abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53189659
Ik ben al een tijdje bezig een boek te schrijven. Het betreft een historische roman die zich afspeelt in de Oudheid, ten tijde van de Perzische Oorlog. Ik heb een hoofdstuk op mijn blog geplaatst. Het is nogal een lap tekst en het lijkt me niet wijs dat in een klein topic als dit te copy pasten. Mijn vraag is eigenlijk: ben ik op de goede weg, of is het 3x niks ?

Het betreffende stuk is hier te lezen:
http://steevun.blogspot.com/

en toch even een korte passage daaruit:
quote:
‘Graag allemaal opstaan voor generaal Miltiades!’ De raad stond op en Miltiades liep snel naar het centrale punt van de vergaderruimte. Hij stapte op de verhoging en gaf een pleidooi:
‘Vrienden, ons lot hangt af van deze ene beslissing. De toekomst van het glorieuze Athene staat op het spel. Zoals jullie al weten is een Perzische vloot op komst en ik kan je vertellen dat ze niet op weg zijn om een kruik wijn met ons te delen en tot diep in de nacht te praten bij een haardvuur. Nee, de Perzen komen om onze rechtvaardige actie uit het verleden af te straffen. Wie was er als eerste om haar Griekse bondgenoten in het Perzische Rijk steun te geven met een vloot tijdens de Ionische revolutie? Athene! Glorieus Athene! Wijs Athene!’
Miltiades haalde even adem en keek rustig om zich heen. Iedereen zat aan zijn lippen gekluisterd, er was geen kuchje te horen. Hij stemde zich tevreden en ging verder:
‘Toch moeten we de Perzen meer dan vrezen. Hun leger wordt tot op heden onoverwinnelijk geacht. Alleen de Scythen, een barbaars volk uit het verre noorden, wisten de Perzen te weerstaan. Onze noorderburen in Macedonië hebben er helaas al aan moeten geloven, maar wij niet. Wij gaan niet ten onder, wij zullen strijden tot de laatste man, wij zijn de Grieken die niet alleen voor de eer van Athene moeten vechten, maar ook voor die van heel Griekenland. Ik zweer op mijn zoon dat de Acropolis niet zal branden! Hij zal niet branden zeg ik je!’
Hij zweeg weer even en hij peilde de stemming. Met zijn indringende blik keek hij de luisteraars één voor één strak aan. Hij vervolgde:
‘Ja, we staan er alleen voor. Is dat erg? Ja, dat is erg, maar zo zij het. De Goden hebben niet voor niets de Atheners gekozen voor deze missie, zij kiezen alleen de sterkste en de dapperste van alle Grieken! Ondanks het grote gevaar van de keuze die we straks gaan maken, hebben we toch de Goden aan onze kant. Dus waarom zouden we niet vechten? Waarom zouden we hier blijven?’
Na het spreken van deze woorden werd het onrustig in de zaal.
‘Hier is het veilig’, werd er geschreeuwd.
‘We kunnen het niet alleen’, schreeuwden anderen.
‘Jullie zijn dwazen!’. Miltiades spuugde op de grond. ‘Lafaards, waar zijn jullie bang voor? De dood? Dood gaan we allemaal!. Ik ga liever dood dan dat ik een Perzisch zwijn mijn geliefde vrouw zie verkrachten en mijn zoon laat meevoeren om als slaaf in de sexuele behoeftes van Koning Darius te voorzien. Want dat is wat er zal gebeuren als we in onze prachtige stad blijven zitten. De Perzen komen met zoveel soldaten dat ze onze stad met gemak kunnen belegeren. We zullen sterven van de honger in plaats van op het slagveld.
‘Je zegt het zelf al.’, werd er geroepen. ‘De Perzen zijn met teveel. Waarom zouden we ons wagen aan die overmacht, terwijl wij maar enkele duizenden mannen kunnen bewapenen?’
Het rumoer steeg boven proporties. Paniek had het gewonnen van de rede en Miltiades probeerde met alle macht de meute te laten zwijgen. Na een paar minuten zakte het lawaai weg en kon Miltiades weer praten.
‘Is dit wat we voor hebben met de stad?’, zei hij.
‘Wat bedoel je, Miltiades?, riep iemand.
‘Ik bedoel dat als we op deze manier door elkaar heen blijven schreeuwen, we nog geen plan hebben goedgekeurd tegen de tijd dat de Perzen over de markt marcheren. Ik heb met Callimachus gesproken over een uit te voeren plan en dat plan wil ik bij deze voorleggen. Het ziet er naar uit dat de Perzen zullen landen nabij de baai van Marathon, aan de andere kant van Attica. We verzamelen alle wapens en uitrustingen op het plein en roepen alle mannen bij elkaar, om morgenochtend vroeg direct te vertrekken. Ik stel voor een frontale aanval op de Perzen uit te voeren, voordat zij zich georganiseerd hebben. Dit zullen ze nooit verwachten en zo kunnen we hun dominantie in boogschutters en cavalerie teniet doen. Vergeet niet vrienden, als we winnen, verdienen we eeuwige roem en glorie, verliezen we, dan verdienen we ook eeuwige roem en glorie. Doen we niks, dan gaan we de geschiedenis in als de grootste lafaards aller tijden. Ik mag hangen als ik ernaast zit. Ik verzeker jullie, als we dit conflict winnen, staat niets ons meer in de weg om de leidende polis te worden in heel de Griekse wereld!’
Wederom ontstond een luid rumoer kort nadat Miltiades zijn laatste woord had gesproken. Hij hoopte dat de raad zou instemmen en hij de voorbereidingen definitief kon maken. Hij plukte nerveus aan zijn baard.
‘Willen alle generaals die voor het plan zijn hun hand opsteken’, klonk er.
Miltiades zag vier handen, inclusief zijn eigen hand de lucht in gaan en dat voorspelde niet veel goeds. Hij begon te zweten en raakte direct gefrustreerd. Er konden tien generaals stemmen, waaronder hij. Vijf handen gingen in de lucht, tegen zijn plan. Dan schiet hem te binnen dat Callimachus vetorecht heeft.
‘Zoals ik al zei stemt Callimachus in met het plan’, zei hij.
‘Dat zullen we van hem zelf moeten horen, Miltiades’.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_53189704
Ach, je moet maar bedenken dat Harry Mulisch ook in 1936 een onvoldoende op z'n rapport had voor Nederlands.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 15 september 2007 @ 01:57:06 #3
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_53189714
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_53189729
quote:
Dit gaat niet alleen over Thermopylae, maar ook over Marathon, Plataea en Salamis.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 15 september 2007 @ 02:05:17 #5
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_53189808
Tja, veel dialoog, weinig over de rest te zeggen dus. De generaal komt niet uit de verf, het is te passief (werd er geroepen, klonk er etc), je speelt het klaar om van tijd te wisselen op het einde en van "show, don't tell" heb je volgens mij nog nooit gehoord.

Niet dat het bagger is, maar een heel boek zou ik niet graag lezen op deze manier.

Oh, en van "zoals jullie weten" krijg ik persoonlijk de kriebels. Als ze het al weten, laat het dan weg, of herhaal het gewoon zonder dat erbij te zeggen. Dialoog moet je niet misbruiken om je lezer informatie te geven.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_53189831
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 02:05 schreef wonderer het volgende:
Tja, veel dialoog, weinig over de rest te zeggen dus. De generaal komt niet uit de verf, het is te passief (werd er geroepen, klonk er etc), je speelt het klaar om van tijd te wisselen op het einde en van "show, don't tell" heb je volgens mij nog nooit gehoord.

Niet dat het bagger is, maar een heel boek zou ik niet graag lezen op deze manier.

Oh, en van "zoals jullie weten" krijg ik persoonlijk de kriebels. Als ze het al weten, laat het dan weg, of herhaal het gewoon zonder dat erbij te zeggen. Dialoog moet je niet misbruiken om je lezer informatie te geven.
Thx daar kan ik wat mee. Overigens komt het gehele stuk niet goed uit de verf met deze kleine passage, op dat linkje zie je het complete verhaal.
  zaterdag 15 september 2007 @ 02:15:05 #7
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_53189916
historische romans spreken mij wel aan (fan van monaldi & sorti, eco, alders etc.).Heb de link in mijn favorieten gezet en zal het hoofdstuk binnenkort lezen....
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  zaterdag 15 september 2007 @ 02:21:30 #8
71919 wonderer
pi_53189988
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 02:06 schreef Steeven het volgende:

[..]

Thx daar kan ik wat mee. Overigens komt het gehele stuk niet goed uit de verf met deze kleine passage, op dat linkje zie je het complete verhaal.
Ik heb ongeveer de helft gelezen en het wordt er niet veel beter op. Het is of uitleg die zo in een geschiedenisboek kan, of ongeloofwaardige dialoog met spaarzame emoties. Dat leest gewoon niet lekker. Ik wil me in kunnen leven in de personages, weten wat hen drijft, wat hun angsten zijn, hun zwakheden. Schreeuwende mannen heb ik genoeg gezien in 300 en jouw verhaal mist wat die film entertainend maakte: mooie beelden.

Lees eens een boek over verhalen schrijven. Opbouw, dialoog, "show, don't tell", dat soort dingen zijn ook belangrijk. Zeker bij een historische roman zijn het de personages die iets interessant maken, anders kun je net zo goed een geschiedenisboek gaan lezen.

Een pluspunt: ik heb weinig tot geen spelfouten gezien.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  zaterdag 15 september 2007 @ 02:36:06 #9
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_53190130
Nou mijn feedback:

Ten eerste wil ik zeggen dat je er trots op mag zijn dat je dit onderneemt. Er zijn veel mensen met plannen om een boek te schrijven, slechts weinigen voeren dit plan ook uit.
Ik merk op dat je erg op de dialogen focused, let er op dat deze dialogen niet de overhand gaan krijgen. Probeer wat meer sfeer beschrijvingen toe te voegen. Imo een verhaal krijgt een stukje "extra" als je de wereld/scene/situatie/karakters weet te beschrijven, ga daarna over op de dialoog.

Houdt de dialogen kort!

Misschien is het eens goed om geen historische setting te nemen maar bijvoorbeeld een fantasy, sci-fi? Dit opent namelijk meer mogelijkheden om een verhaal op te zetten.

Tip: Kies een thema voor je verhaal. Kies een setting. Leef je daarna in in die wereld en schrijf je verhaal.

Mijn bedoeling is niet om jouw werk af te kraken, ik denk dat er wel potentie is maar wat je gepost hebt is het nog net niet.

Suc6 voor de rest
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_53195305
quote:
Ik heb ongeveer de helft gelezen en het wordt er niet veel beter op. Het is of uitleg die zo in een geschiedenisboek kan, of ongeloofwaardige dialoog met spaarzame emoties. Dat leest gewoon niet lekker. Ik wil me in kunnen leven in de personages, weten wat hen drijft, wat hun angsten zijn, hun zwakheden. Schreeuwende mannen heb ik genoeg gezien in 300 en jouw verhaal mist wat die film entertainend maakte: mooie beelden.

Lees eens een boek over verhalen schrijven. Opbouw, dialoog, "show, don't tell", dat soort dingen zijn ook belangrijk. Zeker bij een historische roman zijn het de personages die iets interessant maken, anders kun je net zo goed een geschiedenisboek gaan lezen.

Een pluspunt: ik heb weinig tot geen spelfouten gezien
Dat gevoel had ik dus ook al een beetje. Ik denk dat het komt omdat ik hier tientallen boeken heb liggen die geschiedenis uit die periode beschrijven, dat neem je toch automatisch die schrijfstijlen over. Ik denk inderdaad dat ik het beste eerst wat meer boeken kan lezen die in de stijl zijn geschreven zoals ik dat wil gaan doen. Ik heb hier nog een paar boeken liggen van Stephen Pressfield, die eigenlijk dezelfde setting heeft gepakt, ik denk dat ik even back to the drawing board ga .
quote:
Nou mijn feedback:

Ten eerste wil ik zeggen dat je er trots op mag zijn dat je dit onderneemt. Er zijn veel mensen met plannen om een boek te schrijven, slechts weinigen voeren dit plan ook uit.
Ik merk op dat je erg op de dialogen focused, let er op dat deze dialogen niet de overhand gaan krijgen. Probeer wat meer sfeer beschrijvingen toe te voegen. Imo een verhaal krijgt een stukje "extra" als je de wereld/scene/situatie/karakters weet te beschrijven, ga daarna over op de dialoog.

Houdt de dialogen kort!

Misschien is het eens goed om geen historische setting te nemen maar bijvoorbeeld een fantasy, sci-fi? Dit opent namelijk meer mogelijkheden om een verhaal op te zetten.

Tip: Kies een thema voor je verhaal. Kies een setting. Leef je daarna in in die wereld en schrijf je verhaal.

Mijn bedoeling is niet om jouw werk af te kraken, ik denk dat er wel potentie is maar wat je gepost hebt is het nog net niet.

Suc6 voor de rest
Thx . Ik ga zeker wat met je feedback doen, want ik ben het er eigenlijk wel mee eens.

Ik denk dat een probleem is dat ik teveel vasthou aan de historische lijn en daarom ook alles zo beschrijf. Aan de ene kant wil ik het leerzaam maken en aan de andere kant vermakelijk, ik denk dat die combo erg moeilijk is uit te voeren, of iig niet voor mij is weggelegd op dit moment. Ik zit nu op zo'n 24.000 woorden dus dat wordt een leuke klus, maar ik heb geen deadline ofzo, als het boek maar een keer af raakt .
pi_53195544
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 13:25 schreef Steeven het volgende:

[..]

Dat gevoel had ik dus ook al een beetje. Ik denk dat het komt omdat ik hier tientallen boeken heb liggen die geschiedenis uit die periode beschrijven, dat neem je toch automatisch die schrijfstijlen over. Ik denk inderdaad dat ik het beste eerst wat meer boeken kan lezen die in de stijl zijn geschreven zoals ik dat wil gaan doen. Ik heb hier nog een paar boeken liggen van Stephen Pressfield, die eigenlijk dezelfde setting heeft gepakt, ik denk dat ik even back to the drawing board ga .
[..]
Wat ik zelf een erg goed boek vond dat zich afspeelt in de Klassieke Oudheid, is 'De Talisman Van Troje' van Valerio Massimo Manfredi. Dit is grotendeels fictie, maar wel gebaseerd op mythen, bijgeloof en andere overleveringen uit de Griekse oudheid .
pi_53202643
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 13:39 schreef DaMart het volgende:

[..]

Wat ik zelf een erg goed boek vond dat zich afspeelt in de Klassieke Oudheid, is 'De Talisman Van Troje' van Valerio Massimo Manfredi. Dit is grotendeels fictie, maar wel gebaseerd op mythen, bijgeloof en andere overleveringen uit de Griekse oudheid .
Ik heb 'Alexander' van hem hier liggen. Ik even gekeken en ik mis inderdaad veel show don't tell en dit soort boeken staan daar bol van. Teveel dialoog is saai, hoewel er heel wat interessante speeches gevonden zijn of zijn opgeschreven uit de tijd.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 september 2007 @ 19:55:20 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53203059
Wonderer beschrijft het goed. Het blijft erg vlak en erg 'vertellend'

Alleen die eerste zin al "De raad stond op en Miltiades liep snel naar het centrale punt van de vergaderruimte. Hij stapte op de verhoging en gaf een pleidooi"

Dat laatste stuk is sowieso al overbodig. Uit het verloop wordt vanzelf duidelijk dat het een pleidooi is. De verhoging voegt in mijn opinie ook niets toe. Laat dat aan de fanatasie van de lezer over.

"Terwijl de raad op stond liep Miltiades naar het centrale punt. "

Lees 'Over leven en schrijven' van Stephen King eens.
pi_53203433
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 19:55 schreef Swetsenegger het volgende:
Wonderer beschrijft het goed. Het blijft erg vlak en erg 'vertellend'

Alleen die eerste zin al "De raad stond op en Miltiades liep snel naar het centrale punt van de vergaderruimte. Hij stapte op de verhoging en gaf een pleidooi"

Dat laatste stuk is sowieso al overbodig. Uit het verloop wordt vanzelf duidelijk dat het een pleidooi is. De verhoging voegt in mijn opinie ook niets toe. Laat dat aan de fanatasie van de lezer over.

"Terwijl de raad op stond liep Miltiades naar het centrale punt. "

Lees 'Over leven en schrijven' van Stephen King eens.
  zondag 16 september 2007 @ 14:01:11 #15
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_53217770
Inderdaad moet je de lezer niet alles vertellen, de lezer vult graag zelf in.

Ben nu bezig met "een cursus korte verhalen schrijven en artikelen schrijven" via NTI en daar worden bepaalde principes ook vermeld, ook over flat characters en round characters, dat je niet alle personages tot in detail moet omschrijven, cursus duurt 1 jaar. Schrijven doe ik dus als bezigheidstherapie zonder de intentie om door te breken. Schrijven daar raak ik in een soort van trance en dan vergeet ik de wereld om me heen. En zo hoef ik minder op internet te schrijven Leuke bezigheidstherapie dus, een soort van hobby zonder bijbedoelingen hoewel ik het boek wel in 1 exemplaar zal laten drukken mocht ik 200 pagina's halen. Wie weet laten beoordelen door een uitgeverij, maar dat hoeft niet zozeer.

Lekker buiten zitten met een blok papier en de pen laten vloeien Zo krijg ik de tijd wel om op deze zondag

Wil je veel succes wensen met het schrijven van je boek Een historisch boek lijkt me niet de meest makkelijke vorm.

Mijn boek is een mengsel van horror en psychologisch drama en nog meer bij elkaar geraapte thema's, wie weet teveel onderwerpen maar via de leraar van NTI kan ik vragen stellen daarover.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_53289174
ik zat laatst ook naar die cursussen van de NTI en de LOI te kijken, ik vroeg me af of het echt het geld waard zou zijn .
Ik ben nu een lang verhaal van me aan het herschrijven (en weer herschrijven... en herschrijven...) maar wat meer inzicht in het proces van verhalen schrijven lijkt me wel fijn. Ik heb 1 cursus Creative Writing gevolgd voor m'n studie, maar dat is alweer vier jaar geleden.
Tap tap tap
pi_53289308
Oja, ontopic: niet steeds in herhaling vallen. Schreeuwde hij, schreeuwden zij, etc. Wees een beetje creatief en zoek meer synoniemen op.
En denk aan je interpunctie: Bij een gesproken zin moet je eindigen met een uitroepteken, vraagteken of een komma, en dan aanhalingstekens sluiten (niet andersom dus). In ieder geval geen vraagteken, aanhalingstekens sluiten en dan nog een komma.
Tap tap tap
pi_53307272
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:19 schreef CherryLips het volgende:
Oja, ontopic: niet steeds in herhaling vallen. Schreeuwde hij, schreeuwden zij, etc. Wees een beetje creatief en zoek meer synoniemen op.
En denk aan je interpunctie: Bij een gesproken zin moet je eindigen met een uitroepteken, vraagteken of een komma, en dan aanhalingstekens sluiten (niet andersom dus). In ieder geval geen vraagteken, aanhalingstekens sluiten en dan nog een komma.
ik zal het meenemen. Op dit moment ben ik aan het lezen in historische romans en aan de hand daarvan herschrijf ik alles. Als dat zover is post ik wel een update .
pi_53321495
Ik sluit mij grotendeels aan bij wat eerder al is genoemd. Doordat je zoveel gefixeerd bent op de dialoog en daardoor de omgeving uit het oog verliest lijkt de tijd vreselijk snel te gaan. Het lijkt alsof in 5 minuten de beslissing wordt genomen ten strijde te trekken. Dat duurde toendertijd veel langer, naar wat ik weet. Probeer meer de sfeer in dat soort situaties te beschrijven. Wat voelen de mensen, leef je bijvoorbeeld in een van de toehoorders.

Zelfde met de veldslag. Als ik het zo lees, is heel de veldslag binnen een kwartiertje afgelopen. Probeer hier ook meer de omgeving te beschrijven, die gelijk een beetje de sfeer weergeven. Moeten ze zwoegen door het diepe zand? Moeten ze over rotsen klimmen? Hier ook iets meer inleving in het gevecht zelf. Het lijkt heel makkelijk en snel te gaan, wat ik al zei. Probeer de paniek van de Perzen op de lezer over te brengen.

Ander puntje van kritiek nog is het volgende. Ik merk dat je er paar keer inconsistentie is in de karakters van bepaalde personen. Probeer van de personen die je wilt gaan uitdiepen in het boek van te voren een bepaald karakter te geven en laat ze ook handelen en praten naar dat karakter. Een leider uit die tijd zal niet zo snel toegeven dat hij ernaast zat bijvoorbeeld. Probeer heel consistent de karakters aan te houden, anders wordt het verhaal ongeloofwaardig.

Een goede tip is misschien om het net zo aan te pakken als Umberto Eco bij de Naam van de Roos. Umberto Eco had daarvoor een hele kathedraal uitgewerkt op papier en gagf aan de aan daarvan alle bijzonderheden. Je kan het pas voor de lezer laten leven, als jezelf perfect weet hoe alles eruit ziet.
Hij gebruikte het ook om de lengte van de dialogen te bepalen. Wanneer er bijvoorbeeld 100 meter gelopen werd, dan liet Eco de dialoog stoppen wanneer ze bij de plaats van bestemming waren aangekomen. Daardoor kan je dialogen realistisch houden en, heel belangrijk, niet te lang.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  donderdag 20 september 2007 @ 10:51:35 #20
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_53321797
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:53 schreef Steeven het volgende:

[..]

ik zal het meenemen. Op dit moment ben ik aan het lezen in historische romans en aan de hand daarvan herschrijf ik alles. Als dat zover is post ik wel een update .
Probeer ook eens wat sci-fi of fantasy te lezen. Dit soort boeken leunen veel op karakter en locatie omschrijvingen.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_53396699
TVP

Ik heb de passage nog niet gelezen, maar plaats hierbij een TVP ter herinnering. In ieder geval erg tof dat je (TS) hiermee bezig bent!

Ik zelf loop ook al een hele tijd rond met het idee om een verhaal te schrijven. Niet zozeer om het te publiceren ofzo, maar gewoon voor de fun. Mijn insteek is dan vooral om mijn eigen ideeën over de mens en de wereld te verwoorden in een fictieve setting. Op die manier hoop ik mijn gedachten wat te kunnen ordenen en concretiseren op een wat luchtige manier. Ik wil toch eens een start maken, maar ik ervaar enige angst en onzekerheid. Ik hoop hier wat tips mee te pikken .
pi_53396860
quote:
Op zondag 23 september 2007 01:28 schreef floris.exe het volgende:
TVP

Ik heb de passage nog niet gelezen, maar plaats hierbij een TVP ter herinnering. In ieder geval erg tof dat je (TS) hiermee bezig bent!

Ik zelf loop ook al een hele tijd rond met het idee om een verhaal te schrijven. Niet zozeer om het te publiceren ofzo, maar gewoon voor de fun. Mijn insteek is dan vooral om mijn eigen ideeën over de mens en de wereld te verwoorden in een fictieve setting. Op die manier hoop ik mijn gedachten wat te kunnen ordenen en concretiseren op een wat luchtige manier. Ik wil toch eens een start maken, maar ik ervaar enige angst en onzekerheid. Ik hoop hier wat tips mee te pikken .
Een mooi plan , in eerste instantie schreef ik het ook voor mezelf, maar ik weet nu dat ik dat wel kan en leg de lat veel hoger door te proberen een groter publiek aan te spreken. Ik neem er rustig alle tijd voor, dat is het belangrijkste. En gewoon beginnen! Als je eenmaal bezig bent rolt het er vanzelf uit.

Edit - Oh en uiteraard nog bedankt voor de tips na mijn laatste post . Alles staat genoteerd.
  zondag 23 september 2007 @ 01:44:04 #23
71919 wonderer
pi_53396921
Je ambities kunnen halverwege inderdaad ineens veranderen Ik spreek uit ervaring.

Gewoon beginnen bij een stuk waar je zin in hebt, hoeft neit per se het begin te zijn. Je kunt ook beginnen met een schema opstellen, het hele verhaal in korte scenes en hoofdstukken uitwerken. Dan raak je tijdens het schrijven in ieder geval niet zo snel de draad kwijt.
pi_53399488
Ik heb het neit gelezen, maar wil je wel compimenteren met hoe je de kritiek incasseert!
Vaak bij "ik heb iets gemaakt, wat vinden jullie ervan" topics wil TS niets anders horen dan "tjeeeempie wat goeeehoeeeeed" en moet je het niet proberen kritiek te uiten.
Als je daadwerkelijk iets goeds wilt neerzetten moet je openstaan voor kritiek en dat lijk je te doen!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_53462024
quote:
Op zondag 16 september 2007 14:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Leuke bezigheidstherapie dus, een soort van hobby zonder bijbedoelingen hoewel ik het boek wel in 1 exemplaar zal laten drukken mocht ik 200 pagina's halen. Wie weet laten beoordelen door een uitgeverij, maar dat hoeft niet zozeer.
Hoe, wat, waar en hoe duur? Ik hoop ook de 200 pagina's te halen, ik ben in ieder geval nu op de helft daarvan. Het zou wel grappig zijn om het in echte boekvorm te hebben dan Een ander verhaal was een kleine vijftig pagina's, dat heb ik heel netjes in een snelhechter gedaan Dat is trouwens op lettergrootte 10, New Times Roman.

En inderdaad hulde voor de TS, ik weet niet of ik de kritiek ook zo goed zou kunnen incasseren. Maar dat komt omdat ik schrijf voor mijzelf, en dan wil ik ook graag dingen op mijn manier hebben en uitdrukken. Niet dat ik nooit een alternatief wil overwegen hoor En taalfouten wil ik natuurlijk ook liever van af. Gelukkig vonden mijn lezers, alle twee, dat het een fijne schrijfstijl was. Maar zij zijn kennissen van mij, dus je krijgt niet echt een objectief antwoord.

Overigens ben ik van mening dat als je alleen voor jezelf schrijft, het weinig boeit of het goed is of slecht. Als jij je er maar mee vermaakt Dat geldt ook voor het onderwerp, je moet schrijven waar je verstand van hebt en wat je makkelijk af gaat. Als je het natuurgetrouw wil hebben, doe research. Dan Brown heeft een jaar research gedaan voor de Da Vinci Code (aldus de extra's op de dvd). Persoonlijk vind ik het onderwep waar jij over schrijft niet zo interessant, en ik ben het er ook mee eens dat de dialogen nogal hevig aanwezig zijn. Daar staat tegenover dat ik de tekst van de dialogen wel fraai vind. Sommige mensen schrijven heel omschrijvend (Tom Clancy wil dat nog wel eens doen) en sommige auteurs gebruiken heel veel dialogen (dat viel mij in ieder geval veel op in Moord in de Oriënt Express van Agatha Christie). Dit hangt ook af van het perspectief en waar je over schrijft, natuurlijk. Over het algemeen is een tussenweg het fijnste voor een groter publiek. Er zijn ook schrijvers die het ieder boek/verhaal anders aanpakken; dit viel mij dan weer op bij Alistair MacLean.

In ieder geval succes en plezier met schrijven Het gaat uiteindelijk vooral om dat laatste.
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:12:58 #26
71919 wonderer
pi_53462447
Er zijn verschillende POD'ers die je verhaal in kleine oplagen kunnen "drukken". Hoe meer je bestelt, hoe goedkoper het wordt, natuurlijk.

Een standaard formaat paperback (15x23 cm) van 200 pagina's kost je nog geen acht euro bij lulu.com. Je moet wel alles zelf doen (opmaken, omslag etc) maar het is dus niet geweldig duur om een exemplaar van je verhaal als een echt boek te laten maken voor in je boekenkast
pi_53462676
LOL - gelukkig. Een kennis van mij wees me er een paar jaar geleden op, en toen was het een paar honderd euro. Dat vond ik iets te gortig Gelukkig zijn er dus goedkopere alternatieven.

Ik zal me er eens in verdiepen wanneer ik daadwerkelijk klaar ben met schrijven

[ Bericht 25% gewijzigd door Dingest op 25-09-2007 16:30:02 ]
pi_54001206
Ik ben eigenlijks wel benieuwd hoe het nu met het schrijven van de TS gaat . Ik zelf heb nog niet de moed kunnen verzamelen om aan mijn projectje te beginnen.
pi_54013603
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:11 schreef floris.exe het volgende:
Ik ben eigenlijks wel benieuwd hoe het nu met het schrijven van de TS gaat . Ik zelf heb nog niet de moed kunnen verzamelen om aan mijn projectje te beginnen.
Dit is best eng want ik kwam een half uur geleden thuis en vroeg me af of iemand ooit het topic omhoog zou kicken met deze vraag . Ik heb op advies dat boek van Stephen King gekocht vol schrijftips, als ik mijn volgende leesburst heb kan ik weer verder. Bij mij is het zo dat ik een maand aaneengesloten alles lees wat los en vast zit en de maand erna lees ik helemaal niets. Beetje impulsief eigenlijk. Mocht ik het stuk herschreven hebben dan laat ik wel even van me horen .
  donderdag 18 oktober 2007 @ 18:06:51 #30
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54014308
Oprechte vraag: leest TS veel historische romans in vertaling?
pi_54016834
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 18:06 schreef Floripas het volgende:
Oprechte vraag: leest TS veel historische romans in vertaling?
Ik lees negen van de tien boeken in het Engels eigenlijk.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 20:21:17 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54016990
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 20:13 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ik lees negen van de tien boeken in het Engels eigenlijk.
Daar zit 'm de crux. Je stijl is wat houterig, omdat je de helft van de tijd met Engelse frases in je hoofd zit.

Tevens: meervoud van polis is poleis, niet polissen, enzovoorts. Ik zou het even door een classicus laten nakijken, ook om de concepten die je opvoert.
pi_54017286
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 20:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Daar zit 'm de crux. Je stijl is wat houterig, omdat je de helft van de tijd met Engelse frases in je hoofd zit.

Tevens: meervoud van polis is poleis, niet polissen, enzovoorts. Ik zou het even door een classicus laten nakijken, ook om de concepten die je opvoert.
Ja dat was me al vrij duidelijk, daarom heb ik een aantal boeken in het Nederlands gekocht. Ik heb niet de behoefte dit door een classicus te laten nakijken hoor, het is mijn fantasie gebaseerd op een paar gebeurtenissen die enkel door Griekse historici uit de Oudheid zijn beschreven, wat de verhalen sowieso al niet erg betrouwbaar maken.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 20:42:21 #34
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54017429
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 20:36 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ja dat was me al vrij duidelijk, daarom heb ik een aantal boeken in het Nederlands gekocht. Ik heb niet de behoefte dit door een classicus te laten nakijken hoor, het is mijn fantasie gebaseerd op een paar gebeurtenissen die enkel door Griekse historici uit de Oudheid zijn beschreven, wat de verhalen sowieso al niet erg betrouwbaar maken.
Niet de grote lijn, maar de kleine concepten moet je laten nakijken.
Wat voor boeken zijn die Nederlandse boeken?
pi_54018327
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 20:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat voor boeken zijn die Nederlandse boeken?
Vertalingen van mijn Engelse boeken . Ik heb hier twee boeken van Stephen Pressfield in het Engels en het Nederlands. Hij is één van de redenen waarom ik iets wilde schrijven, die kerel heeft zo'n pakkende schrijfstijl. Maar het kan best zijn dat ik dit 'project' voor onbepaalde tijd stop zet, want klaarblijkelijk ben ik er nog lang niet klaar voor om aan zoiets te beginnen; wel aan iets wat ík leuk zou vinden, maar niet wat anderen leuk zouden vinden. En dat laatste vind ik een veel toffere uitdaging .
  donderdag 18 oktober 2007 @ 21:23:20 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54018357
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 21:22 schreef Steeven het volgende:

[..]

Vertalingen van mijn Engelse boeken . Ik heb hier twee boeken van Stephen Pressfield in het Engels en het Nederlands. Hij is één van de redenen waarom ik iets wilde schrijven, die kerel heeft zo'n pakkende schrijfstijl. Maar het kan best zijn dat ik dit 'project' voor onbepaalde tijd stop zet, want klaarblijkelijk ben ik er nog lang niet klaar voor om aan zoiets te beginnen; wel aan iets wat ík leuk zou vinden, maar niet wat anderen leuk zouden vinden. En dat laatste vind ik een veel toffere uitdaging .
Dus toch.
Je schrijft zoals een matig vertaalde roman leest.
pi_54018544
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 21:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dus toch.
Je schrijft zoals een matig vertaalde roman leest.
Ja ik heb ze wel, maar niet gebruikt toen ik dit schreef. Ik ben zelfs nog niet begonnen met lezen in de vertalingen. Mijn collectie bestaat overigens voornamelijk uit echte geschiedenisboeken, dus geschreven door Xenophon, Herodotus, etc en dat vertaald in het Engels; allemaal zeer zakelijk en dat uit zich duidelijk.
pi_54018769
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 20:42 schreef Floripas het volgende:
Ja, goeie, want het stoort het wel als je 'polissen' ziet staan. Ik heb hier een boek dat uit het Engels vertaald is door iemand die dit soort kleine dingetjes niet heeft laten checken....nou geloof me, op elke bladzijde "Myceniërs" en "de Mycenische cultuur" tegenkomen is bijzonder irritant
  donderdag 18 oktober 2007 @ 22:02:15 #39
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54019110
En laat het toch door een classicus checken. De Acropolis is van steen en brandt dus minder makkelijk dan de stad. De vergadering vindt niet plats in een zaal, dat heb je uit 300. Die vergadering vindt plaats op een plein.
pi_54019286
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 22:02 schreef Floripas het volgende:
En laat het toch door een classicus checken. De Acropolis is van steen en brandt dus minder makkelijk dan de stad. De vergadering vindt niet plats in een zaal, dat heb je uit 300. Die vergadering vindt plaats op een plein.
Blijkbaar wil jij een geschiedenisboek? Dat is totaal niet mijn bedoeling iig. Het geposte stuk, en de rest wat nog op mijn PC staat, is in een aantal weken geschreven zonder dat ik alles 100x heb doorgelezen, dat er wat foutjes in staan is dus vrij logisch. Ik weet niet wat voor nut het heeft dat je er zo op door hamert, ik bedank je voor je feedback maar ik ga er niks mee doen.

Daarnaast brandde de gehele Acropolis af, als ik de bronnen er op na sla. Dus is het ze toch gelukt.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 22:27:03 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54019702
Je post hier voor kritiek op een roman die je laat plaatsvinden tijdens de Perziche oorlogen, dus dan moet je je feiten goed hebben, anders stoort het. Ik wijs je daarop.

Mensen willen je boek niet lezen als je de Atheense raad laat plaatsnemen in de Romeinse senaat.

Als je geen kritiek wil moet je hier niet komen.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:29:56 #42
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54021209
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 22:02 schreef Floripas het volgende:

*de* oplossing voor klassieke-boeken-schrijvers die geen zin hebben om classicus te worden voor ze ook maar een boek kunnen gaan schrijven: alternate history. Dan hoef je 'alleen' maar een gedeelte van de cultuur te kunnen beschrijven, en alle anachronismes kun je afdoen met 'jahaaa, in de andere tijdslijn hadden ze in 5 eeuwen voor christus ( ) al rolexen '
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_54021386
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 21:45 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja, goeie, want het stoort het wel als je 'polissen' ziet staan. Ik heb hier een boek dat uit het Engels vertaald is door iemand die dit soort kleine dingetjes niet heeft laten checken....nou geloof me, op elke bladzijde "Myceniërs" en "de Mycenische cultuur" tegenkomen is bijzonder irritant
Net zoals dat ik laatst Dodenwake van Stephen King las en ze het steeds over vlokken hadden.
Bedoelden ze cornflakes .
Tap tap tap
pi_54021426
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:29 schreef gronk het volgende:

[..]

*de* oplossing voor klassieke-boeken-schrijvers die geen zin hebben om classicus te worden voor ze ook maar een boek kunnen gaan schrijven: alternate history. Dan hoef je 'alleen' maar een gedeelte van de cultuur te kunnen beschrijven, en alle anachronismes kun je afdoen met 'jahaaa, in de andere tijdslijn hadden ze in 5 eeuwen voor christus ( ) al rolexen '
Misschien is een fantasyboek schrijven een idee, kun je alles zelf ter plaatse verzinnen .
Tap tap tap
pi_54025117
Oh ja, een boek schrijven. Wil ik ook nog steeds eens doen. Of eigenlijk eens iets afmaken waar ik mee begonnen ben.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_54028392
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 03:15 schreef Biancavia het volgende:
Oh ja, een boek schrijven. Wil ik ook nog steeds eens doen. Of eigenlijk eens iets afmaken waar ik mee begonnen ben.
Ik ben ook weer iets aan het herschrijven en ik heb halverwege zoiets van: Buh, wat een kutverhaal, ben het zat *delete* .
Tap tap tap
pi_54028900
Ik zit weer werkloos/freelancend (ik moet nog een keuze maken) thuis, dus ik ga het misschien ook maar eens proberen. Tip voor TS: probeer iets te schrijven op de manier dat je het zou willen lezen. Als je deze tekst aantrof op de eerste bladzijde van een boek, zou je dan zelf verder lezen? En waarom wel/niet?
  Moderator vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:45:35 #48
42184 crew  DaMart
pi_54029340
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 03:15 schreef Biancavia het volgende:
Herkenbaar! Heb in anderhalf jaar tijd één hoofdstuk meerdere keren herschreven, maar wil ook nog eens verder met de rest. Alleen ben ik even de schrijfdiscipline kwijt .
pi_54036400
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 22:27 schreef Floripas het volgende:
Je post hier voor kritiek op een roman die je laat plaatsvinden tijdens de Perziche oorlogen, dus dan moet je je feiten goed hebben, anders stoort het. Ik wijs je daarop.

Mensen willen je boek niet lezen als je de Atheense raad laat plaatsnemen in de Romeinse senaat.

Als je geen kritiek wil moet je hier niet komen.
Kritiek is welkom, maar naar mijn idee kan ik niet zoveel met jouw feedback, itt die van andere mensen hier, waarvoor dank nog steeds .. De hoofdlijn moet kloppen, maar de details mag je zelf invullen. En dat is wat ik gedaan heb. Dat jij het liever anders ziet is niet mijn probleem, want ik wil het puristenpubliek sowieso vermijden. Als ik alle feiten 100% goed wil hebben dan schrijf ik wel een geschiedenisboek. Maar goed, hier kunnen we uren over door gaan, de eerstvolgende keer dat ik dit topic in mijn browser open zal er een herschreven stuk staan, met een beetje geluk voor de jaarwisseling. Wish me luck.
pi_54074365
Het probleem van dit stukje is dat de dialogen nogal over de top zijn. Nu heeft iedere beginnende schrijver daar last van, maar bij een historische roman komt dat toch eerder bovendrijven. Neem even nota dat ze in die tijd ook over alledaagse dingen praatten, en niet enkel in Hollywood-dialogen. Dat is niet alleen belangrijk omdat je anders te veel de tongue-in-cheek-kant op gaat, maar ook omdat een lezer zich moet kunnen identificeren met wat hij leest.

Verder: succes met je onderneming. Met het concept kun je in principe alle kanten op.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')