Ok, laten we beginnen met de kast. Je hebt gekozen voor de
AOpen QF50D Dat is op zich geen speciaal "stille" kast. Als je een zo stil mogelijk systeem wilt kan je beter wél voor een speciaal "stille" kast kiezen zoals bijvoorbeeld de
Antec Sonata III die naast stil ook nog eens "energie-efficiënt" is. Prijs ongeveer ¤100,-
Dan je beeldscherm.
Als je serieus gaat Photoshoppen/3DMaxen is het belangrijk dat je beeldscherm groot is, een hoge resolutie heeft en over het hele scherm goed kleurgetrouw en egaal helder is. Véél populaire schermen zijn populair omdat ze snel zijn, dat is belangrijk voor gamen waar de kleurgetrouwheid over het hele scherm veel minder of zelfs niet belangrijk is. Voor Photoshop en 3D Max is die snelheid weer minder belangrijk. Dat het scherm een hoge resolutie heeft is belangrijk omdat je dan bij Photoshop en 3D Max en zo veel ruimte op je scherm hebt om in te werken tussen alle menuutjes, en je de plaatjes waar je mee werkt goed en groot kan zien. Een mooie tussenoplossing is bijvoorbeeld de
SyncMaster 226BW... Dat is een 22inch widescreen met een resolutie van 1650x1080 oftewel Full HD dus je kan er ook nog eens perfect HD-DVD of Blu-ray films op kijken als die een beetje betaalbaar worden. Of in HD-kwaliteit gamen. En perfect om op te Photoshoppen e.d... Prijs ongeveer ¤300,- Een jaar of 6 geleden waren 15 en 17 inch schermpjes standaard. 19 inch was echt superdeluxe en erg duur en alles van 20 inch of meer was onbetaalbaar. Duizenden euro's. Die prijzen zijn gekelderd en je hebt nu voor 300 euro dus een heel goed 22 inch scherm. Als je een week op dit scherm hebt gewerkt vraag je je af hoe je ooit op een 17 inch scherm hebt kunnen werken. Ableton Live heb ik nooit mee gewerkt, maar wel met Cakewalk en in dat soort programma's is elke pixel en elke millimeter méér goud waard... Het zou echt heel erg zonde zijn als je ¤1200,- zou uitgeven aan een pc om op te photoshoppen en muziekprogramma's op te draaien en dan iets kleiners zou kopen. In ieder geval ook een pixelfoutgarantie afsluiten!
Toetsenbord en muis is eigenlijk een keuze tussen Microsoft en Logitech. DIt is puur persoonlijke smaak en zal ik je dus verder niet in adviseren behalve dat je eens zou kunnen kijken of je een gebogen toetsenbord misschien niet fijn vind... Kosten maximaal ¤100,-, totaal nu dus ongeveer ¤500,- en dan zou het er zo uitzien;
![]()
![]()
![]()
of zoiets;
![]()
Toetsenbord en muis is echt púúr persoonlijke smaak...
Dan wil je met geluid dingen gaan doen. Het is dan zeker aan te raden een aparte geluidskaart te kopen. Die klinken nét iets beter dan geluid van een moederbord-chip en hebben vaak extra functies zoals hardware-reverb, chorus en delay... Ook kan je met een break-out box diverse apparaten makkelijk aansluiten zonder steeds achter je computer te moeten frutselen met ministekkers. De meest populaire en heel goed geteste consumentenkaart is de
Soundblaster X-Fi Elite Pro van Creative, kost ongeveer ¤240,-
![]()
Je zou eventueel ook naar meer professionele kaarten kunnen kijken zoals bijvoorbeeld de
M-Audio Delta 1010LT... Die kost ongeveer hetzelfde als de X-Fi Elite Pro
![]()
Als harde schijf zou ik gaan voor tenminste één 500GB Samsung Spinpoint. Snel, groot, stil en betrouwbaar. Twee of meer als je een RAID wil maken zodat je niet bang hoeft te zijn voor een hard disk crash waar je al je gegevens en bestanden mee kwijt zou kunnen raken als je geen goede backups maakt. Een tweede harde schijf, niet in RAID, alleen voor backups is ook een goed idee, dan zou ik voor een externe gaan. Kosten, ¤100,- tot ¤200,- Totaal nu ¤750,- tot ¤850,-
Je gaat DVD's en CD's branden dus dan is twee branders niet een heel erg overbodige luxe. De AOpen DSW2012P 20x DVD+⁄-Writer is een hele goede, 2x ¤30,- is ¤60,-
Je moederbord heeft geen geluid en geen wireless nodig, maar ivm met eventuele upgrades in de toekomst is een P35 bord toch wel een goed idee. Een iets ouder bord zou ongeveer de helft kosten van wat een P35 bord kost. De Asus P5K is een P35 bord, kost ongeveer ¤100,- maar je betaald voor een aantal dingen die je in ieder geval niet snel nodig zal hebben...
ok,
Met nog wat andere onderdelen erbij heb ik even een lijstje gemaakt in de pricewatch en ik kom nu zónder Windows en niet gemonteerd op méér dan ¤1200,- .
Antec LifeStyle Sonata III ¤ 101,95
AOpen DSW2012P ¤ 22,76
Asus GeForce 8500 GT 512MB DDR2 (PCI-e, D-Sub/DVI) EN8500GT SILENT/HTD/512M ¤ 77,83
Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) ¤ 97,66
Corsair TWIN2X2048-6400C4 ¤ 79,90
Creative X-FI Elite Pro 7.1 ¤ 232,-
Intel Core 2 Duo E6750 ¤ 161,- ¤ 161,-
Logitech Cordless Desktop Wave ¤ 65,06
Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) ¤ 88,90
Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart) ¤ 294,-
Totaal ¤ 1.221,06
Wat Windows betreft raad ik je aan voorlopig nog gewoon XP te blijven gebruiken aangezien er weer de nodige problemen zijn met het nieuwe Vista. Misschien dat je die dan uit je vorige PC mee kan nemen?
HDMI is inderdaad een standaard voor de toekomst, maar als je dat nu niet op je pc hebt mis je daar nog niet veel mee... Kost in ieder geval flink wat extra dus beetje zonde. HTD en HTP zelfde verhaal. Heeft allemaal te maken met interface standaarden en digital rights management... Je zou je daar druk om moeten maken als je een Media Center PC met een groot plasmascherm en digitale tv en zo zou willen bouwen.
Over tv gesproken, Windows Vista vind het erg prettig als je ook een tv kaart in je pc hebt... Aangezien je het daar verder niet over hebt gehad ben ik daar verder ook niet op doorgegaan en heb hem niet in het lijstje gezet maar misschien dat je dat tóch interessant vindt?
Wat nieuwe spelletjes betreft. Als je een game pc zou bouwen zou je beter een duurdere videokaart kunnen kopen zodat je de allenieuwste spelletjes op de allerhoogste resoluties zou kunnen spelen. Met deze videokaart kan je ook gewoon prima gamen al zal je eerder met sommige spelletjes problemen krijgen dan als je ¤100 of ¤200 meer aan je videokaart uit zou geven. Maar zelfs als je dat zou doen heb je over een half jaar tot een jaar weer hetzelfde probleem en kan je voor ¤300,- weer een nieuwe videokaart gaan halen. De videokaart waar ik voor heb gekozen heeft een koelblok (passief) inplaats van een ventilator (actief) en is dus helemaal stil. Je kan er verder prima op gamen, deze kaart was minder dan een jaar of twee geleden een absolute topkaart van honderden Euro's...512MB geheugen! Geforce 8 dus van de op dit moment nog hoogste serie... Maar, de Geforce 9 serie staat alweer voor de deur...
Ok, wat vind je ervan? Te duur? Andere opmerkingen? Ik ben benieuwd
[ Bericht 4% gewijzigd door Tennessee op 09-10-2007 02:40:36 ]