abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53152243
quote:
RvS: EU-referendum niet per se nodig

De Raad van State geeft geen redenen om een referendum te houden over het nieuwe Europese verdrag. Volgens de Raad zitten er geen grondwettelijke aspecten in het verdrag. Het kabinet neemt het advies mee bij zijn standpuntbepaling.

Het kabinet praat er morgen over. In de Kamer leek een kleine meerderheid voor een referendum. Ook de PvdA stond er positief tegenover, maar zei wel dat het advies van de Raad van State zou worden meegewogen. Het CDA is faliekant tegen.

Bij de afgewezen Europese grondwet zag de Raad wel grondwettelijke aspecten. Dat was een belangrijke reden om er een volksraadpleging over te houden.
Bron: NOS TT

Net nu de VVD ruziënd over straat gaat komt de Raad van State met dit belangrijke advies. Dat betekent dat een referendum er niet in zit.
pi_53152358
kan dat niet via een burgerinitiatief worden afgedwongen?

ik voel me een beetje in de maling genomen door Balkenende en consorten
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_53152408
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:00 schreef gebruikersnaam het volgende:
kan dat niet via een burgerinitiatief worden afgedwongen?

ik voel me een beetje in de maling genomen door Balkenende en consorten
Nee, want het burgerinitiatief wordt gewoon besproken in de Tweede Kamer. En die nemen vervolgens de beslissing.

Zie ook:
http://www.tweedekamer.nl(...)initiatief/index.jsp
pi_53152459
we worden weer eens met zn allen in de maling genomen door den haag, en iedereen pikt dat zomaar.
Het CDA is KNETTERGEK geworrre
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_53152498
Belachelijk, we gaan op weg naar een dictatuur. Straks zijn we van de genade van Speedy Sarko afhankelijk of er nog water door de leidingen zal stromen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53152609
Wederom blijkt weer, dat men in Den Haag het gevoel met de samenleving is kwijt geraakt
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_53152651
Voor mij is één ding nu duidelijk: ik stem nooit meer op de huidige gevestigde orde. Poppenkast.
pi_53152790
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:12 schreef Fastmatti het volgende:
Voor mij is één ding nu duidelijk: ik stem nooit meer op de huidige gevestigde orde. Poppenkast.
Ik wordt echt zo moe van die arrogantie daar. Ze doen alsof het volk dom is. En dat terwijl figuren als Dijksma en Van der Hoeven niet eens hun school hebben afgemaakt

Zelfs in het ultra-conservatieve Verenigde Staten heb je referenda. In Nederland doen gemeentes dat soms ook maar nog deze week werd dat alweer gevetod door Ter Horst
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53152826
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Nederland doen gemeentes dat soms ook maar nog deze week werd dat alweer gevetod door Ter Horst
Serieus? Heb je een linkje?

Gezien. Jammer, maar van dit kabinet hoef je geen vernieuwingsagenda te verwachten als het gaat om openbaar bestuur. Alhoewel dat referendum in Utrecht natuurlijk ook niets voorstelde. En ook de kiezer liep er niet warm voor.
pi_53153016
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:18 schreef Toad het volgende:

[..]

Serieus? Heb je een linkje?

Gezien. Jammer, maar van dit kabinet hoef je geen vernieuwingsagenda te verwachten als het gaat om openbaar bestuur. Alhoewel dat referendum in Utrecht natuurlijk ook niets voorstelde. En ook de kiezer liep er niet warm voor.
Waar heb je dat gevonden? Nu ik het terug probeer te zoeken kan ik het niet op google vinden...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53153303
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar heb je dat gevonden? Nu ik het terug probeer te zoeken kan ik het niet op google vinden...
Lexisnexis, ik weet niet of jij toegang tot die database hebt?

Hier een quote uit een ANP 'mediawatch' bericht van vandaag:
quote:
De gekozen burgemeester is ,,voorgoed van het politieke toneel verdwenen''. Dat zei minister Ter Horst in de Burgemeesterslezing in Den Haag, melden het AD en de Volkskrant. Alle wetsvoorstellen die een gekozen burgemeester regelden, zijn door het kabinet teruggetrokken. Ter Horst, zelf oud-burgemeester van Nijmegen, was eerder voorstander van de gekozen burgemeester. Maar het huidige systeem, waarbij een vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad een voordracht doet bij de minister, is volgens haar democratisch genoeg.

In Utrecht is intussen weinig animo voor het referendum dat gehouden wordt over wie de nieuwe burgemeester van de gemeente moet worden. De reacties op de gemeentecampagne zijn volgens de Volkskrant lauw. De vertrouwenscommissie die de kandidaten selecteert, ligt onder vuur. ,,Ik heb een nare smaak in mijn mond gekregen van de procedure'', zegt één van de afgewezen kandidaten, Steef Schinkel. ,,Het wordt verdeeld achter de schermen van de grote politieke partijen. We moeten ons geld niet uitgeven aan zo'n nep-referendum.''
pi_53153555
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:38 schreef Toad het volgende:

[..]

Lexisnexis, ik weet niet of jij toegang tot die database hebt?

Hier een quote uit een ANP 'mediawatch' bericht van vandaag:
[..]
Ja heb ik via m'n universiteit wel toegang toe. Toch wel vreemd dat dergelijke ANP berichten niet op internet komen te staan.

Maarja wat betreft bestuurlijke vernieuwing had ik m'n hoop al verloren nadat dit kabinet de aanbevelingen van Kok over fusereringen van gemeentes en provincies in de prullenbak had gegooid.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53153701
De VVD is de dwarsligger!
quote:
'Referendum niet nodig voor nieuw EU-verdrag’

DEN HAAG - Het is niet nodig de bevolking te raadplegen over het nieuwe Europese hervormingsverdrag dat de EU-lidstaten in juni sloten. Het verdrag bevat niet meer de grondwettelijke aspecten die wel in de verworpen Europese grondwet stonden.

Dat is de globale strekking van het advies dat de Raad van State woensdag heeft uitgebracht aan het kabinet, meldden ingewijden donderdag. Het kabinet spreekt vrijdag over de kwestie. De regeringspartijen zijn sterk verdeeld over het houden van een volksraadpleging over het nieuwe EU-verdrag. De PvdA is voor, maar CDA en ChristenUnie voelen er helemaal niets voor.

Als het kabinet besluit geen referendum te houden - en bronnen in politiek Den Haag gaan daar wel van uit - zouden een of meer Tweede Kamerfracties met een initiatiefwet kunnen komen. Die zou dan met steun van PvdA, SP, PVV, GroenLinks en D66 een meerderheid kunnen halen.

Naar verwachting zal de VVD in de Eerste Kamer die initiatiefwet echter blokkeren. In de senaat beschikken CDA, ChristenUnie en VVD samen over een meerderheid. De liberalen in de Eerste Kamer voelen heel weinig voor referenda.

In 2005 vond er een referendum plaats over wat toen formeel een grondwettelijk verdrag voor de EU heette. Dat werd gehouden op grond van een initiatiefwet van PvdA, GroenLinks en D66. Een ruime meerderheid van de bevolking stemde toen tegen. Ook de Franse bevolking keurde het verdrag af.

Bij de onderhandelingen over een nieuw verdrag op de EU-top heeft het kabinet wijzigingen binnengehaald om tegemoet te komen aan de wensen van de Nederlanders. Zo is onder meer de rol van nationale parlementen op bepaalde punten sterker gemaakt.
http://www.volkskrant.nl/(...)oor_nieuw_EU-verdrag
  Donald Duck held donderdag 13 september 2007 @ 20:01:03 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_53153839
In feite is er aan het verdrag niks gewijzigd. Alleen wat symboolpolitiek is eruit.
De vermindere macht blijft nog steeds, ook in het nieuwe verdrag.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 13 september 2007 @ 20:02:10 #15
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_53153859
Dit was te verwachten natuurlijk, de eerste keer werd het gevraagd en zeiden we 'nee'. De tweede keer wordt het niet meer gevraagd en gewoon doorgedrukt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_53154078
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:01 schreef __Saviour__ het volgende:
In feite is er aan het verdrag niks gewijzigd. Alleen wat symboolpolitiek is eruit.
Die is er al hè. Mij lijkt het verdrag overigens wel beter dan de bestaande situatie.
pi_53154148
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:55 schreef Toad het volgende:
De VVD is de dwarsligger!
[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)oor_nieuw_EU-verdrag
Hier blijkt maar weer eens dat de VVD eigenlijk een latent conservatieve club is die de macht sterk centraal wil houden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53155967
quote:
Op donderdag 13 september 2007 18:56 schreef Toad het volgende:

[..]

Bron: NOS TT
dit was natuurlijk allang voorspeld. En gezien het politieke karakter van de RvS natuurlijk geen verrassing. De grondwet moet en zal er komen. Een "Nee" van het volk kan niet worden geaccepteerd. Pure minachting voor kiezer en democratie.

Den Haag
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:01 schreef __Saviour__ het volgende:
uiteraard. Het verdwenen grondwettelijke karakter is gewoon dat ze iets niet rechtstreeks noemen maar wel met een verwijzing. Het staat dan niet in de tekst maar juridisch is het hetzelfde. Juist de RvS kan dergelijke onzin nooit beweren.. Volsksverlakkerij.

[ Bericht 16% gewijzigd door Napalm op 13-09-2007 22:33:37 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_53156024
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:02 schreef Hukkie het volgende:
Dit was te verwachten natuurlijk, de eerste keer werd het gevraagd en zeiden we 'nee'. De tweede keer wordt het niet meer gevraagd en gewoon doorgedrukt.
nee, want stel je voor: we zeggen weer nee.....
dan hebben ze een probleem.
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
  donderdag 13 september 2007 @ 21:26:34 #20
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_53156266
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:18 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

nee, want stel je voor: we zeggen weer nee.....
dan hebben ze een probleem.
Mis ik iets? Dat is toch wat ik ook zeg, ze kunnen het risico niet nemen dat we weer nee zeggen. Dus wordt het gewoon doorgedrukt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  donderdag 13 september 2007 @ 22:29:52 #21
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_53158381
goh, hoezo was deze uitkomst wel te verwachten...
Neerkomen wel!
pi_53163474
1984.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  vrijdag 14 september 2007 @ 08:14:42 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53163652
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:16 schreef Napalm het volgende:

En gezien het politieke karakter van de RvS natuurlijk geen verrassing.
De vorige keer heeft de RvS juist gepleit voor een referendum. Puur op inhoudelijke argumenten, en geen debiele anti-Europese onderbuikgevoelens waar menig Nee-stemmer nu last van heeft. Men wil gewoon geen enkele verbetering zien want dat zou de slachtofferrol niet ten goede komen. Nee, blijf maar gewoon nee roepen vanwege Turkije, de Euro en het vreselijke kabinet. Lekker makkelijk, maar ondertussen blijft Europa een log apparaat zonder de noodzakelijke verbeteringen in dit verdrag.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 14 september 2007 @ 08:18:26 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53163687
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:29 schreef Freeflyer het volgende:
goh, hoezo was deze uitkomst wel te verwachten...
Omdat het grondwettelijk karakter eruit is gehaald, percies zoals 'men' wilde. Jammer he, dat er geluisterd is naar de kritiek. Ik vind het wel grappig hoe de harde kern van euro-sceptici voor de status quo is en alles hardnekkig wil blijven blokkeren omdat men denkt te kunnen spreken voor iedereen. De overwinningsroes na het vorige referendum maakt sommigen wat overmoedig.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53163871
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 08:14 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Puur op inhoudelijke argumenten, en geen debiele anti-Europese onderbuikgevoelens waar menig Nee-stemmer nu last van heeft. Men wil gewoon geen enkele verbetering zien want dat zou de slachtofferrol niet ten goede komen.
Ook weer zo'n heerlijke uitspraak die voor zou kunnen komen in 1984.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')