abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53461807
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:34 schreef broer het volgende:
Fitnessen. Dat is bijna nog erger dan Simon Vinkenoog.
Vinkenoog. De mislukte Provo.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:48:44 #182
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53461857
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:45 schreef broer het volgende:
Pff... Laat mij ook eens een keer een loze opmerking maken.
Had je al meegeblaat over Mulisch en Dalì?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:49:49 #183
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_53461883
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:48 schreef Lienekien het volgende:
Had je al meegeblaat over Mulisch en Dalì?
Nee. Daar heb ik niks over te zeggen.

(Lees je niet meer terug?)
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:51:18 #184
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53461920
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:49 schreef broer het volgende:

[..]

Nee. Daar heb ik niks over te zeggen.

(Lees je niet meer terug?)
Ik moet prioriteren.
pi_53461924
Vrije keuze, vrije keuze. De erwtjes in en en hun staarblik denken er anders over.
Schoenentellend ziekpubliek.
pi_53461939
Tevens: 'lo.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:53:43 #187
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53461973
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:51 schreef Petertje81 het volgende:
Vrije keuze, vrije keuze. De erwtjes in en en hun staarblik denken er anders over.
Ik zou die tweede zin nog eens heroverwegen.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:54:06 #188
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_53461982
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:51 schreef Lienekien het volgende:
Ik moet prioriteren.
En de LPT komt níet op één?
pi_53462010
In breng mijn instemming met broer's waardering van zowel Vinkenoog als fitnessen tot uitdrukking.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:57:15 #190
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53462050
Jongens, wél in hele zinnen praten.
pi_53462401
Ik las deze week welgeteld twee interviews met Mulisch in de HP (oude nummers). Wat een laffe streek om Hermans pas na zijn dood terug te pakken met die vuilspuierij. Wie heeft er dan uiteindelijk gewonnen?
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53462909
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zou die tweede zin nog eens heroverwegen.
Ik kijk wel uit! Niet naar de erwtjes, overigens.
pi_53462960
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:11 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik las deze week welgeteld twee interviews met Mulisch in de HP (oude nummers). Wat een laffe streek om Hermans pas na zijn dood terug te pakken met die vuilspuierij. Wie heeft er dan uiteindelijk gewonnen?
Was dat die HP van juli waarin ze oude interviews met HM hadden verzameld? Ik vond die gesprekken tussen HM en Hermans eigenlijk voor beide heren -zeker achteraf - nogal genant.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:35:27 #194
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53463012
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:31 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

Ik kijk wel uit! Niet naar de erwtjes, overigens.
Maar waar zijn die erwtjes dan?
pi_53463046
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:33 schreef mane het volgende:

[..]

Was dat die HP van juli waarin ze oude interviews met HM hadden verzameld? Ik vond die gesprekken tussen HM en Hermans eigenlijk voor beide heren -zeker achteraf - nogal genant.
Ook. Maar Mulisch werd ook twee keer ondervraagd naar aanleiding van z'n verjaardag. Daar maakte hij van de gelegenheid gebruik om alle Hermans-registers nog maar eens open te trekken.

Dat driegesprek met Hermans en Mulisch vond ik bijzonder vermakelijk. Het toonde weer eens aan dat Mulisch z'n opvattingen bij elkaar gelezen heeft.
pi_53463057
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:33 schreef mane het volgende:

[..]

Als vochten ze om knikkers. Die een jaar later waardeloos bleken, want Flippo's.
pi_53463104
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar waar zijn die erwtjes dan?
Ze hebben mijn virtuele cortex bezet, de klootzakken. En hun blik ook. En hun blik bovendien!
pi_53463126
Virtueel, virtueel. VISUEEL.
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:41:23 #199
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53463170
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:38 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

Ze hebben mijn virtuele cortex bezet, de klootzakken. En hun blik ook. En hun blik bovendien!
In glas konden sommigen nog naar buiten kijken.
pi_53463231
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

In glas konden sommigen nog naar buiten kijken.
De transparantie is verleden tijd, Lienekien. Ook in de wereld der erwten.

