Heb probleem is dat je laptop over het algemeen warm wordt als ie aanstaat, en als je de accu er dan in laat zitten is dat niet bevorderlijk voor de capaciteit. Warmte en accu's gaan namelijk goed samen.
Ik haal de accu er altijd uit als ik op netstroom ga werken. In een jaar tijd is de capaciteit 3 Wh teruggelopen van de oorspronkelijke capaciteit van 56 Wh, en ik gebruik de laptop vrijwel dagelijks op de accu. Studiegenoten met dezelfde laptop die geen zorg besteden aan de accu kunnen dat niet nazeggen.
![]()
Ik merk zelf ook dat de capaciteit enigszins terugloopt nadat ik wat minder zorgvuldig met de accu om ben gegaan, zoals de accu in de laptop laten zitten terwijl je op netstroom werkt. (Het gaat hier om de IBM ThinkPad T60 overigens, met een Sanyo accu.) Er zijn inderdaad bij sommige mensen (waar ik dus niet bij hoor) twijfels over het nut hiervan, maar het kan iig geen kwaad dus waarom zou je het niet zo doen?
Wat inderdaad helpt is zo nu en dan de accu helemaal leeg laten lopen, en dan bij voorkeur met een speciale applicatie ... maar iig niet in Windows want die wil per se de laptop uitschakelen 'om tegen gegevensverlies te beschermen'. Ik heb van IBM een speciale CD waarmee een battery rundown gedaan kan worden. Die applicatie laat een volle accu zo snel mogelijk leeglopen door constant de DVD-drive te gebruiken, 100% de cpu te belasten en het scherm funky dingen te laten doen in de meest felle stand, en meet hoe lang het duurt voordat de laptop uitvalt vanwege een lege accu. Meteen daarna weer opladen en dan nog een keer doen, en vergelijken of het de 2e keer langer duurt voordat de laptop uit is gevallen. Ik heb er goede resultaten mee want elke keer krijg ik toch weer een beetje capaciteit terug.
[ Bericht 20% gewijzigd door gday op 22-09-2007 00:08:53 ]