Crash (2004)Eerst maar eens iets positiefs zeggen over deze film. Het acteerwerk is goed, vooral Don Cheadle is relaxed, maar dat is ie eigenlijk altijd wel.
Dan het negatieve: er is iets grondigs mis met deze film. Racisme bestaat, het is gewoonweg fout, en het zal helaas altijd wel in zekere mate blijven bestaan. An sich is het ook niet verkeerd om deze boodschap te blijven herhalen, maar met de manier waar dat in Crash gebeurt, daar kan ik niets mee. Vanaf minuut 1 laat Paul Haggis diverse oppervlakkige karakters de revue passeren, waarbij er telkens een situatie zich voordoet, waarbij racisme een rol speelt.
Het grote probleem is dat de karakters maar kort in beeld komen en er continu van situatie naar situatie geswitcht wordt. Zo is het als kijker moeilijk om enige sympathie op te brengen (ik vond elk persoon uit deze film ronduit vervelend), laat staan dat je weet hoe ze heten. De enige waarvan ik de naam nog weet is die roodharige politie-agent Tommy. Het meest belachelijke waren de twee gangsters, waarbij ik op een gegeven moment bij een scene (wederin vol idiote dialogen rijkelijk gevuld met het woordje fuck) dacht 'Eeh, zijn die twee nu voor de comic-relief ofzo
![]()
?' Het sneue is ook dat Paul Haggis zich bedient van allerlei stereotiepes: nare LAPD-lui, een overgeëmotioneerde Sandra Bullock-trut en sneaky Aziaten. Iets nieuws onder de zon krijg je niet te zien.
Daarnaast komt het geheel natuurlijk onrealistisch over: telkens gebeurt er iets ergs met de castleden en dat allemaal binnen twee dagen! Nu las ik dat alle toevallige kruisingen in dit verhaal meer symbolisch opgevat moest worden en dat het een microkosmos in LA moest voorstellen en dat soort geneuzel. Ik kan er echter niets mee en zie die pretenties ook niet zo snel. Ik kan ook niet geloven dat racisme zo'n groot issue is in de Verenigde Staten. Tuurlijk het bestaat, maar dat je in zulke mate er dagelijks mee geconfronteerd wordt?
Last and also least: de soundtrack was ook erbarmelijk matig. Cijfer: 5
Obchod na korzeMooie film over een man, die een keuze moet maken tussen twee opties, maar er niet meer uit weet te komen. Het einde is vrij tragisch. Cijfer: 8
Pretpark NederlandDe 21e-eeuwse versie van Alleman is geslaagd
![]()
. Michiel van Erp observeert op prachtige wijze de Nederlander. Van een truttige libellebeurs via een verregende gay-pride naar één en al bezieling, waarmee een marketing manager de plaats Zutphen weer op de toeristische kaart wilt neerzetten. Hier kan ik wel van genieten en lachen. Heerlijk ontnuchterend ook en helaas een beetje herkenbaar her en der
![]()
.
Het jammere is alleen dat de twee hoofdrolspelers (de kerel van winkelcentrum Bataviastad en die Zutphense gast) een beetje op elkaar lijken. Gelukkig zijn het beide prachtige figuren. Wat wel weer tof is dat van Erp er niet voor terug deinst om naar Lelystad, Zutphen én Terneuzen af te reizen en zich niet alleen maar beperkt heeft tot de Randstad. Zo krijg je toch wel een goed algemeen beeld van Nederland en zie je ook een aantal mooie overeenkomsten, zoals de prachtige luchten plus wolkenformaties en de typische Hollandse kneuterigheid. Cijfer: 8
[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 17-09-2007 21:35:30 ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>