abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53375204
quote:
DEN HAAG - Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken wil dat de overheid niet langer meewerkt aan de inkomensafdracht van SP-politici aan de partij. De bewindsvrouw onderzoekt nog of de huidige praktijk in strijd is met de wet. Zo niet, dan wil zij de wet aanpassen.

Een woordvoerder van de minister heeft zaterdag een bericht hierover in de Volkskrant bevestigd.

Ter Horst vindt het ,,niet correct'' dat gemeenten, provincies en het Rijk het honorarium van volksvertegenwoordigers van de SP nu storten in de partijkas, waaruit de SP'ers vervolgens weer een vergoeding krijgen. Volgens haar moet het salaris direct naar Tweede Kamerleden en bestuurders gaan, zodat zij zelf kunnen beslissen of zij een deel afdragen aan hun partij.

Volgens de zegsman kiest Ter Horst hiermee dezelfde lijn als die van haar voorganger Johan Remkes. Die wilde eind vorig jaar al een einde maken aan de medewerking van de overheid aan de SP-betalingsregeling, maar dat kon hij volgens de woordvoerder niet doorzetten door de val van het kabinet.
bron

och de SP weer onder vuur
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_53375255
Een wet die vrijwillig weggeven van geld verbiedt, lijkt me onhoudbaar.
Een wet die schenking aan een politieke partij verbiedt, lijkt me onhoudbaar.
Een wet verenigingen verbiedt de leden te verplichten geld af te dragen, lijkt me onhoudbaar.
Een wet die de overheid verbiedt SP'ers hun vergoedingen te betalen, lijkt me onhoudbaar.

Kortom, ik denk niet dat dit gaat lukken - en zowel, dan is er iets mis.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_53375272
quote:
SP is niet enige die geld vraagt

AMSTERDAM - Politici van de SP zitten er financieel het slechtst bij. Een groot deel van hun salaris moeten ze afdragen aan de partij. Wetenschappers en politici, onder wie minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken, uiten kritiek op deze verplichte afdracht. Het zou in strijd zijn met de onafhankelijkheid van een volksvertegenwoordiger. De SP blijkt echter niet de enige partij die een financiële bijdrage eist van eigen politici, al verschilt de regeling per partij.

Zo dragen Kamerleden van GroenLinks ieder jaar 15 procent af aan het partijbureau, net als die van de Partij voor de Dieren. Het CDA is bescheidener: de partij vraagt een afdracht van 3 procent van zijn parlementariërs. Dit geldt ook voor D66. De PvdA houdt het bij 2 procent. Bij de ChristenUnie is het minder dan 1 procent. Maar de SP spant de kroon: de Kamerleden ontvangen van de partij 50 procent van hun salaris.

Alleen bij de SGP, de PVV en de VVD mogen de politici zelf kiezen wat ze met hun geld doen. Al duurt dat bij de liberalen misschien niet meer zo lang. Oud-minister Sybilla Dekker adviseert met haar commissie, die de verkiezingsnederlaag onderzocht, ook over een verplichte bijdrage van VVD-bestuurders.

Als de commotie rondom het eventuele vertrek van Kamerlid Rita Verdonk geen roet in het eten had gegooid, hadden de VVD-leden hier op het congres afgelopen zaterdag over gestemd. Dekker noemt geen percentage voor de afdracht. ‘Daarover moet het congres beslissen.’ Volgens haar is de financiële bijdrage nodig vanwege het afnemende ledenaantal: de contributie-inkomsten dalen.

Blijven alleen de SGP en de PVV over. De PVV heeft nog geen partijbureau en dus ook geen grote uitgaven. De SGP heeft wel een financieel probleem. De partij krijgt geen overheidssubsidies meer vanwege de weigering vrouwen op kieslijsten te plaatsen.

Toch piekert de SGP niet over het invoeren van een verplichte afdracht. Volgens partijleider Bas van der Vlies leidt dit tot ‘spanning met de eed’ die politici moeten afleggen. Ze beloven daarbij geen gift te doen in ruil voor hun plek op de kieslijst. Maar vrijwillige giften slaat de partij niet af. ‘Daar zijn we nu in hoge mate van afhankelijk.’

Politicologen zijn het eens met Van der Vlies. ‘Een verplichte afdracht is in strijd met de eed dat een politicus zonder ruggespraak handelt’, zegt de Amsterdamse politicoloog Philip van Praag. Roel Schutgens, docent staats- en bestuursrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat een stap verder: ‘Als je een afdrachtsverklaring tekent, heb je een belofte gedaan. Dat is al in strijd met de eed.’

Bijna alle partijen gebruiken dit soort verklaringen. Alleen de Partij voor de Dieren gelooft politici op hun woord. Wel verschillen de sancties bij het niet nakomen van de afdrachtbelofte.

Bij de PvdA worden wanbetalers niet echt gestraft. ‘We houden wel een zwarte lijst bij’, zegt een woordvoerster. ‘Deze personen spreken we er constant op aan. Daar blijft het bij.’ De ChristenUnie houdt zelfs zo’n lijst niet bij. ‘Als iemand halsstarrig weigert, staan we met lege handen’, aldus een woordvoerder.

Toch is de SP niet de enige partij die politici royeert als ze zich niet houden aan de afspraak. Ook D66 kan volgens de partijstatuten een wanbetaler uit de partij zetten. D66’er Boele Staal, die zich als voormalig commissaris van de koningin in Utrecht afzette tegen de SP-afdrachten: ‘Dat is niet goed. De bijdrage moet vrijwillig zijn.’
volkskrant
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_53375278
Waar bemoeit dat mens zich mee?

Heeft ze geen belangrijkere dingen te doen?
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_53375406
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 09:37 schreef sigme het volgende:
Een wet die vrijwillig weggeven van geld verbiedt, lijkt me onhoudbaar.
Een wet die schenking aan een politieke partij verbiedt, lijkt me onhoudbaar.
Een wet verenigingen verbiedt de leden te verplichten geld af te dragen, lijkt me onhoudbaar.
Een wet die de overheid verbiedt SP'ers hun vergoedingen te betalen, lijkt me onhoudbaar.

Kortom, ik denk niet dat dit gaat lukken - en zowel, dan is er iets mis.
Een wet die de aftrek van geld dat geschonken wordt (aan politieke partijen), afschaft lijkt me prima haalbaar.

Niet dat het specifiek voor de SP moet gelden hoor, want ik vind die aftrekpost sowieso belachelijk.
pi_53375463
Oh, en het is een fout kop: "Ter Horst tegen SP-partijfinanciering via overheid", want ter Horst is helemaal niet tegen de overheidsfinanciering van politieke partijen (dat kan ze zich niet veroorloven).
Ze is tegen de SP-regeling. Maar zoals het al zegt: dat is een regeling van de SP, en daar heeft de overheid weinig over te zeggen.
pi_53375474
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 10:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Een wet die de aftrek van geld dat geschonken wordt (aan politieke partijen), afschaft lijkt me prima haalbaar.
Die aftrekregeling schrappen kan prima, natuurlijk. Maar maakt geen einde aan de praktijk dat een partij haar leden kan verplichten te betalen.
pi_53375591
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 10:05 schreef sigme het volgende:

Ze is tegen de SP-regeling. Maar zoals het al zegt: dat is een regeling van de SP, en daar heeft de overheid weinig over te zeggen.
Zoals ik het lees wordt het salaris direct in de SP-kas gestort, en wil Ter Horst dat het aan de parlementariers wordt gegeven, die er dan vervolgens mee kunnen doen wat ze willen. Dat lijkt me staatsrechterlijk de enige juiste insteek omdat kamerleden op eigen titel hun zetel innemen. De zetel is van de persoon, dus moet het salaris ook naar de persoon gaan.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53375689
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 10:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zoals ik het lees wordt het salaris direct in de SP-kas gestort, en wil Ter Horst dat het aan de parlementariers wordt gegeven, die er dan vervolgens mee kunnen doen wat ze willen. Dat lijkt me staatsrechterlijk de enige juiste insteek omdat kamerleden op eigen titel hun zetel innemen. De zetel is van de persoon, dus moet het salaris ook naar de persoon gaan.
Volgens mij geeft iemand die een beloning ontvangt zelf op waarnaar deze overgemaakt moet worden. Zouden we voortaan moeten aantonen dat de bankrekening waarop overgemaakt moet worden op eigen naam staat? Mij best hoor, maar het slaat natuurlijk nergens op.

Tenzij de overheid op dit moment weigert geld over te maken naar een SP'er die een ander bankrekeningnr opgeeft dan dat van de partijkas. Dan heeft ter Horst een punt.
pi_53378104
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 09:40 schreef venomsnake het volgende:
Waar bemoeit dat mens zich mee?

Heeft ze geen belangrijkere dingen te doen?
pi_53396799
Het toppunt van geestelijke armoede.

Blijf eens lekker van de filosofieen van andere politieke partijen af, zou ik dan denken...
Wat een zielige vrouw..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')