Tot m'n verbazing kon ik geen topic vinden ( lees: vinden, misschien is dat het probleem ) over deze fantastische film. Afgelopen vrijdag heb ik 'm kunnen aanschouwen en ik was zeer onder de indruk.
Het verhaal speelt zich af 1983 en gaat over een 12 jarig Engelse jongen (Shuan) die met zichzelf in de knoop zit. Per toeval loopt hij een groep ( veel oudere ) Skinheads tegen het lijf, deze nemen hem op in de groep en een hechte vriendschap - en meer - ontstaat.
![]()
Thomas Turgoose die Shaun speelt, zet een ongelofelijk knappe acteerprestatie neer. De laatste keer dat een karakter in een film mij zo raakte was misschien wel Natalie Portman's Mathilda. Shaun kan het ene moment aandoenlijk en hilarisch grappig zijn, het andere moment is het weer het kind wat hij toch echt blijkt te zijn, onroert hij tot op het bot en beangstigt hij zelfs.
Het verhaal is vrij recht-toe-recht-aan, maar zit knap in elkaar en de film is erg fraai gefilmd. Na 1 minuutje introductie waan je je al helemaal in de jaren 80, ook door de camera ( of filterwerk, weet ik veel ) die een typisch beeld van jaren 80 kwaliteit laat zien. De -overigens schitterend gekozen- muziek uit die tijd maakt de trip down memory lane helemaal compleet ( al ben ik wellicht nog wat te jong en zal het voor wat ouderen helemaal een melangolische trip zijn ).
Na The Fountain -en eerder Inland Empire- had ik niet een film verwacht die beter zou zijn, maar het jaar was nog lang niet voorbij en Aronofsky had te vroeg gejuicht, want deze ontroerende, schokkende en vaak hilarische film overtreft alles wat ik de afgelopen jaren gezien heb.
Ik heb nog niets over Nederlandse release-data gevonden, maar ik kan me niet voorstellen dat de Nederlandse Cinema 1 van de beste films van het decennium aan zich voorbij laten schieten.
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door pfaf op 24-09-2007 05:49:29 ]