Van alle FOTters met een studioset, heeft bijna iedereen volgens mij een Falcon Eyes set in de studio staan. Van PKfotografie weet ik dat hij de FE set er uit doet, omdat hij ge-upgrade is naar nog professioneler spulquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:35 schreef chris89 het volgende:
Na eindelijk besloten te hebben een klein studio flitssetje te kopen moet ik alweer een besluit nemen, namelijk welk flitssetje.
Zelf zat ik te kijken naar Falcon Eyes setjes, met name de ss-200f. Niet duur en zit al het nodige wel bij. Maar ik heb nergens reviews of gebruikerservaringen kunnen terugvinden.
Is er iemand hier op FOK! die een FE flitsset gebruik die een klein oordeel kan geven deze setjes?
Bij voorbaat dank![]()
Uhmmmquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 13:02 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik heb een FE-setje en ben een stuk minder tevreden. Vooropgesteld, de flitsers doen het prima, en het bedieningsgemak is okay. Waarom dan toch minder tevreden? Ten eerste vanwege het gebrek aan robuustheid. De statieven zakken na een tijdje door, ik heb al een keer een stelknop met de hand kapot gedraaid en een softbox uitgescheurd. Toegegeven, ik ga niet zachtzinnig met mijn spullen om, maar ik vind dat dat soort dingen er zijn om te gebruiken. De tweede reden is dat je niet veel mogelijkheden hebt om te upgraden. Zie ook het verhaal van HMII dat PKFototgrafie zijn setje wegdoet omdat ie over stapt naar wat beters. Wat beters heeft FE zelf niet, en compatibel is het natuurlijk allemaal niet.
Een kennis van mij heeft een starterskitje van Elinchrome. Nauwelijks duurder dan FE-spul en vergelijkbare kwaliteit. Maar met het enorme voordeel dat je lampje voor lampje, statiefje voor statiefje kunt upgraden als je ooit beter wilt hebben.
Als ik die twee dingen geweten had toen ik mijn flitsset kocht, had ik geen FE gekocht. Jij weet ze nu wel. Vind je die dingen geen probleem, koop dan gerust FE. Zoals ik zie, de lampen zelf zijn prima. Bijkomend voordeel is dat de extra aan te schaffen hulpstukken (een beauty dish bijv) veel minder prijzig zijn dan bij andere merken.
Dat maakt idd heel veel uit. Ik schiet graag op locatie en heb bovendien thuis geen ruimte om de boel uitgeklapt te laten staan. Ik sjouw er dus veel mee en klap de boel vaak in en uit, en dat slijt harder dan af en toe eens een metertje verschuiven. Mijn statieven zijn ook nog niet echt kapot of zo, maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om zonder schroevendraaier naar een shoot te gaan.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 14:54 schreef HMaster-II het volgende:
Qua omgang ben ik natuurlijk wat andere met m'n set. Ik heb het in de studio staan en niet mee naar buiten genomen.. Daarom ook geen mening die ik kan geven over de statieven..
Waar de FE's en ook andere goedkope flitsers ideaal voor zijn is voor gebruik bijvoorbeeld een snoot, of om een achtergrond uit te lichten. Instellicht doet er dan minder toe en het is best aangenaam als je bedenkt dat een kleine FE inclusief een snoot net zoveel kost als alleen een snoot voor een echte krachtpatser (waarvan je vervolgens het instellicht niet kan gebruiken omdat je snoot dan een oventje wordt)quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 15:12 schreef Vliegvrager het volgende:
Het probleem waar je tegenaan zult lopen is dat de softbox van merk X dan weer niet op lamp Y past, en zo voor alle accessoires. Dat betekent dus ofwel accessoires dubbel kopen, ofwel een verlies aan flexibiliteit. Is best mee te leven natuurlijk.
Ik heb het verschil nog niet gemerkt. Een studioflitser is trouwens bijzonder goed elektrisch beveiligd, de energie die op de condensatoren zit is meer dan voldoende voor een familiedrama van formaat. Alles zit dus fraai afgeschermd en bij ophanden zijnde rottigheid springt de zekering van je flitser eerder dan die in je meterkast.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 15:37 schreef chris89 het volgende:
Allerlaatste vraagje:
Is het belangrijk om de flitsers op een geaard stopcontact aan te sluiten? Mijn pc is niet geaard en als ik mijn camera aansluit krijg ik schokken van hier tot neotokyo. Tot nu toe nog geen probleem geweest behalve voor de gebruiker, maar die flitsers zitten wat langer in het stopcontact dan de camera, dus maakt dat veel uit?
