abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 september 2007 @ 15:11:48 #1
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_53328484

Officiële landstaal: Filipijns, Engels
Hoofdstad: Manilla
Regeringsvorm: republiek
Religie: rooms-Katholiek
Oppervlakte: 300.000 km² (0,6% water)
Inwoners: 91.077.287 (2007)

bron: wikipedia

Ik geloof niet dat dit topic er al is.
Ik weet dat er meerdere Fokkers verspreidt over de Filipijnen wonen, dus vandaar.

Hoe bevalt het hier, ben je hier al lang, ben je al ontvoerd en/of vermoord , wat doe je hier (werk oid) en wat zou je kunnen vertellen aan nederlanders met emigratieplannen om ze hier naar toe te laten komen?

Mij bevalt het hier erg goed, woon in Cagayan de Oro op Mindanao. Volgens de berichten woon ik in het gevaarlijkste stuk van de Filipijnen, maar heb daar nog nooit iets van gemerkt.

Ik werk hier als fotograaf (voornamelijk bruiloften) en heb een eigen studio. Enne, nee ben nog nooit ontvoerd en/of vermoord.....

Voor de emigranten: Het is een mooi land. Nadeel is als je iets wil beginnen, of hier langere tijd wil wonen zul je toch echt een Filipina moeten trouwen... Anders blijf je je touristenvisa verlengen.

Mooie natuur, vriendelijke mensen en daarnaast vergeleken met Nederland, erg goedkoop om te wonen.

Oh en altijd mooi weer. Zelfs als het regent is het warm

Game on

[ Bericht 18% gewijzigd door popolon op 20-09-2007 17:41:59 ]
Religie is erfelijk bepaalt. Zie het als een aangeboren afwijking.
  donderdag 20 september 2007 @ 15:36:51 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53329202
hoeveel euro had je nodig in het begin toen je er heen ging? en is het redelijk makkelijk om daar aan een baan te komen?

Hoeveel ben je kwijt aan huur enzo? en is het niet gevaarlijk voor kazen als ons?
  donderdag 20 september 2007 @ 15:52:58 #3
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_53329671
quote:
Op donderdag 20 september 2007 15:36 schreef Yi-Long het volgende:
hoeveel euro had je nodig in het begin toen je er heen ging? en is het redelijk makkelijk om daar aan een baan te komen?

Hoeveel ben je kwijt aan huur enzo? en is het niet gevaarlijk voor kazen als ons?
In eerste instantie ging ik hierheen als tourist.
Met een Canon 300d en een laptop.
Ben toen mn huidige vrouw tegengekomen, en later getrouwd.
Ik had in het begin zo'n 12.000 euro achter de hand, en heb dat er in het eerste jaar aardig doorgedraaid.

Daarna kwam het besef dat ik toch echt iets moest gaan doen hier, geld is immers niet gratis.
Ik was al jaren hobby fotograaf, en kwam er al snel achter dat ze hier van fotografie niet echt veel verstand hebben, en daarnaast dat er veel geld word uitgegeven aan bruiloften.

Vandaaruit heb ik mezelf (met dank aan mn vrouw) neergezet als proffesioneel fotograaf, en dat gaat erg goed.
Mn vrouw heeft trouwens een Business major en een in Philosophy.

Zij is dus mn manager en de verkoper, ik doe het fotogravenwerk....

We hebben nu een goedlopende studio (na 3 jaar) met up-to-date apperatuur.
(Denk aan cameras, computers, studiolicht e.d.)

Om op jouw vraag terug te komen:

Op zich zou je hier makkelijk een baan kunnen krijgen.
Echter, wil je een leuk leven hebben, zul je een baan moeten vinden via nederland, of een eigen bedrijf starten.
  donderdag 20 september 2007 @ 17:42:18 #4
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53332760
Net zoals bij alle landentopics, even de OP aangepast.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53336997
Filipijnen, verhuizen of niet? die was er ook.

Maarja, dat was toch een beetje anders. Ik ben in ieder geval ook van de partij!
[14.gif]
  vrijdag 21 september 2007 @ 03:44:43 #6
190933 RickDek
Bacolod City, Philippines
pi_53347010
En ik ben er natuurlijk ook bij ...
Ik heb hier reeds eerder gewoond en dat antwoord meteen de vraag van Yi-Long ... Nee als nederlander krijg je niet automatisch een goed betaalde baan hier lokaal ...
De lokalen met een hoog betaalde betaalde baan verdienen per maand niks in vergelijking met nederland, maar aan de andere kant geef je ook niet zoveel uit (heb ik persoonlijk niks van gemerk haha)....
Ik werk zelf voor een Australisch bedrijf op dit moment, vandaar dat ik weer terug ben (ben verantwoordelijk voor het Aziatische gedeelte hierzo) en dan is het leven toch wel heel erg goed hoor!
Een andere oplossing is om iets zelf te beginnen (zoals Rene), maar dan moet je wel de juiste mensen om je heen hebben...

Mijn vrouw, zoon en mezelf zijn fanatieke duikers en dan ben je in de filippijnen toch echt op de juiste plek (zal van de week even een mooie foto uploaden).

Ik woon trouwens op het eiland Negros en als ik aan het duiken ben zal ik even naar je zwaaien Rene ... Dat is meestal rond Apo (ten zuiden van Dumaguette) en dat is een (bijna) zicht verbinding met Cagayan ...

En oh ... Nee heb me nog nooit onveilig gevoeld in de Filippijnen, en ik kom hier sinds 1999 (wonen en vakantie), dus dat is ook tijdens de 'slechtere' periode ...
Zolang je je normaal gedraagt is hier echt niks aan de hand ... (das in nederland toch ook zo? ...)

Voor huur ben je echt niet veel kwijt.
We zitten op dit moment in een all-in appartment (gemeubileerd) voor 16000 pesos per maand, wat duur is ...
Ons nieuwe huisje hebben we al gevonden, maar zitten alleen nog op internet te wachten aangezien ik niet zonder kan werken ... De huur daarvan is 8500 per maand (132 euro). En dat is een 3 slaapkamer, 2 badkamer, maid room en dirty kitchen townhouse ...
Het enige wat ik duur hier vind is internet. Ik betaal op dit moment 5000 pesos per maand voor mijn PLDT internet verbinding (3-5Mb maar meestal maar 1 ...) met telefoon ...

[ Bericht 11% gewijzigd door RickDek op 21-09-2007 03:55:43 ]
Eindelijk normaal weer
  vrijdag 21 september 2007 @ 05:18:30 #7
190933 RickDek
pi_53347263
Zoals beloofd een fotootje van de filippijnen onder water ....

Eindelijk normaal weer
  vrijdag 21 september 2007 @ 07:39:07 #8
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_53347592
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 03:44 schreef RickDek het volgende:

Voor huur ben je echt niet veel kwijt.
We zitten op dit moment in een all-in appartment (gemeubileerd) voor 16000 pesos per maand, wat duur is ...
Ons nieuwe huisje hebben we al gevonden, maar zitten alleen nog op internet te wachten aangezien ik niet zonder kan werken ... De huur daarvan is 8500 per maand (132 euro). En dat is een 3 slaapkamer, 2 badkamer, maid room en dirty kitchen townhouse ...
Het enige wat ik duur hier vind is internet. Ik betaal op dit moment 5000 pesos per maand voor mijn PLDT internet verbinding (3-5Mb maar meestal maar 1 ...) met telefoon ...
Wat moet ik me voorstellen bij een dirty kitchen?
  vrijdag 21 september 2007 @ 08:23:51 #9
190933 RickDek
pi_53347941
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 07:39 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Ah. Dat is vrij normaal hier ... Dat is waar je het vieze werkt doet ... of waar de maid haar eigen eten (vis meestal) kan koken. Een dirty kitchen is over het algemeen buiten of onder een afdak.
Het is niet dat het stinkend smerig is ... Tenminste niet in mijn huis
Moet mijn duik spullen er ook uithangen he ...
Eindelijk normaal weer
pi_53348259
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 07:39 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Het gedeelte waar je de afwas en de gewone was doet.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53348348
Ik kreeg een PM .

Ik ben er ook . Ik werk voor een grote outsourcer uit de USA. Eigenlijk werk ik voor het gedeelte in Newcastle UK, die zorgt voor Europa. (personeels en salarisadministraties voornamelijk).

In Manila zit het reken en computer centrum, en daar mag ik dan ervoor zorgen dat alles in kannen en kruiken wordt geprogrammeerd en uitgerekend etc. Dit centrum is voor de europees, australische en aziatisch gedeelte. Zo is er ook nog een rekencentrum voor de Amerikas in Costa Rica.

Het enige nadeel is dat ik de werktijden van Europa aan moet houden. Dus vanaf een uur of 1 a 2 ´s middags tot een uur of 12 a 1 ´s nachts.

Ik woon nu zelf in Makati. Het bedrijf heeft daar een condo voor me geregeld. Er zit wel een eigen bijdrage aan vast. Er wordt van mijn salaris 200 dollar ingehouden. Voorlopig heb ik een detachering van 5 jaar, waarvan er nu 1,5 voorbij zijn, dus ik ben er nog wel even.
pi_53348379
quote:
Op donderdag 20 september 2007 15:36 schreef Yi-Long het volgende:
Je kan wel een locale baan krijgen, maar dan moet je rekenen op een startsalaris van 25.000 peso, iets meer als je geluk hebt, das ongeveer 420 euro.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:39:38 #13
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_53350362
Voor een lokale baan is 25.000 zelfs al erg veel. Ik ken doktors hier die het met veel minder moeten doen.
Het beste is echt iets zelf te beginnen. Maar dan moet je natuurlijk wel wat te bieden hebben...
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:18:13 #14
190933 RickDek
pi_53351304
Het ligt er een beetje aan wat je doet.
Ik heb hier verschillende vrienden (filipino's) die meer dan 100k per maand verdienen. Voor hier zijn ze dan ook groot verdieners.
Maar je hebt wel een ondernemers geest nodig, anders zal je nooit zo'n bedrag kunnen verdienen.

Mijn ervaring is ook dat je als 'blanke' beter niet direct met zaken doen betrokken moet zijn, tenzij het met 1 van de grotere ondernemingen is hier. Dus als je iets voor je zelf begint, zorg dat je iemand hebt die je kan vertrouwen (wat wel eens lastig kan zijn...).

Als een voorbeeld voor een typisch salaris in bacolod, voor een computer artist (zaak van mijn vrouw) php 5000 per maand, met SSS en alle andere zaken ...
Das dus echt niet veel ... geloof me, 5000 pesos is zo op
Eindelijk normaal weer
pi_53351386
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:39 schreef rene29 het volgende:
Voor een lokale baan is 25.000 zelfs al erg veel. Ik ken doktors hier die het met veel minder moeten doen.
Het beste is echt iets zelf te beginnen. Maar dan moet je natuurlijk wel wat te bieden hebben...
We hebben hier afgestudeerden, dus alleen Universiteiten. Die komen binnen op 15.000 (ongeveer). Afhankelijk van mogelijkheden etc. stromen die door naar maximaal 75.000. Maar daar kom je als westerling niet tussen. Althans in dit bedrijf niet. Men staat in de rij voor dit soort jobs. Dus waarom moeilijk doen met een buitenlander (visa, werkvergunningen), als je keuze zat hebt.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:22:34 #16
190933 RickDek
pi_53351408
quote:
Het enige nadeel is dat ik de werktijden van Europa aan moet houden. Dus vanaf een uur of 1 a 2 ´s middags tot een uur of 12 a 1 ´s nachts.
Wordt wel laat voor een biertje
Of als we het op zijn nederlands bekijken, lekker goedkoop
Eindelijk normaal weer
pi_53351443
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:22 schreef RickDek het volgende:

[..]

Wordt wel laat voor een biertje
Of als we het op zijn nederlands bekijken, lekker goedkoop
Het voordeel van Makati is dan, dat de meeste tenten rond een uur of 3 pas sluiten , dus donderdag of vrijdag kan ik toch nog even mijn shot aan SM Pilsen halen
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:26:16 #18
190933 RickDek
pi_53351511
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:21 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

We hebben hier afgestudeerden, dus alleen Universiteiten. Die komen binnen op 15.000 (ongeveer). Afhankelijk van mogelijkheden etc. stromen die door naar maximaal 75.000. Maar daar kom je als westerling niet tussen. Althans in dit bedrijf niet. Men staat in de rij voor dit soort jobs. Dus waarom moeilijk doen met een buitenlander (visa, werkvergunningen), als je keuze zat hebt.
Dit is wel meer uitzondering dan regel ... en inderdaad, daar kom je normaal als buitenlander niet tussen.
Maar ik (persoonlijk) zou het er nog steeds niet voor doen Mijn maandelijkse onkosten zijn al meer ...
Eindelijk normaal weer
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:28:27 #19
190933 RickDek
pi_53351565
Moet je toch eens Tanduay proberen ...
Was eerst ook een bier drinker (SML), maar tegenwoordig is het toch hoofdzakelijk rum met sprite ....jammie
Maar mijn dag zit er op (sorry langetabbetje, weet dat je net begonnen bent), ik ga weekend vieren !!
Eindelijk normaal weer
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:38:50 #20
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_53351850
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:18 schreef RickDek het volgende:
Het ligt er een beetje aan wat je doet.
Ik heb hier verschillende vrienden (filipino's) die meer dan 100k per maand verdienen. Voor hier zijn ze dan ook groot verdieners.
Maar je hebt wel een ondernemers geest nodig, anders zal je nooit zo'n bedrag kunnen verdienen.

Mijn ervaring is ook dat je als 'blanke' beter niet direct met zaken doen betrokken moet zijn, tenzij het met 1 van de grotere ondernemingen is hier. Dus als je iets voor je zelf begint, zorg dat je iemand hebt die je kan vertrouwen (wat wel eens lastig kan zijn...).

Als een voorbeeld voor een typisch salaris in bacolod, voor een computer artist (zaak van mijn vrouw) php 5000 per maand, met SSS en alle andere zaken ...
Das dus echt niet veel ... geloof me, 5000 pesos is zo op
Daarom is het ook zo mooi dat mn vrouw de zekenlijke kant regelt, en ik alleen de fotografie doe. Maar het is inderdaad erg belangrijk dat je iemand hebt die betrouwbaar is.

