Coquille is even 'Tent op de Schop'door Marc Brink
27 feb 2008, 03:38 - DEN BOSCH - Van mijn 'Tent is Top' naar mijn 'Tent op de Schop'. Restaurant Coquille aan de Bossche Markt is veranderd in een puinhoop. Uitbaters Sven Uijttewaal (26) en Geertje Klijn (24) zijn begonnen met een verbouwing.
![]()
Sven Uijttewaal en Geertje Klijn in restaurant Coquille, een jaar na het winnen van Mijn Tent is Top. foto Sandra Peerenboom Zij blikken terug op het winnen van de tv-serie 'Mijn Tent is Top' en kijken vooruit.
Beneden gaat de bijna zeven meter lange bar eruit. En er komen nieuwe toiletten. Verder blijft alles bij het oude. Dat is niet zo vreemd. Want volgens Uijttewaal en Klijn gaat het nog steeds 'heel goed'. Hardnekkige geruchten over zoeken naar een ander pand spreken ze tegen. "Dan zouden we niet gaan verbouwen. Maar we willen het wat ruimer en logischer inrichten", zegt Uijttewaal.
De bar stond in de weg. Dat vonden de uitbaters eigenlijk al voor de opening. "Maar als startende ondernemers luister je naar de adviseurs van het tv-programma. Zij vonden dat het paste bij de brasserie-aanpak. Dit moest een dagzaak zijn. Maar daar hebben we nooit in geloofd. Daarom hebben we de lunchkaart al snel afgeschaft", zegt Klijn.
De lunchkaart ging van tafel nadat Herman den Blijker hen een dag eerder een cheque van drie ton overhandigde als winnaars van 'Mijn Tent is Top'. "Al die tv-aandacht is geweldig voor je bedrijf zei Uijttewaal in het Brabants Dagblad toen het programma net van start was gegaan. Zo denkt hij er nog steeds over. Maar er waren ook nadelen. "Er stonden hier op een gegeven moment meisjes met een T-shirt met onze portretten erop. Dat gaat wel ver", zegt hij. "Ons hele privé-leven lag op straat maar we zouden het zo weer doen", zegt Klijn.
Volgens Uijttewaal is er geregeld iets in scene gezet. "Wij krijgen nog regelmatig te horen van mensen dat we vaak te laat op afspraken waren. In de serie komt dat een keer of drie voor. Dat was dus in scene gezet."
Vorige maand is een nieuwe serie 'Mijn Tent is Top' gestart. De Coquille-uitbaters hebben alle afleveringen bekeken. Zij waren door twee deelnemers uitgenodigd om in Den Haag bij de opening van hun restaurant te zijn. Uijttewaal: "Stephan en Jacqueline hadden ons gevraagd om advies. Dat hebben we natuurlijk gegeven. Het belangrijkste advies is vooral jezelf te blijven. Ik denk dat ze een goede kans hebben. Net als twee deelnemers die in Groningen zijn begonnen. Het is trouwens opvallend dat ze allemaal enorm veel investeren. Wij deden vooral veel zelf."
Net als vorig seizoen, is Herman den Blijker presentator. Met hem hebben ze geen contact meer. "Dat is ook heel gewoon. Hij heeft tien zaken. Maar ik zou het wel leuk vinden als hij zou komen om te beoordelen hoe we het nu doen. We kookten eerst gewoon lekker. Nu is het wat verfijnder. Het zou leuk zijn hem bijvoorbeeld op 4 maart te zien bij de heropening. Dan hopen we ook burgemeester Rombouts te verwelkomen. We waren hem vorige keer vergeten."