abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53039268
Dankzij de AT's en de ontzettend mooie portretfoto's die ik daarin heb gevonden begon het toch weer te kriebelen..

heb een tijd stil gezeten door een drukke baan, maar nu ik weer studeer heb ik an sich de tijd om weer 's wat te gaan leren op gebied van de fotografie..

Dit is wat ik heb liggen:

F75 Body

AF Zoom-Nikkor 28~80mm f/3.3~ f/5.6

AF Zoom-Nikkor 70~300mm f/4~ f/5.6
SUNPAK Powerzoom 4000AF

Nu wordt alles met digitale camera's gedaan, maar aangezien ik daar geen geld voor heb op het moment, zou ik graag eens wat meer leren met de analoge camera die ik wel tot m'n beschikking heb.
Zijn er mensen die nog (alleen/vooral/ook) analoog schieten en zin hebben om eens wat te gaan prutsen?

Ik woon in het oosten van het land (Arnhem) maar ben met OV en motor opzich wel redelijk verplaatsbaar voor meets.

Veel fotos heb ik op goed geluk geschoten zonder iets af te weten van belichting etc. Vaak wel oog voor detail in de spontane foto's, echter modelfotografie is niet echt mijn ding (een keer geprobeerd met Morpheus_at_Work, maar dat was (fototechnisch gezien) voor mij niet echt een succes .)

Roept u maar zou het leuk vinden

Ter indicatie van wat ik al beetje heb geschoten door de jaartjes heen

enkele foto's uit de oude doos (veelal ingescanned met een crappy scanner die inmiddels de deur uit is )

Ja doei.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 september 2007 @ 22:35:09 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53039616
Ik heb steeds het idee dat ik die dame met die rooie hoed ergens van ken

OT: Er is uiteraard helemaal niks op tegen om op filmpjes te fotograferen, sterker nog, volgens mij leer je er veel bewuster mee fotograferen dan met zo'n digitaal machinegeweer.

Enige setback in deze serie lijkt her en der zoals je zelf al aangeeft de scanner te zijn
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_53040101
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 22:35 schreef Ouwesok het volgende:
Ik heb steeds het idee dat ik die dame met die rooie hoed ergens van ken

OT: Er is uiteraard helemaal niks op tegen om op filmpjes te fotograferen, sterker nog, volgens mij leer je er veel bewuster mee fotograferen dan met zo'n digitaal machinegeweer.

Enige setback in deze serie lijkt her en der zoals je zelf al aangeeft de scanner te zijn
Ja das die dorpsgek bij jou in de buurt toch?

OT OT: Ben zelf ook begonnen met analoog en dan fotografeer je toch wel ff anders dan met digitaal aangezien je veel beter kijkt voordat je gaat schieten. Aan de andere kant krijg je met digitaal wel meteen uhh ... feedback.
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
  zondag 9 september 2007 @ 01:16:14 #4
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_53042735
ik schiet graag analoog, (wanneer ik foto's ga maken die ik echt de moeite vind)

voordeel is dat ik veel minder foto's maak en beter na denk over wat ik wel of niet doe,

digitaal is schieten tot je geen zin meer hebt en denken ho maar.

zelf schiet ik met een hasselblad. wat als voordeel heeft dat je vantevoren al redelijk je compositie kunt inschatten of het wel of niet de moeite is. ik kan gerust van een model met de hasselblad maar 2 foto's maken in een uur tijd omdat de rest net niet is wat ik zou willen.
(digitaal zou ik er 100 schieten en 90 weg gooien en de rest is voor het model misschien wel leuk maar komt echt niet aan de wand
  zondag 9 september 2007 @ 01:18:54 #5
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_53042766
Ik heb laatst nog een ouwe petri op de kop getikt en ik vind het ook wel jammer dat mijn pa zn ouwe doka een jaar of 4 geleden de deur ui heeft gedaan..

