abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53467116
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:57 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was. .

[afbeelding]

Verder was het wel een lul, natuurlijk. Onder professoren heb ik niet uit kunnen lezen.
Echt een mannenman, bij wie je aan koffie en sigaretten denkt.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53467168
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Grappig. In een documentaire over die roman kwam ook zijn toenmalige collega Lolle Nauta aan het woord. Hij vond Hermans een bijzonder aangenaam mens. En als Lolle Nauta dat heeft gezegd...

Ik heb 't boek trouwens met veel plezier wél uitgelezen.
Hij was voor een aantal mensen vast een aangenaam mens, dat geloof ik graag. Maar voor veel mensen niet, denk ik zo. Ik weet niet, het boek kon me niet zo boeien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:28:42 #213
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53467228
't Ging wel over Gróningen. Dat sprak bij mij tot de verbeelding.
The love you take is equal to the love you make.
pi_53467269
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:26 schreef mane het volgende:

[..]

Hij was voor een aantal mensen vast een aangenaam mens, dat geloof ik graag. Maar voor veel mensen niet, denk ik zo. Ik weet niet, het boek kon me niet zo boeien.
Hij projecteerde z'n haat voor de wereld om hem heen wel op anderen. Dat zie je ook terug in zijn polemische stukken, waar hij consequent op de man speelt.

Maar van de Grote Drie spreekt Hermans wel het meest tot de verbeelding. Mulisch en Reve zijn toch in de val van hun eigen gimmicks getrapt.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53467702
Ik ben nu dit aan het kijken/luisteren:

http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/11388341/
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:49:11 #216
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53467846
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:44 schreef mane het volgende:
Ik ben nu dit aan het kijken/luisteren:

Ja, die bedoel ik.
pi_53467966
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, die bedoel ik.
Overigens was hij helemaal niet zo'n goede wetenschapper als werd gedacht, hoor. Een tijdje geleden heeft er nog een serie ingezonden brieven in de NRC gestaan, waarin oud-vakgenoten hun licht over hem laten schijnen.
pi_53467986
Dat dacht ik. Het is wel leuk, maar ook beetje triest hé. Zo'n verbitterde wetenschapper die beweert dat Hermans zijn carriere verpest heeft. En dan de blik in de ogen van Adriaan van Dis tijdens een interview met Hermans. .
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:54:51 #219
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53468021
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:53 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Overigens was hij helemaal niet zo'n goede wetenschapper als werd gedacht, hoor. Een tijdje geleden heeft er nog een serie ingezonden brieven in de NRC gestaan, waarin oud-vakgenoten hun licht over hem laten schijnen.
Dat boeit me eerlijk gezegd maar amper.

In de zin van: dat maakt voor mij niet dat ik zijn boeken anders lees.
pi_53468182
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat boeit me eerlijk gezegd maar amper.

In de zin van: dat maakt voor mij niet dat ik zijn boeken anders lees.
De onzekere man die er in wezen in hem zat, vermomde hij achter een muur van bijtend cynisme. In die zin is het min of meer falen van zijn wetenschappelijke loopbaan wel van invloed op zijn werk als schrijver. Een hele rare jongen eigenlijk.
  dinsdag 25 september 2007 @ 20:03:00 #221
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53468248
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:00 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

De onzekere man die er in wezen in hem zat, vermomde hij achter een muur van bijtend cynisme. In die zin is het min of meer falen van zijn wetenschappelijke loopbaan wel van invloed op zijn werk als schrijver. Een hele rare jongen eigenlijk.
Als ik een roman lees, wil ik me niet zo bezig houden met de persoon van de schrijver, eerlijk gezegd.
pi_53468322
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als ik een roman lees, wil ik me niet zo bezig houden met de persoon van de schrijver, eerlijk gezegd.
Natuurlijk wil je je niet bezighouden met de persoon van de schrijver. Maar Hermans als mens is overal. In z'n romans, in z'n brieven, in z'n gedichten, in z'n essays. Dan vind ik het wel interessant om te proberen te verklaren waar die haat vandaan komt.
pi_53468440
Van de hak op de tak, ik weet het, maar je ziet het ook bij Easton Ellis terug. De hele sociologie en literatuurwetenschap staart zich blind op de vraag welke excessen de schrijver in Bateman probeert te stoppen, en waar die haat vandaan komt. Terwijl die natuurlijk gewoon uit de schrijver zelf afkomstig is. Het is niet zo dat je een personage schept dat zelfstandig de motivatie voor zijn/haar handelen bedenkt. Je stopt je frustraties in een persoon, en daarmee is de toon gezet.
pi_53468674
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:22 schreef Zwaardvisch het volgende:
Hallo.

Ik zal me even voorstellen: de naam is Zwaardvisch. Normaal gesproken kom ik veel in POL, maar dit kabinet vervult me niet echt met inspiratie. Wie weet dat het hier beter bevalt [afbeelding] Ik zal deze SC dus wat aandachtiger gaan volgen.

Met groet,

Zwaardvisch.
Hé ouwe dibbes! .

Ps. Dat zei mijn opa ook altijd.
Ps. II. Die werkte als fotograaf journalist voor de Telegraaf... ten tijde van de 2e wereld oorlog. .
pi_53468887
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:16 schreef Stali het volgende:

[..]

Hé ouwe dibbes! .

Ps. Dat zei mijn opa ook altijd.
Ps. II. Die werkte als fotograaf journalist voor de Telegraaf... ten tijde van de 2e wereld oorlog. .
Je komt dus uit de ordinair-rechtse hoek.
pi_53469291
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:09 schreef Zwaardvisch het volgende:
Van de hak op de tak, ik weet het, maar je ziet het ook bij Easton Ellis terug. De hele sociologie en literatuurwetenschap staart zich blind op de vraag welke excessen de schrijver in Bateman probeert te stoppen, en waar die haat vandaan komt. Terwijl die natuurlijk gewoon uit de schrijver zelf afkomstig is. Het is niet zo dat je een personage schept dat zelfstandig de motivatie voor zijn/haar handelen bedenkt. Je stopt je frustraties in een persoon, en daarmee is de toon gezet.
Die haat komt niet uit de schrijver maar uit zijn interpretatie over die tijd. Ik moet zeggen dat ik het zelf die tijd niet zo ervaren heb omdat ik jong was. Maar als ik terugkijk op die tijd, d.m.v. boeken, videoclips (begin MTV) mode... dan voel ik echt zwartgalligheid, leegheid.

Ps. een ander interpretatief kader wordt nog gegeven door de eerste zin in het door jouw genoemde boek: "...laat alle hoop varen bij het binnengaan".
Ps.II. Gelukkig, heb jij die tijd niet meegemaakt. . Maar ik vraag me wel af, dat wanneer je nog zo'n jonge jongen zegt te zijn, waarom dan zo'n interesse in Patrick Bateman? Easton Ellis heeft meer boeken geschreven, goed, ook in die lijn maar je komt op Fok! vaker op Bateman terug. Je kunt nu zeggen omdat je op de acteur lijkt, maar lijken op een acteur is wat anders dan lijken op de hoofdpersoon in een boek. Maar als je daar op lijkt, vind ik dat wel wat eng...ben jij echt een koffermoordenaar? .
pi_53469344
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:24 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Je komt dus uit de ordinair-rechtse hoek.
Nee, dochter van Provo's. Mijn opa was een soort Archie Bunker. .
pi_53469569
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:39 schreef Stali het volgende:

Die haat komt niet uit de schrijver maar uit zijn interpretatie over die tijd. Ik moet zeggen dat ik het zelf die tijd niet zo ervaren heb omdat ik jong was. Maar als ik terugkijk op die tijd, d.m.v. boeken, videoclips (begin MTV) mode... dan voel ik echt zwartgalligheid, leegheid.
Om te schrijven wat hij schreef, moet je verder gaan dan het wat abstract weergeven van een tijdgeest. De perversiteit, frustratie en agressie in het boek; het is toch echt uit zíjn geest ontsproten. . Ik vind dat op zichzelf niet zo schokkend hoor, maar je kunt het niet loskoppelen van de persoon nee.
pi_53470001
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 20:48 schreef mane het volgende:

[..]

Om te schrijven wat hij schreef, moet je verder gaan dan het wat abstract weergeven van een tijdgeest. De perversiteit, frustratie en agressie in het boek; het is toch echt uit zíjn geest ontsproten. . Ik vind dat op zichzelf niet zo schokkend hoor, maar je kunt het niet loskoppelen van de persoon nee.
Maar het briljante is dat hij zover durfde te gaan om de vergelijking te maken met wat hij zag als de tijdsgeest. Dit was toch echt wel agressie op die tijd, een veel zwaardere boodschap. Zo ervoer ik het. Want het betreft hier niet zomaar een goedkoop horrorverhaaltje met kettingzagen en lekker moorden voor de kassa.
pi_53470258
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:53 schreef mane het volgende:
Dat dacht ik. Het is wel leuk, maar ook beetje triest hé. Zo'n verbitterde wetenschapper die beweert dat Hermans zijn carriere verpest heeft. En dan de blik in de ogen van Adriaan van Dis tijdens een interview met Hermans. .

RG, hoe heb jij dat gezien, want dat was toch in 1981 of 1982 in de Adriaan van Dis show?
Jee, je bent iets jonger dan ik maar keek jij dat op zo'n jonge leeftijd? Ik niet namelijk. .
pi_53470337
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:08 schreef Stali het volgende:

RG, hoe heb jij dat gezien, want dat was toch in 1981 of 1982 in de Adriaan van Dis show?
Jee, je bent iets jonger dan ik maar keek jij dat op zo'n jonge leeftijd? Ik niet namelijk. .
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team. .
Maar ik heb vanavond de documentaire over Hermans gezien van Andere Tijden, zie:

pi_53470854
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:11 schreef mane het volgende:

[..]

Maar ik heb vanavond de documentaire over Hermans gezien van Andere Tijden, zie:

, ik begreep er al niks van. Alleen ouwe lullen als Ryan3 hebben dat toendertijd gezien. (Als jonkie zal ik dan maar zeggen. . )

The A-team keek ik ook, van paperclips, aluminiumfolie, een schoen en wat elastiekjes werd het gecombineerd met de brandende sigaar van Hannibal, een vliegtuig waarmee ze konden ontsnappen... Maar Mr. T wilde nooit vliegen. Geweldig was dat. Nooit bloed, nooit doden. .

Jammer, heb de documentaire niet kunnen zien.
pi_53470942
Zwaardvisch? .
pi_53470984
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:27 schreef Stali het volgende:
Zwaardvisch? .
Ja, ik zit in de universiteitsbibliotheek, dus ik probeer tussen het posten door wat werk te doen.

Ga verder.
pi_53471076
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:11 schreef mane het volgende:

[..]

Dat was leuk .
pi_53471498
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:28 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ja, ik zit in de universiteitsbibliotheek, dus ik probeer tussen het posten door wat werk te doen.
Dude! . En intussen zit je POL vol te posten...
quote:
Ga verder.
Heks! .
pi_53471541
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:41 schreef Stali het volgende:

Heks! .
Zei Ryan dat ook vannacht ?
pi_53471598
Zeg, Zwaardvisch... .
pi_53471650
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:43 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Zei Ryan dat ook vannacht ?
Newbie. .
pi_53471700
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:44 schreef Stali het volgende:
Zeg, Zwaardvisch... .
Stuur eens een foto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')