quote:
AH ruziet met Coca-Cola
Door JEROEN SCHUTIJSER
ZAANDAM - Albert Heijn verkoopt voorlopig geen anderhalve literflessen Coca-Cola en Fanta Orange. De supermarktketen ligt overhoop met frisdrankgigant Coca-Cola over de prijzen.
Coca-Cola heeft vóór de zomer al aangekondigd de prijzen te verhogen met tussen de drie en acht procent. Sindsdien wordt hierover, ook met AH, onderhandeld. De twee kunnen het tot op heden echter niet eens worden.
Volgens AH zijn de wensen van Coca-Cola ‘extreem’. ,,Zeker als zo’n verhoging wordt doorgevoerd zonder aanwijsbare reden of uitleg,’’ zegt Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn.
,,In onze supermarkten kosten de anderhalve literflessen nu 1,22 euro. Als we de inkoopprijs gaan betalen die Coca-Cola van ons wil hebben, dan moet die prijs zeker naar 1,35 euro. Dat is de prijs waarvoor Coca-Cola en Fanta bij concurrenten als Jumbo, Dirk van den Broek en C1000 in de supermarkt liggen. Wij zijn dat zeker niet van plan.’
Volgens Hellendoorn wil AH dagelijkse boodschappen betaalbaar houden. ,,En 1,35 euro vinden wij niet betaalbaar.’’ AH spreekt niet van een boycot van Coca-Cola. ,,Andere verpakkingen blijven we verkopen.’’
Volgens de frisdrankproducent is AH intussen de enige super die niet akkoord gaat met de gewenste prijsverhoging. ,,Nagenoeg alle ketens hebben de hogere inkoopprijs vertaald in een hogere consumentenprijs,’’ zegt Guido van Alphen van Coca-Cola.
Volgens hem ziet AH de meerwaarde van het merk Coca-Cola niet. ,,Wij vinden dat de nieuwe prijs past bij het A-merk Coca-Cola. Gezien de reactie van de andere supers is dit een gerechtvaardigde aanpassing.’’ De anderhalve literfles is de populairste verpakking van Coca-Cola bij de consument. ,,Jammer dat AH de consument nu de kans ontneemt te kiezen. De klant is nu aangewezen op bijvoorbeeld de halve liter pet-fles of blikjes. Of op een andere supermarkt.’’
Nu de supermarktoorlog voorbij is proberen A-merken weer wat verloren terrein terug te halen. Zij moesten de afgelopen jaren noodgedwongen genoegen nemen met veel lagere winstmarges en er gingen honderden banen verloren.
wat moet die kut albert heyn nou, met hun centen gemierenneuk....
ik zie steeds meer produkten van a merken vervangen worden door hun eigen merk.....en die a merken zie ik dan nergens meer in de schappen liggen....komen ze dalijk met hun eigen merk cola ....
kut ah