quote:Op zondag 23 september 2007 14:56 schreef Crazyivan het volgende:
Mijn vraag is dus: waarom word zo'n soort systeem niet ingevoerd? Misschien is het te naief om te denken dat de overheid het geld dat vrij zal komen als de renteaftrek afgeschaft word gebruikt zal worden voor lastenverlichting.
Met jouw idee, pak je de mensen die een hoge hypotheek hebben, oftewel de SP methode. Dat is niet mijn idee. De renteaftrek is een percentage van een bedrag, de loonbelasting ook (progressief stelsel dan). Dus het percentage loonbelasting omlaag voor elke schijf. Het gaat mij erom dat er nu gewoon geld heen en weer geschoven word, wat totaal onzinnig is. Belasting naar overheid terug naar burger door hypotheekrente aftrek.quote:Op zondag 23 september 2007 15:00 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Dat met name.
Laat ze eerst maar eens de eerste stap zetten door een plafond aan te brengen voor alles boven bedrag X...
Geld heen en weer schuiven houdt tienduizenden ambtenaren aan het werk. En laat dat nou net de ambtenaren zijn die er ook over beslissen of het systeem in stand wordt gehouden...quote:Op zondag 23 september 2007 15:09 schreef Crazyivan het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat er nu gewoon geld heen en weer geschoven word, wat totaal onzinnig is.
Wat jij hier zegt over die ambtenaren slaat de spijker op zn kop, ben ik bang voor. Dat huurtoeslag stelsel is ook raar idd. Ik betaal meer voor hetzelfde huis als mijn buurman, omdat hij een uitkering heeft.quote:Op zondag 23 september 2007 15:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Geld heen en weer schuiven houdt tienduizenden ambtenaren aan het werk. En laat dat nou net de ambtenaren zijn die er ook over beslissen of het systeem in stand wordt gehouden...
Hetzelfde geldt voor de ziektekostenpremies: geld wordt tussen heel veel instanties geschoven, wat totaal onnodig is, en veel simpeler was dan ook alles via de belasting te innen, uitkeringen hiervoor wat te verlagen, en de overheid alles laten betalen. Scheelt meteen een lading verzekeringsmaatschappijen, kan dat personeel worden omgeschoold tot verplegers
Niet helemaal waar, in ziekenfondstijd zijn tot (uit m'n hoofd) 2002 de premies in 5 jaar 260 % hoger geworden....... Er gaan vermogens rond in "de strijkstok".quote:Op zondag 23 september 2007 21:37 schreef Crazyivan het volgende:
[..]
Over het zorgstelsel klopt ook, opeens hoor je steeds dat er geld te kort is dus moeten de premies maar omhoog. Heel apart dat toen het ziekenfonds nog bestond deze dingen nooit gehoord werden, maar ik betaalde toen ongeveer de helft aan premie dan tegenwoordig.
Dat de hypotheekaftrek verwijderd zal worden, lijkt mij logisch. Maar jij beschrijft nu exact de reden dat ik niet verwacht dat deze van de 1 op andere dag verdwijnt. Daar is de schok te groot voor die het teweeg brengt en dus ook teveel weerstand.quote:Op maandag 24 september 2007 00:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
Miljoenen huizen zijn mede te betalen door de hypotheekrenteaftrek, en nergens anders ter wereld dan in Nederland zijn de huizen zo duur. Bovendien zullen de prijzen van de woningen in rap tempo dalen, waardoor de hypotheken niet meer gedekt zullen zijn door de waarde van het huis.
Starters subsidie krijg je echt niet op een huis van 3 ton hoorquote:Op maandag 24 september 2007 08:16 schreef Crazyivan het volgende:
Door starters subsidies te vertrekken doet de overheid mee om de prijzen hoog te houden. Tja 6% overdrachtsbelasting over 3 ton is natuurlijk leuker dan over 1 ton.
Dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk betaald de overheid. Of ze nu eerst het geld innen en dan teruggeven of je vooraf al die korting gunnen. De overheid staat dat geld gewoon weer af.quote:Op maandag 24 september 2007 10:33 schreef _Flash_ het volgende:
De HRA wordt helemaal niet betaald door de overheid. Naast de administratiekosten kost het de overheid geen cent.
