adriaan van Dis tijdens een interview met Hermans..
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team.quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:08 schreef Stali het volgende:
RG, hoe heb jij dat gezien, want dat was toch in 1981 of 1982 in de Adriaan van Dis show?
Jee, je bent iets jonger dan ik maar keek jij dat op zo'n jonge leeftijd? Ik niet namelijk..
quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:11 schreef mane het volgende:
[..]
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team..
Maar ik heb vanavond de documentaire over Hermans gezien van Andere Tijden, zie:
Ja, ik zit in de universiteitsbibliotheek, dus ik probeer tussen het posten door wat werk te doen.quote:
Dat was leukquote:Op dinsdag 25 september 2007 21:11 schreef mane het volgende:
[..]
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team..
Maar ik heb vanavond de documentaire over Hermans gezien van Andere Tijden, zie:
Dude!quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:28 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ja, ik zit in de universiteitsbibliotheek, dus ik probeer tussen het posten door wat werk te doen.
Heks!quote:Ga verder.
Zei Ryan dat ook vannachtquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |