abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53055982
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:39 schreef Athmozz het volgende:

[..]

(maar qua prijs moet ik te veel gaan schooien bij mijn vader dan).
werk je dan niet voor je geld?
The eyes of a person are the mirrors of the soul
pi_53056028
kijk ik zeg niet dat je uit huis moet gaan. ik leef zelf samen met mijn moeder, maar ik werk hard voor mijn centjes naast mijn studie om straks het huis over te nemen. en om ook aan de huishoudkosten mee te betalen. mijn moeder hoeft niet op te draaien voor mijn onderhoud. daar krijgt ze kostgeld voor.
  zondag 9 september 2007 @ 19:46:27 #178
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_53056076
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:50 schreef Myers het volgende:

[..]

Toch kan ik het me wel voorstellen dat iemand niet zit te wachten op een studentenhuis, netjes of niet. In veel van die studentenhuizen rennen er toch constant mensen over de vloer, is het vaak luidruchtig en moet je meestal de keuken en badkamers delen met anderen. Dan krijg ik niet het gevoel dat ik 'op mezelf' woon. Hangt er helemaal vanaf wat voor een persoon je bent, maar om zo iemand niet serieus te nemen is natuurlijk onzin.
Heb je wel eens in een studentenhuis gewoond?
Er zijn zóveel verschillende studentenhuizen.
Ik heb zelf hier in Utrecht bij onder meer een hospita gewoond, een studentenflat met 15 man per 'keuken die je moet delen', in een smerig studentenhuis achteraf met 3 vrienden en nu woon ik in het centrum met 3 andere vrienden. Gewoon op een keurige bovenverdieping, de wc is schoon, de badkamer ook. En ja, er staan wel eens wat vieze borden op het aanrecht. Is nog niemand hier dood van gegaan. Luidruchtig is het niet echt met 4 man hoor, hier wordt echt niet elke dag de polonaise gelopen. De keuken en badkamer deel je normaliter toch ook gewoon met je ouders als je thuis woont?
Nu deel je die met andere mensen, dat hoeven niet per se allemaal stinkende gothics te zijn die langs je heen leven. Er zijn zoveel normale studentenhuizen waar rustige lui wonen.
Niet elk huis is een stinkend hol met brakke corpsballen en muren van bierkratjes.
Gourmetten of steengrillen?
pi_53056227
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:41 schreef Tigereve het volgende:

[..]

werk je dan niet voor je geld?
Ik woon in België, daar zit het anders ineen. Als ik in plaats van 1 maand in de zomer te gaan werken een heel jaar halftime werk, dan ga ik er amper iets op vooruit als student.

In de zomer draag je 1 maand niets af op je loon (ok, 2.5% oid). Als ik halftime zou gaan werken betaal ik vooreerst 15% rsz, en daarover nog eens belastingen (zo'n 35%), waardoor ik op een maand zowat 50% zou verdienen van wat ik onder studentenstatuut verdien. Neem dat halftime, en ik zit aan 4 maanden halftime werken om mee te kunnen met de inkomsten die ik anders heb. Er blijven dus 8 maand over, waarvan er 2 maand examens zijn, dus nog 6 maand om te gaan werken & nog wat te verdienen.

Helaas hangt het kindergeld af van de inkomsten van de kinderen, dus dat verliezen mijn ouders dan ook (115¤ per maand kwijt), én ben ik financieel niet meer ten laste van mijn ouders, wat hen een belastingsnadeel van een dikke 5000¤ geeft die ze niet meer kunnen aftrekken van hun belastbaar inkomen op een schijf van 40%, dus ze verliezen er nog eens 2000¤ over.

Neem 12 maand kindergeld @115¤ + 2000¤ verlies op hun belastingen, en je speelt zo'n 3380¤ kwijt. Met de 6 maandjes die ik halftime zou gaan werken kan ik dat bedrag misschien halen, maar de kans dat het winstgevend zal zijn is héél klein.

Waarom zou ik gaan werken als de rekening op het einde van het jaar negatief is? Als we kijken naar het resultaat (mijn inkomsten + de meerkosten voor mijn ouders) krijgen we samen meer als ik niet werk als student (wat ook verklaard waarom in België bijna geen enkele student gaat gaan werken).
Dan kunnen mijn ouders mij nog beter gewoon hetgeen toestoppen dat ik meer zou verdienen, en dan houden zij aan het einde nog eens meer over ook.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53056230
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:46 schreef Silenus het volgende:

[..]

Ik heb zelf hier in Utrecht bij onder meer een hospita gewoond, een studentenflat met 15 man per 'keuken die je moet delen', in een smerig studentenhuis achteraf met 3 vrienden en nu woon ik in het centrum met 3 andere vrienden. Gewoon op een keurige bovenverdieping, de wc is schoon, de badkamer ook. En ja, er staan wel eens wat vieze borden op het aanrecht. Is nog niemand hier dood van gegaan. Luidruchtig is het niet echt met 4 man hoor, hier wordt echt niet elke dag de polonaise gelopen. De keuken en badkamer deel je normaliter toch ook gewoon met je ouders als je thuis woont?
Nu deel je die met andere mensen, dat hoeven niet per se allemaal stinkende gothics te zijn die langs je heen leven. Er zijn zoveel normale studentenhuizen waar rustige lui wonen.
Niet elk huis is een stinkend hol met brakke corpsballen en muren van bierkratjes.
je ontwijkt het punt waar het om gaat. myers had het erover dat die zich niet 'op zich zelf" defineert wanneer je samenwoont met anderen. het ging niet om wonen in een studentenhuis lawaaierig of niet....
pi_53056471
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:46 schreef Silenus het volgende:

[..]

Nee, maar ben vaak genoeg bij mensen geweest die in een studentenhuis wonen om er een beeld van te vormen. Maar ik weet ook wel dat er uitzonderingen zijn hoor. Echter moet je daar meestal toch wat meer moeite voor doen, zoals inderdaad zelf iets huren met je vrienden. Of tallloze kijkavonden bijwonen. Maar dan komen we bij het volgende punt:
quote:
De keuken en badkamer deel je normaliter toch ook gewoon met je ouders als je thuis woont?
Klopt, maar ik krijg gewoon niet het gevoel dat ik echt op mezelf woon als je nog steeds alles moet delen met elkaar zoals bij je ouders thuis. Je gaat er dan gewoon niet echt op vooruit. Het enige verschil is dat je je niet meer hoeft te verantwoorden bij je ouders en je doet nu je eigen boodschappen (spannend!). Ik woon liever ECHT op mezelf. Daarom zal ik dus nooit een studentenhuis opzoeken.
Bauer's Law: "Whatever CAN go wrong, WILL be resolved in a period of 24 hours."
pi_53056943
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:53 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik woon in België, daar zit het anders ineen. Als ik in plaats van 1 maand in de zomer te gaan werken een heel jaar halftime werk, dan ga ik er amper iets op vooruit als student.

In de zomer draag je 1 maand niets af op je loon (ok, 2.5% oid). Als ik halftime zou gaan werken betaal ik vooreerst 15% rsz, en daarover nog eens belastingen (zo'n 35%), waardoor ik op een maand zowat 50% zou verdienen van wat ik onder studentenstatuut verdien. Neem dat halftime, en ik zit aan 4 maanden halftime werken om mee te kunnen met de inkomsten die ik anders heb. Er blijven dus 8 maand over, waarvan er 2 maand examens zijn, dus nog 6 maand om te gaan werken & nog wat te verdienen.

Helaas hangt het kindergeld af van de inkomsten van de kinderen, dus dat verliezen mijn ouders dan ook (115¤ per maand kwijt), én ben ik financieel niet meer ten laste van mijn ouders, wat hen een belastingsnadeel van een dikke 5000¤ geeft die ze niet meer kunnen aftrekken van hun belastbaar inkomen op een schijf van 40%, dus ze verliezen er nog eens 2000¤ over.

Neem 12 maand kindergeld @115¤ + 2000¤ verlies op hun belastingen, en je speelt zo'n 3380¤ kwijt. Met de 6 maandjes die ik halftime zou gaan werken kan ik dat bedrag misschien halen, maar de kans dat het winstgevend zal zijn is héél klein.

Waarom zou ik gaan werken als de rekening op het einde van het jaar negatief is? Als we kijken naar het resultaat (mijn inkomsten + de meerkosten voor mijn ouders) krijgen we samen meer als ik niet werk als student (wat ook verklaard waarom in België bijna geen enkele student gaat gaan werken).
Dan kunnen mijn ouders mij nog beter gewoon hetgeen toestoppen dat ik meer zou verdienen, en dan houden zij aan het einde nog eens meer over ook.
halftime is toch parttime? en kindergeld is kinderbijslag neem ik aan?
krijg je dan wel studiefinanciering?
pi_53057015
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:19 schreef Tigereve het volgende:

[..]

halftime is toch parttime? en kindergeld is kinderbijslag neem ik aan?
krijg je dan wel studiefinanciering?
Halftime is idd parttime 50%
Kindergeld is kinderbijslag
Stufi bestaat niet in België. Als je op kot wil moeten je ouders maar minstens 250¤ per maand dokken voor je huisvesting.

Ik heb het al laten bekijken, en als ik 20% zou werken (meer kan niet ivm mijn studie's) verliezen ik en mijn ouders samen zo'n 130¤ tov als ik niet werk. Logischerwijs werk ik dan niet, je zou best dom moeten zijn om het wel te doen.
Het laatste jaar ga ik werken naast mijn studies (dan kan ik 60% werken), en dan ga ik maandelijks zo'n 70¤ overhouden om 3 dagen per week te gaan werken. Als het niet was om ervaring op te doen in dat bedrijf (heb er een contract klaarliggen) & me al in te werken deed ik dat uiteraard ook niet, bedelen voor de aldi brengt al meer op
pi_53057210
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:23 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Halftime is idd parttime 50%
Kindergeld is kinderbijslag
Stufi bestaat niet in België. Als je op kot wil moeten je ouders maar minstens 250¤ per maand dokken voor je huisvesting.
dus geen studiefinanciering! jemig das wel balen dan.
enne tot welke leeftijd krijg je dan aan kinderbijslag? hier in nl is dat tot en met 16j.
hoe betaal je dan je studie/ school?
dan is dit ook wel een heel ander punt dan in nl eerlijk gezegd.
pi_53057247
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:29 schreef Tigereve het volgende:

[..]

enne tot welke leeftijd krijg je dan aan kinderbijslag? hier in nl is dat tot en met 16j.
Zolang je thuis woont & niet werkt, of als je 25 wordt. Dan stopt het
quote:
hoe betaal je dan je studie/ school?
dan is dit ook wel een heel ander punt dan in nl eerlijk gezegd.
Je ouders betalen dat, de eerste opleiding is een recht in België waarvan je ouders verplicht zijn die te betalen. Leuk op papier, maar in de praktijk kan je in sommige situaties waar de ouders echt geen geld hebben ze toch niet in de bijstand dwingen doordat jij gaat studeren...
pi_53057253
tja ik heb dan ook geen verstand ervan over hoe dat in belgie gaat......
pi_53057335
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:30 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Zolang je thuis woont & niet werkt, of als je 25 wordt. Dan stopt het
[..]

Je ouders betalen dat, de eerste opleiding is een recht in België waarvan je ouders verplicht zijn die te betalen. Leuk op papier, maar in de praktijk kan je in sommige situaties waar de ouders echt geen geld hebben ze toch niet in de bijstand dwingen doordat jij gaat studeren...
maar het gaat wel om jou toekomst....
wat een denkwerk zeg. de ouders in nl hebben het dan maar makkelijk....
dus als ik het goed begrijp moet je het maar allemaal hebben van je ouders?
en hun inkomen...
pi_53057427
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:31 schreef Tigereve het volgende:

[..]

dan moet je misschien je smaak aanpassen.......
Of buiten Gent wonen in een dorpje in de buurt ofzo
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_53057450
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:33 schreef Tigereve het volgende:
dus als ik het goed begrijp moet je het maar allemaal hebben van je ouders?
en hun inkomen...
Klopt.

Tenzij als je ouders zelfstandige zijn, die krijgen een studiebeurs, of als je ouders alletwee een uitkering hebben, dan krijg je ook een studiebeurs & moet je het inschrijfgeld ook maar deels betalen, maar van het moment dat 1 van de twee ouders werkt is het inkomen al te hoog om daarvoor in aanmerking te komen.

Ik moet erbij zeggen dat in België de inschrijfgelden wel wat lager liggen, met 550¤ kom je hier overal toe, gelijk welke richting.
pi_53057476
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:36 schreef Slappy het volgende:

[..]

Of buiten Gent wonen in een dorpje in de buurt ofzo
als je op 5à10km afstand gaat wonen raak je aan de 400¤, maar ik woon zelf op 3km van het centrum, dus om dan verder te gaan wonen zou ook maar idioot zijn.
pi_53057535
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:37 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Klopt.

Tenzij als je ouders zelfstandige zijn, die krijgen een studiebeurs, of als je ouders alletwee een uitkering hebben, dan krijg je ook een studiebeurs & moet je het inschrijfgeld ook maar deels betalen, maar van het moment dat 1 van de twee ouders werkt is het inkomen al te hoog om daarvoor in aanmerking te komen.

Ik moet erbij zeggen dat in België de inschrijfgelden wel wat lager liggen, met 550¤ kom je hier overal toe, gelijk welke richting.
tjah dat had ik wel verwacht maar dan nog.....
maar das wel balen dan! de meesten hier in nl worden aan hun lot overgelaten als ze 18 zijn en mag je het zelf gaan regelen. in belgie zit je gewoon aan je ouders vast totdat je het zelf kan.....
ik heb het maar wat te doen met je ouders....
pi_53057615
al moet ik zeggen dat het hier in nl ook niet al te simpel is de meesten kunnen niet eens een kamer huren of ze moeten het hebben van hun rijke pap en mam.....
en het studiegeld ligt veel hoger. voor een mbo opleiding betaal je ruim 900¤
en het minimum qua salaris als je een bijbaantje hebt ligt rond de 5 ¤. p. u
dus alles is ook niet echt koek en ei.
en je ouders zijn maar tot je 21 financieel verantwoordelijk
pi_53057732
klopt.

Verder heeft het systeem ook zo zijn zéér slechte kanten, je kan er als kind als je het héél hard speelt mooi gebruik van maken. Mijn zus is vroeg alleen gaan wonen (te veel spanningen thuis met mijn ouders), en die heeft mijn ouders gewoon voor de keuze gesteld; ofwel betaalden mijn ouders haar een huis, leefgeld, studies + zakgeld (en dat was in totaal best een aardig bedrag) ofwel ging ze naar het OCMW (maatschappelijke dienst voor de mensen zonder geld) om een uitkering te trekken, maar aangezien mijn ouders nog steeds verantwoordelijk waren voor mijn zus tot ze haar eerste studie afgewerkt had, ging het OCMW die uitkering bij mijn ouders komen halen. Het grootste nadeel daarvan is dat ze nog eens een financieel "onderzoek" instellen om zo snel tot een conclusie te komen hoeveel de uitkering kan zijn (hangt af van wat de ouders hebben), iets wat mijn ouders absoluut niet zo graag zouden hebben dat er eens rondgeneusd wordt.

Daarom konden ze niet anders & hebben ze toegegeven, en haar op 4 jaar tijd dik 50.000¤ toegestoken... Langs de ene kant is het systeem goed omdat je er als kind bijna zeker van kan zijn dat je kan studeren, langs de andere kant is het gewoon ronduit slecht, je kan er je ouders mee chanteren tot en met eigenlijk

@Tigere; in nederland heb je tenminste nog iets qua stufi, en je hebt nog de mogelijkheid tot een studielening ook, iets wat je in België ook niet kan krijgen. Als je het hier zou willen doen is het met een persoonlijke lening (@15% oid), en die ga je nooit krijgen als je geen inkomen hebt.
pi_53057778
Weet je, als alle studenten per se op kamers zouden willen waren er al helemaal geen kamers meer te vinden. Wees blij dat er mensen zijn die wel graag thuis wonen. Als je het zulke losers vind, zul je ze heus niet missen in het uitgaansleven.
pi_53057825
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:49 schreef Athmozz het volgende:
klopt.

Verder heeft het systeem ook zo zijn zéér slechte kanten, je kan er als kind als je het héél hard speelt mooi gebruik van maken. Mijn zus is vroeg alleen gaan wonen (te veel spanningen thuis met mijn ouders), en die heeft mijn ouders gewoon voor de keuze gesteld; ofwel betaalden mijn ouders haar een huis, leefgeld, studies + zakgeld (en dat was in totaal best een aardig bedrag) ofwel ging ze naar het OCMW (maatschappelijke dienst voor de mensen zonder geld) om een uitkering te trekken, maar aangezien mijn ouders nog steeds verantwoordelijk waren voor mijn zus tot ze haar eerste studie afgewerkt had, ging het OCMW die uitkering bij mijn ouders komen halen. Het grootste nadeel daarvan is dat ze nog eens een financieel "onderzoek" instellen om zo snel tot een conclusie te komen hoeveel de uitkering kan zijn (hangt af van wat de ouders hebben), iets wat mijn ouders absoluut niet zo graag zouden hebben dat er eens rondgeneusd wordt.

