FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto stottert bij gasgeven en heeft minder vermogen
hierissieweerwoensdag 29 augustus 2007 @ 16:40
Mijn Mazda 121 uit 1988 (op gas en benzine) heeft de laatste tijd las van stotteren bij gas geven, ook rijd hij minder snel weg en heeft minder vermogen. Ik moet nu echt in de 4 blijven rijden om de 80km aan te kunnen houden, in zijn 5 zakt hij dan weg. Als ik eenmaal op toeren ben bij de 2 boven de 25 km de 3 boven de 40 en de 4 boven de 70 dan gaat alles oke....
Wie weet raad?
Oosthoekwoensdag 29 augustus 2007 @ 16:44
Filter verstopt, brandstofpomp, ontsteking. Kan zoveel zijn.
#ANONIEMwoensdag 29 augustus 2007 @ 16:44
Cilinder kapot?
Oosthoekwoensdag 29 augustus 2007 @ 16:49
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 16:44 schreef Sloggi het volgende:
Cilinder kapot?
Dan denk ik eerder aan lekke kleppen. Is beiden vrij eenvoudig te testen dmv compressiemeting.
hierissieweerwoensdag 29 augustus 2007 @ 16:53
stationair loopt hij trouwens goed
tinoburgwoensdag 29 augustus 2007 @ 22:44
oliepijl gecontroleerd?
hierissieweerdonderdag 30 augustus 2007 @ 00:34
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 22:44 schreef tinoburg het volgende:
oliepijl gecontroleerd?
nee maar het lampje brand daar ok niet van, maar zal het morgen ochtend ff doen...
benenjerryijsdonderdag 30 augustus 2007 @ 09:01
Het is een kapotte bougiekabel...
Nnelisdonderdag 30 augustus 2007 @ 09:04
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 09:01 schreef benenjerryijs het volgende:
Het is een kapotte bougiekabel...
Dacht ik ook gelijk aan. DIe zou ik maar ff controleren.
HaerdenCdonderdag 30 augustus 2007 @ 10:45
ontsteking kan het zijn maar dan loopt hij in neutraal ook onstabiel normaal (meer geluid als ander), het klinkt meer als een foute verhouding van het mengsel, ik zou dus zeker de luchtfilter even checken en de brandstof filter. Het kan ook gewoon een vuile carburator zijn ... luchtfilter er af ... motor starten en dan in de carbu flinke scheut carbu reiniger spuiten (beetje bij beetje) als de carburator vuil is zal het toerental zakken ... dus dan stop je even met spuiten (het vuil wordt verbrand in de cylinder) als de carbu proper is zal het toerental stijgen bij het inspuiten aangezien er geen vuil meer is dat verbrand wordt en de reiniger is dan net als een extra benzine scheut.
invinedonderdag 30 augustus 2007 @ 11:12
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 00:34 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

nee maar het lampje brand daar ok niet van, maar zal het morgen ochtend ff doen...
NOOIT vertrouwen op een lampje nooit! een lampje kan ook kapot gaan. en soms brand hij ook niet maar zit je olie toch echt tegen het minimum aan ( eigen ervaring 2x)
Henk-Bdonderdag 30 augustus 2007 @ 11:22
Misschien zit je luchtfilter verstopt , heb ik ook weleens gehad.

Haal die er eens af en ga een rondje rijden, dan kun je ff kijken ofdat dat het is.
Herr.Flickdonderdag 30 augustus 2007 @ 13:07
bougie/bougiekabel kapot of een klep verbrand.

Vervuilde carburateur kan het niet zijn, want op gas doet de carburateur in feite niets, je gebruikt dan alleen maar de gasklep van de carburateur.
hierissieweerdonderdag 30 augustus 2007 @ 13:29
Net ff een stukje wezen rijden, op gas en benzine doet hij het zelfde. Als ik laag in de toeren/snelheid zit hoor je een soort gesis klinkt als: slit slit slit snel achter elkaar... Olie pijl is oke... ik denk dat ik maar naar de garage ga.
Herr.Flickdonderdag 30 augustus 2007 @ 13:37
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 13:29 schreef hierissieweer het volgende:
Net ff een stukje wezen rijden, op gas en benzine doet hij het zelfde. Als ik laag in de toeren/snelheid zit hoor je een soort gesis klinkt als: slit slit slit snel achter elkaar... Olie pijl is oke... ik denk dat ik maar naar de garage ga.
Ik denk dat je een verbrande klep hebt, dan kun je je auto wel afschrijven....
Pederdonderdag 30 augustus 2007 @ 13:40
Misschien water in de cylinders..?!
Heb ik wel bij mijn Polo'tje Coupe...

Stottert 's ochtends als een gek (alleen bij gasgeven)
En als ie warm is is het gestotter weer verdwenen...

Heb iets gehoord over het spuiten van een coating over je cylinders en bougies
(Ik doe het zelf niet, laat een maat (monteur) het misschien eens proberen..)
Iig succes!!!!
hierissieweerdonderdag 30 augustus 2007 @ 13:41
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 13:37 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Ik denk dat je een verbrande klep hebt, dan kun je je auto wel afschrijven....
Ben ik ook bang voor ja

Overigens kan ik er dan nog wel mee rijden of is er dan kans op grote ongelukken?
Herr.Flickdonderdag 30 augustus 2007 @ 13:52
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 13:41 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Ben ik ook bang voor ja

Overigens kan ik er dan nog wel mee rijden of is er dan kans op grote ongelukken?
Is een kwestie van tijd dat je auto je gewoon laat staan, al dan niet met een kapotte/opgebalzen motor met evt uitlopende olie en de daaruit vloeiende opruimkosten...
hierissieweerdonderdag 30 augustus 2007 @ 15:29
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 13:52 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Is een kwestie van tijd dat je auto je gewoon laat staan, al dan niet met een kapotte/opgebalzen motor met evt uitlopende olie en de daaruit vloeiende opruimkosten...
Toen ik vanmiddag naar de garage reed, had hij nergens last van... Maar desondanks ingeruild voor een opel corsa op diesel..
Herr.Flickdonderdag 30 augustus 2007 @ 16:09
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 15:29 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Toen ik vanmiddag naar de garage reed, had hij nergens last van... Maar desondanks ingeruild voor een opel corsa op diesel..
Da's vlug zaken doen met jou!

Nou, hopelijk heb je hier ook een leuke wagen aan!
hierissieweerdonderdag 30 augustus 2007 @ 17:03
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:09 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Da's vlug zaken doen met jou!

Nou, hopelijk heb je hier ook een leuke wagen aan!
Mag het hopen ja is namelijk iets boven mijn budget.
Maar ag, heb nu een goede auto moet er elke dag 70km mee rijden dus...