ik vind het wel maar eng, dat analoog fotograferen. Experimenteren is er niet echt omdat je zo laat je feedback krijgt. Daardoor kun je na het ontwikkelen pas aanpassing maken.
pi_53044556
Als ik je foto's zo zie, denk ik dat het een goed besluit is om weer te gaan fotograferen. En met analoog is niets mis. Ik ben zelf analoog opgevoed en heb daar (volgens mezelf iig ) nog steeds profijt van. Nu schiet ik alleen nog digitaal, maar ik heb mn oude analoogje nog wel en zat eraan te denken om daar volgend jaar -vooral voor wat experimenteler werk- weer wat mee te gaan spelen
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 22:20 schreef motorbloempje het volgende:
Ik woon in het oosten van het land (Arnhem) maar ben met OV en motor opzich wel redelijk verplaatsbaar voor meets.
Ms eens een mini-motor-foto-meet ergens tussen Arnhem en Utrecht houden?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53044712
Vorig jaar hebben we nog een analoog meet gehad. Nogal wat FOT-ers hebben toen hun oude camera's afgestoft en meegenomen. Was leuk toen.
pi_53046800
Ikzelf twijfel nog of ik analoog of digitaal ga.
Aangezien ik er echt mijn hobby van wil maken lijkt het zelf ontwikkelen en afdrukken me ook erg leuk om mee bezig te zijn. Zo heeft een foto toch meer iets eigen van de fotograaf dan dat bij digitaal het geval is.
Enige probleem is dat ik zelf eigenlijk te weinig ruimte heb op het moment om een simpele doka in te richten, dus ontwikkelen van de film zal wel lukken, het afdrukken wordt echter een probleem.
Twijfels :p
Blaat,
Roy
  zondag 9 september 2007 @ 14:40:06 #9
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_53049353
ik heb mn analoge toestel ook nog hoor, vind het heerlijk
an urge to help mankind overcomes me
pi_53051046
ik wil graag digitaal uiteindelijk, ook vanwege de kosten en het meteen kunnen zien en bewerken van de foto's (dat laatste bij thuiskomst), maar het analoge.. het blijft spannend.. je moet echt je best doen een goede foto te krijgen, niet maar je kaartje volschieten en hopen dat er iets leuks bij zit, want dat wordt een duur grapje

ben begonnen met een hele oude Canon van mn ouders.. die KLIK die je hoorde.. dat echte oude anloge... darn.. dat mis ik zelfs in mn F75 nog

Het lijkt me leuk om 's een meeting te houden Vliegvrager heb een goede rugzak voor mn spullies, dus dat moet ook op de motor wel veilig zijn, als 't meezit
Ja doei.
  zondag 9 september 2007 @ 19:39:37 #11
107792 Hexley
the Platypus
pi_53055925
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:26 schreef BlaatQ het volgende:
Ikzelf twijfel nog of ik analoog of digitaal ga.
In beide gevallen zou ik die "Digital Only" prut links laten liggen.
Mocht je later bv. een Full Frame dSLR kopen, zit je met een "probleem"...
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:26 schreef BlaatQ het volgende:
Aangezien ik er echt mijn hobby van wil maken lijkt het zelf ontwikkelen en afdrukken me ook erg leuk om mee bezig te zijn. Zo heeft een foto toch meer iets eigen van de fotograaf dan dat bij digitaal het geval is.
Enige probleem is dat ik zelf eigenlijk te weinig ruimte heb op het moment om een simpele doka in te richten, dus ontwikkelen van de film zal wel lukken, het afdrukken wordt echter een probleem.
Twijfels :p
Of je nou "analoog" doordrukt of filtertje 5 in de vergroter doet, of je doet het met Photoshop...
Maakt het veel uit? Verder kun je analoog ook aardig knoeien, simpele toner of een nette glasplaat bv...

Maar als je een beetje ruimte hebt in de badkamer, liefst met bad en zonder raampje.
Gooi een plaat over je badkuip en je hebt je werk blad, de wastafel als spoelbak.
Rood of groen lampje voor als je ZW gaat doen, voor een beetje afdrukken kan dat best...

Neem aan dat je bij "simpele doka" geen doorloopmachine en een xxl spoelbak enzo bedoelt.
pi_53057589
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:39 schreef Hexley het volgende:

[..]

In beide gevallen zou ik die "Digital Only" prut links laten liggen.
Mocht je later bv. een Full Frame dSLR kopen, zit je met een "probleem"...
Ik neem aan dat je hier op lenzen doelt
quote:
[..]

Of je nou "analoog" doordrukt of filtertje 5 in de vergroter doet, of je doet het met Photoshop...
Maakt het veel uit? Verder kun je analoog ook aardig knoeien, simpele toner of een nette glasplaat bv...

Maar als je een beetje ruimte hebt in de badkamer, liefst met bad en zonder raampje.
Gooi een plaat over je badkuip en je hebt je werk blad, de wastafel als spoelbak.
Rood of groen lampje voor als je ZW gaat doen, voor een beetje afdrukken kan dat best...

Neem aan dat je bij "simpele doka" geen doorloopmachine en een xxl spoelbak enzo bedoelt.
Denk dat het eerder gewoon een gevoel is hoor. De bewerking opzich kan zowel digitaal als analoog gebeuren.

Badkamer zou misschien kunnen, maar heb toevallig eens gekeken gisteren. Wordt een probleem met goed verduisteren, maar zou eventueel een optie zijn.
Met een simpele doka doel ik inderdaad niet op een xxl spoelbak en doorloopmachine, maar gewoon voldoende spul om te kunnen ontwikkelen.

Wat ik op het moment overweeg is om gewoon lekker analoog aan de gang te gaan, zelf de films ontwikkelen. Met negatievenscanner inscannen en van de betere foto's op een fotoclub of in later stadium in eigen dokaatje afdrukken. Dat laat ruimte voor zowel het leerproces (ontwikkelen e.d. trekt me toch wel, speel veel met photoshop maar dat doet het voor mij toch niet echt) als werk wat ik liever ditigaal heb.
Tips zijn natuurlijk welkom
Blaat,
Roy
  maandag 10 september 2007 @ 06:51:52 #13
107792 Hexley
the Platypus
pi_53065690
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:44 schreef BlaatQ het volgende:
Tips zijn natuurlijk welkom
Uhm, het is zogoed als verleden tijd.... Dat een zinvolle tip?

Maar ik zou er niet teveel geld meer aan uitgeven.
Gewoon een simpel standaard doka setje op marktplaats opzoeken en een beetje spelen.

Mijn eigen doka heb ik nog in de verhuisdozen staan,
en daar zal het meeste ook nooit meer uitkomen denk ik.
  maandag 10 september 2007 @ 07:01:55 #14
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_53065740
Hoe lang blijven belichte filmpjes 'redelijk goed'? Heb er twee in de ijskast liggen, één van mij en één dat ik ooit op straat gevonden heb. Zijn zo'n tien jaar oud.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  maandag 10 september 2007 @ 07:07:00 #15
107792 Hexley
the Platypus
pi_53065750
quote:
Op maandag 10 september 2007 07:01 schreef ThinkTank het volgende:
Hoe lang blijven belichte filmpjes 'redelijk goed'? Heb er twee in de ijskast liggen, één van mij en één dat ik ooit op straat gevonden heb. Zijn zo'n tien jaar oud.
Zou het niet weten, maar testen kan toch niet zoveel kwaad?
pi_53068173
quote:
Op maandag 10 september 2007 07:01 schreef ThinkTank het volgende:
Ik heb wel interesse in 'bedorven' rolletjes, kan soms een leuk effect geven. Stuur even een mailtje naar het msn adres in mn profiel wat voor rolletjes het zijn.

Of je doet zelf eens gek, 'bedorven' rolletjes kunnen hele grappige dingen opleveren (of juist niet, dat is het spannende).
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')