abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 september 2007 @ 02:40:48 #1
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_53022951
Ik zal dit stukje nostalgie maar even van een stevig laagje stof bevrijden. De band die in de jaren 80 een aantal aardige hits had (In A Big Country, Look Away) treedt weer op! Na een aantal succevolle concerten in de UK besloten ze de grens over te gaan voor een concert in Nederland! Dit zal gebeuren op 14 december 2007, in het Poppodium in Hardenberg. (http://www.poppodium.nl/concerts.php)

Zelf ben ik al sinds ik me kan herinneren (en ik zelf een walkman kan vasthouden en bedienen) bewonderaar van de band, en logischerwijs was ik compleet verslagen toen Stuart Adamson in 2001 zichzelf van het leven had beroofd.
Een enkeling zal de band kennen en nu denken: 'hoe kunnen ze nu gaan optreden?' De resterende bandleden hielden het eerder dit jaar voor gezien wat betreft hun persoonlijke projecten, omdat tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, waarschijnlijk. Van alle projecten waar ze een deel van uit hebben gemaakt als sessie artiesten was Big Country toch de band waar ze zich altijd thuis voelden. Dit is nog eens bevestigd door de afgelopen concerten in de UK (kijk maar eens op youtube), ze spelen prima samen.
Ik kan er niet omheen, ik heb nogal wat gemengde gevoelens over het concert. Ik heb helaas nooit het genoegen gehad de band te zien spelen (ik was veel te jong!), en vooral de laatste jaren heeft me dat dwars gezeten. Ze hebben mijn muzikale smaak toch voor een groot deel bepaald. Jarenlang was er altijd Big Country om naar te luisteren.. van The Crossing '83 tot Driving to Damascus '99, ik vrat ze bijna op die cd's. Dus om nu de mannen zonder Stuart te zien lijkt me erg moeilijk. Maar ach, we'll see!
Meer mensen hier met goede herinneringen aan de band? Meer mensen die al kaarten in huis hebben?
Info: www.bigcountry.co.uk
pi_53023936
'The Crossing' is een cd van wereldklasse. En naar mijn gevoel tevens hun beste die ze ooit hebben gemaakt.
En Hardenberg is maar een half uur hier vandaan...
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
pi_53024165
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 08:40 schreef Suikermais het volgende:
'The Crossing' is een cd van wereldklasse. En naar mijn gevoel tevens hun beste die ze ooit hebben gemaakt.
Inderdaad beste Suikermais! The Crossing vind ik ook het beste album en het mooiste nummer is "The Storm". Chance, Lost Patrol en Porrohman zijn ook prachtige songs!

The Seer is trouwens ook een top-album!! Het nummer The Seer is fantastisch, prachtig meegezongen door Kate Bush

BIG COUNTRY

[ Bericht 5% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 08-09-2007 09:51:50 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Trouwste user 2022 zaterdag 8 september 2007 @ 20:43:54 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_53036846
Vreemd dat ze als Big Country gaan optreden. Is als Queen zonder Freddy of U2 zonder Bono.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_53037285
The Crossing is idd een geweldig album

En het is inderdaad zoiets als the Doors zonder Jim Morrison, of WIld Romance zonder Herman.....
  zondag 9 september 2007 @ 00:42:17 #6
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_53042261
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 20:43 schreef tong80 het volgende:
Vreemd dat ze als Big Country gaan optreden. Is als Queen zonder Freddy of U2 zonder Bono.

Ja, vind ik ook hoor, daarom ook mijn gemengde gevoelens. Maar wat mij opvalt is hoe begaan ze zijn bij dit nieuwe stukje BC. Aan de ene kant denk ik: 'is het het geld? Wat gaat er in die hoofden om?' Maar als ik dan de filmpjes zie, het spel van de heren en het enthousiasme van het publiek.. nee.
En hoe alledrie met de zang omgaan, bijna aandoenlijk en wat mij betreft de beste manier om Stuart als het ware levende te houden in de band. Het toont van diep respect voor de man, imho. Zowel Bruce and Tony doen lead, Mark uiteraard backing en ze laten zelfs het publiek een geheel nummer zingen, terwijl de traditionele set-up spelen.
Dus aan de ene kant pakken ze alles aan maar houden ook weer afstand. Vind ik toch wel knap, om zo'n evenwicht in je spel te brengen. Want het lijkt me niet makkelijk om een band te reanimeren als de spil is verdwenen. Dus ja, ik geef ze zeker een kans! (al weet ik niet of ik het droog ga houden, nooit geweten dat je een 'vreemde' zo kon missen )

En The Crossing is ook voor mij het beste album, al dan niet het beste wat ik ooit gehoord heb. Het feit dat ik rond mijn 7e er al naar luisterde en er echt van hield (en nu nog even veel!) zegt wel genoeg.

Bruce Watson zingt lead van Fragile Thing: http://uk.youtube.com/watch?v=h4-LT1NhqvI (geen goed geluid)
Tony Butler In A Big Country: http://uk.youtube.com/watch?v=W7YbuC2akdo
Wonderland: http://uk.youtube.com/watch?v=fUvoayOv2x0

Het publiek is echt uitzinnig bij de meeste nummers.. eeuwig, eeeeeuwig zonde dat Stuart dit niet meemaakt.
  Trouwste user 2022 zondag 9 september 2007 @ 01:59:38 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_53043237
LomarVe mooi je enthousiasme te lezen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 9 september 2007 @ 11:49:19 #8
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_53046077
goede band. ondergewaardeerd ook.
  zondag 9 september 2007 @ 12:37:28 #9
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_53046983
quote:
Op zondag 9 september 2007 01:59 schreef tong80 het volgende:
LomarVe mooi je enthousiasme te lezen

Can you tell?
pi_67567661
BIG COUNTRY

Bandleden
Stuart Adamson (11 april 1958, Manchester, Engeland - 16 december 2001, Honolulu, Hawaï)
Bruce Watson (11 maart 1961, Ontario, Canada)
Tony Butler (13 februari 1957, Ealing, London, Engeland)
Mark Brzezicki (21 juni 1957, London, Engeland)

Big Country is een Schotse band, die vanaf de jaren tachtig succes had. Het kenmerkende twee-gitarengeluid van Stuart Adamson en Bruce Watson voegde een melodieus Schots karakter aan de muziek toe, een geluid wat vaak vergelijkbaar was met een doedelzak. Dit werd bereikt door toepassing van diverse gitaareffecten, waaronder E-bow, en intensief gebruik van reverb. Op deze wijze ontstonden melodieuze rocksongs die vaak herkenbaar waren of gebaseerd waren op meer traditionele Schotse arrangementen en ritmes.

Stuart's gitaarspel werd internationaal bekend met Big Country's eerste hit Fields of Fire, in 1983, die in Engeland een top 10 hit werd, gevolgd door debuutalbum The Crossing dat genomineerd werd voor een Grammy Award in dat jaar. Andere bekende en typische Big Country hits op dat album waren In A Big Country en Chance, dat ook in Nederland een top 20 positie bereikte.

In Amerika werd Big Country echter beschouwd als een 'one-hit-wonder', maar in Europa en met name Engeland en Schotland bereikte de band grote populariteit. Niet in de laatste plaats vanwege de legendarische live-optredens van de band, waarbij Stuart Adamson bestaande studio-songs op het podium omtoverde tot ongekende gitaarkunst. Na The Crossing nam echter de commerciële populariteit van Big Country wel degelijk af, met opvolgers Steeltown (1984), The Seer (1986, met de hit Look Away), Peace In Our Time (1988), No Place Like Home (1991). Met The Buffalo Skinner (1993) probeerde de band het tij te keren door een terugkeer naar een puur gitaar gedreven album uit te brengen, met onder meer de single Ships, maar buiten een zeer loyale en grote volgzame fanbase kon dit album op weinig aandacht meer rekenen. Hetzelfde gold voor de opvolger in 1995, Why The Long Face.

In 1999 verdween Stuart Adamson korte tijd spoorloos, maar dook later weer op, en gaf aan er even tussenuit te willen. Ondertussen was er ook sprake van de strijd van Stuart met alcoholisme. In datzelfde jaar verhuisde Stuart naar Nashville (USA) voor inspiratie met andere muziekstijlen, voornamelijk country. In 1999 bracht Big Country nog het muzikaal voortreffelijke album Driving To Damascus uit, gevolgd door een laatste tournee, genaamd Final Fling, alvorens de leden de band opheven, in 2000.

In november 2001 verdween Stuart wederom, alleen deze keer kwam hij niet terug. Op 16 december 2001 is Adamson overleden door zelfdoding in een hotelkamer in Honolulu, Hawaï.

Stuart Adamson

Na het overlijden van Stuart Adamson hebben de overige bandleden zich bezig gehouden met andere projecten. Sinds begin 2007 is Big Country weer actief, vinden er weer optredens plaats en wordt er nieuw materiaal opgenomen. Bassist Tony Butler heeft de rol van Stuart Adamson als lead zanger overgenomen.

The Storm

In A Big Country

Chance

Porrohman

pi_67567676
Nog twee favorieten:

You Dreamer Lyrics

Down at the corner store
Never busy any more
He's in the back room talking pie
In there all by himself
Counting bugs up on the shelf
Watching the window fill with flies

Oh you dreamer
Is this the way that you believed your life was gonna turn out
Oh you dreamer
Is this the better world that you were making all those plans for

Meanwhile in the great indoors
Pizza boxes on the floor
Prescription junkies pass the day
TV actors screw around
Wrapped in silk and dressing gowns
A grown up drama for a day

Oh you dreamer
Oh you dreamer

You know there's house on Victory Street
Where no one wipes their feet
A car is rusting in the yard
Mommy scrubs and daddy scores
Keeps his stash beneath the floor
Under the bed of baby blue
I need a guide book
Get me a map
Not even Indiana Jones could deal with that
The tank is empty, a wheel came off
How can someone find me if no one knows I'm lost
Hey if no one knows I'm lost

Oh you dreamer
Oh you dreamer

[ Bericht 46% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 31-03-2009 08:36:03 ]
pi_68902576
hmmm, jammer, niet veel Big Country fans op Fok
  maandag 11 mei 2009 @ 19:11:56 #13
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_68914469
Where the Rose is Sown, nou dat is een topnummer
De Narcis van Gabon
pi_87583827
Even een schopje onder dit topic

Nog een aantal geweldige songs!!

BIG COUNTRY
_O_ _O_ _O_

Fans, laat jullie horen :)
pi_105646793
Tribute to Stuart Adamson
one of the greatest musicians ever lived
(11 april 1958 - 16 december 2001)

R.I.P.
pi_105646930
Jemig, is dat alweer 10 jaar geleden :{
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_105647592
Alweer 10 jaar... Was zwaar fan in de 80s. The Crossing en Steeltown grijsgedraaid.Heb Stuart ontmoet toen ze in 84 in Vredenburg speelden. Een vriend van Bono, de zanger van Zerra One speelde in het voorprogramma. Ik moest hem een brief van Bono geven, en als dank mocht ik bij de soundcheck (en die van Big Country) kijken. Ik had de Steeltown lp meegenomen om te laten signeren. Stuart schreef "To Axel,Stay Alive !! Stuart. Nog even gekletst. Kan me herrineren dat hij erg veel heimwee naar zijn zoon had. Wat een superaardige kerel.

De 12 inch versies waren meestal een drama maar deze is wel gaaf, de gitaarpartijen zijn mooi uitgewaaierd.
pi_105647704
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:43 schreef WeezerButler het volgende:
Alweer 10 jaar... Was zwaar fan in de 80s. The Crossing en Steeltown grijsgedraaid.Heb Stuart ontmoet toen ze in 84 in Vredenburg speelden. Een vriend van Bono, de zanger van Zerra One speelde in het voorprogramma. Ik moest hem een brief van Bono geven, en als dank mocht ik bij de soundcheck (en die van Big Country) kijken. Ik had de Steeltown lp meegenomen om te laten signeren. Stuart schreef "To Axel,Stay Alive !! Stuart. Nog even gekletst. Kan me herrineren dat hij erg veel heimwee naar zijn zoon had. Wat een superaardige kerel.

De 12 inch versies waren meestal een drama maar deze is wel gaaf, de gitaarpartijen zijn mooi uitgewaaierd.
Geweldig dat je dat hebt mogen meemaken ^O^
pi_110013523
Een wens die in vervulling gaat _O_
Big Country komt naar Nederland!!! _O_
Pinkpop Classics 25 augustus. Be There!!

quote:
Nadat eerder deze week bekend werd dat festival Pinkpop Classic terugkeert, maakt het festival nu een aantal namen bekend. Onder andere Toto en Big Countryzijn te gast op de vijfde editie.
http://www.nu.nl/muziek/2(...)pinkpop-classic.html
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 03:55:06 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_110014325
Te triest :{

:{
pi_110015407
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 03:55 schreef tong80 het volgende:
Te triest :{

:{
???
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 09:36:44 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_110015425
quote:
U2 zonder Bono, Rolling Stones zonder Mick Jagger.

:P
pi_110015468
get over it :)
Big Country is meer dan alleen Stuart. Ik heb hem nooit kunnen zien wat ik heel erg jammer vind, maar hij is er n eenmaal niet meer. Maar om de band te zien die zoveel voor mij heeft betekend in m'n jeugd, en nog steeds, is een kans die ik niet laat liggen
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 09:47:33 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_110015534
  Overall beste user 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 10:10:54 #25
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_110015825
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_110015856

"...I can't turn the clock back, but I can turn your memory on..."
Stuart Adamson
pi_110015912
quote:
classic.
The Saints are Coming vind ik ook een goeie. Verder ben ik niet zo'n fan van the Skids
^O^
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 10:19:25 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_110015947
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 10:16 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

classic.
The Saints are Coming vind ik ook een goeie. Verder ben ik niet zo'n fan van the Skids
^O^
Ken je de Aints. De opvolgers. Is ook geweldig.

pi_110029560
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 10:19 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ken je de Aints. De opvolgers. Is ook geweldig.

Nog niet van gehoord :)
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 18:34:31 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_110031063
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 17:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Nog niet van gehoord :)
Moet je de live CD eens proberen

pi_110035551
Любовь стоит того чтобы ждать
http://www.youtube.com/watch?v=9msmCgJdr24&feature=related
pi_110036252

live in Rockpalast 1986..... _O_
pi_110036562
pi_110036899
pi_110100967
pi_110145275
pi_110162392
^O^ Yiozhik en yyyentle ^O^
pi_110162452
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 18:34 schreef tong80 het volgende:

[..]

Moet je de live CD eens proberen

thx for the tip
pi_110182683
R.I.P. Stuart Adamson
Hij zou vandaag 54 zijn geworden
pi_110284245
pi_110284504
pi_110284681

[ Bericht 59% gewijzigd door Yiozhik op 13-04-2012 17:50:22 ]
pi_110396262
here's one of their best songs

studio version

[ Bericht 33% gewijzigd door Yiozhik op 16-04-2012 14:52:52 ]
pi_110396532
pi_125391139
...en even een kickje, volgende maand speelt Big Country in De Boerderij in Zoetermeer. Inmiddels ook zonder originele bassist Tony Butler, die vervangen is door ex-Simple Minds bassist Derek Forbes.
Zo te zien aan de setlist van het eerste optreden van de tour toch wel heel veel nummers van de nieuwe CD, The Journey....maar goed, ik zal er bij zijn :)

pi_125393573
Tony Butler, was die niet ook van the Psychedelic Furs?
pi_125397416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:14 schreef cafca het volgende:
Tony Butler, was die niet ook van the Psychedelic Furs?
Die heet Tim Butler, blijkbaar.
pi_126526199
Big Country gisteren in de Boerderij in Zoetermeer.

Ik had van te voren al gelezen dat er VEEL nummers van de nieuwe cd gespeeld zouden worden, dus wist nog niet helemaal zeker hoe dat uit zou pakken.
Big Country is uiteraard niet meer de band die ze vroeger waren, met een dooie zanger en een opgestapte bassist die toch wel mede bepalend waren voor het geluid. In de plaats daarvoor krijgen we een band met een flinke geschiedenis, Derek Forbes op bas (ex-Simple Minds) en Mike Peters op zang (The Alarm).

Mike stelt zich nederig op als vervanger voor Stuart Adamson, zelfs een beetje te, en de bassist is gewoon een held, die een prominente rol binnen de band heeft gekregen in korte tijd. Super basspel en krachtige backing vocals....dat alles in een schotse kilt.

Inderdaad veel nummers van de nieuwe CD, volgens mij wel 8 aangevuld met wat oude hits. Hoogtepunt was het nummer Chance, tering mooi gebracht en vreemd genoeg Hail & Farewel van de nieuwe CD, welke gewaagd in het toegift zat.

Minpunten waren Look Away die zoveel lager werd gepeeld dat alle kracht uit het nummer was, speel het dan gewoon niet als je het vocaal niet haalt. Ander minpunt was De Boerderij, wat een teringzaal vind ik dat.....31 euro van een kaartje en dan betalen voor het toilet? Twee keer door de beveiliging heen die in mijn tas wilt kijken? Locatie is waarschijnlijk een van de prachtwijken met tegels als, samen maken we Zoetermeer veilig, nou ik vind het een teringstad :)
pi_126621191
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 11:52 schreef lolinderuimte het volgende:
Big Country gisteren in de Boerderij in Zoetermeer.

Ik had van te voren al gelezen dat er VEEL nummers van de nieuwe cd gespeeld zouden worden, dus wist nog niet helemaal zeker hoe dat uit zou pakken.
Big Country is uiteraard niet meer de band die ze vroeger waren, met een dooie zanger en een opgestapte bassist die toch wel mede bepalend waren voor het geluid. In de plaats daarvoor krijgen we een band met een flinke geschiedenis, Derek Forbes op bas (ex-Simple Minds) en Mike Peters op zang (The Alarm).

Mike stelt zich nederig op als vervanger voor Stuart Adamson, zelfs een beetje te, en de bassist is gewoon een held, die een prominente rol binnen de band heeft gekregen in korte tijd. Super basspel en krachtige backing vocals....dat alles in een schotse kilt.

Inderdaad veel nummers van de nieuwe CD, volgens mij wel 8 aangevuld met wat oude hits. Hoogtepunt was het nummer Chance, tering mooi gebracht en vreemd genoeg Hail & Farewel van de nieuwe CD, welke gewaagd in het toegift zat.

Minpunten waren Look Away die zoveel lager werd gepeeld dat alle kracht uit het nummer was, speel het dan gewoon niet als je het vocaal niet haalt. Ander minpunt was De Boerderij, wat een teringzaal vind ik dat.....31 euro van een kaartje en dan betalen voor het toilet? Twee keer door de beveiliging heen die in mijn tas wilt kijken? Locatie is waarschijnlijk een van de prachtwijken met tegels als, samen maken we Zoetermeer veilig, nou ik vind het een teringstad :)
^O^
Heb ik dat weer moeten missen helaas
pi_147593987
Morgen is het alweer 13 jaar geleden dat deze legende ons is ontvallen

..."this time will be forever"...

[ Bericht 6% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 15-12-2014 08:42:36 ]
pi_147628823

een interview met Stuart Adamson, een jaar voor zijn dood

een mooi moment waar Stuart het optreden stil legt om een ruzie te beslechten die ontstond vooraan het podium
pi_158277200

Gone but not forgotten!

pi_158277436
^O^

Blijft mooie muziek
pi_158277449
Bestaan die nog?
pi_158277542
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 09:21 schreef schvvmert het volgende:
Bestaan die nog?
Ze zijn weer sinds een aantal jaar aan het touren en er is nieuwe muziek uitgebracht. Onlangs zijn ze in Nederlands geweest (helaas moeten missen :( )
pi_158277550
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 09:20 schreef cafca het volgende:
^O^

Blijft mooie muziek
:Y