abonnement Unibet Coolblue
pi_68629407
quote:
Op zondag 3 mei 2009 15:34 schreef Grumpey het volgende:
het is echt nog erger gesteld met de misplaatste angstgevoelens in nederland dan ik dacht....jemig, wat een dieptepunt opmerking. En het ergste is: hij meent het waarschijnlijk ook nog.
Vind ik dus nergens op slaan, zo'n opmerking. Ik vind dat ik niks verkeerd zeg. Ik zal het daarom nog een keer herhalen. Allereerst, ja het is goed als er diversiteit is. Als er verschillende culturen rondlopen. Nu is het alleen eenmaal zo, dat ik op dit moment nauwelijks allochtone vrienden/vriendinnen heb. Als ik volgend jaar een rechtencollege had moeten volgen, met 50 procent gesluierde moslima's, dan zal ik het niet erg gezellig hebben gehad. Dan had ik dan beter naar de UvA kunnen gaan, dat is immers een vrije keuze. Nu blijkt het allemaal niet zo te zijn, DUS er is niks aan de hand. Ik snap niet waarom sommigen zo geprikkeld reageren...
  zondag 3 mei 2009 @ 19:23:04 #252
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68630047
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:04 schreef Banaan10 het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom sommigen zo geprikkeld reageren...
Ik denk omdat de meeste mensen hun keuze voor een universiteit baseren op het niveau van het onderwijs, en niet op het percentage allochtone of autochtone studenten die er rondlopen.
Primum non nocere
pi_68630866
Ik denk dat de meeste mensen de keuze voor een universiteit baseren op een aantal factoren. De kwaliteit van het onderwijs, gebouw, locatie bereikbaarheid en vooral de SFEER. Een sfeer waar jij je als student thuis lijkt te voelen. In Leiden wordt bijvoorbeeld de sfeer redelijk bepaald door het aantal korpsleden wat daar rondloopt. In Delft wordt de sfeer bepaald door het aantal mannen in verhouding tot het aantal vrouwen. De sfeer op de VU is ook afhankelijk van de studenten, en daarbij is het echt wel van belang hoe de verhoudingen dan liggen. De sfeer in een zaal vol moslima's is anders dan de sfeer in een zaal vol kakballen. Ik gebruik het wordt 'anders', en geef dus geen oordeel. Iedereen moet zelf weten waar hij zich het meeste thuis voelt.

p.s.Laten we deze discussie maar stopzetten, de VU blijkt immers geen "allochtonen-universiteit" te zijn.
pi_68666553
Hay,

Ik zit momenteel in 6V en ben van plan volgend jaar Bestuur&Organisatie of Bedrijfswetenschappen te gaan studeren. Voor Bestuur&Organisatie zit ik te twijfelen tussen de VU en de UU. Weet iemand wat de verschillen zijn mbt de inhoud van de studie en de lesvormen? Hoeveel contacturen heb je per week op de VU voor B&O en hoe is de verhouding hoorcollege, discussiecollege en casecollege? Moet je tijdens de opleiding veel betogen etc schrijven? Bedrijfswetenschappen zie ik ook als een optie, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Weet iemand hoe het zit met het aandeel wiskunde en economie in de opleiding? Is de wiskunde te vergelijken met WI A1,2 van de middelbare of is het vele malen ingewikkelder? Hopelijk zijn er mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.

Groetjes,
Claire
  Moderator / Redactie Sport maandag 4 mei 2009 @ 20:16:01 #255
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_68667265
quote:
Op maandag 4 mei 2009 19:58 schreef Claire18 het volgende:
Hay,

Ik zit momenteel in 6V en ben van plan volgend jaar Bestuur&Organisatie of Bedrijfswetenschappen te gaan studeren. Voor Bestuur&Organisatie zit ik te twijfelen tussen de VU en de UU. Weet iemand wat de verschillen zijn mbt de inhoud van de studie en de lesvormen? Hoeveel contacturen heb je per week op de VU voor B&O en hoe is de verhouding hoorcollege, discussiecollege en casecollege? Moet je tijdens de opleiding veel betogen etc schrijven? Bedrijfswetenschappen zie ik ook als een optie, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Weet iemand hoe het zit met het aandeel wiskunde en economie in de opleiding? Is de wiskunde te vergelijken met WI A1,2 van de middelbare of is het vele malen ingewikkelder? Hopelijk zijn er mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.

Groetjes,
Claire
Ik kan je wat vertellen voor de opleiding bedrijfskunde over de wiskunde en economie. Economisch gedeelte is denk ik 1/3de van de opleiding de eerste twee jaar. Wiskunde is niet veel meer ingewikkelder dan A12. Er komen wel wat B1 erbij. Maar dat moet opzich met A12 niet het probleem zijn.

Bedrijfskunde is meer vanuit een economische hoek en B&O meer vanuit een sociale hoek. Om het plat te zeggen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_68696016
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:52 schreef Florian_ het volgende:
Leuke vraag nu er hierboven net een nieuwsbericht staat over een marketingprofessor die zijn gezin heeft uitgemoord, maar vooruit. Heeft iemand hier ervaring met de Master Marketing aan de VU?
Ken iemand die vorig jaar met deze master is begonnen dus wat wil je weten
...and that's the way the cookie crumbles.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 16:15:06 #257
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68696355
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:06 schreef hetismijrobbert het volgende:

[..]

Ken iemand die vorig jaar met deze master is begonnen dus wat wil je weten
- Welke opleiding diegene eerst heeft gedaan (ik doe bijvoorbeeld nu bijvoorbeeld Hbo Marketing)
- Doet hij/zij het naast een andere studie, of alleen de master?
- Of diegene ook een pre-master heeft gedaan, of gelijk is begonnen met de normale master
- Hoeveel studielast diegene ongeveer kwijt is per week
- Of er veel verplichte hoorcollege/werkcolleges zijn (Ik wil het naast een andere studie doen - andere stad)
- Hoe het niveau is, van zowel de lesstof als de professoren
- Of er veel wiskundige kennis nodig is

Zoiets

[ Bericht 0% gewijzigd door Florian_ op 05-05-2009 19:25:58 ]
Primum non nocere
pi_68700881
quote:
Op maandag 4 mei 2009 19:58 schreef Claire18 het volgende:
Hay,

Ik zit momenteel in 6V en ben van plan volgend jaar Bestuur&Organisatie of Bedrijfswetenschappen te gaan studeren. Voor Bestuur&Organisatie zit ik te twijfelen tussen de VU en de UU. Weet iemand wat de verschillen zijn mbt de inhoud van de studie en de lesvormen? Hoeveel contacturen heb je per week op de VU voor B&O en hoe is de verhouding hoorcollege, discussiecollege en casecollege? Moet je tijdens de opleiding veel betogen etc schrijven? Bedrijfswetenschappen zie ik ook als een optie, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Weet iemand hoe het zit met het aandeel wiskunde en economie in de opleiding? Is de wiskunde te vergelijken met WI A1,2 van de middelbare of is het vele malen ingewikkelder? Hopelijk zijn er mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.

Groetjes,
Claire
Bedrijfskunde op de VU, heeft in het eerste jaar drie vakken waar je wel wat wiskundig inzicht voor nodig hebt: Bedrijfswiskunde (Dit is algebra (wiskunde b1 oude stijl) aangevuld met wat nieuwe dingen over differentiëren en matrixen) , statistiek (wiskunde a12, aangevuld met een stuk meer zooi) en financiële rekenkunde, wat gaat over onder meer de contante waarde van geld (dit heb je had bij M&O op de middelbare school) aangevuld met een hoop inzicht in de kapitaalmarkt. Ingewikkelder dan de middelbare school wordt het sowieso, daarvoor ga je tenslotte naar de universiteit, maar als je niet compleet achterlijk bent is het heel goed te doen

Wat betreft de economische last valt het nogal mee. Zeker in het eerste jaar heb je daar - behalve bij financiële rekenkunde denk ik - niets mee te maken.

Bedrijfskunde op de VU heeft per week - afhankelijk van de periode - ongeveer 3 uur hoorcollege, 3 à 6 uur discussiecollege en 3 uur casecollege - over drie dagen.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 20:05:44 #259
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_68704510
Bij FEWEB krijg je nu toch allemaal van die opdrachten in groepjes? Bevalt dat een beetje?
pi_68751292
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 20:05 schreef Horloge het volgende:
Bij FEWEB krijg je nu toch allemaal van die opdrachten in groepjes? Bevalt dat een beetje?
Ligt aan het groepje
pi_68764211
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 16:15 schreef Florian_ het volgende:

[..]

- Welke opleiding diegene eerst heeft gedaan (ik doe bijvoorbeeld nu bijvoorbeeld Hbo Marketing)
- Doet hij/zij het naast een andere studie, of alleen de master?
- Of diegene ook een pre-master heeft gedaan, of gelijk is begonnen met de normale master
- Hoeveel studielast diegene ongeveer kwijt is per week
- Of er veel verplichte hoorcollege/werkcolleges zijn (Ik wil het naast een andere studie doen - andere stad)
- Hoe het niveau is, van zowel de lesstof als de professoren
- Of er veel wiskundige kennis nodig is

Zoiets
- HBO Commerciele Economie
- Begonnen met Premaster en ook alleen deze gevolgd, geen studie ernaast
- 2 tot 3 uur per dag.
- Alleen werkcolleges zijn verplicht, hoorcolleges niet maar zonder hoorcolleges is het erg lastig.
-Niveau is lastig als je van HBO komt, het is echt even omschakelen en daarbij krijg je niet heel veel hulp. Je moet het echt zelf doen en zelf aanpassen.
-Ja.
...and that's the way the cookie crumbles.
  donderdag 7 mei 2009 @ 11:05:31 #262
148059 Pritt
Atheïst
pi_68764605
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 20:05 schreef Horloge het volgende:
Bij FEWEB krijg je nu toch allemaal van die opdrachten in groepjes? Bevalt dat een beetje?
Ik vind het maar matig omdat je zeer afhankelijk bent van welke teamgenoten je toegewezen krijgt.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  donderdag 7 mei 2009 @ 11:12:01 #263
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68764833
Eigenlijk is het ook beter om, ook al heb je al een HBO-opleiding afgerond, alsnog in de bachelor in te stromen in plaats van een pre-master. Het niveauverschil tussen HBO en WO-master is groot, en een premaster is vaak niet voldoende om dat in een jaar te compenseren. Sowieso leer je in die jaren meer dan HBO + pre-master je leert.

[generalisatie/anekdote]
Wat ik van mijn vriendin hoor (overgestapt na haar BA geschiedenis naar premaster bestuurskunde) missen de HBO'ers die bij haar in het jaar zitten voor het grootste deel ook een aantal vaardigheden die een WO-master als aanwezig verwacht. Op wetenschappelijk niveau schrijven (wat toch echt anders is dan het niveau wat het HBO van je vraagt. Ik heb zelf drie jaar op verschillende HBO's rondgelopen en dat was ook mijn ervaring) blijkt vaak moeilijk te zijn, en ook analytische vaardigheden als kritisch teksten lezen worden op het HBO niet voldoende getraind. Om over taalbeheersing maar te zwijgen. Nu is dit niet bij elke HBO'er natuurlijk zo, maar er is een reden dat de uitval vrij hoog is.
[/generalisatie/anekdote]

[ Bericht 0% gewijzigd door ethiraseth op 07-05-2009 13:25:45 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_68769220
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 11:12 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk is het ook beter om, ook al heb je al een HBO-opleiding afgerond, alsnog in de bachelor in te stromen in plaats van een pre-master. Het niveauverschil tussen HBO en WO-master is groot, en een premaster is vaak niet voldoende om dat in een jaar te compenseren. Sowieso leer je in die jaren meer dan HBO + pre-master je leert.

[generalisatie/anekdote]
Wat ik van mijn vriendin hoor (overgestapt na haar BA geschiedenis naar premaster bestuurskunde) missen de HBO'ers die bij haar in het jaar zitten voor het grootste deel ook een aantal vaardigheden die een WO-master als aanwezig verwacht. Op wetenschappelijk niveau schrijven (wat toch echt anders is dan het HBO van je vraagt. Ik heb zelf drie jaar op verschillende HBO's rondgelopen en dat was ook mijn ervaring) blijkt vaak moeilijk te zijn, en ook analytische vaardigheden als kritisch teksten lezen worden op het HBO niet voldoende getraind. Om over taalbeheersing maar te zwijgen. Nu is dit niet bij elke HBO'er natuurlijk zo, maar er is een reden dat de uitval vrij hoog is.
[/generalisatie/anekdote]
QFT!!
...and that's the way the cookie crumbles.
  donderdag 7 mei 2009 @ 13:58:45 #265
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68770474
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 11:12 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk is het ook beter om, ook al heb je al een HBO-opleiding afgerond, alsnog in de bachelor in te stromen in plaats van een pre-master.
Maar er is geen WO Bachelor Marketing. En denk je niet - als deze er zou zijn - dat je dan (sowieso de eerste jaren) veel stof behandeld die je al beheerst? Ik bedoel, WO is natuurlijk moeilijker en wetenschappelijker dan een Hbo studie, maar het is natuurlijk niet zo dat je bij laatstgenoemde een aantal jaar uit je neus zit te eten.
Primum non nocere
  donderdag 7 mei 2009 @ 14:31:47 #266
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68771851
Ik durf wel te beweren dat je over hetgeen in 4 jaar op het HBO wordt behandeld op de universiteit in hooguit een jaar wordt gedaan. Misschien wel het eerste half jaar al. Je moet sowieso een pre-master jaar doen, dus je zou eventueel kunnen stellen dat het gelijk staat aan twee jaar, maar de praktijk wijst uit dat veel studenten nog steeds te weinig weten en kunnen om het succesvol te kunnen afronden.

Sowieso hoop ik dat HBO Marketing gelijk staat aan commerciele economie, anders kom je de pre-master op de vu niet eens in.

[ Bericht 28% gewijzigd door ethiraseth op 07-05-2009 14:43:23 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_68783425
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 18:22 schreef MWP het volgende:

[..]

Bedrijfskunde op de VU, heeft in het eerste jaar drie vakken waar je wel wat wiskundig inzicht voor nodig hebt: Bedrijfswiskunde (Dit is algebra (wiskunde b1 oude stijl) aangevuld met wat nieuwe dingen over differentiëren en matrixen) , statistiek (wiskunde a12, aangevuld met een stuk meer zooi) en financiële rekenkunde, wat gaat over onder meer de contante waarde van geld (dit heb je had bij M&O op de middelbare school) aangevuld met een hoop inzicht in de kapitaalmarkt. Ingewikkelder dan de middelbare school wordt het sowieso, daarvoor ga je tenslotte naar de universiteit, maar als je niet compleet achterlijk bent is het heel goed te doen

Wat betreft de economische last valt het nogal mee. Zeker in het eerste jaar heb je daar - behalve bij financiële rekenkunde denk ik - niets mee te maken.

Bedrijfskunde op de VU heeft per week - afhankelijk van de periode - ongeveer 3 uur hoorcollege, 3 à 6 uur discussiecollege en 3 uur casecollege - over drie dagen.
Okee, bedankt voor de uitleg. Borisz ook bedankt. Zouden jullie de VU aanraden? Waarom wel of waarom niet?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 mei 2009 @ 19:59:12 #268
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_68783808
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 19:50 schreef Claire18 het volgende:

[..]

Okee, bedankt voor de uitleg. Borisz ook bedankt. Zouden jullie de VU aanraden? Waarom wel of waarom niet?
Persoonlijk vind ik de VU toch wel erg prettig. Je krijgt toch wel een redelijke brede basis, breder dan op de UvA. Alles zit bij de VU op één campus dat vind ik ook wel prettig. Organisatie heb ik nog geen problemen mee gehad.

De VU mag dan een Christelijke achtergrond hebben, daar krijg je eigenlijk weinig mee te maken, behalve bij bepaalde vakken, zoals wat ik nu heb ethiek & Christelijk sociaal denken. Dan krijg je er wel een beetje mee te maken, maar niet op een vervelende manier. Ik zelf ben tweede jaars economie . En binnen kwartier minuten zit je in het centrum dus dat argument geef ik geen waarde aan.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_68797745
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 19:50 schreef Claire18 het volgende:

[..]

Okee, bedankt voor de uitleg. Borisz ook bedankt. Zouden jullie de VU aanraden? Waarom wel of waarom niet?
VU is de bomb, daar kom je mensen zoals Borisz en ik tegen bij Economie.
pi_68799553
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 08:12 schreef Rejected het volgende:

[..]

VU is de bomb, daar kom je mensen zoals Borisz en ik tegen bij Economie.
Oh hebben jullie straks ook die tussentoets voor financial accounting en boekhouden en zijn jullie eerstejaars?

[ Bericht 1% gewijzigd door Irving op 08-05-2009 09:51:17 ]
pi_68799915
Nee joh die hebben we vorig jaar al gehad.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 21:53:29 #272
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_68825125
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 19:59 schreef borisz het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik de VU toch wel erg prettig. Je krijgt toch wel een redelijke brede basis, breder dan op de UvA. Alles zit bij de VU op één campus dat vind ik ook wel prettig. Organisatie heb ik nog geen problemen mee gehad.

De VU mag dan een Christelijke achtergrond hebben, daar krijg je eigenlijk weinig mee te maken, behalve bij bepaalde vakken, zoals wat ik nu heb ethiek & Christelijk sociaal denken. Dan krijg je er wel een beetje mee te maken, maar niet op een vervelende manier. Ik zelf ben tweede jaars economie . En binnen kwartier minuten zit je in het centrum dus dat argument geef ik geen waarde aan.
Ik vond en vind de VU een top uni, maar ik snak nu toch wel naar een omgeving (sfeer en mensen) die mij meer stimuleert dan de huidige campus op die kille Zuidas. Deze week was ik toevallig op de UvA (Spuistraat) en ik had meteen een heel prettig gevoel bij die plaats, dat heb ik eigenlijk nooit gehad op de VU. En nee, je zit niet ver van het centrum, maar psychisch is de afstand veel groter dan de reële afstand natuurlijk. Het is geen moeite om het gebouw uit te lopen en een cafeetje te pakken, maar om daarvoor nou eerst de tram te gaan nemen is wel een barrière (The Basket ben ik ook wel op uitgekeken nu).
  vrijdag 8 mei 2009 @ 22:47:22 #273
159841 Dzy
It is I
pi_68826907
Ik ga volgend jaar naar de VU, Bedrijfswiskunde en Informatica studeren Ik heb er zin in.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  vrijdag 8 mei 2009 @ 23:03:52 #274
69211 koffiegast
langzinnig
pi_68827576
2 bachelors? Heb je veel tijd ofzo?
  zaterdag 9 mei 2009 @ 00:00:30 #275
159841 Dzy
It is I
pi_68829696
Nee is 1 studie
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')