En ja.... 5000 php is zo op
pi_53352262
Ik woon in Makati en werk voor een tijdschrift als fotograaf en editor-in-chief. Ook exporteer ik produkten naar nederland samen met mijn familie. Ik ben pas ook begonnen met een stichting om scholing aan te bieden aan arme kinderen.

Wat Rene29 zegt over trouwen ben ik het niet mee eens. Een residence permit kan je ook krijgen zonder te trouwen. Ben er nu zelf mee bezig om die te regelen. Het enige dat je moet hebben is geld. Zoals je eigenlijk alles hier wel gedaan krijgt als je geld hebt...

Gevaar: ik ben wel meerdere keren de jungle in geweest en soms kan het daar wel gevaarlijk zijn. Waar ik zat begon het leger op NPA rebellen te schieten, waar ik tussen zat. Maar gelukkig alles goed afgelopen. Ik ben nog niet in Mindanao geweest, maar ben wel uitgenodigd om naar Basilan te gaan. Het schijnt daar wel redelijk gevaarlijk te zijn, met een hoop moslim rebellen, maar toch lijkt het me zeer interessant.
  zaterdag 22 september 2007 @ 05:02:10 #22
190933 RickDek
pi_53374709
PDX, dus jij bent 1 van die trill seekers?
Ik blijf toch liever uit de buurt van dat soort dingen ... Zoals ik eerder zei, ik heb me nog nooit onveilig gevoeld, maar wil het ook weer niet opzoeken ...
Eindelijk normaal weer
pi_53374786
Nou, ik zoek het niet perse op, maar soms is het lastig om te ontwijken. Net zoals dat je van tevoren nooit kan weten dat Bokito ontsnapt en je helemaal toe takelt.
Als fotograaf zoek ik gewoon graag de plekjes op waar niet veel mensen komen. En bovendien zorg ik er voor dat ik altijd met iemand ga die ik vertrouw en de omgeving goed kent.
pi_53376131
Ok, ik woon er pas sinds net, maar als ik al deze verhalen zou lezen zou ik een heel ander beeld krijgen van de Filipijnen!! Ik woon dus in Talisay, net buiten Cebu City in een subdivision. Alles bevalt hier goed, alleen is alles soms een beetje ver weg als ik naar de film wil ofso! Waar jullie allemaal over praten ben ik nog helemaal niet geweest! Ik ben eigenlijk alleen een beetje Cebu wezen verkennen met mijn ouders en familie en ik ben op een eilandje een paar nachten geweest, wat heel erg mooi was (met snorkelen ect.)!

Hoe zit het met jullie, gaan jullie veel terug naar Nederland? Ik ga binnenkort trouwens een maand naar Nepal, daar vrijwilligerswerk doen! Dat was nog van NL uit, die ik moet even kijken of ik dan terug ga of gewoon via India vlieg!
[14.gif]
  zondag 23 september 2007 @ 10:52:08 #25
190933 RickDek
pi_53400408
PDX, ja snap wat je bedoeld ... En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel op die plekken kom, gewoon omdat het weer wat anders is dan een druke stad en we graag van de natuur mogen genieten ... Maar check eerst wel met de 'locals' wat de status is van de bergen waar we heen gaan, aangezien daar vaak het "gevaarlijkst" (lees dat echt tussen aanhalings tekens! Wil Chen niet bang maken voor niks ...) is ...

Chen, zoals je eerder kon lezen zijn wij scuba duikers en daardoor komen we op aardig wat plekken. Meestal per eigen auto, maar soms ook gewoon per vliegtuig of zo en dan lokaal wat regelen...
Ik moet zeggen dat Cebu eiland eigenlijk redelijk goed is. Zo ver ik weet zit daar geen NPA en van die andere maloten, dus zolang jij op Cebu Eiland blijft zal je je daar ook niet druk om hoeven te maken ...
Ik was hier al tijdens de abu sayaf ontvoeringen, dus ik heb ook een andere kant gezien, maar heb me echt nog nooit ontveilig gevoeld. Ik ontloop echt geen plekken, maar zal het ook niet weer gaan opzoeken ... In de tijd dat Abu actief was hier zou ik niet naar palawan gegaan zijn, maar nu heb ik daar absoluut geen problemen mee ...
Dus sorry als ik een beetje negatief over kwam, zo was het absoluut niet bedoeld. Zie het maar zo ... Ik zou hier nooit meer weg willen. Bevalt me prima hier ... veel beter dan Europa !

Oh en ik weet min of meer waar ik over praat, sinds ik veel voor mijn werk moet reizen en zo'n beetje overal kom ...
Eindelijk normaal weer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')