Fotograferen op filmpjes is zeker nog aan te raden. Zelf geef je al een hele goeie reden aan, namelijk dat je leert bewuster te fotograferen en meer je eigen concept te volgen in plaats van maar blind om je heen vuren en het minst slechte van de sessie selecteren beetje gechargeerd weergegevenquote:Op maandag 10 september 2007 21:56 schreef BlaatQ het volgende:
Nu dus de vraag: is analoog fotograferen nog interessant om als hobby te beoefenen? Is het nog een verstandige keuze om mee te beginnen of is tegenwoordig digitaal toch echt aan te raden?
Met digitaal kun je natuurlijk ook gewoon bewustwording kwekenquote:Op dinsdag 11 september 2007 12:56 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Het lijkt mij daarnaast ook interessant om, zoals hiervoor al geschreven is, beter na te denken voordat je schiet. Een stukje bewust wording van het vak fotografie.
Da's nou net een ervaringskwestie 't zal de leeftijd zijnquote:Op dinsdag 11 september 2007 21:50 schreef BlaatQ het volgende:
Waarom kermt macrofotografie om digitaal? :p
Let wel...ik roep niets slechts over analoog fotograferen hequote:Op dinsdag 11 september 2007 21:50 schreef BlaatQ het volgende:
Snap PdHoog's standpunt ook wel, tuurlijk kan je je digitaal dezelfde limitatie opleggen. Had ik nog niet eens echt aan gedacht.
Dat wil je idd niet analoog doenquote:Waarom kermt macrofotografie om digitaal? :p
Dat werkt fijn hoorquote:Zoals in het andere topic ook al opgemerkt, neig ik toch wel naar analoog in combinatie met een negatievenscanner. Afdrukken in een doka kan later of eventueel op een fotoclub gebeuren.
Voor de fun ja, zou eerder zeggen doe beide.quote:Op maandag 10 september 2007 21:56 schreef BlaatQ het volgende:
Nu dus de vraag: is analoog fotograferen nog interessant om als hobby te beoefenen? Is het nog een verstandige keuze om mee te beginnen of is tegenwoordig digitaal toch echt aan te raden?
Zijn de benodigde chemicalien nog goed verkrijgbaar en betaalbaar? Zoja, waar? Ik heb al bij verschillende winkels gekeken (camex e.d.) maar ze bieden vaak enkel bepaalde chemicalien (bijvoorbeeld ontwikkelaar en fixeer, maar niet stop) aan.
Rodinal is nog gewoon verkrijgbaar kijk maar .quote:Op woensdag 12 september 2007 11:50 schreef Hexley het volgende:
Verder is het natuurlijk op zijn retour. Maakt men Rodinal nog wel eens?
Stopbad gebruik je voor fotopapier en dan nog hoofdzakelijk om vervuiling van fixeer door meegesleepte ontwikkelaar tegen te gaan.quote:Ach het stopbad kun je met een goed fixeerbad ook wel weg laten hoor.
Nou is het niet echt goed voor je fixeer... En ben je uiteindelijk dus duurder uit...
Maar voor films heb ik het eigenlijk nooit gebruikt.
Er was een tijdje terug het gerucht dat de Afga productie gestopt was.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Rodinal is nog gewoon verkrijgbaar kijk maar .
Voor Rodinal kun je ook gewoon op strooptocht langs de fotowinkels of er nog iemand een fles heeft staan. Het bederft niet en met een halve liter concentraat ontwikkel je een ordner vol met zwartwitfilm.
[..]
Stopbad gebruik je voor fotopapier en dan nog hoofdzakelijk om vervuiling van fixeer door meegesleepte ontwikkelaar tegen te gaan.
Voor films volstaat een tussenspoeling met gewoon schoon water tenzijje met een snelle ontwikkelaar werkt, in dat geval moet je de ontwikkeling abrupt stoppen om je tijd nauwkeurig te houden. Kan gewoon met heel sterk verdund citroenzuur.
Je kunt ook allebei doen, sommige dingen digitaal omdat het heerlijk 'veelschieten' is. Ik haal nog even een stukkie openingspost terugquote:Op woensdag 12 september 2007 20:04 schreef BlaatQ het volgende:
De keuze voor en digitaal en analoog is financieel gezien niet aan de orde. Later wellicht.
Voor beiden valt dus iets te zeggen, denk dat het in mijn geval dan aan zal komen op een gesprek met de ouders en een rekensommetje over wat het me totaal gaat kosten en of het me dat waard is.
alle input is nog van harte welkom
Het heeft uiteraard niet helemaal de slagkracht van een digitale reflex, maar toch.....quote:Op maandag 10 september 2007 21:56 schreef BlaatQ namelijk onder andere het volgende:
Tijdje gefotografeerd met een kodak Z740 die ik nog steeds af en toe meeneem op pad om fotos te maken.
Mogelijkheden te over om lekker mee te spelen. De principes leren kennen met zo'n digitaaltje en dan voor het 'nette werk' een filmpjesreflex pakken.quote:-Auto
- Program
- Aperture
- Shutter
- Manual
- Landscape
- Portrait
- Sport
- Night
- 14 Scene modes
|
Forum Opties | |
---|---|