abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:07:14 #1
78859 MoonBaby
Mark it zero!!!
pi_53270126
Hallo!

Aan de buitenzijde van m´n huis ben ik bezig de houten kozijnen te schilderen. Nou zit er tussen het kozijn en de gevel hier en daar een naad. Moet ik deze dichtkitten en daarna overschilderen, of juist open laten?

Het zit zo: op de kit die ik heb gekocht bij Gamma (glaskit van BISON) staat dat je daar moet kitten en dat lijkt mij ook logisch, maar op internet lees je hier en daar dat je die naad open moet laten of af moet voegen met voegmortel om het afvoeren van vocht mogelijk te houden.

Maar als ik hem goed netjes af zou kitten, kan het (eventuele) vocht niet gewoon via de spouw tussenruimte weg? Dan kun je toch de buitenzijde beter goed waterdicht maken?

Ald iemand goede raad weet dan zou me dat zeker helpen! Thankee!
"... she kidnapped herself."
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:10:32 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53270203
Ik heb niet heel veel verstand van bouwen, maar voor zover ik weet is je spouw niet bedoeld voor de afvoer van vocht, sterker nog, volgens mij juist helemaal niet. Anders krijg je vocht-doorslag naar je muren aan de binnenkant...
pi_53271207
ik snap je verhaal niet helemaal, tussen de buitenkant van je kozijn en je baksteen buitengevel zit een kier?

En die kieren zitten dan tpv van de voegen van de steen?

Dan idd netjes afvoegen, ziet er veel beter uit, wat betreft vocht maakt het niet uit, er zijn nog genoeg andere openingen in de buitenspouw waar vocht erin of eruit kan.

En als ik niet snap wat je bedoelt, snap ik het misschien wel met een foto-tje.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:57:30 #4
78859 MoonBaby
Mark it zero!!!
pi_53271376
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden. @ Gurb, idd: tussen de buitenkant van m´n kozijn (dus vrijwel rondom) en bakstenen buitengevel zit hier en daar een kier. De kier loopt dus gewoon langs m´n kozijn.
pi_53272067
Als je een erg grillige vorm hebt van je steen (handvormsteen zogezegd) dan kun je idd een kier tussen je kozijn en de kop van de baksteen hebben.
Dit is geen probleem, zou het gewoon open laten. Als het alleen bij de voegen is, zou ik een klein beetje voegmortel aanmaken en het dichtzetten.
pi_53272129
Hangt af van hoe oud het pand is en welke constructie voor de muren en de kozijnen is toegepast.

Maar in het algemeen kun je stellen wat Gurb zegt. Afvoegen met voegmiddel om het naadje dicht te krijgen is veel mooier dan open of met kit. Er is ook een kamp die stelt dat je het nog beter kunt open laten dan kitten.

Voor sommige panden is het dichtzetten met kit of met cement gebonden voegmiddel catastrofaal voor je kozijenen. Bij deze panden moeten de kieren dichtgezet worden met een schrale kalk zand mortel. Deze laat het vocht van achter en langs de kozijenen naar buiten passeren terwijl regen inslag in de naad wordt tegen gehouden.

Onder vensterbanken en boven loodslabben boven kozijnen wordt altijd open gelaten. Anders krijg je vocht ophoping.
pi_53272207
volgens mij is de kit die TS heeft gekocht daar zeker niet voor bedoeld. denk eerder aan pur of mortel o.i.d.
it's better to burn out than to fade away...
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:59:18 #8
78859 MoonBaby
Mark it zero!!!
pi_53272638
Dat vond ik dus ook wel vreemd, maar die kit die ik kocht staat zelfs aangegeven met een plaatje waar je de kit moet toepassen. En het is toch echt aan de buitenzijde, tussen glas en kozijn en tussen kozijn en muur... Toch maar even verder gelezen op internet en vandaar mijn vraag.

@tnimble, waar zou vocht vandaan moeten komen als je het dichtgekit hebt?
pi_53273746
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:31 schreef tnimble het volgende:
Hangt af van hoe oud het pand is en welke constructie voor de muren en de kozijnen is toegepast.

Maar in het algemeen kun je stellen wat Gurb zegt. Afvoegen met voegmiddel om het naadje dicht te krijgen is veel mooier dan open of met kit. Er is ook een kamp die stelt dat je het nog beter kunt open laten dan kitten.

Voor sommige panden is het dichtzetten met kit of met cement gebonden voegmiddel catastrofaal voor je kozijenen. Bij deze panden moeten de kieren dichtgezet worden met een schrale kalk zand mortel. Deze laat het vocht van achter en langs de kozijenen naar buiten passeren terwijl regen inslag in de naad wordt tegen gehouden.

Onder vensterbanken en boven loodslabben boven kozijnen wordt altijd open gelaten. Anders krijg je vocht ophoping.
klopt wat je zegt, maar omdat TS het in de OP heeft over een spouw, mag je er wel vanuitgaan dat mijn oplossing afdoende is
  FOK!Fotograaf dinsdag 18 september 2007 @ 18:37:17 #10
17893 Forno
pi_53276671
Als je een spouwmuur hebt, met een kier van circa 1 tot 5mm is, zou ik hem gewoon open laten. Kan geen kwaad. Het kozijn en/of de spouwlat worden als het goed is afgedicht door kierdichting en folie. Dat zie je niet meer terug.
  zaterdag 29 september 2007 @ 12:27:53 #11
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_53564946
Ik zou het gewoon open laten. Dat beetje vocht wat er dan achter blijft zitten ventilleerd weg. Is ook op lange termijn beter voor je kozijn.
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')