abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53106952
Mijn woonkamer is pas voorzien van vers stucwerk. Na het stucen ben ik op vakantie gegaan. Nu bij terugkomst moet ik de boel gaan afwerken, voorstrijken, schilderen enzo

Nu valt het me op dat sommige stukken van de wanden echt glad zijn, ook echt glad aanvoelen. Het meeste voelt echter wat ruwer aan. Ook zitten er op diverse plekken smalle ondiepe geultjes in, hier en daar een putje, wat oneffenheden. Nu had de stukadoor me sowieso geadviseerd om nog even een schuurpapiertje langs de muren te halen om de spikkeltjes enzo weg te halen, maar ik moet dus ook nog met een plamuurmes die gaatjes enzo dichtmaken.

Is dit gebruikelijk ? Ik heb eigenlijk het idee dat de stukadoor zich er enigszins makkelijk vanaf heeft gemaakt. Maar ik kan me ook voorstellen dat als het stukwerk nog nat is, hij ook niet alle oneffenheden kan zien. Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

En nog een vraagje over de stuclaag op het plafond. Volgens de fabrikant van de stucplaten moet hier minimaal 8mm gips tegenaan. Waarom is dat ? En wat gebeurt er als dit minder is dan 8mm ? Heb je dan eerder kans op scheurtjes etc ? Het lijkt erop dat die laag bij mij maar een paar mm is
pi_53107222
Wat heb je met je stucer afgesproken? Ruw? Glad? Hoeveel MM?
Trotse mamma :)
pi_53107376
IK heb geen aantal mm afgesproken. Ik ga ervanuit dat de stukadoor weet hoeveel er op moet.
Verder is afgesproken dat de muren glad zouden worden gestuct. Hij was op de hoogte dat het geschilderd gaat worden.
pi_53107377
dubbel
  Moderator dinsdag 11 september 2007 @ 22:26:14 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_53107503
Heb je afgesproken dat het behangklaar moet zijn of was het de bedoeling dat je de muren ging verfen ?
Maakt namelijk nog wel wat uit in gladheid
pi_53107511
Dan hoort het ook gewoon glad te zijn, naar de afspraak.

Ik zou hem gewoon bellen, het probleem uitleggen en vragen om het alsnog glad te maken. Lijkt me geen probleem.

Aantal mm is zeer betrekkelijk. Ik denk niet dat je mag aannemen dat een stucadoor weet jij per se 8mm op je plafond wilt hebben. Dat kan niet eens in 1 keer geloof ik.

Maar daar kunnen meer mensen hun licht over laten schijnen.
Trotse mamma :)
  woensdag 12 september 2007 @ 08:50:13 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53113992
Plafonds zijn meestal maar een 5 mm dik....

Muren zoals Vonkenboer al zei. Wilde je behangklaar of sausklaar en is dat ook echt afgesproken?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 12 september 2007 @ 09:48:12 #8
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_53115131
Even tvp aangezien ze ook bij mij aan het stuccen zijn.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_53116164
Het staat niet zwart-op-wit dat het sausklaar moest worden, maar ik heb hem gezegd dat het geschilderd moest gaat worden.

Is het dan zo dat sausklaar betekent dat het hele oppervlak spiegelglad wordt ? Nogmaals: het oppervlak is gewoon mooi vlak (afgezien van die paar plekjes die ik nog moet dichtmaken met het plamuurmes). Maar als je er met je vingers over glijdt is het op sommige plekken echt glad en op sommige plekken voelt het wat ruwer aan.

Ik kan me best voorstellen dat dit normaal is voor "sausklaar" strucwerk, ik wil graag ervaringen horen van anderen voordat ik de stukadoor erbij haal
pi_53118335
Af en toe een gaatje kan gebeuren, das gewoon een luchtbelletje die naar buiten komt tijdens het drogen.

Dat het ene stuk gladder als de andere is kan gebeuren doordat het ene stuk droger was als het andere tijdens het afreien (stucadoor zet eerst alles op, strijkt het glad en laat het vervolgens even indrogen, daarna gaat hij er met de rei overheen, om de laatste oneffenheden eruit te halen)
Die ondiepe geultjes zullen denk ik zijn ontstaan doordat er een korreltje / braam aan de rei heeft gezeten, en waarmee hij gekrast heeft.

Dus het ene plekje ruwer als het andere is normaal voor sausklaar werk.
Wat betreft de putjes, die kun je gewoon opvullen met een beetje gips (fix&finish) wat je aanmaakt met wat water.
Die groefjes zullen waarschijnlijk niet heel erg diep zijn, en wel wegvallen als je er een schuurpapiertje over haalt? Als dat niet het geval is, dan zou ik hem ff bellen, en ff langs laten komen om bij te werken.
pi_53118453
onlangs mn hele huis sausklaar laten stuccen. En op wat kleine plekjes na was het inderdaad gewon meteen te sausen.
it's better to burn out than to fade away...
pi_53121161
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:19 schreef Gurb het volgende:
Af en toe een gaatje kan gebeuren, das gewoon een luchtbelletje die naar buiten komt tijdens het drogen.

Dat het ene stuk gladder als de andere is kan gebeuren doordat het ene stuk droger was als het andere tijdens het afreien (stucadoor zet eerst alles op, strijkt het glad en laat het vervolgens even indrogen, daarna gaat hij er met de rei overheen, om de laatste oneffenheden eruit te halen)
Die ondiepe geultjes zullen denk ik zijn ontstaan doordat er een korreltje / braam aan de rei heeft gezeten, en waarmee hij gekrast heeft.

Dus het ene plekje ruwer als het andere is normaal voor sausklaar werk.
Wat betreft de putjes, die kun je gewoon opvullen met een beetje gips (fix&finish) wat je aanmaakt met wat water.
Die groefjes zullen waarschijnlijk niet heel erg diep zijn, en wel wegvallen als je er een schuurpapiertje over haalt? Als dat niet het geval is, dan zou ik hem ff bellen, en ff langs laten komen om bij te werken.
Dit was bij mij zeker niet het geval toen mijn wanden gestuct zijn.
Alles was "spiegelglad"! En dus alles sausklaar. Als je een paar duizend euro neerteld voor stucwerk ga je toch niet zelf nog met fix&finish aan de slag?

TS zei al dat er niet zwart op wit staat volgens mij? Dan is het lastig je verhaal halen natuurlijk, wijze les voor de toekomst?
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_53121218
Oja, dus gewoon die stucador bellen en zeggen dat hij het nog een keertje naloopt, is nu wel veel werk voor hem omdat het nu helemaal droog is, er zal dus een nieuw laagje opmoeten.

Denk dat hij er weinig trek in heeft, maar dan had hij het maar gelijk goed moeten doen.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  donderdag 13 september 2007 @ 11:27:14 #14
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_53141412
Ze zijn nu bezig bij ons, maar het is echt spiegelglad. Natuurlijk zijn er wel kleine plekjes, maar dit is niet echt spectaculair en alleen zichtbaar als je er met je neus op zit. Aangezien er nog een laag voorstrijk en daarna latex overheen gaat gok ik dat we dat niet eens gaan zien.

Wij hebben aangegeven van te voren dat het sausklaar moest zijn. Ik moet er ook wel bij zeggen dat wij mogelijk iets meer betalen dan het gemiddelde. Wij hebben in ieder geval geen 10 euro de m2 betaald. Voordeel is dat de jongens super netjes werken, boel ook netjes opruimen tussendoor.
Vanavond zijn ze klaar en zal ik anders wel even foto's plaatsen van resultaat.
  donderdag 13 september 2007 @ 12:13:09 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53142771
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:27 schreef WaSTeiL het volgende:
Ze zijn nu bezig bij ons, maar het is echt spiegelglad. Natuurlijk zijn er wel kleine plekjes, maar dit is niet echt spectaculair en alleen zichtbaar als je er met je neus op zit. Aangezien er nog een laag voorstrijk en daarna latex overheen gaat gok ik dat we dat niet eens gaan zien.

Wij hebben aangegeven van te voren dat het sausklaar moest zijn. Ik moet er ook wel bij zeggen dat wij mogelijk iets meer betalen dan het gemiddelde. Wij hebben in ieder geval geen 10 euro de m2 betaald. Voordeel is dat de jongens super netjes werken, boel ook netjes opruimen tussendoor.
¤ 10 de m2 is ook niet gemiddeld hoor

Het gemiddelde zal zo rond de ¤ 17 - ¤20 liggen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 13 september 2007 @ 12:56:55 #16
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_53144032
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:13 schreef sanger het volgende:

[..]

¤ 10 de m2 is ook niet gemiddeld hoor

Het gemiddelde zal zo rond de ¤ 17 - ¤20 liggen.
Nee wist ik ook wel, was een beetje sarcastisch bedoeld. Maar je ziet gewoon dat het steeds goedkoper moet en dat kan alleen maar ten kosten gaan van de kwaliteit. Ik ben blij dat ik iets meer betaald heb, maar dat ik t.o.h. uitermate tevreden ben.
  donderdag 13 september 2007 @ 12:57:12 #17
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_53144040
dubbel...
pi_53144955
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:25 schreef lammegiraf het volgende:
onlangs mn hele huis sausklaar laten stuccen. En op wat kleine plekjes na was het inderdaad gewon meteen te sausen.
Was het stucwerk na het drogen ook overal even glad ? Daar ben ik vooral benieuwd naar.
Ik ben een beetje bang dat ik na het voorstrijken/latexen de verschillen ga zien tussen de gedeeltes die "spiegelglad" aanvolen en de gedeeltes die ietsjes ruwer aanvoelen.
pi_53145025
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:27 schreef WaSTeiL het volgende:

Ik heb ook wat plekes zoals gezegd, maar dat vind ik ook eigenlijk geen probleem. Die zijn zo dichtgesmeerd.
Kun je even laten weten of het na het drogen ook overal echt spiegelglad aanvoelt ?
pi_53145106
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:19 schreef Gurb het volgende:

Dit lijkt inderdaad op water gebeurt is. Maar die verschillen in gladheid, ga ik die zien als het eenmaal gesausd is denk je ?

Overigens bedankt voor de reacties allemaal
pi_53162443
Ben zelf leerling stukadoor;) bekijk even een ander topic hier misschien komt dat nog handig uit voor je;)

Plekken die nog wat aan de ruwe kant zijn, kan je gewoon opschuren met wat fijn schuurpapier!.
Gebruik goede verf & goede rollers! een stukadoor kan het wel zo mooi glad maken, maar als je aan het klote bent met verf is dat nergens voor nodig geweest.
Zorg dat je goede spullen hebt, dan lukt het wel om het mooi te houden
pi_53548772
Ik heb alle oneffenheden weggewerkt en glad geschuurd. Eigenlijk viel het best mee.

Het volgende probleem heet "voorstrijken". Heb inmiddels alle muren ingesmeerd met kant-en-klare voorstrijk uit een oranje vierkant emmer. Ik dacht dat dat spul de muur ingezogen zou worden, maar het lijkt erop dat het erop blijft liggen, als een soort film. Misschien heb ik te veel gesmeerd, hier en daar zitten zelfs "druipers", die je ook hebt als je teveel verf gebruikt bij het schilderen.

Deze druipers ga ik denk ik maar proberen glad te schuren ofzo.

Kan het kwaad dat dat spul een filmlaag achterlaat ? Gaat dat problemen opleveren met schilderen ?
pi_53557774
Hoezo heb je stucwerk voorgestreken? Om het daarna te kunnen schilderen? Latex kan gewoon rechtstreeks op stucwerk.

Dacht dat je voorstrijk alleen nodig had voor het stucwerk, niet voor de verf op het stucwerk. Verder is voorstrijk wel handig als je de boel laat spuiten.
  zaterdag 29 september 2007 @ 13:06:54 #24
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_53565731
Wij hebben ook voorstrijk gebruikt van Alabastine, maar ik merkte niet echt resultaat. Ik had er meer van verwacht. Ik moest uiteindelijk met een super dekkende latex van Histor alsnog twee lagen doen voordat hij dekkend was.
pi_53567503
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 17:27 schreef Sjummie het volgende:

Ik heb alle oneffenheden weggewerkt en glad geschuurd. Eigenlijk viel het best mee.
mooi om te horen!
quote:
Het volgende probleem heet "voorstrijken". Heb inmiddels alle muren ingesmeerd met kant-en-klare voorstrijk uit een oranje vierkant emmer. Ik dacht dat dat spul de muur ingezogen zou worden, maar het lijkt erop dat het erop blijft liggen, als een soort film. Misschien heb ik te veel gesmeerd, hier en daar zitten zelfs "druipers", die je ook hebt als je teveel verf gebruikt bij het schilderen.

Deze druipers ga ik denk ik maar proberen glad te schuren ofzo.

Kan het kwaad dat dat spul een filmlaag achterlaat ? Gaat dat problemen opleveren met schilderen ?
Ik heb diverse keren gewoon rechtstreeks op stucwerk gesausd, dat gaat ook gewoon goed hoor, dus ik vraag me af of je wel voor moet strijken.
En dat het als een soort filmlaag erop blijft liggen klinkt niet echt succesvol, krijg je het er nog vanaf met een borstel ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')