Ik had me begin deze week eens verdiept in ADHD, niet omdat ik hier symptonen van had want ik kan uren stil zitten op een stoel maar puur voor interesse.
Toen kwam ik dus achter het feit dat ADHD (of beter gezegd ADD) niet altijd gepaard hoeft te gaan met lichamelijk erg druk zijn. Ik kwam erachter dat ik me heel goed kon herkennen in veel punten van ADD.
Nu heb ik natuurlijk nog niet de diagnose dat ik ADD heb, maar ergens ben ik heel erg blij dat ik nu eigenlijk weet waar al mijn problemen vandaan komen.
Het begon eigenlijk in de 4e klas van de middelbare school, 2e fase en ik moest naar de stad ipv de school in het dorp want daar gaat het VWO maar tot de 3e klas. Tot de 3e klas zat er behoorlijk veel structuur in mijn leven, volgde trouw de schoollessen en maakte altijd mijn huiswerk. Ik had wel vrienden, maar deed er doordeweeks vrij weinig mee dus het was eigenlijk standaard dat ik huiswerk maakte en haalde mooie resultaten.
In de 4e klas begon de 2e fase, laat de leerlingen het zelf maar een beetje uitzoeken. Opzich had ik daar weinig problemen mee. Ik was intelligent genoeg om voldoendes te halen zonder huiswerk te maken (want daar werd je toch niet meer op gecontroleerd) en een 6 vond ik al een prima cijfer (hoger boeide mij totaal niet). Dit ging voor alle vakken altijd wel prima, behalve voor wiskunde. Hier kreeg ik het niet voor elkaar om het alleen met het lezen uit het boek onder de knie te krijgen. Dit had ik in de 5e klas al wel door en besefte toen eigenlijk dat het misschien wel verstandig was om te blijven zitten. Puur omdat ik zelf het gevoel had dat het niet goed ging, maar mijn ouders vonden toch dat ik mijn schouders eronder moest zetten en school vond het ook onzinnig. Ik heb mij niet beter ingespand en ben toch over gegaan, wat een bullshit niveau ik kon niet eens op mijn bek gaan op deze manier.
Examen heb ook gehaald in een keer, maar stond voor aanvang van het examen wel een 5 voor mijn wiskunde. Een 3 daagse examencursus van wiskunde was daar wel voor nodig. Alle stof die ik de laatste 3 jaar had gekregen wordt daar opnieuw behandeld met als resultaat dat ik gewoon een 6,7 voor mijn examen wiskunde had gehaald terwijl de laatste proefwerken gemiddeld een 3 waren. Hoe efficiënt die methode voor mij is en hoe inefficiënt school de afgelopen 3 jaar was

.
Maar goed, vwo papiertje op zak en helemaal klaar voor een frisse start en was in gedachte vol motivatie. Ging Advanced Technologie studeren op de universiteit en ging op kamers. Helaas, ik raakte zo snel in het oude ritme. Ook had ik daar totaal geen controle, dus ik heb daar letterlijk een half jaartje gecomputerd, beetje gesport en ben regelmatig uitgeweest.
Dus weer naar huis gegaan en een half jaar wezen werken, simpel werk bij een tuinder maar ik kon de structuur die erin zat goed volhouden.
In september naar het HBO, werktuigbouwkunde zou het nu worden. Niveau lager want het theoretische gehalte van WO lag mij ook te hoog. Ik kon eigenlijk ook heel goed meekomen in het begin, de eerste paar weken dan. Opnieuw raakte ik weer in mijn oude ritme en heb dan ook thuis nauwelijks huiswerk gemaakt. Toch doorgestroomd naar het volgende jaar H1 en daar eigenlijk alleen de projecten gehaald, theoretische vakken heb ik niet eens moeite voor gedaan. Met studieadviseur gepraat dat het toch wel verstandig zou zijn als ik H1 over zou doen en daar zit ik nu in, al heb ik nog steeds mijn P niet en nog steeds veel vakken uit H1 nog niet gehaald.
Mijn ouders merkte ook wel dat ik weinig discipline had en ik me slecht kon motiveren, ik zat altijd maar graag achter de computer. Daar ben ik dan ook echt aan verslaafd om het maar simpel te zeggen. Ik heb dan ook een eigen studiehoek gekregen, zodat ik ergens kon leren zonder computer in de buurt.
Dit heeft wel iets aan verbetering gezorgd, als ik een dag vrij ben kan ik daar wel een paar uurtjes doorbrengen. Al zit ik dan nog een groot deel van de tijd te dagdromen, daar ben ik heer en meester in.
Depresief ben ik totaal niet, ik zie mijzelf over 10 of 20 jaar als een succesvol persoon die veel heeft bereikt maar ik besef ook dat er dan wel wat moet gaan gebeuren. De creativiteit heb ik wel, ik zie overal geweldige ideeën en plannen in. Zo verschrikkelijk veel dat ik nooit kan kiezen welke ik nou eens zal uitwerken.
Projecten rond ik dan ook nooit echt af en als het niet meer perfect gaat dan raffel ik het ook zo snel mogelijk af want dan is het niet perfect meer, het geweldige is er dan van af. Voorbeeld is nog altijd wel een brommer die ik gerestaureerd heb. Voor mijn 16e gekocht, oldtimer in verval om zelf op te gaan knappen. Het heeft 2 jaar geduurd en ik was al bijna 18 en toen was hij pas af. Apetrots was ik, ik had iets afgerond al deden veel mensen lacherig over het feit dat het zo lang geduurd heeft.
En er zijn eigenlijk nog tal van dingen te noemen wat de diagnose zou versterken, chronisch te laat komen. Ik sta erom bekend om, op de middelbare school fietsten we altijd met een gigantische groep naar de stad toe en die groep vertrok natuurlijk op een vast tijdstip. Jammer genoeg moest ik voor mijn gevoel de helft van de keren de groep weer bijfietsen.
Maar als kind zijnde had ik vrij weinig problemen, volgens mijn ouders was ik altijd rustig, ontzettend rustig. Ik vermaakte mij met van alles en ik huilde nooit, totaal anders dan mijn broertje en zusje. Zat altijd heel erg in mijzelf. Ook in de pubertijd heb ik vrij weinig moeilijkheden veroorzaakt, nooit geen lastige puber geweest.
Heel verhaal, maar ik zit er dan ook flink mee. Ergens hoop ik ook gewoon dat ik het heb, dan kan ik me erop aanpassen. Ik weet dat ik op dit moment veel meer structuur in mijn leven moet krijgen, maar of ik daarmee die dromerigheid uit mij kan krijgen. Ik weet het niet.