abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53082801
De kiwi of Chinese kruisbes is een eetbare vrucht.

Hij wordt van oudsher tot de soort Actinidia chinensis gerekend. Sinds kort wordt er echter wetenschappelijk onderscheid gemaakt tussen de soorten Actinidia deliciosa en Actinidia chinensis. Naast deze twee soorten zijn er nog meer Actinidia-soorten die eetbare vruchten leveren. Hiervan is de mini-kiwi (Actinidia arguta) het bekendst.

De vruchten van de gewone kiwi zijn gewoonlijk langwerpig ovaal van vorm, hebben helder vruchtvlees met een witte kern en een ring van zwarte pitjes rondom deze kern.

Tot de soort Actinidia deliciosa worden de variëteiten gerekend met helder groen vruchtvlees en een harige schil. Ook de takken en de bladeren van de planten zijn behaard. De meeste commercieel geteelde rassen behoren op dit moment tot deze soort. Zij zijn genetisch hexaploïd (2n = 6x = 174).

Tot de soort Actinidia chinensis worden de variëteiten gerekend met een vrijwel onbehaarde vruchtschil en vrijwel onbehaarde takken en bladeren. De kleur van het vruchtvlees varieert van geel tot lichtgroen en is bij sommige variëteiten rood gekleurd rondom de kern. Zij zijn genetisch diploïd of tetraploïd (2n = 2x = 58 of 2n = 4x = 116).

Schijfjes kiwi worden als decoratieve garnering van gebak, salades en dergelijke gebruikt, maar de vrucht kan ook gewoon in z'n geheel worden gegeten. Sinds ongeveer de jaren '80 van de 20e eeuw wordt de kiwi in het westen niet meer als exotische vrucht gezien.

Vrijwel alle kiwirassen zijn tweehuizig. Mannelijke en vrouwelijke bloemen komen dus op verschillende planten voor. Hierdoor moet minimaal één mannelijke plant en één vrouwelijke plant worden aangeplant om vruchten te kunnen krijgen. In de bloemen van mannelijke planten zijn de meeldraden goed ontwikkeld en de stampers onderontwikkeld. Bij de vrouwelijke planten is het omgekeerde het geval: in de bloemen zijn de stampers goed ontwikkeld en de meeldraden onderontwikkeld. Er zijn ook enkele éénhuizige (tweeslachtige) rassen bekend. Hierbij zijn in de bloemen zowel de meeldraden als de stampers ontwikkeld. Bij een éénhuizig ras hoeft er dus maar één plant te worden aangeplant om vruchten te kunnen krijgen.

Adoreer hier dus de kiwi en geef vooral recepten met kiwi!!
pi_53082960
Kiwi zoals kiwi ooit bedoeld was:

men neme:
1 kiwi
1 prullenbak
1 pizza
1 telefoonboek

Gooi de kiwi in de prullenbak en bestel pizza.

Smakelijk
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 10 september 2007 @ 22:15:09 #3
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_53082988
Wat dacht je van de Kiwi Gold? De kruising tussen een mango en een kiwi.... mMmmmmMMMm
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  maandag 10 september 2007 @ 22:16:08 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_53083001
kiwi .
Huilen dan.
pi_53083032
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:16 schreef Isdatzo het volgende:
kiwi .
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 10 september 2007 @ 22:27:45 #6
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_53083262
ik ben echt ontzettend allergisch voor kiwi's
das jammer, want ik vond ze wel heel erg lekker
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_53083306
Kiwi

Jammer dat je allergisch bent Muckie...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  maandag 10 september 2007 @ 22:29:40 #8
112545 Muck
pi_53083313
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:29 schreef OA het volgende:
Kiwi

Jammer dat je alergisch bent Muckie...
ach, er is zat ander lekker fruit
pi_53083448
Is dit topic trouwens niet een (iets serieuzere) variant op alle andere kiwitopics die vanavond zijn geopend?
  maandag 10 september 2007 @ 22:41:36 #10
112545 Muck
pi_53083676
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:35 schreef OA het volgende:
Is dit topic trouwens niet een (iets serieuzere) variant op alle andere kiwitopics die vanavond zijn geopend?
dat zit ik me heel hard af te vragen inderdaad, maar laat voorlopig maar open, want het is op zich een prima topic
  dinsdag 11 september 2007 @ 01:48:13 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_53087671
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:35 schreef OA het volgende:
Zou het?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_53088445
Ik ben niet zo'n fruiteter. Ik voer de in huis aanwezige kiwi's aan mijn dochter of gooi er eentje door een stoofschotel (in kleine stukjes, wordt het vlees heerlijk mals van........).
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_53088689
Vlees mals door kiwi?
Goed idee.. ff onthouden maar!
pi_53090184
Kiwi is zo lekker, maar als ik het eet, zit mijn mond daarna vaak helemaal vol blaren (aften).
pi_53090204
Ik vind het ook lekker, vooral als ie lekker zacht is, maar heb daarna echt mn hele gehemelte kapot, eet ze dus maar niet meer!
pi_53094574
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 07:14 schreef Tezz het volgende:
Ik ben niet zo'n fruiteter. Ik voer de in huis aanwezige kiwi's aan mijn dochter of gooi er eentje door een stoofschotel (in kleine stukjes, wordt het vlees heerlijk mals van........).
Goed idee, het zuur in de kiwi's maakt het vlees mals. Het schijnt een beproefde methode in het Midden-Oosten; zure vruchten gebruiken om vlees te vermalsen.

Ik vind kiwi's zelf heerlijk, maar ik moet ze niet te vaak eten, want dan begint de smaak me te vervelen. Onlangs heb ik een nieuwe toetjestic ontwikkeld; perzik/ nectarine en kiwi in stukjes en vanillevla erover.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_53094903
Het is niet het zuur in de kiwi, maar een bepaald enzym. Dat werkt eiwit splitsend en maakt je vlees dus mals. Kiwi (en o.a. papaya/ananas) & slagroom gaan dus ook niet samen, je slagroom wordt niet stijf.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_53095727
Kiwi's zijn ook prima geschikt om een crumble mee te maken (=in de oven onder een laagje kruimels).
pi_53095858
Kiwi!
hier liggen ze bijna iedere week in de fruitschaal (en ze gaan ook allemaal op).

Eigenljik eten wij ze altijd gewoon tussendoor of bij/op/in/als een toetje.
Tevens tvp dus om wat variatie tips op te doen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_53099299
kiwi's vind ik lekker, maar meestal zijn ze of te rijp of niet rijp genoeg.

Geef mij maar mangistan, ananas, mango of lychee/rambutan.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_53099334
die gold kiwi's zijn maar vies
eigenlijk ben ik allergisch voor kiwi's, maar die groene vind ik op z'n tijd wel lekker
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 11 september 2007 @ 16:53:48 #22
112545 Muck
pi_53099455
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 16:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
die gold kiwi's zijn maar vies
eigenlijk ben ik allergisch voor kiwi's, maar die groene vind ik op z'n tijd wel lekker
ik heb precies hetzelfde
  dinsdag 11 september 2007 @ 19:27:52 #23
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53102931
Ik vind kiwi's heel erg lekker, maar ik krijg altijd verschrikkelijk jeukend tandvlees als ik er een gegeten heb
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_53103346
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 13:25 schreef -Banaan- het volgende:
Het is niet het zuur in de kiwi, maar een bepaald enzym. Dat werkt eiwit splitsend en maakt je vlees dus mals. Kiwi (en o.a. papaya/ananas) & slagroom gaan dus ook niet samen, je slagroom wordt niet stijf.
Ja, dat dus...

*Serendips scheikundeles krijgt*
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_53103400
kiwi
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_53105210
Ook lekker op knackebrod!
(de aardbeien waren op..)
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_53113691
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:08 schreef Alcarin het volgende:
Ook lekker op knackebrod!
(de aardbeien waren op..)

Kiwi op zijn tijd is best lekker
pi_53117715
Erg lekker, maar altijd zo'n geworstel om het uit het schilletje te krijgen en het is binnen twee happen op...
Sweet and innocent...
pi_53117811
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:50 schreef Innocence het volgende:
Erg lekker, maar altijd zo'n geworstel om het uit het schilletje te krijgen en het is binnen twee happen op...
Doormidden hakken en uitlepelen!
Of in 4 stukken snijden en de 'partjes' leeghappen
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_53117889
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:54 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Doe ik ook altijd, maar blijft een gepruts...
Sweet and innocent...
pi_53117894
Kiwi! Mee naar mijn werk, voor tijdens de lunch.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_53118136
quote:

Dat is het handigste!
pi_53121909
ik meng het met andere vruchten en eet er elke dag ongeveer wel 2 a 3 , vooral die kiwi gold
  woensdag 12 september 2007 @ 19:14:31 #34
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53128207
Erg lekker maar dan wel de Nieuw Zeelandse
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53130417
quote:
Op woensdag 12 september 2007 19:14 schreef Martijn_77 het volgende:
Erg lekker maar dan wel de Nieuw Zeelandse
Daar komen alle kiwi's toch vandaan

Het moet me wel even van het hart: ik zie steeds de TT omhoogschieten en dan denk ik: de kiwi is helemaal niet ondergewaardeerd. Niet door mij in ieder geval.
Kiwi's zijn lekker en gezond en je moet er niet teveel van eten want dan krijg je last van je mondslijmvliezen. Zo simpel is dat
pi_53130612
quote:

[..]

Of gewoon schillen en in je mond stoppen

pi_53130680
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:32 schreef Esraa het volgende:
Of gewoon schillen en in je mond stoppen

Dat duurt veul te lang

Ik heb op dit moment erg veel zin in een kiwi, maar ze zijn op
pi_53130919
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:34 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Dat duurt veul te lang
Dat valt ook wel weer mee.

Doen kiwi's er bij jullie er ook zo lang over om rijp te worden? Dan liggen ze er al een week, als het niet langer is, en dan zijn ze nog niet rijp... Zo'n nadeel aan kiwi's
pi_53132767
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 09:50 schreef _Arual_ het volgende:
Kiwi is zo lekker, maar als ik het eet, zit mijn mond daarna vaak helemaal vol blaren (aften).
Ik heb daar ook een beetje last van (niet echt blaren, maar wel pijnlijke plekken soms). Hoe zou dat komen?

Oh en ik ben gek op kiwi gold. Vind de normale maar viezig.
You're saying you don't want my money, you don't want my body, you don't want me working in your ganja fields, you just want me to be happy. Strange.
pi_53135242
lekker juist. en nog gezond ook. nucleaire bom van vitamine c
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_53138314
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:15 schreef dabadbass het volgende:
Wat dacht je van de Kiwi Gold? De kruising tussen een mango en een kiwi.... mMmmmmMMMm
Oeh da's lekker .
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_53138397
Die gele zijn vies 'vettig', net als een mango, en smakeloos
Fruit moet zuur!
pi_53142148
quote:
Op woensdag 12 september 2007 21:34 schreef annoylikethewind het volgende:

[..]
Ik heb daar ook een beetje last van (niet echt blaren, maar wel pijnlijke plekken soms). Hoe zou dat komen?
Overgevoelig / Lichte allergie voor histamine....mensen die er bij kiwi last van hebben, hebben het vaak ook bij ananas?

Of het kan ook een reactie zijn op de 'haartjes' van een kiwi, dus als je hem niet goed schoonmaakt....heb je er bijvoorbeeld bij een plakje kiwi op een taart ook last van?
pi_53142529
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:54 schreef Trusten het volgende:

[..]

Overgevoelig / Lichte allergie voor histamine....mensen die er bij kiwi last van hebben, hebben het vaak ook bij ananas?
klopt bij mij
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_53142687
Histamine is de stof namelijk die (teveel) vrijkomt in het lichaam bij een allergische reactie en er zijn een aantal producten die in staat zijn om in het lichaam rechtstreeks histamine vrij te maken zoals bij avocado, kiwi, aardbeien, meloen, ananas, grapefruit en frambozen maar ook schaaldieren en cacao. Ik merk het zelf licht bij kiwi, ananas en aardbeien (bultjes enz) bij zespri gold heb ik er geen last van...

donderdag 13 september 2007 @ 12:41:28 #46
112545 Muck
pi_53143563
quote:

[..]

dat klopt
alleen heb ik het bij ananas veel minder.

maar ehm, histamine is de stof die vrijkomt bij allergieen, dus niet hetgene waar je allergisch voor bent
pi_53144003
bij kiwi nergens last van, ananas en nectarines wel, maar blijf het wel gewoon eten
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_53145146
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:41 schreef Muck het volgende:

[..]

dat klopt
alleen heb ik het bij ananas veel minder.

maar ehm, histamine is de stof die vrijkomt bij allergieen, dus niet hetgene waar je allergisch voor bent
Klopt mijn formulering was een beetje krom maar later schreef ik

"Histamine is de stof namelijk die (teveel) vrijkomt in het lichaam bij een allergische reactie en er zijn een aantal producten die in staat zijn om in het lichaam rechtstreeks histamine vrij te maken"

Daarbij hebben sommige mensen eerder last van een teveel aan histamine dan anderen
pi_53145163
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:55 schreef EricT het volgende:
bij kiwi nergens last van, ananas en nectarines wel, maar blijf het wel gewoon eten
Zolang je niet de kanariemoord stikt kan je dat ook best doen
pi_53145293
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 07:14 schreef Tezz het volgende:
* veiligheidsspeldje is vast de enige die bij het lezen van deze post dacht aan kiwivogeltjes
Het mooi kotsende meisje.
pi_53149778
quote:

[..]

Of het kan ook een reactie zijn op de 'haartjes' van een kiwi, dus als je hem niet goed schoonmaakt....heb je er bijvoorbeeld bij een plakje kiwi op een taart ook last van?
Geen idee of ik het bij ananas heb. Het is ook maar lichte vorm gelukkig. Zal niet daarom stoppen met eten. Ik zal er eens op letten of ik het ook bij andere vruchten heb. Bij aardbeien ook wel wat ja. Maar dat zijn wel mijn favoriete fruitsoorten....
You're saying you don't want my money, you don't want my body, you don't want me working in your ganja fields, you just want me to be happy. Strange.
  donderdag 13 september 2007 @ 20:49:07 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53155064
een lekkere kiwi is nog zeldzamer dan een rijpe witte perzik in de supermarkt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:54:23 #53
112545 Muck
pi_53171100
quote:
Op donderdag 13 september 2007 13:42 schreef Trusten het volgende:

[..]

Klopt mijn formulering was een beetje krom maar later schreef ik

"Histamine is de stof namelijk die (teveel) vrijkomt in het lichaam bij een allergische reactie en er zijn een aantal producten die in staat zijn om in het lichaam rechtstreeks histamine vrij te maken"

Daarbij hebben sommige mensen eerder last van een teveel aan histamine dan anderen
je hebt helemaal gelijk
ik wilde je ook niet tegenspreken hoor, alleen verduidelijken
pi_53175565
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 13:54 schreef Muck het volgende:

[..]

je hebt helemaal gelijk
ik wilde je ook niet tegenspreken hoor, alleen verduidelijken
Geen probleem hoor en geef me nu maar een kiwi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')