Jullie hoeven niet allemaal te reageren hoor.

Aan de views zie ik wel dat er mensen meelezen en met die nominaties ben ik verschillende keren genoemd, ik denk door dit topic. Al vind ik de reacties wel fijn.
Ik twijfel veel aan mezelf. Doe ik het wel goed? Kan het anders? Beter? Zit ik wel op de goede weg? In mijn omgeving is het moeilijk het daarover te hebben. Vriendinnen luisteren wel, maar als je zelf geen kinderen hebt is het denk ik nog moeilijker te begrijpen. Ik begrijp mezelf niet eens, laat staan een ander. Het liefste zou ik willen dat jullie zeggen dat ik me gewoon aanstel. Dat alles zo hoort. Dat het normaal is. Niet zeuren, gewoon doorgaan. Of juist een kritische opmerking, hoe ik iets misschien anders kan doen of een tips. Ik weet het eigenlijk niet.

Ze zouden vandaag bellen als ik doorging naar de volgende ronde Luchtbel en dat hebben ze niet gedaan. Ze hadden acht mensen uitgenodigd, wat ook best veel is natuurlijk, dat maakte de kans voor mij toch al kleiner. Het gaf me iets om uit te kijken naar de toekomst. Dat klinkt gek, maar ik was al aan het fantaseren over op de fiets naar m’n werk kunnen, om ’s avonds voor een cursus op-en-neer te kunnen en tussendoor thuis te eten enz.Maar wie weet kan dat in een volgende baan. Ik heb een tijdje niet over mezelf gepost, dat doe ik nu eigenlijk pas weer en ik weeg nu alles wat ik zeg drie keer af, om niks te veel te zeggen. Ik denk niet dat het met de borstvoeding samenhangt, het is pas zo erg sinds ik de hogere dosis medicijnen slik. Reacties zijn nooit nietszeggend.

Wat super Fuente, een andere baan die zo goed bevalt! Voor mijn zwangerschap ben ik veel afgevallen. Dat was zo heerlijk. Toen ik zwanger was, kwam ik erg veel aan. Ik wil graag terug naar toen. Niet omdat ik de illusie heb dat ik dan ‘gelukkig’ ben, maar omdat het gezonder is en omdat ik ervan baal dat medicijnen zoveel met je kunnen doen.
Sugar, in het kraambed en ook daarna heb ik me wel gedragen zoals het ‘hoorde’. Ik deed wat ik overal las en hoorde, het is ook niemand opgevallen dat het niet echt was. Mijzelf ook niet. Je doet zo snel sociaal wenselijk. Over een tweede had ik het gisteren even met de kraamhulp (tijdens de kraamvisite). Zij zei al dat je dan meer hulp krijgt en dat ze dan snel met medicijnen (kunnen) beginnen. Maar daarvan weet ik niet of ik dat wil, zei ik i.v.m. de borstvoeding. Haar reactie liet me al weer twijfelen. Er is totaal geen sprake van een tweede, maar door wat ze zei (dat een baby meer heeft aan een gelukkige en blije moeder) voelde ik me zo verschrikkelijk schuldig naar Anna toe. Heb ik dan niet de goede keuze gemaakt? Had ik het eerder moeten weten? Had ik wel meteen moeten stoppen met de borstvoeding en aan medicijnen beginnen? Ik hoef geen antwoord op deze vragen, ik weet dat ik heb gedaan wat toen goed was voor ons, maar alleen al het feit dat ik weer zo gaan twijfelen onzeker word, door een zinnetje van niks.
Tuurlijk houd ik vol, het moet.

De psychiater is op de hoogte Moonah. Hij had het al in de overdracht van de psycholoog gelezen en ik heb het ook verteld. Hij was eerst van plan om me over drie maanden af te laten bouwen. Dan had ik me een maand of 5 ‘goed’ gevoeld. Nu vindt hij dat ik af moet gaan bouwen als ik zelf vind dat het een paar maanden echt goed gaat. En hij zei al meteen dat het geen probleem was als ik over 6 maanden nog hetzelfde slik en dat ik tussendoor een extra afspraak kan maken (heb ik al vaker gedaan). Ik vind het zo wel fijn. Er is geen datum dat ik ‘moet’ gaan stoppen en ik kijk de komende tijd gewoon hoe het gaat. Misschien dat ik over een tijd wel minder neem, maar op de dosis blijf hangen die ik de eerste maanden had. Dat mag ook.
Tinkepink, dat verschil snap ik, ik kan er hier best makkelijk over vertellen, dat is een voordeel voor mij. Toch denk ik niet dat je iets niet moet zeggen omdat je denkt dat je me/ons kwetst. Als je hier zo open post, weet je dat er reacties kunnen komen waar je in eerste instantie niet zo blij mee bent. Toch, als je daar dan over na gaat denken, kun je daar juist veel aan hebben. Daarnaast hoop ik ook een beetje dat anderen, die er niet zo makkelijk over kunnen schrijven er iets aan hebben. Dat ze zich soms herkennen in verhalen en wel snel naar de huisarts stappen. Of lezen dat ze niet de enige zijn.
Snoopy, juist als je in een ‘andere wereld’ zit, kan het verhelderend zijn de mening van iemand die wel ‘op aarde’ zit te horen. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik heb het gevoel dat mij hersens nu andere verbindingen leggen dan ze eigenlijk moeten doen. En ze worden wel steeds meer zoals het hoort, maar ik heb regelmatig dat ik denk “nee, zo denk ik omdat ik ziek ben, dit is niet echt”. Dan vraag ik J. of een vriendin om het vanaf de gezonde kant te bekijken. Dat is vaak anders dan hoe ik het van binnen zie. Ergens, verstandelijk, weet ik dat het zo is, maar mijn gevoel vindt dan van niet. Dat is dan een gevecht tussen verstand (de echte wereld?) en gevoel (zoals ik nu ben, ziek dus). Ben ik heel erg warrig?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*