Het is namelijk een belastingkorting. Geen toeslag.
Maar als we in Europa mee willen zullen we er toch van af moeten.
Opdrachtsbelasting? overdrachtsbelasting bedoel je?quote:Op maandag 24 september 2007 11:21 schreef HarryP het volgende:
- Opdrachtsbelasting afschaffen.
- Onderhoudskosten aan de eigenwoning (hebben huurders niet) aftrekbaar maken van de belasting.
- OZB belasting afschaffen.
En dan pas gaan praten over het afschaffen van de hypotheekrente aftrek.
Een Flat Tax invoeren beperkt de hypotheekrente aftrek al dus laten we daar eens mee beginnen.
Niet.quote:Op maandag 24 september 2007 10:28 schreef winterapfel het volgende:
![]()
wat ik niet snap:
Situatie nu: ik kan me door hypotheek rente aftrek een huis veroorleven van 2 ton.
Dan wordt de hypotheekrente afgeschaft en dalen de huizen prijzen is het idee... allemaal leuk en aardig, maar ik kan me ook nog maar een huis aanschaffen van pak een beet 1.3 ton (schatting, geen idee van het werkelijke effect)... Dus het huis is goedkoper, ik kan me nog steeds geen ruimer huis, of huis met tuin veroorlovenIn mijn gedachtengang is druk het huis dus net zoveel op mijn maandelijkse kosten met hypotheekrente aftrek of zonder hypotheekrenteaftrek maar met lagere huizenprijzen. Waar maak ik de denk fout???
Door de HRA kun je je geen duurder huis veroorloven. De hypo.verstrekker maakt berekeningen op bruto bedragenquote:Op maandag 24 september 2007 10:28 schreef winterapfel het volgende:
![]()
wat ik niet snap:
Situatie nu: ik kan me door hypotheek rente aftrek een huis veroorleven van 2 ton.
Dan wordt de hypotheekrente afgeschaft en dalen de huizen prijzen is het idee... allemaal leuk en aardig, maar ik kan me ook nog maar een huis aanschaffen van pak een beet 1.3 ton (schatting, geen idee van het werkelijke effgedachtengang is druk het huis dus net zoveel op mijn maandelijkse kosten met hypotheekrente aftrek of zonder hypotheekrenteaftrek maar met lagere ect)... Dus het huis is goedkoper, ik kan me nog steeds geen ruimer huis, of huis met tuin veroorlovenIn mijn huizenprijzen. Waar maak ik de denk fout???
? Dat is toch juist iets heel anders?quote:Op maandag 24 september 2007 11:13 schreef Brad het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk betaaldt de overheid. Of ze nu eerst het geld innen en dan teruggeven of je vooraf al die korting gunnen. De overheid staat dat geld gewoon weer af.
En de hypotheekverstrekker bepaalt of jij je wel of niet een huis kunt veroorloven?quote:Op maandag 24 september 2007 12:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Door de HRA kun je je geen duurder huis veroorloven. De hypo.verstrekker maakt berekeningen op bruto bedragen
Dat vergelijk met de bank gaat totaal niet op, omdat de bank immers jouw geld bewaard. De overheid bewaard mijn belastinggeld echt niet voor mij hoor.quote:Op maandag 24 september 2007 12:41 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
? Dat is toch juist iets heel anders?
Als ik ¤ 1.000 bij de bank stort op mijn spaarrekening en na een jaar haal ik het er weer af, dan wordt die ¤ 1.000 toch ook niet door de bank betaald? Dan zegt de bank toch ook niet: We hebben dit jaar ¤ 1.000 extra verlies gehad vanwege opgenomen spaargeld?
Mijn punt is; als de overheid geen recht heeft op dat geld, dan kan je toch ook niet zeggen dat het de overheid geld kost? En als je dat wel vindt, dan kan je dus ook stellen dat het de overheid zoveel geld kost dat de BTW niet naar 30% gaat. En dat de overheid zich blauw betaalt door de loonbelasting niet integraal naar 70% te stellen.
Een hypotheekverstrekker bepaald niet of je een huis kunt kopen, maar wel of je genoeg mag lenen om het te kunnen kopen.....dus indirect wel ja. Er is ook een bepaald quotum tot hoever je mag lenen op basis van je bruto inkomsten.quote:Op maandag 24 september 2007 12:48 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
En de hypotheekverstrekker bepaalt of jij je wel of niet een huis kunt veroorloven?Natuurlijk kunnen mensen zich wel een duurder huis veroorloven door HRA, netto betalen ze immers minder per maand. Overigens krijg je ook bij hypotheekverstrekkers overzichten van netto maandlasten.
Je hebt wel gelijk, maar het addertje zit 'm erin dat je meestal de hypotheek die je max. kan krijgen niet wil hebben (da's in elk geval bij mij het geval. Ik werk namelijk om te leven en niet om m'n hypotheek te betalen en op een houtje te bijten). Betekent dat je dat bedrag wil gaan lenen waar een bepaalde max. maandlast bijhoort. En een heleboel particulieren gaan dan wél met netto bedragen aan het rekenen (betrap ik mezelf ook nog weleens op). Dus nee, Nederland gaat niet failliet zonder HRA, je kunt je bruto hypotheeklast op papier altijd wel ophoesten en ja, een hoop mensen zullen misschien wat moeten bezuinigen of mider sparen als de HRA wordt geschrapt.quote:Op maandag 24 september 2007 13:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Een hypotheekverstrekker bepaald niet of je een huis kunt kopen, maar wel of je genoeg mag lenen om het te kunnen kopen.....dus indirect wel ja. Er is ook een bepaald quotum tot hoever je mag lenen op basis van je bruto inkomsten.
En bij de berekening die de verstrekker maakt wordt nergens rekening gehouden met de HRA, al wordt het er wel bij vermeld. Dus door de HRA kun je geen hogere hypotheek nemen, dan wanneer dat er niet was.
In mijn beleving (op basis van wat ik om me heen hoor en zie) gebruiken veel mensen de HRA om een consumptief krediet mee te financieren......quote:Op maandag 24 september 2007 14:17 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk, maar het addertje zit 'm erin dat je meestal de hypotheek die je max. kan krijgen niet wil hebben (da's in elk geval bij mij het geval. Ik werk namelijk om te leven en niet om m'n hypotheek te betalen en op een houtje te bijten). Betekent dat je dat bedrag wil gaan lenen waar een bepaalde max. maandlast bijhoort. En een heleboel particulieren gaan dan wél met netto bedragen aan het rekenen (betrap ik mezelf ook nog weleens op). Dus nee, Nederland gaat niet failliet zonder HRA, je kunt je bruto hypotheeklast op papier altijd wel ophoesten en ja, een hoop mensen zullen misschien wat moeten bezuinigen of mider sparen als de HRA wordt geschrapt.
Bij mij gaat de HRA nu ook gewoon lekker opzij voor noodgevallen cq. het opbouwen van een potje ongemerkt oplopend spaargeld... maar betrap mezelf er toch op dat ik soms wordt afgeleid door nettoberekening nu ik weer wat actiever op zoek ben naar een andere woning.quote:Op maandag 24 september 2007 14:22 schreef sanger het volgende:
[..]
In mijn beleving (op basis van wat ik om me heen hoor en zie) gebruiken veel mensen de HRA om een consumptief krediet mee te financieren......
Ik heb weleens een rekensommetje gemaakt. Als je maandelijks je HRA op een spaarrekening zet dan is dat een behoorlijk beetje spaargeld over 30 jaar genomen (rente op rente enzo). In ons geval zouden we het aflossingsvrije deel van de hypotheek op ons huis voor een zeer groot deel kunnen aflossen. Dat gaan we dan ook doen
quote:Op zondag 23 september 2007 14:56 schreef Crazyivan het volgende:
De huizenbezitters zullen gaan roepen dat huurders er beter af komen, maar hiervoor zal wel een oplossing bedacht kunnen worden.