Jammer is het wel. Het wordt toch een onpersoonlijke aangelegenheid, zo, het koken van erwten.
Ik praat ook niet meer tegen ze. Of toch zelden.
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:45:16 #201
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53463272
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:44 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

De transparantie is verleden tijd, Lienekien. Ook in de wereld der erwten.

Jammer is het wel. Het wordt toch een onpersoonlijke aangelegenheid, zo, het koken van erwten.
Ik praat ook niet meer tegen ze. Of toch zelden.
Heb je ze nog wel, de momenten dat je met je voeten op de echte aarde staat. Of ook dat niet meer?
pi_53463407
Maar natuurlijk wel, Lienekien. Vandaag deed ik nog boodschappen. Ik kocht broodjes, sla en kipfilet. En een zak chips. Ik glimlachte naar het kassameisje en gaf haar tien euro. Ik kreeg wat kleingeld terug en zei "Dag.". Ook het meisje zei dag. Zo gaan die dingen.
pi_53463435
Bovenstaand koopgedrag is overigens niet de reden dat ik erwtjes eet. De reden daarvoor is onbekend. Gebrek aan transparantie, en zo.
pi_53463710
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:36 schreef Zwaardvisch het volgende:

Dat driegesprek met Hermans en Mulisch vond ik bijzonder vermakelijk. Het toonde weer eens aan dat Mulisch z'n opvattingen bij elkaar gelezen heeft.
Wat in ieder geval niet voor Mulisch spreekt, is dat hij zich zo blindelings liet meevoeren met de ideeën van zijn tijd. Hij was slachtoffer van de tijdgeest, en gaf dit ook nog eens gemakkelijk toe. Hermans keek daarom neer op Mulisch.

Dit stukje bijvoorbeeld, uit het interview in 1969. Hermans had het duidelijk bij het rechte eind:
Hermans: ; Wat gaan we hervormen? Er zijn absoluut te veel mensen die bij hervorming helemaal geen belang hebben. Die toneelspelers, die dankzij subsidies een goed inkomen hebben en dan nog op hun slofjes lui, slecht en ongeïnspireerd toneelspelen en er bovendien nog een aardig centje in de reclame bij verdienen, die hebben nergens belang bij.'
Mulisch: 'Dat schijnt nu te veranderen met de jonge mensen die nog op de toneelschool zitten. Díe gooien met tomaten.'
Hermans: 'Maar als ze eenmaal van school af zijn, komen ze ook in dat systeem terecht. Dan krijgen ze ook een behoorlijk inkomen, dan gaan ze óók het wasmiddel Ajax met bliksemkracht verkopen.'
Mulisch: 'Ik weet niet of deze mensen dat zullen doen.'
Hermans: 'Ach kom..'
Mulisch: 'Nou, dat is niet de atmosfeer die daar hangt...'
Hermans: 'Die hangt er zeker niet, maar komen doet-ie vast en zeker. Iedere generatie van 'bourgeois satisfaits' wordt weer opgevolgd door een volgende generatie 'bourgeois satisfaits'. Ze beginnen als provo in de gemeenteraad en ze eindigen als filmster in derderangs Italiaanse films.'

.

En even later:

Mulisch: 'Jij ontkent de geschiedenis...'
Hermans: 'Ach wat, jíj ként de geschiedenis niet. Al dat soort bewegingen...Voor de oorlog moesten we vechten tegen het fascisme. Je moest kiezen, je moest naar Spanje. Ging je niet naar Spanje, dan was je een klootzak, ging je wel naar Spanje dan was je geen klootzak. Maar dan kwam je toch wel weer terug als een schertsfiguur. Het is altijd hetzelfde geweest. Je hebt steeds hetzelfde gehannes, wat au fond tot niets en niets leidt.'

