abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53214946
Iedereen weet ondertussen dar Bos een nieuwe belasting op vliegtickets in gaat voeren en in de uitgelekte miljoenennota blijkt dat die belasting op korte vluchten 11,25 zal worden en op lange vluchten 45,00.

Wijzelf vliegen minimaal 1 keer per jaar met z'n vieren intercontinentaal en nemen dan meestal de dag voor we vliegen een hotel in de buurt van Schiphol.
We maken er dan een leuke dag van in A.dam waardoor we eigenlijk een dag eerder vakantie hebben.
Dat hotel is meestal het Ibis omdat we daar voor een leuk prijs onze auto tijdens onze vakantie kunnen laten staan.
In november gaan we naar Nieuw Zeeland en dan zullen we het w.s. voor het laatst op deze manier doen.
Volgend jaar gaan we naar Thailand en dan vertrekken we voor het eerst vanaf Brussel.
Wat betreft de afstand is dat geen probleem, Brussel ligt iets verder van Hellevoetsluis dan van Amsterdam.
De parkeertarieven zijn er lager en er genoeg hotels in de buurt.
Van ons zal Bos die 180 euro dus niet krijgen en ook op andere gebieden gaat het geld kosten omdat we ons geld in Brussel uit gaan geven ipv A.dam.
Voor ons is Brussel een leuk alternatief omdat het qua afstand haalbaar is. Hoe is dat voor jullie?
Blijven jullie van Schiphol vertrekken, gaan jullie nu ook vanaf een buitenlandse luchthaven vliegen (Brussel, Frankfurt, ....) of gaan jullie zelfs minder vliegen?
pi_53216516
Dat ligt er even aan of deze vliegbelasting over een enkele reis of een retourtje is.

Als het om 90 euro op een intercontinentale vlucht gaat, dan gun ik dat Wouter Bos zeker niet en zal ik voor Brussel kiezen.
pi_53216754
Mij vriendin woont aan de Duitse grens, Weeze/Dusseldorf Airport zijn beide makkelijk te bereiken. Dus tot de 'ecotax' wordt teruggedraaid maar vanaf daar vliegen

Dit jaar 11x vanaf een Nederlands vliegveld vertrokken, 22x 11,25 dus is 247,50 voor Bos , kan ik een hoop aantal keer voor op en neer naar Dusseldorf
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_53216822
Jankend rond rennen voor 5 à 10 minuten, waarna je dan toch betaald en gaat vliegen.
pi_53217452
Door deze extra belasting wordt het interessanter om VIA een andere Europese stad te vliegen dan rechtstreeks vanaf Amsterdam, dus dat is een optie.
Maar waarschijnlijker is dat ik vanaf Dusseldorf ga vertrekken, of vanaf Brussel, goed te bereiken met openbaar vervoer, en goedkoper!

Maar goed, ik hoop dat het juridisch zo zit dat ook de transitpassagiers moeten worden belast, want DAN zullen ze de ticketbelasting echt niet gaan invoeren, want dan zal er zoveel terugloop in passagiers zijn dat het teveel gaat kosten.
En het wordt wel onder het mom van milieu gedaan... maar uiteindelijk gaat het om het geld!
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_53218567
quote:
Op zondag 16 september 2007 13:48 schreef ozzietukker het volgende:
En het wordt wel onder het mom van milieu gedaan... maar uiteindelijk gaat het om het geld!
Ik denk niet dat er een persoon minder door zal gaan vliegen waardoor het een millieuwinst van 0 op zal leveren.
Het gevolg is wel dat het het ons land economisch gezien w.s. veel meer gaat kosten dan dat het op gaat leveren.
pi_53219477
Iedereen die niet midden in de Randstad woont is net zo snel op een buitenlandse luchthaven als op Schiphol. Nu had ik toch al een hekel aan Schiphol, dus als ze dit doorvoeren zien ze me daar zeker niet meer.

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen,het heeft niets met mileu te maken en is volslagen belachelijk. Ik denk dat de EU het niet goedkeurt.
Ik zoek niet, ik vind.
pi_53220210
quote:
Op zondag 16 september 2007 14:31 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een persoon minder door zal gaan vliegen waardoor het een millieuwinst van 0 op zal leveren.
Het gevolg is wel dat het het ons land economisch gezien w.s. veel meer gaat kosten dan dat het op gaat leveren.
Er zal wel minder worden gaan gevlogen van Nederlandse luchthavens, echter de budgetairlines zullen de toestellen verplaatsen naar de luchthavens van de omliggende landen zodat ze vanaf daar de routes zullen vliegen.
Dus je hebt gelijk, het is slechts het verplaatsen van het probleem en gaat Nederland een heleboel geld kosten.

Ik hoop dan ook echt dat de Transitpassagiers ook belast MOETEN worden zodat hier zo'n teruggang van passagiers wordt bewerkstelligd, hierdoor zoveel banen verloren gaan en dat kan de regering mooi gaan verklaren
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_53220709
Er staat nog nergens waar die 350 miljoen naar toe gaan, dus ik wacht nog even af met commentaar. Zelfs als die paar tientjes slechts de groei afremmen vind ik dat helemaal niet zo'n slecht idee en betaal het graag.

Bovendien kunnen de reisbranche en de luchtvaartmaatschappijen in plaats van klagen, zelf ook eens kijken of ze 350 miljoen kunnen ophoesten of eenzelfde bijdrage kunnen bieden aan het accomoderen van de groei en daarbij ontstane problemen. Bijvoorbeeld meer gaan vliegen vanaf Lelystad en Eindhoven in plaats van Schiphol.

Ryanair betaalt immers ook vaak genoeg de overige 'verplichte' kosten uit andere inkomsten dan de ticketprijzen. Voorlopig is het natuurlijk een goede tactiek van de maatschappijen (lees Transavia) op Eindhoven en de andere regionale luchthavens om te zeggen dat ze weggaan om zo hun concurrenten weg te krijgen.
  zondag 16 september 2007 @ 17:17:08 #10
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_53222584
Ik woon 10km van Amsterdam, dus ik zal Schiphol wel blijven gebruiken.
Reizen naar Brussel of Frankfurt kost me meer dan de extra belasting.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  zondag 16 september 2007 @ 21:10:37 #11
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_53228393
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:17 schreef HugoBaas het volgende:
Ik woon 10km van Amsterdam, dus ik zal Schiphol wel blijven gebruiken.
Reizen naar Brussel of Frankfurt kost me meer dan de extra belasting.
Het ligt eraan waar je heengaat. Als je Buiten Europa gaat vliegen, weet dat vanaf Dusseldorf de prijzen al lager liggen dan in Nederland, en met 45 Euro erbij is een treinretour vanaf Amsterdam er ruim uit te halen.
(En je hebt ook niet altijd meer keus om vanuit Schiphol te vliegen, gezien bepaalde routes zullen worden overgeheveld naar andere landen, dat is geen 'misschien-scenario' maar dat is een zekere zaak).

Ik kan ook niet begrijpen waarom ze niet gewoon wachten tot een Europese regeling, waarbij e.e.a. eerlijk wordt verdeeld. En als je dan toch wil, zie ik graag dat die Euro's in een fonds worden gestopt die NIET beheerd wordt door de staat. (Niet dat er dan niks aan de strijkstok blijft hangen, maar zo kunnen ze tenminste echt zeggen dat het aan milieuzaken wordt besteed).

De regel in deze opzet zonder transitpassagiers te belasten is belachelijk, KLM heeft gemiddeld 50% transitpassagiers aan boord, dus een opstijgende Boeing 747 van KLM betaald maar voor 225 mensen aan ecobelasting, en dezelfde opstijgende Boeing 747 van bijvoorbeeld China Airlines betaald voor 450 mensen aan ecobelasting. Als de regering mij kan uitleggen hoe DIT legaal en toegestaan is, en je vol kan blijven houden dat het toch echt voor het milieu is.. (Ze stoten toch allebei hetzelfde uit aan verbranding). Tevens moeten de transitpassagiers op de teurgweg ook weer via Schiphol en landen en starten ze weer opnieuw, en ook daarvoor hoeven deze mensen niet te betalen... (Ik heb zo'n idee dat DEZE groep, de transitpassagiers, nou net het milieu meer belasten... Maar wacht het gaat natuurlijk niet om het milieu, het gaat om extra inkomsten, en bij het belasten van de transitters komen er daar minder van en lopen die natuurlijk terug, en dat is natuurlijk NIET de bedoeling...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_53263194
Ik vlieg doorgaans toch al vanaf dortmund, dusseldorf of koeln. Gewoon omdat de tickets daar altijd goedkoper zijn. Alleen voor zakenreizen kom ik op schiphol, maar dat zal dan ook snel afgelopen zijn (ook bedrijven zijn tegenwoordig heel erg van het besparen op reiskosten). Bos snijdt zichzelf alleen maar in de vingertjes.
It's better to reign in hell than to serve in heaven
pi_53268275
Precies, ik heb hier in de buurt de keuze uit 7 vliegvelden, dus Amsterdam is altijd wel te vermijden.
Ik denk ook echt dat er maatschappijen gaan uitwijken naar vliegvelden vlak over de grens, zeg bijvoorbeeld Keulen, Luik, Weeze en Brussel.
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 18:41:14 #14
45833 crew  Fogel
pi_53276790
Ik ben meestal transit passagier en die belasting betaal ik dus niet
Maar voor die enkele keer dat schiphol mijn eindpunt is, maken die paar euro me helemaal niks uit.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_53278868
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:41 schreef Fogel het volgende:
Ik ben meestal transit passagier en die belasting betaal ik dus niet
Maar voor die enkele keer dat schiphol mijn eindpunt is, maken die paar euro me helemaal niks uit.
Die 45 euro extra voor verre vluchten, vooral naar Azië betekent voor mij dat ik nu veel meer keus heb met maatschappijen met overstap, omdat de bijkomende belasting voor verre vluchten nu ervoor zorgt dat de kosten voor het vertekken van andere luchthavens (bijna) gelijk getrokken wordt.
Ik kan nu met Lufthansa, Austrian Airlines, Finnair of Air France, voor dezelfde prijs als rechtstreeks.
Vooral Austrian Airlines en Air France hebben een beter product in de Economy klasse dan bijvoorbeeld KLM.

Maar wat vooral steekt, WAAROM niet de transitpassagiers belasten, deze zullen immers 2x landen en opstijgen op Schiphol, maar deze mensen betalen nu net niet. (Ik snap ook wel dat dan de aantallen passagiers sterk zullen teruglopen). Maar noem het dan geen ECO-tax! (Want dat is het dus niet).

Ik zal het zien, in ieder geval zal ik de verre vluchten nu vanaf een ander vliegveld maken als blijkt dat het kan worden doorgevoerd. Maar ik hoop dat ook de transitpassagiers moeten worden belast zodat er flink veel banen verloren gaan in deze sector. Dat zullen de kiezers het kabinet zeker in dank afnemen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 21:02:58 #16
45833 crew  Fogel
pi_53282024
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:43 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Die 45 euro extra voor verre vluchten, vooral naar Azië betekent voor mij dat ik nu veel meer keus heb met maatschappijen met overstap, omdat de bijkomende belasting voor verre vluchten nu ervoor zorgt dat de kosten voor het vertekken van andere luchthavens (bijna) gelijk getrokken wordt.
Ik kan nu met Lufthansa, Austrian Airlines, Finnair of Air France, voor dezelfde prijs als rechtstreeks.
Vooral Austrian Airlines en Air France hebben een beter product in de Economy klasse dan bijvoorbeeld KLM.

..
Waarom niet rechtstreeks met bv Lufthansa vanaf Frankfurt? Of wil je bv van Düsseldorf vertrekken, naar Schiphol vliegen en vanaf daar verder naar Azie? (voor reizen naar de VS was dit bijvoorbeeld in 1997-1999 vaak goedkoper dan direct van Schiphol). Of begrijp ik je helemaal verkeerd?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_53282779
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

Waarom niet rechtstreeks met bv Lufthansa vanaf Frankfurt? Of wil je bv van Düsseldorf vertrekken, naar Schiphol vliegen en vanaf daar verder naar Azie? (voor reizen naar de VS was dit bijvoorbeeld in 1997-1999 vaak goedkoper dan direct van Schiphol). Of begrijp ik je helemaal verkeerd?
Er zijn volop mogelijkheden. Mijn voorkeur gaat uit van Dusseldorf vertrekken richting Azie, maar wat ook kan is vliegen van Amsterdam naar een Europese luchthaven en vandaar verder. Uiteraard kost mij dat meer dan nu rechtstreeks vanaf Amsterdam, maar ik betaal die kosten liever aan een goede maatschappij dan aan de staat, zeker als het een ECO-tax genoemd wordt die het niet is.

We zullen zien of het uiteindelijk echt zover komt, er zullen nog wel wat mensen zijn die juridisch e.e.a aan de kaak willen stellen, en ik wil de regering wel eens zien als blijkt dat de werkgelegenheid op Schiphol terugloopt.
Brussel staat te springen om meer passagiers, en Easyjet (voor een deel), China Airlines bijvoorbeeld kunnen daar zonder meer heen verhuizen, wat alleen al 400.000 passagiers kost.
En dan te denken aan Air France - KLM, die Fransen willen bij voorkeur 1 hub, en op deze manier kan de keuze heel gemakkelijk en versneld worden gemaakt, en worden de vluchten van AMS naar CDG feeder vluchten en raakt AMS veel directe vluchten kwijt. Uiteraard niet alles, maar goed voor de werkgelegenheid kan dit niet zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 21:26:42 #18
45833 crew  Fogel
pi_53283108
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:18 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Er zijn volop mogelijkheden. Mijn voorkeur gaat uit van Dusseldorf vertrekken richting Azie, maar wat ook kan is vliegen van Amsterdam naar een Europese luchthaven en vandaar verder. Uiteraard kost mij dat meer dan nu rechtstreeks vanaf Amsterdam, maar ik betaal die kosten liever aan een goede maatschappij dan aan de staat, zeker als het een ECO-tax genoemd wordt die het niet is.
Maar als je vertrek- en aankomstluchthaven Schiphol is, lijkt het me vreemd als je als transitpassagier gezien wordt. Maar OK, je betaalt dan 11,25 omdat het een korte vlucht is ipv die 45¤.
33,75¤ zou voor mij geen reden zijn om extra over te stappen (tenzij ik natuurlijk met een betere maatschappij in de alliantie verder kan vliegen).
pi_53283566
ECO voor ECOnomie zeker?
DIt zal waarschijnlijk betekenen dat rechtstreekse vluchten naar verre oorden nauwelijks meer worden aangeboden in nederland. Voor een british airways vlucht zal immers "maar" 12 euro betaald hoeven te worden.

Een vlucht vanuit andere landen is voor mij geen probleem, helaas moeten mijn ouders wel vanaf NL gaan...
pi_53284647
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:26 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maar als je vertrek- en aankomstluchthaven Schiphol is, lijkt het me vreemd als je als transitpassagier gezien wordt. Maar OK, je betaalt dan 11,25 omdat het een korte vlucht is ipv die 45¤.
33,75¤ zou voor mij geen reden zijn om extra over te stappen (tenzij ik natuurlijk met een betere maatschappij in de alliantie verder kan vliegen).
Inderdaad je betaald maar 11,25 euro inplaats van 45 euro. En gezien de vliegtuigen die o.a. KLM gebruikt is een andere Europese maatschappij vaak beter.

Opstappen vanaf Dusseldorf wordt ook een mogelijkheid, de ticketprijs en belasting ligt daar al lager, met deze extra verhoging wordt het alleen maar aantrekkelijker! Dusseldorf - Utrecht is in 2 uur met de trein te doen.
Ik ben bang dat ik één van de velen zal zijn die minder vanaf NL zal vliegen, dus ja wellicht wordt er minder gevlogen vanaf NL luchthavens door mensen met beginpunt een NL luchthaven, maar meer vanaf de omliggende. Iets met verplaatsen van probleem in plaats van het daadwerkelijk aanpassen en oplossen door bijvoorbeeld eerlijke emissierechten in te voeren.
(Ongeveer 50% van de passagiers op schiphol is overigens transitpassagier, deze worden nu niet belast.....)
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_53306422
De aanpak is Engeland is tenminste opbouwend:
quote:
SAY NO TO SKYWAY ROBBERY
Demand a more intelligent approach to aviation

There is no doubt that climate change is a real and imminent danger which should be a concern for us all. We all have the responsibility to take intelligent and well thought-out actions to ensure we leave the planet in a good shape for generations to come.

However, much of the recent political debate has been characterised by gesture politics and discriminatory, often contradictory proposals. Politicians of all colours recognise that different cars have different emissions but do not see the same distinction within air travel.

We are an island nation in a globalised economy yet the UK already taxes flying more heavily than any other European country while making high-speed rail available only to those living in the South East. The time has come to scrap APD air tax and move the burden of taxation from passengers to aircraft emissions. Taxing families but not private jets is a grotesque insult.

It is time for us all to demand a more intelligent approach to flying. Politicians must incentivise consumers to take the greener option when it is available - this means banning the dirty, old aircraft from our skies; getting the right tax regime in place to reward cleaner behaviour; being realistic about the value of aviation and resisting the temptation to advocate alternatives when no such alternatives exist.

We urge you to write to your MP. It will only take two minutes to tell the politicians you demand a more informed and intelligent approach to aviation.

Step 1) Go to www.writetothem.com

Step 2) Type in your post code

Step 3) Chose your MP (and any other politician you feel should get the message)

Step 4) In your own words express your opinion on the following points

An intelligent approach to aviation

• Encouraging people to fly in cleaner aircraft - just like cars
  • Ban the oldest, dirtiest aircraft in the sky
  • Taxing families but not private jets and cargo
  • Air Passenger Duty reform - taxing aircraft emissions, not people / pollute the most pay the most
  • UK air travellers already pay more tax than any other country in Europe
  • Encourage aircraft technology developments, air travel could be 50% cleaner within 10 years.
  • Urge people to act responsibly - to fly with those airlines that have new aircraft, high passenger loads and fewer emissions.

Should questions be asked in Parliament about the efficiency of transport modes used for Government business

Even if you feel there is little you can do to influence this debate, make sure you read 'the facts about aviation emissions'. The more MPs are aware of the facts, the greater the ability of our country to take the lead in aviation emissions, and it is essential to have an informed political debate on the intelligent solutions to managing aviation emissions
  • pi_53308826
    quote:
    Op woensdag 19 september 2007 18:21 schreef DutchTrain het volgende:
    De aanpak is Engeland is tenminste opbouwend:
    [..]
    Nederland gebruikt volgens mij Engeland ook als voorbeeld voor het invoeren van de ticketbelasting, daar is het vliegen ook niet afgenomen. Men vergeet echter dat Engeland een eiland is, en vanuit Nederland gemakkelijk naar andere luchthavens is te gaan.

Gisteren gaf Wouter Bos aan dat de 'Eco-tax' niet naar het milieu gaat, maar naar belastingverlichtingen voor alle Nederlanders. Ik heb iemand nog echt nooit zo dom horen praten door te zeggen dat vliegen vervuilend is (wat opzich wel waar is) maar dat het nu eerlijk wordt belast.
    Want minimaal 50% van de passagiers (transitpassagiers) betaalt niets, en vrachtvliegtuigen worden ook niet belast, en de ECO-tax gaat niet naar het milieu....

Denk daarbij aan ook nog eens het onderscheid in tarieven voor korte en lange vluchten, De regering zegt iets aan het milieu te willen doen, maar de boeing 747 met verre bestemming is zo Nederland uit en vervuild hier niet meer, en het geld gaat toch niet naar het milieu, daar komt bij dat KLM veelal met 747-combi's vliegt zodat maar zo'n 200 passagiers dit tarief hoeven te betalen, maar een full passenger service 400 passagiers die dit moeten betalen, en ws is de 747-combi zwaarder beladen.... (Helemaal erg wordt het als je weet dat KLM ook nog eens 50% transitpassagiers aan boord heeft zodat daar uiteindelijk maar 100 mensen betalen).
    Iets zegt mij dat e.e.a. niet eerlijk en evenwichtig wordt verdeeld en het gewoon een BELASTING is in plaats van een groene maatregel.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_53310549
    Ik zal dan nog meer gebruik maken van het vliegveld bij Dusseldorf! Nu denk ik nog wel eens aan de mogelijkheid schiphol, daar zal bij de invoering niet meer aangedacht worden...
    すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
    pi_53313630
    www.ikverticket.nl

Lijkt me duidelijk.
    "There are no short cuts to any place worth going"
    - Beverly Sills
    pi_53319582
    Weer een site waar totaal niet wordt nagedacht over het hoe en waarom. Beetje makkelijk van de grote luchtvaartmaatschappijen om zo te reageren en niet na te denken wat ze zelf kunnen doen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')