Daarom konden ze niet anders & hebben ze toegegeven, en haar op 4 jaar tijd dik 50.000¤ toegestoken... Langs de ene kant is het systeem goed omdat je er als kind bijna zeker van kan zijn dat je kan studeren, langs de andere kant is het gewoon ronduit slecht, je kan er je ouders mee chanteren tot en met eigenlijk

@Tigere; in nederland heb je tenminste nog iets qua stufi, en je hebt nog de mogelijkheid tot een studielening ook, iets wat je in België ook niet kan krijgen. Als je het hier zou willen doen is het met een persoonlijke lening, en die ga je nooit krijgen als je geen inkomen hebt.
dat klinkt zwaar kut. ook voor ouders dan....dat je zo die verantwoordelijkheid hebt. bah wat een kutsysteem, ik zou 10 keer nadenken voor ik aan kinderen begin als ik in belgie zou wonen....!!
niet lullig bedoelt dan maar je snapt het hopelijk.
pi_53057913
ik snap het volkomen.

Zeker als je dan nog een tweede kind hebt, als je een beetje gelijk wil doen geef je dat kind ook 50k, maar om nu op 4 jaar tijd 100k opzij te leggen Zij liever dan ik
pi_53057941
en ja die studiefinanciering helpt behoorlijk mee.....al denk ik dat ik een van de weinige ben die mijn eigen studie betaal. toch is die stu fi niet zo hoog, dat wordt allemaal bepaald over het inkomen van je ouders en of je nog broers of zussen hebt die studeren.
zo ben ik daar ook laatst flink bijgenaaid maar daar gaat het nu niet om.
stu fi is ook niet alles.
pi_53058067
maar ik zou ook niet willen dat mijn moeder overal voor opdraait....ik ben oud genoeg om dat zelf te doen. ik zou me verschrikkelijk schuldig voelen.
voel je dan geen druk qua studie>? omdat je ouders die betalen?
pi_53058131
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:29 schreef Athmozz het volgende:

[..]

definieer betaalbaar? Ik heb ook nog gekeken en vond in Gent niets dat me aanstond en minder dan 500¤ per maand kost. Zonder stufi is dat onhaalbaar om zelf te verdienen, en om nu maandelijks 800¤ te gaan vragen aan mijn vader (appartement + eten) vind ik ook wel wat ver gaan.
Nog geen 300 euro per maand, maar het in Enschede, daar zijn nog wel betaalbare woningen als je een beetje mazzel hebt via de woningbouwvereniging
٩๏̯͡๏)۶
pi_53058157
quote:
Op zondag 9 september 2007 21:00 schreef Tigereve het volgende:
voel je dan geen druk qua studie>? omdat je ouders die betalen?
Gezien de financiële toestand van mijn ouders niet, die zullen er zeker geen boterham minder om moeten eten als ik een jaartje langer studeer, maar ik kan me voorstellen dat dat bij sommige mensen wél zo is.

Ook zaken zoals een individueel jaarprogramma aanvragen (per studiepunt boven de 60 moet je bijbetalen), want als je je voor meer dan dat aantal studiepunten inschrijft maak je kans eventueel verloren vakken toch nog in te halen, maar de kans is klein aangezien je al genoeg andere vakken hebt en het kost nog eens extra. Ik schrijf mij gewoon in voor alle vakken die ik dat jaar zou kunnen doen, en ik zie dan wel of ik de tijd heb om ze mee te doen. Qua kostprijs ligt de inschrijving dan hoger, en ik kan me voorstellen dat het voor veel nogal beu is om daar een afweging in te maken.

@Ronaldson; woningbouw bestaat hier niet, alles is privémarkt Sociale woningen kom je zeker niet voor in aanmerking zolang je ouders genoeg hebben om een andere woning te kunnen betalen (en zolang ze een eigen huis hebben, hebben ze genoeg om te betalen dus krijg jij die sociale woning niet)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')