[ Bericht 0% gewijzigd door mane op 25-09-2007 17:17:50 ]
pi_53464649
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:04 schreef mane het volgende:

[..]

Wat in ieder geval niet voor Mulisch spreekt, is dat hij zich zo blindelings liet meevoeren met de ideeën van zijn tijd. Hij was slachtoffer van de tijdgeest, en gaf dit ook nog eens gemakkelijk toe. Hermans keek daarom neer op Mulisch.

Dit stukje bijvoorbeeld, uit het interview in 1969. Hermans had het duidelijk bij het rechte eind:
Hermans: ; Wat gaan we hervormen? Er zijn absoluut te veel mensen die bij hervorming helemaal geen belang hebben. Die toneelspelers, die dankzij subsidies een goed inkomen hebben en dan nog op hun slofjes lui, slecht en ongeïnspireerd toneelspelen en er bovendien nog een aardig centje in de reclame bij verdienen, die hebben nergens belang bij.'
Mulisch: 'Dat schijnt nu te veranderen met de jonge mensen die nog op de toneelschool zitten. Díe gooien met tomaten.'
Hermans: 'Maar als ze eenmaal van school af zijn, komen ze ook in dat systeem terecht. Dan krijgen ze ook een behoorlijk inkomen, dan gaan ze óók het wasmiddel Ajax met bliksemkracht verkopen.'
Mulisch: 'Ik weet niet of deze mensen dat zullen doen.'
Hermans: 'Ach kom..'
Mulisch: 'Nou, dat is niet de atmosfeer die daar hangt...'
Hermans: 'Die hangt er zeker niet, maar komen doet-ie vast en zeker. Iedere generatie van 'bourgeois satisfaits' wordt weer opgevolgd door een volgende generatie 'bourgeois satisfaits'. Ze beginnen als provo in de gemeenteraad en ze eindigen als filmster in derderangs Italiaanse films.'

.

En even later:

Mulisch: 'Jij ontkent de geschiedenis...'
Hermans: 'Ach wat, jíj ként de geschiedenis niet. Al dat soort bewegingen...Voor de oorlog moesten we vechten tegen het fascisme. Je moest kiezen, je moest naar Spanje. Ging je niet naar Spanje, dan was je een klootzak, ging je wel naar Spanje dan was je geen klootzak. Maar dan kwam je toch wel weer terug als een schertsfiguur. Het is altijd hetzelfde geweest. Je hebt steeds hetzelfde gehannes, wat au fond tot niets en niets leidt.'
Mulisch: "Nee, nee, ik neem de politieke moord als een graadmeter voor links en rechts. Wie vermoord wordt, wordt altjd vermoord door iemand die rechtser is dan hijzelf. Kennedy is vermoord door iemand die nog rechtser was dan hij zelf."
Hermans: "Neem even nota. Harry weet precies door wie Kennedy is vermoord." !
pi_53464696
God ja, dit tweegesprek heb ik ook ergens eens gelezen. Mulisch kletst maar wat.
pi_53464869
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:44 schreef Gellius het volgende:
God ja, dit tweegesprek heb ik ook ergens eens gelezen. Mulisch kletst maar wat.
Ik heb zo'n ontzettende heimwee naar Hermans.
pi_53464910
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:51 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Man, je hebt hem nauwelijks meegemaakt.

[jezelf quoten is de bomdiggy ]
pi_53466445
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:51 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was. .

Verder was het wel een lul, natuurlijk. Onder professoren heb ik niet uit kunnen lezen.
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:18:45 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53466945
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:57 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was. .

[afbeelding]

Verder was het wel een lul, natuurlijk. Onder professoren heb ik niet uit kunnen lezen.
Grappig. In een documentaire over die roman kwam ook zijn toenmalige collega Lolle Nauta aan het woord. Hij vond Hermans een bijzonder aangenaam mens. En als Lolle Nauta dat heeft gezegd...

Ik heb 't boek trouwens met veel plezier wél uitgelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')