In de Feedbacktopic van TTK is het idee ontstaan om een boeken top samen te stellen. Uiteraard gebeurt dit door de lezers, die hun persoonlijke lijst van favorieten kunnen posten.
Ik heb me opgeofferd om de Fok! Boeken Top te organiseren. Ik heb hier zelf natuurlijk ook wel mijn ideeën over, maar het lijkt me handig om, voordat we beginnen met stemmen, eerst even te inventariseren of andere mensen nog goede ingevingen hebben
![]()
.
Hieronder heb ik puntsgewijs mijn voorstel maar even geplaatst. Wel zo handig als men wat heeft om op te schieten, nietwaar
![]()
. Het lijkt me in ieder geval wel handig om het zo simpel mogelijk te houden
![]()
.
DaMart's voorstel om op te schieten nee, niet om snel te zijn
Grof geschut is overigens wel toegestaan ![]()
1. Ik denk dat een boeken top 50 haalbaar is, mits e.e.a. goed gepromoot kan worden op bijvoorbeeld de FP.
2a. Iedereen kan een top 10 van zijn favoriete boeken posten in een daarvoor bestemde topic.
2b. De puntenverdeling zou er dan bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:
# 1 - 15 pt, # 2 - 12 pt, # 3 - 10 pt, # 4 - 8 pt, # 5 - 6 pt en vervolgens telkens een punt minder tot 1 punt voor # 10.
3. Het moet gaan om lectuur of literatuur, dus geen strips of puur wetenschappelijke werken. Fictie of non-fictie maakt uiteraard niet uit. Bij onduidelijkheid of een boek mee kan dingen, beslist de organisatie in overleg met de moderators van TTK.
4. Bij het posten van de top 10, wordt de titel vermeld, in combinatie met de naam van de auteur en zijn nationaliteit.
5. Bij een boek van een buitenlandse auteur, wordt bij voorkeur de titel van de Nederlandse vertaling genoemd, zo mogelijk in combinatie met de originele titel. In de uiteindelijke top (50) lijst wordt geen onderscheid gemaakt tussen de originele versies en eventuele vertalingen.
6. Vanaf 1 september (a.s. zaterdag) kan er gestemd worden, voor een periode van bijvoorbeeld 14 dagen, zodat iedereen rustig kan nadenken over zijn top 10 en er op Fok! wat ruchtbaarheid aan kan worden gegeven.
Tot zover mijn eerste suggesties hiervoor, dus ik zou zeggen: brand (bij voorkeur voor 1 sept, zie punt 6
![]()
) los met opmerkingen, vragen of suggesties
![]()
.