abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 september 2007 @ 16:43:59 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53175509
Link:
http://calculatedrisk.blo(...)n-rock-bank-run.html
http://money.guardian.co.uk/feature/story/0,,2169389,00.html
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=asdTfUAtiNWI&refer=home
quote:
Customers rush to withdraw money

Mark Oliver and agencies
Friday September 14, 2007
Guardian Unlimited

Photograph: Sang Tan/AP

Rival banks were handing out fliers to anxious Northern Rock customers today as they queued on the street outside some branches to withdraw money.

Northern Rock, which has confirmed it has received emergency funding from the Bank of England, has stressed that investors' money is safe and Downing Street said the Financial Services Authority had judged the bank was solvent.

But some customers were concerned at the bank's future and were withdrawing funds online and at branches, particularly in the north, where the majority of Northern Rock's customers are based.
Gezellig, lekker ouderwets in de rij staan voor een bank om al je geld op te nemen.

(kan helaas geen plaatjes linken, aardigste plaatjes staan in 1e link)
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_53176812
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/6994328.stm
quote:
Northern Rock shares plunge 32%

Shares in one of the UK's largest mortgage lenders, Northern Rock, have fallen 32% after it had to ask the Bank of England for emergency funding.
But experts say it does not mean Northern Rock, which has £113bn in assets, is in danger of going bust.

The bank has struggled to raise money to finance its lending ever since money markets seized up over the summer.

Other bank shares fell, with those in Alliance & Leicester, HBOS and Barclays down by 8%, 5% and 4% respectively.

House builders were also hit, Barratt Developments' shares falling 8%, while the London stockmarket's benchmark index, the FTSE 100, at one point dropped more than 2.2% before recovering during the afternoon.
quote:
Several customers showed BBC reporters slips that suggest some did withdraw sums of £100,000 and more.
pi_53177051
Zal wel weer een gezellige dag zijn geweest in de city...
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_53177114
Tja zo begon de grote beurskrach in de verenigde staten ook ..... dat kan nog leuk worden.
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2007 @ 10:52:45 #5
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_53192191
Chairman of the Treasury Select Committee, John McFall, said Northern Rock's customers should not panic. "The banking system in the United Kingdom is strong," he said.

The British Bankers' Association: "Northern Rock is a sound and safe bank and there is absolutely no reason for either mortgage customers or savers to worry."

Chancellor Alistair Darling said the Bank of England had stepped in "to create a stable banking system. Northern Rock will be able to carry on its business."

Antwoord van de klanten:

Hoe meer geruststellende woorden, hoe harder de mensen lopen.

Zegt iets over het vertrouwen misschien?
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 16:43 schreef gronk het volgende:

Gezellig, lekker ouderwets in de rij staan voor een bank om al je geld op te nemen.
Een ouderwetse bankrun.

Als we dat allemaal zouden doen zouden we er achter komen dat het banksysteem grotendeels op lucht gebasseerd is.
pi_53193337
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 10:52 schreef NorthernStar het volgende:

Als we dat allemaal zouden doen zouden we er achter komen dat het banksysteem grotendeels op lucht gebasseerd is.
Dat is natuurlijk niet waar. Het bankenstelsel is gebaseerd op vertrouwen; en zolang als dat vertrouwen niet wordt ondermijnd is het stelsel betrouwbaar. Gebeurtenissen zoals die van de afgelopen weken doen dat vertrouwen natuurlijk geen goed.
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2007 @ 12:19:56 #7
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_53193996
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 11:49 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar. Het bankenstelsel is gebaseerd op vertrouwen; en zolang als dat vertrouwen niet wordt ondermijnd is het stelsel betrouwbaar. Gebeurtenissen zoals die van de afgelopen weken doen dat vertrouwen natuurlijk geen goed.
Ja "vertrouwen" is een mooi woord voor lucht.
pi_53194235
Het banksysteem is gebaseerd op hard geld dat klanten bij de bank hebben ondergebracht, én vertrouwen. Als iedereen zijn geld op zou nemen, zouden we erachter komen dat de banken daarmee hun leningen financierden, en de afnemers van die leningen het geld van die leningen niet meer kunnen gebruiken.

Het vertrouwen gedeelte is bij het banksysteem niet anders dan in 'echt' geld. Elke euro in je hand is een euro waard, omdat je erop vertrouwt dat dat voor iedereen zo geldt. Het is al lang niet meer zo dat voor elke euro in omloop ook ergens voor een euro aan goud ligt waarvan die euro die in omloop is enkel de waarde representeert.

Het enige dat banken hieraan toevoegen is digitaal geld. Euro's die enkel digitaal bestaan dus. Dat is geen lucht, dat is net zo goed een euro waard als een euro die je in je hand kan houden. En om dit zo te houden zijn er regels voor banken die er voor zorgen dat ze niet onbeperkt digitale euro's kunnen uitgeven / uitlenen. Zo wordt, op basis van de hoeveelheid 'echt geld' dat in omloop is, ook de hoeveelheid digitaal geld dat in omloop is op een ongeveer gelijke hoeveelheid gehouden. Als de hoeveelheid geld in omloop groter wordt, wordt elke euro immers minder waard. Minder geld in omloop maakt in principe elke euro meer waard (andere factoren niet meegenomen).

Als iedereen letterlijk *al* zijn geld zou gaan opnemen, wordt al het hard geld op basis waarvan banken digitaal geld mogen 'creëren' bij een bank weggenomen, en mogen ze dus in feite ook geen digitaal geld meer uit hebben staan. Wat inhoudt dat (als de banken dit uberhaupt zouden kunnen) theoretisch in dat geval de hoeveelheid geld in omloop zo'n 80% terug valt.

Natuurlijk gaat het dan fout. Dat heeft niets te maken met een banksysteem dat gebaseerd is op lucht. Het zou net zo goed fout gaan als je 80% van alle 'echte' euro's uit omloop haalt. Zijn die dan ook op lucht gebaseerd? Nee.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:36:47 #9
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53194361
Klopt, op een gegeven moment is er geen 'papiergeld' meer. Da's niet omdat het er niet is, da's omdat het wat onzinnig is om voor iedere bestaande euro een eurobiljet of euromunt in kas te houden.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:39:58 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53194436
In het middeleeuwse Venetie zaten de wisselaars en geld handelaren op een houten bank hun werk te doen, vandaar het woord bank
Als ze niet meer liquide waren werd hun bank kapot geslagen, op zijn italiaans, Banco Rotto, daarom bankroet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:42:29 #11
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_53194474
Hmmzzzz.....ik hoorde gisteren al zoiets dat England er vrij diep in zat met verstrekking tot leningen in de VS.
Maar goed, welke dominostenen kunnen we nog meer verwachten ?
pi_53194516
Goh, interessant Piet.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:43:55 #13
45206 Pietverdriet
pi_53194518
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:42 schreef Drugshond het volgende:
Hmmzzzz.....ik hoorde gisteren al zoiets dat England er vrij diep in zat met verstrekking tot leningen in de VS.
Maar goed, welke dominostenen kunnen we nog meer verwachten ?
Volgens het FD zijn Nederlandse schulden niet goed verhandelbaar, en de Nederlanders hebben veel hypotheek schulden.
pi_53194528
Er was pas nog een Bank crash op Second Life.
Ik was ook een van de eerste die het geld opnam, ik had alles. Latere mensen hadden niks meer terwijl ook daar het geld niet weg was.
Daarvoor had ik het eens gehad met aandelen, ik wachtte toen wel af en kwam ook met een flink stuk minder geld weg

Daarom, bij problemen, als eerste bij je geld, gelukkig staat de staat in Nederland garant voor een gedeelte ik weet iet of dit in Engeland ook zo is.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:46:07 #15
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:48:06 #16
45206 Pietverdriet
pi_53194601
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:46 schreef Drugshond het volgende:
Second Life..... dat is toch geen benchmarker voor de echte problematiek of ben ik nu zot geworden.
Voor mensen die alleen maar op internet leven wel..
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 september 2007 @ 12:50:55 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53194656
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:43 schreef gelly het volgende:
Goh, interessant Piet.
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2007 @ 12:55:10 #18
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_53194742
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:31 schreef Interrupt het volgende:
Het banksysteem is gebaseerd op hard geld dat klanten bij de bank hebben ondergebracht, én vertrouwen. Als iedereen zijn geld op zou nemen, zouden we erachter komen dat de banken daarmee hun leningen financierden, en de afnemers van die leningen het geld van die leningen niet meer kunnen gebruiken.
Nee dan zouden we erachter komen dat banken meer uitlenen dan bij ze ondergebracht is. Daar zit het manco.

Als ik jou 500 euro geef om te bewaren en jij leent die 500 euro vervolgens 2x uit (om 2x zoveel winst te maken) en er ontstaan ergens in deze constructie problemen, aan wie ligt dat dan? Aan het "vertrouwen"?
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:56:14 #19
45206 Pietverdriet
pi_53194761
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:55 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Nee dan zouden we erachter komen dat banken meer uitlenen dan bij ze ondergebracht is. Daar zit het manco.

Als ik jou 500 euro geef om te bewaren en jij leent die 500 euro vervolgens 2x uit (om 2x zoveel winst te maken) en er ontstaan ergens in deze constructie problemen, aan wie ligt dat dan? Aan het "vertrouwen"?
Vertel eens, hoe kan ik 500 euro 2 keer uitlenen?
pi_53194771
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:46 schreef Drugshond het volgende:
Second Life..... dat is toch geen benchmarker voor de echte problematiek of ben ik nu zot geworden.
Je zal verbaast staan dat mensen in SL net zo reageren als in het echte leven, dit omdat er echte mensen achter de avatars zitten en ze niet door een computer gestuurd worden.
SL zou het ideale medium zijn om gedrag te observeren, maar neem er je tijd voor.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 september 2007 @ 12:57:52 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53194791
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:55 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat banken dit doen? Immers 'drukken' ze dan geld... ze brengen meer geld in omloop. Dat lijkt me niet de bedoeling.
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2007 @ 12:58:14 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_53194805
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel eens, hoe kan ik 500 euro 2 keer uitlenen?
Richt een bank op.
  zaterdag 15 september 2007 @ 13:00:44 #23
45206 Pietverdriet
pi_53194858
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:58 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Richt een bank op.
Dan nog mag dat niet, alleen primaire banken mogen geld creeeren.
  zaterdag 15 september 2007 @ 13:01:47 #24
45206 Pietverdriet
pi_53194883
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:57 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat banken dit doen? Immers 'drukken' ze dan geld... ze brengen meer geld in omloop. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Niet alle banken, alleen primaire banken mogen dat.
  zaterdag 15 september 2007 @ 13:02:36 #25
45206 Pietverdriet
pi_53194902
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:56 schreef longinus het volgende:

[..]

Je zal verbaast staan dat mensen in SL net zo reageren als in het echte leven, dit omdat er echte mensen achter de avatars zitten en ze niet door een computer gestuurd worden.
SL zou het ideale medium zijn om gedrag te observeren, maar neem er je tijd voor.
Zou je beter de echte maatschappij kunnen observeren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')