Ik zit er nog hard over te denken maar ik denk toch dat ik voor de Filipijnen kies. Ik weet niet hoe het precies zit met het onderwijs, maar mijn neef volgt goede lessen op de universiteit in Cebu, waar ik overigens heen ga dan, en hij zegt dat er niks mis mee is. Ik moet eerst mijn High School afmaken, dan wil ik zeker universiteit gaan doen.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik zou het doen. Maar zoals ik al eerder vermeld heb, de scholen en universiteiten zijn van een minder niveau dan in Nederland.
De Internationale school zal hier wel buiten vallen, (lees vergelijkbaar cq hoger niveau als in Nederland). Maar wat wil je daarna gaan doen ? Uni ? De enige die ik persoonlijk goed vind (we komen nogal eens op universiteiten voor personeelswerving) is de University of the Philipines in Quezon City. Ik weet niet hoe het zit met toelatingseisen.
Dat zou me tegenhouden. Verder is het natuurlijk wel een ervaring die je toch even meepikt, ook al zou je na je schooltijd weer terug keren naar Nederland.
Het leven is (als je geld hebt) geweldig op de Filipijnen. Superaardige mensen, mooie natuur en fijne stranden. Het enige wat mij altijd tegenstaat zijn die enorme verkeerstopstoppingen in Manila.
De verkeersopstoppingen in Manila zijn legendarisch maar bij tijden best wel irritant. Cebu is best wel aardig vergeleken met Manila. Minder kolossaal om het maar zo te zeggen.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:57 schreef Chen het volgende:
[..]
Ik zit er nog hard over te denken maar ik denk toch dat ik voor de Filipijnen kies. Ik weet niet hoe het precies zit met het onderwijs, maar mijn neef volgt goede lessen op de universiteit in Cebu, waar ik overigens heen ga dan, en hij zegt dat er niks mis mee is. Ik moet eerst mijn High School afmaken, dan wil ik zeker universiteit gaan doen.
Ik weet nog niet of ik terug wil naar Nederland, dat moeten we dan nog zien. Ik heb niet zo'n band met dit land. En ik was in de mei op vakantie naar Cebu, en zoals je zegt: Met geld is het leven daar geweldig, en dat heb ik gemerkt. En die verkeersontstoppingen heb je volgens mij overal, alhoewel het wel minder druk was op Cebu dan in Manila.
Tja goed, al zal dat verder geen invloed hebben op mijn beweg redenenquote:Op dinsdag 5 juni 2007 08:50 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De verkeersopstoppingen in Manila zijn legendarisch maar bij tijden best wel irritant. Cebu is best wel aardig vergeleken met Manila. Minder kolossaal om het maar zo te zeggen.
Nou ja autorijden....vaak is het niet meer dan flink toeteren en 100 meter optrekkenquote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:51 schreef Chen het volgende:
[..]
Tja goed, al zal dat verder geen invloed hebben op mijn beweg redenenAlhoewel ik daar al wel in een auto mag rijden, en hier nog niet
Hahaha, zulke dingen heb ik gehoord en ook deels meegemaakt. Ik was daar en we werden aangehouden, me tante heeft die politie agent toen 200 pesos gegeven en er waren verder geen problemen. Heb wel gehoord dat je dat als buitenlander niet echt kan maken.quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nou ja autorijden....vaak is het niet meer dan flink toeteren en 100 meter optrekken. Soms vraag ik mezelf af waarom er in hemelsnaam een 4e en 5e versnelling op zit. Wordt bijna nooit gebruikt. Pas trouwens op voor die eikels van de verkeerspolitie. De week voor hun salarisbetaling (de 15e en de 31ste van de maand) zijn ze nogal tuk op verkeers overtredingen. Word je aangehouden omdat je teveel van rijstrook wisselt
(doet iedereen dus daar). En vragen doodleuk 500 peso of ze nemen je rijbewijs in. Na een hoop gesteggel wordt er 250 van gemaakt, maar ik vind het altijd mateloos irritant.
Nou ja, het alternatief is dat ze gewoon je rijbewijs in beslag nemen, en dan ben je volgens mij veel verder van huis. Ze zien je als westerling toch als melkkoe.quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:30 schreef Chen het volgende:
[..]
Hahaha, zulke dingen heb ik gehoord en ook deels meegemaakt. Ik was daar en we werden aangehouden, me tante heeft die politie agent toen 200 pesos gegeven en er waren verder geen problemen. Heb wel gehoord dat je dat als buitenlander niet echt kan maken.
Woon jij trouwens in een subdivision of gewoon midden in de stad?
Ik ben er nog nooit geweest maar kan je alleen maar alle goeds toewensen en gewoon rond kijken hoe je zelf het sow aangenaam mogelijk daar maakt.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:16 schreef Chen het volgende:
Zodra de winter begint gaan wij zo ongeveer emigreren naar de Filipijen. Met wij bedoel ik mijn ouders en ik. De bedoeling is dat we ongeveer 6 maanden daar gaan wonen, als het in Nederland winter en herfst is. En dat we de andere 6 maanden, de Nederlandse zomer en lente, hier in Nederland wonen. Aangezien ik nog gewoon op school zit is het voor mij lastig om een keuze te maken. Ik doe in Nederland gewoon een normale school, alhoewel ik wel een tijd International School heb gedaan. Als ik er voor kies om in de Filipijnen naar school te gaan, ga ik naar een International School en blijf ik ook 6 maanden alleen wonen. Het zelfde geldt voor Nederland, alleen blijf ik dan op een normale school.
Ik heb mijn keus nog niet helemaal gemaakt, hier in Nederland kan ik mijn VWO diploma halen. Maar ik ben niet van plan om in Nederland te blijven, ik wil of naar mijn familie toe op de Filipijnen, of naar Amerika. Maar als ik naar de Filipijnen ga heb ik eigenlijk al die jaren voor niks gewerkt, en laat ik ook vrienden achter. Voordeel is dan wel dat ik een Internationaal dimploma heb. Een lastige keus dus. Is er iemand die tips heeft voor mij, of zelf eerder in een soortgelijke situatie heeft gezeten?
Ja ik wil sowieso later uit NL, daarom vraag ik mij af of het noig enigzins nut heeft om mijn VWO diploma te halen als ik net zo goed een international diploma kan halen waar ik in andere landen, denk ik, meer aan heb.quote:Op donderdag 7 juni 2007 13:03 schreef syf het volgende:
Ik zou echt gewoon je VWO afmaken in NL en daarna evt een vervolg opleiding doen in de filipijnen of elders.
En zijn jouw ouders/verzorgers toen wel naar Indonesie en/of Suriname gegaan?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 04:24 schreef 2Mini het volgende:
Deze keuze werd mij ook voorgesteld (naar Suriname of Indonesië).
Beide keren heb ik nee gezegd.Ik wil hier mijn diploma halen Ik verlaat teveel mensen Hier heb je een beter toekomst
Als ik jou was zou ik eerst hier een soort van carriere maken (school, werk, stage (kan ook in buitenland)) en dan naar de filipijnen gaan.
Ik zal je wel missen..
Bedankt, en de avatar is met dank aan wondererquote:
Opzich is dit helemaal geen slecht idee, alleen het brengt denk ik teveel moeilijkheden met zich mee. Moet dan voor 2 jaar huiswerk opsturen naar mijn school, kan totaal niks overleggen of iets dergelijks. Moet het eindexamen dan maken zonder eigenlijk enige schoolse voorbereiding, en misschien nog wel het belangrijkste: Ik ga niet naar een school, dus krijg ik ook veel minder sociaale contacten.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 16:06 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Doe anders staatsexamen vwo? Dan stuur je je huiswerk op via email en doe je in juni even examen kan volgens mij ook wel op Nederlandse ambassade of zo iets?
Tja, dat wordt dan één jaar heel hard werkenquote:Op zaterdag 9 juni 2007 16:20 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Je kan alles ook in 1 jaar doen als je zou willen
en je kan vast wel bijles krijgen e.d.
in 't Engels.. maar so
Nee, die zijn ook hier gebleven.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 13:23 schreef Chen het volgende:
[..]
En zijn jouw ouders/verzorgers toen wel naar Indonesie en/of Suriname gegaan?
Maar zo denk ik eroverIk zie het nut niet helemaal van een Nederlands diploma halen als ik ook een diploma kan halen van de International School, want ik wil toch niet in NL blijven. Ik verlaat aardig wat mensen, maar krijg ook veel familie en vrienden die daar al wonen ervoor terug Klopt, als ik op de Filippijen ben heb ik eerlijk gezegd ook nog geen idee wat ik als vervolg wil doen. Wel kan ik altijd nog met die diploma van de International School naar Utrecht gaan om daar te studeren.
En ik ga jou ook missen![]()
![]()
Hmmm.. ja het is een ander systeem, en het is eigenlijk dom van mij en mijn ouders dat we daar niet meer tijd in hebben gestoken om dat uit. Nu is het niet zo'n probleem omdat hier thuis ook vornamelijk Engels wordt gesproken en ik al eerder op een International School heb gezeten. Maar of het aansluit vraag ik me af. Hoe heeft die vriendin van jou dat precies ervaren?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 16:53 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Het zelfde lijkt me? Een vriendin van me zat op een internationale privé school in België
en nu volgens mij op een gewone school laatste jaar vwo
dus sluit wel aan
Ja, je wilt mij gewoon hier houden hequote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:13 schreef 2Mini het volgende:
[..]
Nee, die zijn ook hier gebleven.
Probeer nu maar eerst je VWO te halen.. ga dan lekker in de filipijnen studeren
True, maar kan een nog niet afgeronde VWO opleiding ook aansluiten op een international school opleiding.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 21:13 schreef syf het volgende:
Je VWO heeft echt wel waarde in het buitenland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |