abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53204986
Een open relatie is voor mij de exclusiviteit van liefde, maar niet van seks. Oftewel: de relatie heb je met één persoon, maar de seks met meerdere. Polyamorie (wat releaze dus al noemde) is waarbij je zowel de liefde als seks met meerdere mensen hebt.

Op het eerste gezicht lijkt zoiets ideaal, zo'n open relatie. Ik bedoel, wat is er mis mee dat je allebei wat bij neukt? Jij neukt bij, zij neukt bij, iedereen tevreden. Jammer genoeg werkt het in veel van de gevallen niet zo. Dit komt vooral door het enorme verschil in seksueel gedrag tussen man en vrouw. Laat ik dat effe duidelijk maken aan de hand van een voorbeeldje uit een Kennislink artikel:

"Koekoeken leggen hun ei in het nest van andere vogelsoorten, die het vervolgens - onwetend - uitbroeden en de gulzige koekoeksjongen ook nog voeden, totdat ze oud genoeg zijn om uit te vliegen. Wanneer vrouwen vreemd gaan, lopen mannen een vergelijkbaar risico: een man met een overspelige vrouw dreigt zijn tijd en energie te steken in nageslacht dat niet het zijne is. Aldus draagt een man bij aan het verspreiden van het genetisch materiaal van een andere man; evolutionair gezien niet zo’n handige strategie. Vanwege de analogie met de koekoeksjongen wordt dit verschijnsel in het Engels ook wel ‘cuckoldry’ genoemd (de Engelse vertaling voor koekoek is cuckoo). In tegenstelling tot mannen, weten vrouwen altijd zeker dat hun nageslacht daadwerkelijk (de helft van) hun genen bezit. Overspel van de mannelijke partner leidt daarom niet tot risico’s voor de vrouw. Zij loopt echter wel het risico dat haar man, behalve een seksuele verbintenis, ook een emotionele band opbouwt met zijn minnares en haar in de steek zal laten, waardoor ze alleen zorg moet dragen voor het nageslacht.

Deze verschillende gevolgen van overspel worden weerspiegeld in de verschillende reacties van mannen en vrouwen op het vreemdgaan van hun partner. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen zich jaloers voelen wanneer hun man een diepgaande emotionele band met een andere vrouw blijkt te hebben. Mannen daarentegen vinden het omgekeerde niet zo erg. Zij worden eerder jaloers wanneer ze erachter komen dat hun vrouw een seksuele relatie met een andere man heeft. Dit vinden vrouwen weer minder reden tot jaloezie."

Het bovenstaande illustreert voor mij nogal waarom ik geneigd ben tot monogame relatie. Verliefd worden is imo ook op een fundamenteel niveau seks willen met iemand. Die twee zaken zitten voor mij in elkaar verweven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2007 21:19:18 ]
pi_53205011
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 16:10 schreef OldJeller het volgende:
Zelf er meer scharrels op na houden is oké, maar dat de vrouw waarmee je scharrelt ook weer met andere mannen gaat is einde verhaal.
. Juischt.
pi_53205363
ik heb 3 jaar een open relatie gehad. Ik denk dat als de regels duidelijk blijven, het niet verkeerd hoeft te zijn. Maar ik denk ook dat je het gevaar kan lopen dat je bij elkaar blijft, terwijl dat misschien niet handig is.

Ik denk dat ik bij mijn ex bleef omdat ik bang was om weer op mezelf te zijn. Ik zoende met anderen als ik daar zin in had, en een enkele keer wat meer. Maar pas toen ik verliefd werd op iemand anders kwam ik erachter dat het enige dat onze relatie in stand hield het vertrouwelijke was. Dat is imho niet een goede relatie.
Begrijp me niet verkeerd, ik hield van haar. Maar niet meer op de goede manier. Moeilijk uit te leggen Maar dat komt denk ik mede door de open relatie die wij hadden.

tevens een tvp
Extremistisch gematigd.
pi_53206315
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 21:31 schreef P8 het volgende:
ik heb 3 jaar een open relatie gehad. Ik denk dat als de regels duidelijk blijven, het niet verkeerd hoeft te zijn. Maar ik denk ook dat je het gevaar kan lopen dat je bij elkaar blijft, terwijl dat misschien niet handig is.

Ik denk dat ik bij mijn ex bleef omdat ik bang was om weer op mezelf te zijn. Ik zoende met anderen als ik daar zin in had, en een enkele keer wat meer. Maar pas toen ik verliefd werd op iemand anders kwam ik erachter dat het enige dat onze relatie in stand hield het vertrouwelijke was. Dat is imho niet een goede relatie.
Begrijp me niet verkeerd, ik hield van haar. Maar niet meer op de goede manier. Moeilijk uit te leggen Maar dat komt denk ik mede door de open relatie die wij hadden.

tevens een tvp
jah het kan ook angst om alleen te zijn zijn jah, mijn situatie zit beetje anders, ik zie me vriendin nog maar weinig, mede door afstand, maar haar ouders/vriendinnen willen ook nie dat ik met der omga omdat ik "slechte invloed" op der zou hebben terwijl der pa gewoon pittoe rookt achter het stuur met haar erbij, ook een beetje krom maar dat terzijde, ik zie der dus weinig en hou echt veel van der, maar juist doordat ik haar zo weinig zie merk ik van mezelf dat ik toch wel veel naar andere meisjes loer, en we weten allebei dat ik haar wel trouw zou blijven, maar ik heb ook geen zin om compleet celibataire verder te gaan terwijl ik nu nog zo jong ben, en dat verwacht ik ook absoluut niet van haar..
  zaterdag 15 september 2007 @ 23:16:03 #30
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53207954
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 08:24 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Als het echt alleen om de seks gaat, dan is het prima. Je wordt het toch snel genoeg zat, als je tien kutten hebt gezien heb je ze allemaal gezien.
Wat ben je toch romantisch
pi_53207958
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 22:04 schreef stonecoldcrazy het volgende:

[..]

jah het kan ook angst om alleen te zijn zijn jah, mijn situatie zit beetje anders, ik zie me vriendin nog maar weinig, mede door afstand, maar haar ouders/vriendinnen willen ook nie dat ik met der omga omdat ik "slechte invloed" op der zou hebben terwijl der pa gewoon pittoe rookt achter het stuur met haar erbij, ook een beetje krom maar dat terzijde, ik zie der dus weinig en hou echt veel van der, maar juist doordat ik haar zo weinig zie merk ik van mezelf dat ik toch wel veel naar andere meisjes loer, en we weten allebei dat ik haar wel trouw zou blijven, maar ik heb ook geen zin om compleet celibataire verder te gaan terwijl ik nu nog zo jong ben, en dat verwacht ik ook absoluut niet van haar..
pittoe=wiet neem ik aan?
anywayz, een wietrokende vader hoeft imho niet een slechte invloed te geven. Een vader die voor de lol in het weekend negers en bushokjes in elkaar schopt bijvoobeeld wel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat wat "een slechte invloed" is, alleen afhangt van je referentiekader. Die ouders zullen ongetwijfeld een reden hebben waarom ze dat van jou vinden. Of dat terecht is of niet is denk ik alleen door je vriendin te bepalen.

en het 2de vetgedrukte: Hoe weet jij zo zeker dat jij haar trouw zal blijven? Er komt een moment dat 1 van de 2 geen goed gevoel meer heeft bij jullie relatie. Wat zou jij doen als zij wil ophouden met de open relatie, en een vaste relatie wil? Als jij zegt dat je haar trouw zal blijven, dan zou je dus op ieder moment toegeven en overgaan naar een vaste "normale" relatie.

nogmaals, ik heb 3 jaar een open relatie gehad. Om dezelfde reden als jullie trouwens. Voor mij werkte het niet meer. In mijn geval werd het een soort van uitstel van executie. En dit is denk ik een gevaar dat in iedere open relatie schuilt. Er kan heel onverwachts een einde aan komen.
In mijn geval leek het allemaal goed te gaan. Totdat ik verliefd werd op iemand anders. Toen pas kwam ik erachter dat het enige dat mijn ex en ik bij elkaar hield "het vertrouwde" was. Hierdoor kwam het einde van onze relatie aardig onverwacht.

Maargoed. Dat het voor mij niet werkte, betekent niet dat het voor iemand anders ook niet kan werken. Een goede vriend en vriendin van mij redden zich prima met hun open relatie. In fact, de beste relatie die ik ken, is de relatie die die 2 hebben
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 15 september 2007 @ 23:16:40 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53207966
Ik heb een beetje een hekel aan het woord "open relatie". Daarom prefereer ik "geen verkering".
  zaterdag 15 september 2007 @ 23:17:24 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53207984
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 16:10 schreef OldJeller het volgende:
Zelf er meer scharrels op na houden is oké, maar dat de vrouw waarmee je scharrelt ook weer met andere mannen gaat is einde verhaal.
Veel succes met iemand vinden die het met je eens is en niet heel lelijk is
pi_53209064
Ik vind open relaties persoonlijk maar niks...
pi_53209159
Ik begrijp het concept eigenlijk niet zo. . Wat is dan nog de waarde van een relatie? Waarom neem je überhaupt een relatie als je al op voorhand gaat bepalen dat het okay is om met andere mensen intiem te zijn?

Een relatie gaat er toch juist om dat je voor elkaar kiest en elkaar daarin vertrouwt? Of ben ik nou ineens héél ouderwets?
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  zondag 16 september 2007 @ 00:10:27 #36
81237 releaze
best of both worlds
pi_53209301
waarom kan je niet voor meerdere mensen kiezen?
pi_53209359
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:10 schreef releaze het volgende:
Waarom is dat nodig? Dat geeft toch een beetje het idee van "ik heb aan jou niet genoeg, dus moet ik er meer bij"?
pi_53209435
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:10 schreef releaze het volgende:
tjah er ligt gewoon een of ander taboe op en men is te conservatief om er iets aan te veranderen..
pi_53209505
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:14 schreef stonecoldcrazy het volgende:

[..]

tjah er ligt gewoon een of ander taboe op en men is te conservatief om er iets aan te veranderen..
Geen kwestie van taboe, er zijn gewoon teveel mensen met een ietwat jaloers karakter.
pi_53209712
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:17 schreef Chowi het volgende:

[..]

Geen kwestie van taboe, er zijn gewoon teveel mensen met een ietwat jaloers karakter.
hoezo jaloers dan?
pi_53209831
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:25 schreef stonecoldcrazy het volgende:

[..]

hoezo jaloers dan?
Nou ja, als je jaloers aangelegd bent, is het niet echt fijn om te weten dat je partner intiem is met een ander, hm? Zelfs als hij daar open en eerlijk over is.
pi_53209960
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:30 schreef Chowi het volgende:

[..]

Nou ja, als je jaloers aangelegd bent, is het niet echt fijn om te weten dat je partner intiem is met een ander, hm? Zelfs als hij daar open en eerlijk over is.
naja tis hoezo intiem je het zelf maakt he, ik doe er niet moeilijk over als mijn vriendin een keertje eens met een andere kerel zoent als zij er geen serieuze bedoelingen mee heeft
  zondag 16 september 2007 @ 00:36:44 #43
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53209985
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:12 schreef Chowi het volgende:

[..]

Waarom is dat nodig? Dat geeft toch een beetje het idee van "ik heb aan jou niet genoeg, dus moet ik er meer bij"?
Heb jij ook maar één kletsvriendin?
pi_53210037
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Heb jij ook maar één kletsvriendin?
Eerlijk gezegd wel.
pi_53210057
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:35 schreef stonecoldcrazy het volgende:

[..]

naja tis hoezo intiem je het zelf maakt he, ik doe er niet moeilijk over als mijn vriendin een keertje eens met een andere kerel zoent als zij er geen serieuze bedoelingen mee heeft
Nee, okay. Ik vind ook dat daar over te discusseren valt. Maar als het gebeurt, laat het dan incidenteel zijn. Waarom moet het van tevoren toegezegd worden?
  zondag 16 september 2007 @ 00:45:48 #46
81237 releaze
best of both worlds
pi_53210154
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:12 schreef Chowi het volgende:

[..]

waarom zou dat erg zijn?
  zondag 16 september 2007 @ 00:48:02 #47
130955 Floripas
Blast from the past
  zondag 16 september 2007 @ 00:48:53 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53210227
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:45 schreef releaze het volgende:

[..]

waarom zou dat erg zijn?
Was jij vanavond in de bioscoop bij 1408?
pi_53215108
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 23:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Veel succes met iemand vinden die het met je eens is en niet heel lelijk is
Als er geen weet van is en het komt nooit ter discussie, dan hoef je er ook niet eensgezind over te zijn.
pi_53215305
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 23:59 schreef stonecoldcrazy het volgende:
Hee hoe staan jullie fok!'ers eigenlijk tegenover open relaties?
Persoonlijk vind ik het eigenlijk juist iets heel goeds als je tenminste nog jong bent en nog niet in de "settle-fase" zit, want je stelt het geluk van je partner boven dat van jezelf, ik heb altijd zoiets van als mijn vriendin wil zoenen met een kerel als ze met der vriendinnen uit is dan moet ze dat gewoon doen, maar ze moet ook niet zeiken als ik dat doe, op een of andere rare manier heb ik zelfs het gevoel dat onze relatie er spannender door wordt, maar dat is natuurlijk bij iedereen anders, iig wat vinden jullie van open relaties, zijn er miss ook mensen die hier zelf ook ervaring mee hebben, laat het horen..
Ik geloof er niet (meer!) in.
Ooit klonk het als het beste idee van de wereld.
Je wilt graag bij elkaar zijn en lichaamsvloeistoffen uitwisselen, maar je ziet een relatie als een verstikkend iets.
De oplossing: Wel een relatie, maar niet de verstikking!

Ik geloof er dus niet in. Als je echt een relatie hebt en écht om elkaar geeft, haal je niet je schouders op als de ander met een ander heeft liggen pompen.
En die ander wil dat jij je emoties opzij zet, want anders wordt zijn/haar vrijheid ingeperkt - oh jee!

Het punt is het beeld dat je hebt van relaties. Als je een relatie ziet als een inperking van je vrijheid, en niet als een verrijking van je leven, kom je vanzelf op de open relatie terecht.
Maar dat zegt dus meer over jou, je beeld van relaties en je angst om iets in te leveren, dan over de werkelijke wenselijkheid van een open relatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')