quote:
Op zondag 8 november 2009 18:09 schreef J.Herrer het volgende:Met de bus van Eurolines voor 99 euro plus nog wat kosten, maakt in totaal zo'n 260 euro voor een weekje Praag

niet slecht toch? Of kan het nog goedkoper?
En wat is er mis met een jointje roken? Is gewoon een Nederlandse gewoonte

In Parijs deden ze daar ook niet moeilijk over
Ik zou inderdaad even op
www.wizzair.com kijken. Met de bus is het wel te doen, maar je bent wel 12 uur bezig. Als je er voor 35,- euro binnen een uur kan zijn, zou ik toch voor dat laatste gaan.
Niks aantrekken van dat flauwe gezeur over blowen hier. Ze zijn hier vrij liberaal. Je moet niet voor de neus van een agent gaan blowen, maar verder zal je er geen problemen mee krijgen. Bovendien doen ze hier ook niet moeilijk mocht je aangehouden worden met een gebruikershoeveelheid. Je kan hier heel makkelijk aan weed komen, en om mij heen zie ik het genoeg mensen doen.
Serieus, Tsjechië is in veel opzichten een vrijer land dan Nederland. Wil jij je biertje drinken op straat? Prima, de politie laat je gewoon met rust. Wil je op elke dag van de week shoppen tot 9 uur 's avonds, ook dat is geen probleem.
Ik zag dat er hier mensen zich afvroegen hoe duur kleren en dergelijke zijn. Het antwoord is dat die duurder zijn dan in Nederland. Kan zomaar 30% schelen. Veel merken die in Nederland verre van exclusief zijn (Jack & Jones, H&M) profileren zich hier alsof het Italiaanse modehuizen zijn.
Door de bank genomen zijn veel dingen iets duurder of gelijk aan het prijsniveau in NL, behalve openbaar vervoer, bier, restaurants en sportwedstrijden.
Tevens heb ik nog een tip voor mensen die nog naar Praag gaan. Na een lange tijd renoveren is het voormalige Communistische mausoleum weer open. Dit mausoleum staat bovenop Vitkov-park, een park dat op zo'n 80 meter hoog ligt ten Oosten van de binnenstad (bus 136 vanaf metrostation Florenc). Interessant gebouw om te bekijken, en bovendien heb je daar nu (de bomen zijn bijna kaal) een mooi uitzicht over bijna de gehele stad. Als je dit park/mausoleum wilt bezoeken, dan is dat perfect lopend te combineren met een bezoekje aan de TV toren (metrostation Jiriho z Podebrad).
Heb je iets meer tijd dan een weekendje, Terezin/Theresienstadt ligt op een uur rijden van Praag (kaarten te koop op metrostation Florenc, opstappen op metrostation Nadrazi Holesovice). Dit was een doorvoerkamp voor Joden naar de vernietigingskampen in Polen. Ik heb Terezin twee weken terug bezocht. Het was ongelofelijk grauw weer, en daardoor maakte het kamp nog meer indruk (meer dan een Auschwitz). Naast het voormalige fort dat als gevangenis diende, was het dorpje zelf omgetoverd tot ghetto. Ik ben zelden op zo'n rare naargeestige plek geweest. Na de oorlog betrokken de originele bewoners hun huizen weer, en deze mensen wonen er nu nog, ondanks het grimmige verleden. Heel bizar om te zien.