Dan doe je het verkeerd, die 3,5mm-jack gaat in de flitser, aan het andere end zit een 3mm stekker die weliswaar PC heet maar die aanduiding komt uit de tijd dat computers nog iets was van slimme mensen achter domme terminalsquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 16:03 schreef chris89 het volgende:
Haha, zo'n kabeltje past wel leuk in een geluidspoort
quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 16:44 schreef chris89 het volgende:
Om hem toch in de pc te krijgen ligt hier een adapterkabeltje naast menormaal voor de andere kant bedoelt, maar het zal wel werken denk ik.
Ow is fotoSG een goede zaak?
Ik heb nog over, kan je nagaanquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 17:33 schreef Vliegvrager het volgende:
wat heb jij een hoop woorden nodig om 'ja 'te zeggen
wij hebben nu multiblitz , en dat vind ik fijner dan de FE ..quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 14:54 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
UhmmmPKfotografie heeft een hele studio-inrichting overgenomen van een gestopte fotograaf/fotwinkel... Hij heeft de hele inventaris daar overgenomen, dus ook alle studiolampen en spullen. Daarom heeft hij zijn andere apperatuur weggedaan..
Qua omgang ben ik natuurlijk wat andere met m'n set. Ik heb het in de studio staan en niet mee naar buiten genomen.. Daarom ook geen mening die ik kan geven over de statieven..
Ik denk dat dat wel meevalt, de specs van de SS zullen anders zijn, maar de kwaliteit van FE is de kwaliteit van FE. En goede kans dat er exact dezelfde statieven bijzitten.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 20:26 schreef PKfotografie het volgende:
maar vlieg, hm2 en ik kunnen dus denk ik niet iets zinnigs zeggen over die flitsers,
Dat traploze, het heeft wel watquote:Op donderdag 30 augustus 2007 21:13 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik heb btw idd de DE-250, die heeft 4 standen.
traploos vind ik makkelijker omdat je dan minder snel met je diafragma en sluitertijd moet gaan "klooien"quote:Op donderdag 30 augustus 2007 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat traploze, het heeft wel watOp mijn Godard mono's zit het ook.
De praktijk is echter dat je in alle trappeloosheid het vermogen halveert of verdubbelt. Klikstanden zijn dus helemaal geen schande.
Op zich is bij digitaal een klein afwijkertje nog niet zo'n drama, daarbij is op de meeste camera's het diafragma op de derde stop nauwkeurig in te stellen.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 22:44 schreef prupke het volgende:
[..]
traploos vind ik makkelijker omdat je dan minder snel met je diafragma en sluitertijd moet gaan "klooien"
Zeker bij studioflitsers geldt dat alles went, en de meeste kleine studioflitsers hebben tegenwoordig min of meer een overkill aan luxe, nog niet eens zo erg lang geleden kon ie met wat geluk op een 'half' en soms een 'kwart' en dat was het dan wel zo ongeveer (en als het op middenformaat-film ging had je eigenlijk graag een stand 'dubbel' gehad om je diafragma ergens voorbij de 8 te krijgen)quote:ik denk ook dat het gewenning is aan de spullen die je gebruikt
sluitertijd blijf ik af in de studio, de flitsers bepalen hoe lang er licht op de sensor valt. Langer belichten is zinloos, korter leidt tot een gedeeltelijk zwarte foto. Diafragma moet je toch regelmatig mee klooien, omdat je niet elk shot je model of object op dezelfde plek hebt staan. Overigens ben ik vrij lui en stel mn cam per lichtopsttelling 1x goed in, kleine afwijkingen doe ik wel in de nabewerking.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 22:44 schreef prupke het volgende:
[..]
traploos vind ik makkelijker omdat je dan minder snel met je diafragma en sluitertijd moet gaan "klooien"
* prupke dat dus een uitkomst vind omdat ze daar nog steeds niet zo goed mee over weg kan
Mijn flitsers zijn wel traploos verplaatsbaar. Als ik hele subtiele dingen wil doen met de verhoudingen van het licht, ga ik liever schuiven dan regelen.quote:en dat heb je dus bij klikstanden wel
en wat ouwe sok zegt : dus helemaal geen schande
Zekerquote:ik denk ook dat het gewenning is aan de spullen die je gebruikt
Dat werkt niet bij daglicht, dan ziet de slave-unit het flitsje niet. been there, done that, got the underexposed picsquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 10:49 schreef Ouwesok het volgende:
Goedkopere RFtriggers laten het inderdaad wel eens afweten(en duurdere trouwens ook), en daar zijn ze de enige niet mee. Ik heb al wel eens met een haperende IR-trigger van Broncolor staan te hannesen die net zoveel kostte als een compleet FE-flitssetje.
Zelfs de normale onststeekkabels zijn notoire storingsbronnen, zeker wanneer je die met kunstgrepen(adapterschoentjes en ander duivelstuig) aan je camera moet bevestigen.
Let in het kader van leerzaam en vermakelijk eens op als je bij een vakfotograaf in de studio komt wat voor tape-constructies je vaak ziet op en rond de studioflitsers
Wanneer je een normale reportageflitser(Speedlite o.i.d.) hebt is de handigste manier van ontsteken om die flitser in zijn manualstand op 1/128 van zijn output te zetten, of nog minder als ie dat toelaat. Hij geeft dan zo'n klein piepflitsje dat ie aan je eigenlijke opname hoegenaamd niet meedoet, maar ruim voldoende om je slave-units te activeren zelfs wanneer je in een wat grotere ruimte werkt.
Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel heel veel user-reviews gelezen omdat ik ooit van plan geweest ben ze aan te schaffen. Ik ben destijds tot de conclusie gekomen dat je kunt kiezen tussen matige kwaliteit en idiote prijzen. Dus ik werk alleen op locatie waar ze 220 hebben, en met een paar goede verlengsnoeren kom je een heel end. (tot aan de waterlijn bijvoorbeeld)quote:Op donderdag 30 augustus 2007 18:48 schreef chris89 het volgende:
Wat is jullie ervaring met van die battery packs voor flitsers?
ik heb anders niet zoveel problemen met mijn generator hoor. Ja het is natuurlijk anders dan een constante toevoer van 220, maar op locatie voldoet ie toch echt primaquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 11:13 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel heel veel user-reviews gelezen omdat ik ooit van plan geweest ben ze aan te schaffen. Ik ben destijds tot de conclusie gekomen dat je kunt kiezen tussen matige kwaliteit en idiote prijzen. Dus ik werk alleen op locatie waar ze 220 hebben, en met een paar goede verlengsnoeren kom je een heel end. (tot aan de waterlijn bijvoorbeeld)
edit: ws kun je ze ook wel ergens huren. Niet gewoon een generator huren, die schijnt de piekspanning niet aan te kunnen (of andersom, ik ben niet zo technisch).
Dat valt met kleine monoheads allemaal wel mee, die trekken niet van die gigantische piekstromen waardoor je ze overal kunt gebruiken. De FE's lijken met niet zo fijnbesnaard dat ze niet met kleine wisselingen in de voedingsspanning om zouden kunnen gaan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 11:13 schreef Vliegvrager het volgende:
Niet gewoon een generator huren, die schijnt de piekspanning niet aan te kunnen (of andersom, ik ben niet zo technisch).
quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 17:18 schreef Ouwesok het volgende:
Ik zou die dingen even ergens anders hosten. D't heb weer eens iemand huidtinten naar Imageshack zitten sturen en nou zijn we veroordeeld tot een indruk van hoe sharapova het in bed schijnt te doen
quote:Op woensdag 12 september 2007 18:53 schreef chris89 het volgende:
Een mobiele unit is wel coolheb er inmiddels ook eentje mogen gebruiken. Het is echt een wonder hoe je dag in nacht kunt veranderen met goede instellingen
Het nadeel is wel dat je een nieuw setje nodig hebt, want monolights (mocht je die hebben) kunnen niet zomaar op een accu. (of weet iemand accu's waarbij dat wel kan? )
En dat huur je dus gewoon bij de Boels, Borent, whateverquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 11:23 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik heb anders niet zoveel problemen met mijn generator hoor. Ja het is natuurlijk anders dan een constante toevoer van 220, maar op locatie voldoet ie toch echt prima
quote:Op donderdag 20 september 2007 16:29 schreef chris89 het volgende:
Na enkele weken bezit ben ik toch beperkt door het sync kabeltje (dat, en ik krijg schokken van de camera en al het metaal dat eraan vast zit, en dat is nogal veel).
Dus ik vroeg mij af of er ook mensen waren die RF triggers gebruiken die NIET van pocketwizard zijn? Bijvoorbeeld de Falcon Eyes RF triggers, en dergelijke.
alvast thnx.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |