abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 september 2009 @ 01:02:52 #251
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_72689309
quote:
Op zondag 13 september 2009 00:06 schreef Radioheader het volgende:

[..]

Is daar net zoveel te doen als Praag? Kun je daar net zo leuk uitgaan, net zoveel te zien? Ik vind Praag trouwens helemaal niet te duur. Het is stukken goedkoper dan in Nederland. Zelfs in de supermarkt.
Je kan er beter uitgaan. Geen kledingregels bijvoorbeeld in de discotheek, iedereen kan naar binnen. De natuur is er schitterend. Je kan skiën in de winter.
Oké alles gaat wel wat vroeg dicht daar, winkels sluiten tegen 17 uur.
Maar als je een beetje Tsjechisch spreekt, kan je daar in die dorpen veel sneller vrienden maken dan in de grote stad Praag waar je een beetje de anonieme, onaangepaste toerist uithangt.

Je kan in die dorpen ook veel sneller meisjes versieren in de disco (en ook als je nog geen 18 bent kom je gewoon binnen en kan gewoon een Semtex-vodka bestellen ).
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu
pi_72710126
quote:
Op donderdag 10 september 2009 17:30 schreef maickeltje het volgende:

Ook ben ik nog in een bos geweest wat erg mooi was:

afbeelding
Dat bos, is dat Divoka Sarka? Ziet er mooi uit.

Over de Joodse wijk moet ik je gelijk geven, zo bijzonder is dat niet. Ik vond vooral de begraafplaats een tourist trap. Veelste duur en zó speciaal is het ook niet. Je kan, als je toch een grote oude begraafplaats wil zien, ook naar Olsanske Hrbitovy gaan. Dit ligt vlakbij de tv toren en is echt enorm. Hier ligt ook Franz Kafka begraven.

Dit weekend waren alle musea gratis en waren er speciale locaties open waar je normaal niet in kan. EU weekend van Cultuur. Onder de binnenstad lopen allerlei tunnels voor de electriciteit. Daar kon je nu dus in.Uur in de rij gestaan en uiteindelijk 20 meter tunnel mogen bekijken, plus wat uitleg. Dat viel een beetje tegen.
Onder het kasteel/Petrin park liggen ook middeleeuwse tunnels, daar was ik ook graag gaan kijken, helaas waren we al zoveel tijd kwijtgeraakt dat we daar geen tijd meer voor hadden (was maar tot 18:00 open). Verder kon je ook in de tunnels onder Starometske Namesti bezoeken. De ingang daarvan zat onder de astronomische klok. Helaas stond daar echt een ENORME rij. Dat hebben we dus ook maar overgeslagen.
Jammer.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_72710337
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 20:19 schreef HugoChavez het volgende:

[..]

Praag zuigt. Te duur en te veel toeristen. Voor het echte Tsjechië pak je de trein naar Ustí nad Orlici of zo. Stationsrestauratie: menu 65 Kc, bier 12 Kc, Turkse koffie 12 Kc. Ik heb daar in de buurt in een hotelkamer geslapen voor 200 Kc (prive kamer, met gedeeld bad/toilet).
Ik zou Praag toch echt niet duur willen noemen. De helft goedkoper dan Nederland, al moet je natuurlijk niet midden op het old town square je biertje doen of een hapje gaan eten. Je hebt rondom het centrum heel veel restaurantjes waar je voor 10,- euro p.p. een lekkere maaltijd hebt, inclusief twee alcoholische versnaperingen.

Maarja, als je Transnistrië gewend bent, voelt het misschien anders.

Tip: Loop vanaf de karelsbrug aan de kant van het centrum, naar het zuiden richting het Narodni Divadlo (nationaal theater) en Most legii (de brug ten zuiden van de Karelsbrug). Loop via de brug naar de andere kant van de rivier en daar (straatnaam is Vitezna), aan je linker hand zitten drie restaurants naast elkaar, allemaal prima én niet duur. Vooral Olympia is goed.

[ Bericht 15% gewijzigd door Dutch_Courage op 13-09-2009 20:52:06 ]
pi_72719359
quote:
Op zondag 13 september 2009 20:40 schreef Dutch_Courage het volgende:
Over de Joodse wijk moet ik je gelijk geven, zo bijzonder is dat niet. Ik vond vooral de begraafplaats een tourist trap. Veelste duur en zó speciaal is het ook niet. Je kan, als je toch een grote oude begraafplaats wil zien, ook naar Olsanske Hrbitovy gaan. Dit ligt vlakbij de tv toren en is echt enorm. Hier ligt ook Franz Kafka begraven.
Dat lijkt me niet echt vergelijkbaar.

Noem dan de ('nieuwe' maar ondertussen ook al oude) Joodse begraafplaats die daarachter ligt - of de oude Joodse begraafplaats aan de voet van de toren.
  maandag 14 september 2009 @ 00:43:15 #255
2506 Trevor
louder louder marching powder
pi_72719622
Nog een eettip: Mexicaan Cantina. Na Karelsbrug linksaf, trambaan volgen. Dan doorlopen en je komt het vanzelf aan de linkerkant tegen. Heerlijk eten voor een aardige prijs. (Voordeel is dat bij de prijzen alle side dishes in zitten, das in heel veel restaurants niet zo!) Verder tal van goede Tsjechische eettentjes. Het slechtst heb ik gegeten in die hevig gepromote Ierse Pub, vlakbij Wenseclas. Getverdemme, wat vet en smerig.

Over de Tsjechen, dat ze wat stug en chagrijnig overkomen, tsja, das denk ik toch de volksaard. Het is vaak helemaal niet bot bedoeld. Jongeren hebben het zeker minder, en als je wat Tsjechische woorden/zinnen kan zeggen zijn ze blij verrast. Ben in het verleden veel met Tsjechen om gegaan. Prettige mensen, vaak erg gastvrij. Ik voel me er altijd thuis als ik er weer ben.

*Ik zou nog gaan dit jaar, maar ben zo stom geweest om met SkyEurope te boeken*
pi_72719724
quote:
Op maandag 14 september 2009 00:43 schreef Trevor het volgende:
Nog een eettip: Mexicaan Cantina. Na Karelsbrug linksaf, trambaan volgen. Dan doorlopen en je komt het vanzelf aan de linkerkant tegen. Heerlijk eten voor een aardige prijs. (Voordeel is dat bij de prijzen alle side dishes in zitten, das in heel veel restaurants niet zo!) Verder tal van goede Tsjechische eettentjes. Het slechtst heb ik gegeten in die hevig gepromote Ierse Pub, vlakbij Wenseclas. Getverdemme, wat vet en smerig.

Over de Tsjechen, dat ze wat stug en chagrijnig overkomen, tsja, das denk ik toch de volksaard. Het is vaak helemaal niet bot bedoeld. Jongeren hebben het zeker minder, en als je wat Tsjechische woorden/zinnen kan zeggen zijn ze blij verrast. Ben in het verleden veel met Tsjechen om gegaan. Prettige mensen, vaak erg gastvrij. Ik voel me er altijd thuis als ik er weer ben.

*Ik zou nog gaan dit jaar, maar ben zo stom geweest om met SkyEurope te boeken*
Fucking kut voor je man... Wij zaten afgelopen zomer ook nog in de stress door al die negatieve berichten. Gelukkig ging alles nog wel. Krijg je nog geld terug ofzo?
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  maandag 14 september 2009 @ 00:57:26 #257
2506 Trevor
louder louder marching powder
pi_72719916
Ik hoop het, we proberen het geld terug te krijgen via een verzekering van de creditcardmaatschappij. Gaat denk ik wel lukken. Nu een alternatief zoeken, vanaf Eindhoven kan je vrij goedkoop met Wizz (?) Air. Jammer, vond het altijd prettig vliegen met Sky.

Als je een accomodatie zoekt, google eens op Maes House. Waren we vorig jaar met een groep vrienden, was een erg schoon, ruim, net appartement in een rustige buurt, niet heel ver van Wenseclas. Bij binnenkomst rook het naar vers gebakken brood. Goedkoop ook, en de dame die het verhuurt spreekt vloeiend Nederlands

Het meest goedkoop slaap je in Strahov en Podoli (ik geloof rond de 5 euro). Strahov is een soort studentencomplex opgedeeld in Blocks, en zit naast dat enorme stadion op de heuvel. In- en uitchecken gaat nog op de Oostblokmanier, met allemaal formulieren en papiertjes en onzin. Podoli ben ik tevredener over, maar verwacht geen hotel. Is geloof ik een oud militaire kazerne of school ofzo, daar lijkt het iig op. Zit vlakbij een metrostation. Maar verwacht van beiden niet het meest schone en luxe
pi_72729341
Wat eventueel nog een optie kan zijn met de nachttrein naar Praag. Gaat een paar keer per week rechtstreeks vanaf Amsterdam/Utrecht/Arnhem naar Praag. Ik was dolblij dat ik niet bij Sky had geboekt maar tickets had voor de trein, is me heel erg goed bevallen!
Het Czech Inn hostel is trouwens een meer dan prima aanrader! Zowel voor de dorms als privé-kamers.
pi_72736089
quote:
Op maandag 14 september 2009 00:31 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet echt vergelijkbaar.

Noem dan de ('nieuwe' maar ondertussen ook al oude) Joodse begraafplaats die daarachter ligt - of de oude Joodse begraafplaats aan de voet van de toren.
Het is niet helemaal hetzelfde, nee. Maar als je 12 euro wilt betalen voor het Joodse kerkhof (waar zelfs bordjes staan dat je 50,- Kc moet betalen als je een foto wilt maken ) waar je binnen 5 minuten overheen loopt, kan je ook niet zo goed naar Olsanske gaan. Indrukwekkende graven en mausolea, en bovendien ook erg oud. Ik geloof dat dat kerkhof ook uit de 16e eeuw stamt (ook Joods) toen de kerkhoven in het centrum te vol lagen en een risico werden voor de volksgezondheid.
Olsanske is ook echt enorm. Ik loop er elke dag langs onderweg naar het werk. Dat kleine begraafplaatsje onder de toren vond ik niet zo interessant.

Wat wel leuk is ook even te bekijken, is het Karelsbrug museum. Het is best klein, maar je kan daar wel wat te weten komen over de constructie van de brug. Ook zijn er wat oude fundamenten te zien. Het zit gelijk naast de brug, als je vanit het centrum komt. je kan daar ook een boottochtje boeken. Dat is ook wel leuk om te doen, al vaar je niet echt ver. Je krijgt dan uitleg over de gebouwen langs de kant, en over de twee bruggen die waartussen je je bevindt.
  maandag 14 september 2009 @ 18:38:09 #260
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72736569
quote:
Op maandag 20 april 2009 11:47 schreef Xebber het volgende:

[..]

Maar het kan inderdaad goedkoper, biertje van 0,33l was in 't hotel 47 CZK, omgerekend 1,75 euro.
'normaal' is in Praag toch minder dan 30 kronen voor een halve liter? In diverse barretjes in het centrum zelfs 24 betaald.

's avonds is Praag trouwens een parodie op zichzelf. Alle zwarte Tsjechen zijn ineens proppers??? Wat is dat voor ongepaste grap?
pi_72736852
quote:
Op maandag 14 september 2009 18:38 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

'normaal' is in Praag toch minder dan 30 kronen voor een halve liter? In diverse barretjes in het centrum zelfs 24 betaald.

's avonds is Praag trouwens een parodie op zichzelf. Alle zwarte Tsjechen zijn ineens proppers??? Wat is dat voor ongepaste grap?
Overdag zijn het matrozen.

Maar goed, bier is idd in Praag meestal standaard 29/30 kronen, dus een euro voor een halve liter. Prima prijs.
I'm on my way just like everyday to get milk and kerosine.
  vrijdag 18 september 2009 @ 15:44:03 #262
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72877503
Wat je ook in praag mee maakt zijn veel zwervers die aan het bedelen waren.

1 Zwerver liep heel erg mank had een zelfgemaakte kruk en vroeg geld om een normale kruk te kopen.
Sommige mensen gaven hem wat andere liepen gewoon door gelukkig heb ik het laatste ook gedaan.

'S avonds zag ik de beste meneer weer bij het station aan het drinken met al zijn vrienden en hij liep dus totaal NIET MANK !
pi_72877642
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:44 schreef maickeltje het volgende:
Wat je ook in praag mee maakt zijn veel zwervers die aan het bedelen waren.

1 Zwerver liep heel erg mank had een zelfgemaakte kruk en vroeg geld om een normale kruk te kopen.
Sommige mensen gaven hem wat andere liepen gewoon door gelukkig heb ik het laatste ook gedaan.

'S avonds zag ik de beste meneer weer bij het station aan het drinken met al zijn vrienden en hij liep dus totaal NIET MANK !
wat een baas
pi_72877901
quote:
Op donderdag 10 september 2009 17:30 schreef maickeltje het volgende:

Ook ben ik nog in een bos geweest wat erg mooi was:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waar zat dat bos? Lijkt erg op een bos waar ik ben geweest. Ben toen nog op zo'n pilaar geklommen met een paar vrienden. Nouja geklommen, via de achterkant kon je ongeveer over een heuvel naar boven lopen .

Dat was trouwens bij Turnov, redelijk in het noorden in de buurt van Liberec.
  vrijdag 18 september 2009 @ 16:00:24 #265
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72878015
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:56 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Waar zat dat bos? Lijkt erg op een bos waar ik ben geweest. Ben toen nog op zo'n pilaar geklommen met een paar vrienden. Nouja geklommen, via de achterkant kon je ongeveer over een heuvel naar boven lopen .

Dat was trouwens bij Turnov, redelijk in het noorden in de buurt van Liberec.
Ik durf het je echt niet te zeggen waar dat bos precies was of hoe het ook al weer heette.
  vrijdag 18 september 2009 @ 16:00:52 #266
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72878028
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:48 schreef warezguy05 het volgende:

[..]

wat een baas
Inderdaad haha ze zaten gewoon lekker bier te drinken met de centen die hij had verdiend
pi_72886581
Ik heb in Praag nul proppers en nul zwervers gezien.
  vrijdag 18 september 2009 @ 21:02:19 #268
223489 Stuurloos
Vino Vidi Vici
pi_72888024
Slowaakse vrienden van me wonen in Praag, in de wijk Vinorady, net boven het museum aan het Wenceslasplein. Ik heb dus altijd een slaapplek. Ook woont mijn neef er.

Ik ben er al een keer of 3/4 geweest nu en elke keer nemen mn vrienden me mee op pad:

-Weekendje in een huisje in de bergen in Terchova, Slowakije. Auto huren kost in Praag ook geen drol. We hadden een Skoda voor 3 dagen met 3en (5,5 uur rijden naar Slowakije en ofcourse 5,5 uur terug) en waren de man geloof ik 60 euro kwijt incl. benzine en autohuur. Huur van het huisje was voor niks, een van de kennissen kon er dat weekend gratis in, want het was van haar baas. Chill dus. Beetje met skilift naar 1500 meter met 10 man en een rugzak vol bier.
-Een avond zijn we 1 uur buiten Praag naar Detenice geweest. Daar zit een of ander middeleeuws ingerichte schuur, waar een Middeleeuws themarestaurant (Pivovar Detenice - www.detenice.cz) gevestigd is. Voor de show, het eten (flinke broden vooraf en een berg vlees wat met handen gegeten moest worden) en de pullen bier (een stuk of 4) was ik iets meer dan 20 euro kwijt. In de show onder meer buikdanseressen op tafel die je er ook echt op trekken en je bent verplicht mee te swingen (natuurlijk was ik de pineut), mannen met trommels, vuurspuwers, dwergen en trommelaars. Op het eind van de avond werd er een 'heks' in een kooi gestopt en liet die persoon nu net bij onze groep horen haha. Daarna werd ze nog even op de pijnbank gelegd en ging de zweep erop.
Geweldige avond gehad!

Qua stappen ben ik alleen bij Harley's (rockcafé) geweest en bij Aloha (gezellige cocktailbar met 80's/90's muziek). De eerste keer in Praag belandde een vriend en ik bij The Beerfactory. Ofwel een tap op je tafel, een lege pul en zelf tappen! Om 02.00 uur werden we door brede heren in trainingspakken de deur gewezen. Tsjechische uitsmijters..

In februari maar weer eens die kant op!
Maar ik ben een man, wij zijn niet zo
  vrijdag 18 september 2009 @ 21:04:59 #269
223489 Stuurloos
Vino Vidi Vici
pi_72888117
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 20:23 schreef k_man het volgende:
Ik heb in Praag nul proppers en nul zwervers gezien.
Ik wel en ze zijn nog erger dan die in aan de Costa Brava. Hoevaak ik het woord 'cabaret' wel niet voorbij heb horen komen.
Maar ik ben een man, wij zijn niet zo
  vrijdag 18 september 2009 @ 21:39:24 #270
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_72889469
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 21:04 schreef Stuurloos het volgende:

[..]

Ik wel en ze zijn nog erger dan die in aan de Costa Brava. Hoevaak ik het woord 'cabaret' wel niet voorbij heb horen komen.
haha, inderdaad!
Vanuit ons hostel zag ik zelfs 'Cabaret Amsterdam', met mooie rooie verlichting...
pi_73043329
quote:
Op maandag 7 september 2009 22:49 schreef k_man het volgende:
Zo, ik ben weer terug en ik geloof dat de eindconclusie over Praag een positieve is.

De pro's:
- het is een mooie stad,
- over het algemeen redelijk betaalbaar (echter zeker niet spotgoedkoop),
- er is veel, veel meer te zien en doen dan waarvoor ik tijd had (en dan wat je zou denken als je dit topic leest).

De contra's:
- ik vond het op sommige plekken afschuwelijk druk en toeristisch (op enkele van de interessantse plekken echter, ontmoet je niemand),
- veel inboorlingen spreken slecht Engels
- sommige inboorlingen zijn nogal lomp (niet uit onvriendelijkheid, meer uit onbeholpenheid / algemene volksaard, denk ik).

Voorbeelden van dat laatste: de chauffeur van een busje die opeens de deur naast je dichtsmijt zonder van tevoren even te waarschuwen, of de ober die zonder een woord te zeggen ('bedankt, tot ziens') toekijkt als je de zaak verlaat.

Even kort de activiteiten;

vrijdag
- Eind van de middag aangekomen.
- TV-toren en de vlakbij gelegen kerk (met merkwaardige architectuur)

zaterdag
- Door de oude stad gewandeld, vanaf Municipal House tot Karelsbrug en v.v. met onderweg
--- Museum van Cubisme
--- 'Voorstelling' van de astronomische klok
--- Rondleiding door Municipal House
- Wenceslas Square en vlakbij het beeld van Wenceslas die op een dood paard zit

zondag
- Wandelen via enkele kubistische huizen, het zomerpaleis en het balspelhuis naar het kasteel
- Kasteel, inclusief de uitgebreide wisseling van de wacht om 12:00 en St Vitus kathedraal
- Villa Müller (Adolf Loos)
- Nog even terug naar de museumwinkel van het museum voor kubisme om een vaasje te kopen in de museumwinkel

maandag
- Dancing building
- Foto's maken in het (Art Nouveau) hotel
- Terugvliegen

Niet toegekomen aan o.a
- Joodse wijk en Joodse begraafplaats(en)
- Museum voor toegepaste kunst
- Mucha museum
- Loreta
- meer kubistische panden
- meer Art Nouveau panden
- villa Winternitz (Adolf Loos)
- Futura Gallery
- Expo 58 restaurant
- Veletrzni palace (museum voor moderne kunst)
- Baba Werkbund Siedlung
- Vysehrad
- beklimmen van een of meerdere torens in de binnenstad (old town house / powder gate / charles bridge gate)
- etc.
Ik ga as. vrijdag en ben zeer benieuwd naar wat de 'afschuwelijk toeristische plekken' precies zijn. Zodat ik die kan vermijden als het even kan.
pi_73043384
- Bij de astronomische klok, vooral op het hele uur
- De Karelsbrug
- Het kasteel bij het wisselen van de wacht, elk uur, maar met name om 12:00.
pi_73043567
Haha vooral die klok. Geweldig altijd om die hele horde toeristen te zien die na de voorstelling allemaal zo'n blik hebben van "was dit het nou?".
  zondag 8 november 2009 @ 14:59:40 #274
168255 J.Herrer
pi_74507232
Ik ben van plan om eind van de maand een weekendje Praag te doen (voor het eerst)

Hoe zit het met de prijzen daar? Ik heb het topic een beetje doorgelezen en weet nu wel dat het bier en andere drank goedkoop is
Maar hoe zit het met andere zaken? Kleding, sieraden, sigaretten, apparatuur etc?

En is het een beetje makkelijk om de weg door de stad te vinden voor een toerist? Spreken ze daar goed Engels?
One hundred percent independent, I'm the fucking boss
  zondag 8 november 2009 @ 16:58:23 #275
168255 J.Herrer
pi_74511230
Bedankt voor de tips allemaal

Nog 1 vraag, is er in het centrum (of in de buurt) een goedkoop hotel onder de 60/70 euro? Hostels in Oost europa vertrouw ik niet dus daar doe ik niet aan
One hundred percent independent, I'm the fucking boss
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')