Gezellig, lekker ouderwets in de rij staan voor een bank om al je geld op te nemen.quote:Customers rush to withdraw money
Mark Oliver and agencies
Friday September 14, 2007
Guardian Unlimited
Photograph: Sang Tan/AP
Rival banks were handing out fliers to anxious Northern Rock customers today as they queued on the street outside some branches to withdraw money.
Northern Rock, which has confirmed it has received emergency funding from the Bank of England, has stressed that investors' money is safe and Downing Street said the Financial Services Authority had judged the bank was solvent.
But some customers were concerned at the bank's future and were withdrawing funds online and at branches, particularly in the north, where the majority of Northern Rock's customers are based.
quote:Northern Rock shares plunge 32%
Shares in one of the UK's largest mortgage lenders, Northern Rock, have fallen 32% after it had to ask the Bank of England for emergency funding.
But experts say it does not mean Northern Rock, which has £113bn in assets, is in danger of going bust.
The bank has struggled to raise money to finance its lending ever since money markets seized up over the summer.
Other bank shares fell, with those in Alliance & Leicester, HBOS and Barclays down by 8%, 5% and 4% respectively.
House builders were also hit, Barratt Developments' shares falling 8%, while the London stockmarket's benchmark index, the FTSE 100, at one point dropped more than 2.2% before recovering during the afternoon.
quote:Several customers showed BBC reporters slips that suggest some did withdraw sums of £100,000 and more.
Een ouderwetse bankrun.quote:Op vrijdag 14 september 2007 16:43 schreef gronk het volgende:
Gezellig, lekker ouderwets in de rij staan voor een bank om al je geld op te nemen.![]()
Dat is natuurlijk niet waar. Het bankenstelsel is gebaseerd op vertrouwen; en zolang als dat vertrouwen niet wordt ondermijnd is het stelsel betrouwbaar. Gebeurtenissen zoals die van de afgelopen weken doen dat vertrouwen natuurlijk geen goed.quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:52 schreef NorthernStar het volgende:
Als we dat allemaal zouden doen zouden we er achter komen dat het banksysteem grotendeels op lucht gebasseerd is.
Ja "vertrouwen" is een mooi woord voor lucht.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:49 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Het bankenstelsel is gebaseerd op vertrouwen; en zolang als dat vertrouwen niet wordt ondermijnd is het stelsel betrouwbaar. Gebeurtenissen zoals die van de afgelopen weken doen dat vertrouwen natuurlijk geen goed.
Volgens het FD zijn Nederlandse schulden niet goed verhandelbaar, en de Nederlanders hebben veel hypotheek schulden.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:42 schreef Drugshond het volgende:
Hmmzzzz.....ik hoorde gisteren al zoiets dat England er vrij diep in zat met verstrekking tot leningen in de VS.
Maar goed, welke dominostenen kunnen we nog meer verwachten ?
Voor mensen die alleen maar op internet leven wel..quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:46 schreef Drugshond het volgende:
Second Life..... dat is toch geen benchmarker voor de echte problematiek of ben ik nu zot geworden.
Nee dan zouden we erachter komen dat banken meer uitlenen dan bij ze ondergebracht is. Daar zit het manco.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:31 schreef Interrupt het volgende:
Het banksysteem is gebaseerd op hard geld dat klanten bij de bank hebben ondergebracht, én vertrouwen. Als iedereen zijn geld op zou nemen, zouden we erachter komen dat de banken daarmee hun leningen financierden, en de afnemers van die leningen het geld van die leningen niet meer kunnen gebruiken.
Vertel eens, hoe kan ik 500 euro 2 keer uitlenen?quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee dan zouden we erachter komen dat banken meer uitlenen dan bij ze ondergebracht is. Daar zit het manco.
Als ik jou 500 euro geef om te bewaren en jij leent die 500 euro vervolgens 2x uit (om 2x zoveel winst te maken) en er ontstaan ergens in deze constructie problemen, aan wie ligt dat dan? Aan het "vertrouwen"?
Je zal verbaast staan dat mensen in SL net zo reageren als in het echte leven, dit omdat er echte mensen achter de avatars zitten en ze niet door een computer gestuurd worden.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:46 schreef Drugshond het volgende:
Second Life..... dat is toch geen benchmarker voor de echte problematiek of ben ik nu zot geworden.
quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nee dan zouden we erachter komen dat banken meer uitlenen dan bij ze ondergebracht is. Daar zit het manco.
Als ik jou 500 euro geef om te bewaren en jij leent die 500 euro vervolgens 2x uit (om 2x zoveel winst te maken) en er ontstaan ergens in deze constructie problemen, aan wie ligt dat dan? Aan het "vertrouwen"?
Richt een bank op.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel eens, hoe kan ik 500 euro 2 keer uitlenen?
Dan nog mag dat niet, alleen primaire banken mogen geld creeeren.quote:
Niet alle banken, alleen primaire banken mogen dat.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:57 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat banken dit doen? Immers 'drukken' ze dan geld... ze brengen meer geld in omloop. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Zou je beter de echte maatschappij kunnen observeren?quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:56 schreef longinus het volgende:
[..]
Je zal verbaast staan dat mensen in SL net zo reageren als in het echte leven, dit omdat er echte mensen achter de avatars zitten en ze niet door een computer gestuurd worden.
SL zou het ideale medium zijn om gedrag te observeren, maar neem er je tijd voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |