Op zaterdag 5 januari 2008 23:52 schreef Unhuman het volgende:Ik ben sinds kort bezig met Saints Row op de Xbox 360 en ik vind GTA opeens een stuk minder spectaculair.
Zo vindt iedereen het bijvoorbeeld spectaculair hoe het schademodel van de auto's is. Dat vind ik allemaal wel meevallen. In Saints Row zie je ook de kogelgaten in de auto zitten, sterren in het glas en deuken die precies komen waar je botst. Om nog maar te zwijgen over de effecten als je een auto opblaast. Er wordt net gedaan als GTAIV super vernieuwend is en een enorme shock zal zijn kwa gameplay en graphics, maar een goed schademodel zat ook al in Saints Row.
Dan wordt ook in elke preview genoemd hoe vet en speciaal het wel niet is dat de voetgangers zo divers zijn. De ene staat te pinnen, de ander te bellen, etc. Maar in Saints Row zie je ook mensen met boodschappentassen lopen, bejaarden met een looprekje, mensen die een biertje staan te drinken of een hamburger staan te eten. En GTAIV zou ook zo sfeervol zijn omdat je nu de autoradio van andere mensen ook kan horen... maar.. dat zat ook al in Saints Row.
In GTAIV kan je gebouwen in, als ze maar een functie hebben.. En ja hoor, in Saints Row kan je ook overal naar binnen. Maar in de previews wordt allemaal gedaan alsof het speciaal is en het onmogelijke waar wordt gemaakt.. maar het meeste zit allemaal in game van THQ die net pas komen kijken in het free-roaming-genre.
Tel daarbij op de graphics helemaal niet zo speciaal zijn (de enorm overdreven bloom irriteert me nu al een beetje) en de missies die waarschijnlijk net zoveel op San Andreas zullen lijken als San Andreas op Vice City.. Het wordt denk ik weer veel van hetzelfde. Missies doen en daarna wat rondhangen in de wereld. Over de zijmissies is ook nog niks bekend. Wordt het weer saai politieagent en pizzakoerier spelen? In Saints Row kan je auto's jatten, winkels overvallen, hoeren van pimps oppakken en naar je hoerenkast brengen, chauffeur spelen, drugs vervoeren, verzekeringsfraude plegen, in de arena racen, auto's verzamelen, huurmoorden plegen etc. etc.
Ik hoop dat GTAIV uiteindelijk met veel verassingen zou komen anders wordt het net zo'n game als bijvoorbeeld Assassin's Creed. Wel vet, maar toch minder spectaculair dan gedacht en/of gehoopt.
Dit alles neemt niet weg dat GTAIV alsnog de game blijft waar ik naar uitkijk, en toch weer het vetste spel zal worden wat ik ooit heb gespeeld, maar ik vind de reacties op GTAIV allemaal wel heel erg overdreven dat ik denk dat het voor veel mensen toch zal tegenvallen omdat ze nu overpositief zijn naar aanleiding van 3 simpele in elkaar gezette trailers waar nog niks over de gameplay bekend is die alleen een heel klein beeld geven. Dat je in de trailers de slechte FPS al merkt is trouwens ook niet positief te noemen, kun je nagaan wat de framerate zou zijn in een wilde achtervolging in de volle stad met helikopters en 5 politewagens achter je aan.. Dat is nog mijn grootste vrees, de game wordt sowieso supervet en de game van het jaar (voor mij), alleen dan moet er wel een goede framerate zijn anders wordt het vervelend om te spelen..