Precies zoals wij er over denken inderdaadquote:Op maandag 24 september 2007 14:27 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Bij mij gaat de HRA nu ook gewoon lekker opzij voor noodgevallen cq. het opbouwen van een potje ongemerkt oplopend spaargeld... maar betrap mezelf er toch op dat ik soms wordt afgeleid door nettoberekening nu ik weer wat actiever op zoek ben naar een andere woning.
En consumptieve kredieten.... ik heb er puur vanwege de vele lenen reclames een broertje dood aan. Kheb een visa kaart, da's consumptief krediet genoeg. Soms moet je gewoon een keertje sparen voor iets wat je graag wil hebben, i.p.v. naar leen te rennen. Maakt het nog leuker ook, als die flatscreen er dan eindelijk hangt.
Idd wat dat betreft zou er best accijns mogen op consumptief krediet.quote:Op maandag 24 september 2007 14:27 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Bij mij gaat de HRA nu ook gewoon lekker opzij voor noodgevallen cq. het opbouwen van een potje ongemerkt oplopend spaargeld... maar betrap mezelf er toch op dat ik soms wordt afgeleid door nettoberekening nu ik weer wat actiever op zoek ben naar een andere woning.
En consumptieve kredieten.... ik heb er puur vanwege de vele lenen reclames een broertje dood aan. Kheb een visa kaart, da's consumptief krediet genoeg. Soms moet je gewoon een keertje sparen voor iets wat je graag wil hebben, i.p.v. naar leen te rennen. Maakt het nog leuker ook, als die flatscreen er dan eindelijk hangt.
quote:Op maandag 24 september 2007 14:48 schreef Brupje het volgende:
[..]
Idd wat dat betreft zou er best accijns mogen op consumptief krediet.
Er is toch huurtoeslag, niet dat ik het krijg, maar het schijnt te bestaan.quote:Op maandag 24 september 2007 14:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Misschien de opmerking dat de bezitters er NU beter vanaf komen
En dat zou je moeten doen, omdatquote:Op maandag 24 september 2007 15:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Accijns? Gewoon wettelijk vastleggen wat de norm voor maximaal lenen is. Strenger toezicht houden.
Dit is niet waar. Voor een hypotheek met een box-3-deel gelden hele andere woonquotes.quote:Op maandag 24 september 2007 13:01 schreef sanger het volgende:
En bij de berekening die de verstrekker maakt wordt nergens rekening gehouden met de HRA, al wordt het er wel bij vermeld. Dus door de HRA kun je geen hogere hypotheek nemen, dan wanneer dat er niet was.
quote:Op maandag 24 september 2007 20:29 schreef Crazyivan het volgende:
[..]
Er is toch huurtoeslag, niet dat ik het krijg, maar het schijnt te bestaan.
I know, ik kom voor geen 1 toeslag in aanmerking, mag alleen maar betalenquote:Op maandag 24 september 2007 20:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan lig je wel aan de geeuwhonger hoor voordat je dat krijgt
[onwetend mode]quote:Op maandag 24 september 2007 20:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Voor een hypotheek met een box-3-deel gelden hele andere woonquotes.
Zodat mensen niet meer kunnen lenen dan verantwoordt is. Zoals de quotes nu al zijn eigenlijk, maar die willen per verstrekker nog weleens verschillen.quote:Op maandag 24 september 2007 20:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En dat zou je moeten doen, omdat
Maar die quotes zijn niet veranderd door de HRA neem ik aan?quote:Op maandag 24 september 2007 20:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Voor een hypotheek met een box-3-deel gelden hele andere woonquotes.
Dit staat me echt heel erg tegen. Zelfs domme mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Zodat mensen niet meer kunnen lenen dan verantwoordt is. Zoals de quotes nu al zijn eigenlijk, maar die willen per verstrekker nog weleens verschillen.
Mij eigenlijk ook, maar ik denk dat er genoeg praktijkvoorbeelden zijn......helaas.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dit staat me echt heel erg tegen. Zelfs domme mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Dan moet je het probleem aanpakken (namelijk het niet met geld om kunnen gaan), niet de symptomen bestrijden (wettelijk regelen). Het leven is nou eenmaal hard, je kunt mensen niet eeuwig de hand boven het hoofd houden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Mij eigenlijk ook, maar ik denk dat er genoeg praktijkvoorbeelden zijn......helaas.
Als je dit wettelijk vastlegd, of minstens een overeenkomst met alle verstrekkers, dan zou je een hoop ellende kunnen besparen. Het is gewoon een feit dat mensen steeds minder goed met hun verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Kijk maar eens naar de jongere generaties (tot ca 18-19 jaar). Die hebben vaak al duizenden euro's schuld voordat ze uberhaupt het huis uit gaan.
Je haalt oorzaak-gevolg door elkaar!quote:Op maandag 24 september 2007 00:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
Miljoenen huizen zijn mede te betalen door de hypotheekrenteaftrek, en nergens anders ter wereld dan in Nederland zijn de huizen zo duur.
Tuurlijk moet het probleem aangepakt worden. Maar een maatregel om in de tussentijd nieuwe gevallen te voorkomen is in mijn ogen niet geheel onzinnig.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan moet je het probleem aanpakken (namelijk het niet met geld om kunnen gaan), niet de symptomen bestrijden (wettelijk regelen). Het leven is nou eenmaal hard, je kunt mensen niet eeuwig de hand boven het hoofd houden.
maar dat is natuurlijk mijn mening en bovendien geheel off-topic
Ja laten we dan de hele overheid afschaffen, de mensen regelen het toch wel zelf.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan moet je het probleem aanpakken (namelijk het niet met geld om kunnen gaan), niet de symptomen bestrijden (wettelijk regelen). Het leven is nou eenmaal hard, je kunt mensen niet eeuwig de hand boven het hoofd houden.
maar dat is natuurlijk mijn mening en bovendien geheel off-topic
En iedereen vind een paar duizend euro schuld voor het een of ander raar, terwijl het heel normaal is om 200.000 euro te lenen om 6 betonplaten om je heen te hebben...quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Die hebben vaak al duizenden euro's schuld voordat ze uberhaupt het huis uit gaan.
Er is nogal een verschil tussen een lening voor een huis (om in te leven) en een lening om nieuwe kleding, een kroegbezoek, een dikke uitgebouwde auto of een vette scooter te kopen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En iedereen vind een paar duizend euro schuld voor het een of ander raar, terwijl het heel normaal is om 200.000 euro te lenen om 6 betonplaten om je heen te hebben...
Verplichte zorgverzekering is ter bescherming van de overheid. Die mensen die niet verzekerd zijn worden echt wel behandeld, alleen draait de overheid dan op voor de kosten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:18 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ja laten we dan de hele overheid afschaffen, de mensen regelen het toch wel zelf.
Veel zaken die jij als vanzelfsprekend ziet zijn er ook om de mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen, bijvoorbeeld het verplicht stellen van een zorgverzekering. Het leven zou voor veel mensen een stuk goedkoper zijn zonder zo'n verzekering, maar o wee als er dan iets gebeurt.
Moet jij maar eens proberen in een ziekenhuis geholpen te worden als je niet verzekerd bent.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:48 schreef Brupje het volgende:
[..]
Verplichte zorgverzekering is ter bescherming van de overheid. Die mensen die niet verzekerd zijn worden echt wel behandeld, alleen draait de overheid dan op voor de kosten.
Mensen moeten gewoon in staat zijn zichzelf naar de klote te helpen, dat is ieders goed recht.
Wat eigenlijk te belachelijk voor woorden is overigens. Waarom zou ik me dan nog verzekerenquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:48 schreef Brupje het volgende:
[..]
Verplichte zorgverzekering is ter bescherming van de overheid. Die mensen die niet verzekerd zijn worden echt wel behandeld, alleen draait de overheid dan op voor de kosten.
Dat is de mentaliteit tegenwoordig helaas. Ik ben meer van mening dat we met het land ervoor moeten zorgen dat niemand zich naar de klote kan en wil helpen......quote:Mensen moeten gewoon in staat zijn zichzelf naar de klote te helpen, dat is ieders goed recht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |