Twee woorden:quote:Op zondag 23 september 2007 12:37 schreef Birra het volgende:
Is er een soort apparaat waardoor je van 1 LAN kabel meerdere kabels kan maken?
Zoiets als je in je USB kan doen, zodat je meerdere USB aansluitingen hebt.
Het snoer komt al van een router af, kan er dan nog een bij?quote:Op zondag 23 september 2007 12:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Ja, dat noemen ze een hub of een router
Dan moet je een hub nemenquote:Op zondag 23 september 2007 12:41 schreef Birra het volgende:
[..]
Het snoer komt al van een router af, kan er dan nog een bij?
Nee, een switch.quote:
Een router is toch echt een heel ander apparaat...... Dat de meeste routers tegenwoordig een switch ingebakken hebben verandert daar niets aan....quote:Op zondag 23 september 2007 12:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je maar 1 aansluiting op je modem hebt kun je daar geen switch doen.. de modem assignt dan maar 1 ip.. dat moet een Router of een Hub worden..quote:
zijn er die dan nog ?quote:Op zondag 23 september 2007 12:53 schreef mirelia het volgende:
met de prijzen van tegenwoordig zou ik geen hub aanraden
Hij zit al achter een router zegt iequote:Op zondag 23 september 2007 13:00 schreef DjBoBkE het volgende:
[..]
Als je maar 1 aansluiting op je modem hebt kun je daar geen switch doen.. de modem assignt dan maar 1 ip.. dat moet een Router of een Hub worden..
Niet gezien. dan volstaat een switch inderdaad..quote:Op zondag 23 september 2007 13:04 schreef mirelia het volgende:
[..]
Hij zit al achter een router zegt ie
En het is nooit een keuze hub of router. Het is hub of switch.quote:Op zondag 23 september 2007 13:00 schreef DjBoBkE het volgende:
[..]
Als je maar 1 aansluiting op je modem hebt kun je daar geen switch doen.. de modem assignt dan maar 1 ip.. dat moet een Router of een Hub worden..
En voor switches: koop geen Sweex! Die krengen crashen regelmatig...quote:Op zondag 23 september 2007 12:53 schreef mirelia het volgende:
met de prijzen van tegenwoordig zou ik geen hub aanraden
Stel hij zou geen router hebben, dan zou het nog geen verschil maken om een hub boven een switch te kiezen.quote:Op zondag 23 september 2007 13:00 schreef DjBoBkE het volgende:
[..]
Technisch is de switch dus beter, en dus maakt het wel verschilquote:Op zondag 23 september 2007 13:44 schreef Orion-666- het volgende:
[..]
Stel hij zou geen router hebben, dan zou het nog geen verschil maken om een hub boven een switch te kiezen.
Het enige verschil tussen die twee is namelijk dat je bij een hub één groot collision domain maakt. Een switch zorgt voor zogenoemde microsegmentering (maw poortjes aan elkaar verbinden op het moment dat het nodig is, informatie halend uit de CAM) en heeft daardoor geen last van andere apparaten die tegelijkertijd bezig zijn, sneller dus.
Tenzij er een PC aanwezig is die ICS levert. Al is dat technisch gesproken dan de router.quote:Mits in zijn situatie dus geen router aanwezig zou zijn en zijn provider maar één gebruiker per modem toestaat zouden een hub of een switch beiden geen oplossing bieden.
Verschil als in, dan wel niet een werkende situatie opleveren. Dat hij beter is klopt en lees je ook verder in mijn reactiequote:Op zondag 23 september 2007 13:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Technisch is de switch dus beter, en dus maakt het wel verschil
[..]
"Mits in zijn situatie dus geen router aanwezig zou", inderdaad.quote:Op zondag 23 september 2007 13:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Tenzij er een PC aanwezig is die ICS levert. Al is dat technisch gesproken dan de router.
Daarnaast een hub direct achter een modem hangen is ook niet echt snugger als je maar 1 IP toegewezen krijgtquote:Op zondag 23 september 2007 13:44 schreef Orion-666- het volgende:
[..]
Stel hij zou geen router hebben, dan zou het nog geen verschil maken om een hub boven een switch te kiezen.
Het enige verschil tussen die twee is namelijk dat je bij een hub één groot collision domain maakt. Een switch zorgt voor zogenoemde microsegmentering (maw poortjes aan elkaar "verbinden" op het moment dat het nodig is, informatie halend uit de CAM) en daardoor heb je geen last van andere apparaten die tegelijkertijd bezig zijn, sneller dus.
Mits in zijn situatie dus geen router aanwezig zou zijn en zijn provider maar één gebruiker per modem toestaat zouden een hub of een switch beiden geen oplossing bieden.
Ga voor een switch. Hubs zijn iets uit de oudheid.
quote:Op zondag 23 september 2007 13:58 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Daarnaast een hub direct achter een modem hangen is ook niet echt snugger als je maar 1 IP toegewezen krijgt. (Plus nog zat redenen om het niet te doen
.)Goed iets over het hoofd gezien denk ik zo
.
zo zou het ook kunnenquote:Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?
Dankzij Erkens kan je hier lezen hoe:
• Monteer aan beide kanten van de CAT5(e) kabel 2 stekkers volgens onderstaand schema.
• Je gaat één probleem krijgen met het aansluiten aan de PC kant, namelijk als je PC1 aangesloten hebt, kan je PC2 niet aansluiten aangezien de pc's nooit zo dicht op elkaar staan. Daarom zou je daar een UTP-verlengstuk tussen kunnen zetten, waarna je er weer een normale kabel aan vast kan maken. Als je niet zo'n verlengstuk hebt en/of geen zin om die te kopen zou je de mantel van de kabel een flink stuk kunnen strippen en dan met een stuk tape de aderparen bij elkaar houden.
• Aan de kant van de hub/switch hoef je verder niets te doen, aangezien deze poorten (bijna) altijd direct naast elkaar zitten.
• Voor de duidelijkheid: deze operatie doet niets af aan de performance van je 100Mbit-netwerk. Enkel gigabit over CAT5E is niet mogelijk, dat gebruikt namelijk 4 paren.
Hiervoor kan je het volgende schema gebruiken:
Niet aan te raden als je kolenschoppen hebt (zoals /me). Het is namelijk een behoorlijk priegel werkquote:
quote:Op zondag 23 september 2007 17:55 schreef thaduck het volgende:
Zow, dat zou ik nooit willen proberen. Dikke storing op je kabel...
In een standaard netwerkje valt het mee ja. Ga je veel bandbreedte vretende dingen doen word het anders. Je kunt natuurlijk ook een CAT7 kabeltje pakken dan heb je een stuk minder last van overspraak. (Door dat de aders allemaal apart gechield zijnquote:Op zondag 23 september 2007 18:02 schreef dikkedorus het volgende:
Valt mee, vooral in een huis-tuin-keuken netwerkje.
Ik zou het beperken tot 1 meter, maar ik ben ook een mafkeesquote:Op zondag 23 september 2007 18:02 schreef dikkedorus het volgende:
Valt mee, vooral in een huis-tuin-keuken netwerkje.
ik zei ook alleen dat het zo kon, een switch van 15 euro zou mijn oplossing zijnquote:Op zondag 23 september 2007 17:55 schreef thaduck het volgende:
Onzin. De aders staan in tegenfase, dus daar merk je niets van. Je hebt er zelfs verloopjes voor, waarmee je 2 kabels via 1 muuraansluiting kunt laten lopen.quote:Op zondag 23 september 2007 17:55 schreef thaduck het volgende:
Al dat gekloot om 20 euro te besparen is het zoiezo niet waard volgens mij.quote:Op zondag 23 september 2007 18:08 schreef thaduck het volgende:
[..]
Ik zou het beperken tot 1 meter, maar ik ben ook een mafkees
Een router scheidt twee logische netwerken (bv je eigen netwerk en het internet). Ik denk dat je een switch bedoelt.quote:Op zondag 23 september 2007 12:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Koop dan twee kabelsquote:
quote:Op zondag 23 september 2007 22:59 schreef thaduck het volgende:
Je hangt je plafondlampen toch ook niet op met dubbelzijdig plakband?
De oplossing is dan ook duidelijk niet voor zakelijk gebruik bedoelt.quote:Op zondag 23 september 2007 22:59 schreef thaduck het volgende:
1 kabel voor 2 PC's gebruiken is not done. Op geen enkele manier. Als iemand op mijn werk het doet ruk ik het zonder pardon eruit, ook als het met verloopjes of dat soort onzin is.
Technisch gezien is er geen enkel bezwaar tegen. Ik doe het ook liever niet. maar zoals al gezegd, het kan soms gewoon niet anders. Dus ik heb deze constructie wel eens (1 of 2x in 10 jaar tijd) toegepast als noodoplossing. Klant kan werken, klant dus blij. Technisch geen enkel obstakel. En de volgende keer alsnog op de officiele manier oplossen.quote:Op zondag 23 september 2007 22:59 schreef thaduck het volgende:
1 kabel voor 2 PC's gebruiken is not done. Op geen enkele manier. Als iemand op mijn werk het doet ruk ik het zonder pardon eruit, ook als het met verloopjes of dat soort onzin is.
quote:Op zondag 23 september 2007 22:59 schreef thaduck het volgende:
Je hangt je plafondlampen toch ook niet op met dubbelzijdig plakband?
Als je niets anders tot je beschikking zou hebben en de dichtstbijzijnde winkel is 15 km verderop...quote:Op maandag 24 september 2007 11:19 schreef thaduck het volgende:
Je gebruikt toch ook geen grassprietjes als schoenveter?
Die beter?
Als ze lang genoeg zijn kun je gras heel goed vlechten. In feite is sisal touw ook niets anders dan gras wat goed gevlochten is. En dat kun je heel goed als schoenveter gebruikenquote:Op maandag 24 september 2007 11:19 schreef thaduck het volgende:
Je insinueert dat het een hele slechte onstabiele oplossing is, maar dat is dus net zo.quote:Op maandag 24 september 2007 11:19 schreef thaduck het volgende:
Ok ok, mensen gebruiken graag dubbelzijdig plakband
Die beter?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |