Gitaristentopic-leider Dean zet TeleluvR uit topicUitgegeven: 17 september 2007 18:02
Laatst gewijzigd: 17 september 2007 18:02
DAMWOUDE - Deansensitized heeft Gitaristentopiclid en voormalig Dean basher Tele Verdonk uit het Topic gezet. TeleluvR neemt 24 uur de tijd om zich te beraden of hij op Fok! blijft als eenmansfractie of het forum helemaal verlaat.
De Telegraaf en het AD citeerden donderdag een toespraak die TeleluvR in besloten kring heeft gehouden. Daarin zou hij kritiek hebben geuit op de koers van het Gitaristentopic.
De Gitaristen-fractie heeft geen vertrouwen meer in Topiclid Tele Verdonk als collega, zei Gitaristen-leider Dean Rutte maandagmiddag. De fractie heeft er evenmin vertrouwen in dat het "nog goed komt".
Tele is gevraagd zijn Topiczetel in te leveren. Doet hij dat niet, dan zal Dean hem uit de fractie zetten. Hij zegt daarvoor het mandaat van de fractie te hebben gekregen.
Dribbel_ Guitarist, Dribbel_ en Doodkapje denken na over hun positie binnen het Topic na het gedwongen vertrek van collega Tele Verdonk. "Ik beraad me momenteel", zei Dribbel_ maandagavond. Hij wilde er verder niets over kwijt.
De drie Topicleden hebben net als collega Cynic moeite met de manier waarop TeleluvR is weggestuurd. Cynic legt zich daar in elk geval bij neer. "Ik ben Topiccer en dat blijf ik", zei hij.
Schade "TeleluvR heeft door uitspraken in de media het Topic te vaak schade berokkend", aldus Dean. Volgens hem is het een besluit van de Gitaristen-fractie. Dean ging de vraag uit de weg of daarover unanimiteit bestond.
Volgens Tele zou hij verkeerd zijn geciteerd. "Hij heeft het wel degelijk zo gezegd." Maar het is volgens Dean een optelsom van gebeurtenissen. "Hij heeft te vaak grote fouten gemaakt."
TeleluvR was in november goed voor ruim 600 duizend voorkeursstemmen. Maar een gitarist heeft de persoonlijke verantwoordelijkheid om professioneel te opereren, stelde hij. Dean sprak over "buitengewoon onhandige uitspraken" die volgens hem niet getuigen van de professionaliteit die een gitarist moet hebben.
Verbijsterd "De komende 24 uur moet ik een hele zware beslissing nemen, daar neem ik goed de tijd voor", zei Tele na afloop van de crisisgitaristen-fractievergadering. "Ik had dit helemaal niet verwacht. Ik ben Dean helemaal niet afgevallen. Ik ben verbijsterd."
Tele wees erop dat de meerderheid van de Gitaristen-fractie een besluit heeft genomen op basis van "allemaal dingen die uit het verband zijn gerukt". Volgens hem is zijn toespraak eerder deze week verkeerd weergegeven en richtte hij zich daar vooral op het in zijn ogen slechte kabinetsbeleid.
Bassisten Hij benadrukte dat hij zeker niet overstapt naar het Bassistentopic, de fractie van VaderJacob. Vrijdag maakt hij zijn toekomstplannen bekend. "Het gaat over mijn toekomst, maar ook om ongeveer 620 duizend voorkeursstemmen."
Jacob zelf wil wel graag een gesprek met Tele. Hij vindt het jammer dat Tele voor de laatste Topicverkiezingen niet samen met hem een partij heeft opgericht. "We hadden samen een partij kunnen oprichten die de Gitaristen-reeks vermorzelt."
'Moedig besluit' Volgens fractieleider Aresdreams van de Gitaristen in het Europees Parlement heeft Dean "een moedig besluit genomen". "Een teken van leiderschap. We moeten nu gewoon Dean steunen".
Ares heeft de indruk dat Tele Verdonk zich nooit echt heeft gerealiseerd dat hij de verkiezing van partijleider niet heeft gewonnen. "En er kan maar één kapitein op het schip zijn."
Ares vermoedt dat een eventuele Lijst Tele op Fok! om de kiezersgunst concurreert met de Bassisten-fractie van VaderJacob en niet met de Gitaristen.
LitphoVoormalig Gitaristen-leider Litpho is daarentegen ontdaan door het besluit van Dean, liet hij maandag laten weten.
Litpho zegt de minderheid in de Gitaristen-fractie die niet achter dit besluit staat te steunen. Omdat Tele zich nog beraadt over haar positie beperkt Litpho zich voorlopig tot dit korte commentaar.