Maak er dan gelijk "Hout moet" vanquote:Op dinsdag 11 september 2007 16:50 schreef Janetje het volgende:
Hout moed lijkt me ook wel leuk.
Ja, je hebt het goed.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:50 schreef CasB het volgende:
Zelfde als 'Fiets door'
Dus 'Houd moed'...
als ik het goed heb
Juist, wat jij zegt dus.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, je hebt het goed.
De meervoudsvorm van de gebiedende wijs op +t is ouderwets en wordt voor moderne taaluitingen niet meer aangeraden. Echter, afhankelijk van de context kan het af en toe natuurlijk best. Als je bijvoorbeeld Michiel de Ruijter zijn bemanning laat toespreken, kan 'Mannen, houdt moed' wat mij betreft wel.
Vroeger was het Houdtsch moed geweestquote:Op dinsdag 11 september 2007 16:54 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Houd moet. Vroeger was het met dt geweest als het meervoud was, maar dat is niet meer het geval.
klinkt niet echt fijn als titel voor een bootquote:Op dinsdag 11 september 2007 16:49 schreef Hagelkaas het volgende:
Welke van de twee
Als titel voor een bootje.
Ja die hadden we al bedacht, maar dan voor een houthandel oidquote:Op dinsdag 11 september 2007 16:50 schreef Janetje het volgende:
Maar taaltechnisch gezien is het 'houd moed'
'Hout moet' klopt taaltechnisch ook, maar heeft een andere bekenis.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:50 schreef Janetje het volgende:
Maar taaltechnisch gezien is het 'houd moed'
quote:Op dinsdag 11 september 2007 17:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
'Hout moet' klopt taaltechnisch ook, maar heeft een andere bekenis.
Dat is geen meervoud, maar de u-vorm. Houdt (u) moed, en Houd (jij) moed, dus. Lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, je hebt het goed.
De meervoudsvorm van de gebiedende wijs op +t is ouderwets en wordt voor moderne taaluitingen niet meer aangeraden. Echter, afhankelijk van de context kan het af en toe natuurlijk best. Als je bijvoorbeeld Michiel de Ruijter zijn bemanning laat toespreken, kan 'Mannen, houdt moed' wat mij betreft wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |