Och in OOstenrijk is dat best leuk nog hoorquote:
Solden ligt in Scandinavië?quote:Op donderdag 30 augustus 2007 09:38 schreef Jodelaar het volgende:
regio solden krijgt vanaf zaterdag boven 1800/2200 meter al sneeuw
quote:
Het begint al!!quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 18:40 schreef Fredo55 het volgende:
De eerste echte sneeuw is gevallen in Fins Lapland.
[afbeelding]
![]()
Ik geloof dat je nu naar Rusland moetquote:Op zaterdag 1 september 2007 17:42 schreef Againzender het volgende:
De winter van 1979 staat mij nog het meest als 'echte' winter, vooral door de enorme hoeveelheid sneeuw. Hoewel, ik was toen nogal klein, dus dan lijkt het al gauw veel
In 1997 vanuit Amsletveen over de Amstel naar onze stamkroeg aan de Lijnbaansgracht geschaatst, dat was geweldig![]()
Geef mij maar een lekkere koude winter, met leuke polar lows
Toen was ik -11 jaar helaas.quote:Op zaterdag 1 september 2007 17:42 schreef Againzender het volgende:
De winter van 1979 staat mij nog het meest als 'echte' winter, vooral door de enorme hoeveelheid sneeuw. Hoewel, ik was toen nogal klein, dus dan lijkt het al gauw veel
In 1997 vanuit Amsletveen over de Amstel naar onze stamkroeg aan de Lijnbaansgracht geschaatst, dat was geweldig![]()
Geef mij maar een lekkere koude winter, met leuke polar lows
quote:Op maandag 27 augustus 2007 18:48 schreef DarkElf het volgende:
maareuh, jullie lopen te hard van stapel.
eerst komt de herfst!de heerlijke geuren van de herfst, de eerste kou in de lucht, boswandelingen maken, de mooie kleuren van de bladeren....
[afbeelding]
nee hoor, het wordt een lange herfstperiode tot aan mei 2008, daarna begint gelijk de kwakkelzomerquote:Op woensdag 5 september 2007 17:25 schreef Fredo55 het volgende:
[afbeelding]
Rijpvorming op een dak in Terwolde,ik denk dat de zomer is afgelopen.![]()
We duiken een korte herfstperiode in,en in december sneeuw.![]()
Hangt af van waar je zit, in december is het geen garantie in het zuiden van Canada.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:02 schreef Snowsquall het volgende:
Ik neem geen risico dit jaar........ik ga in december 4 weekjes winter vieren in Canada
eindelijk eens een(fatsoenlijke) witte kerst meemaken.
Grtz
ssssstquote:Op woensdag 5 september 2007 23:17 schreef Againzender het volgende:
[..]
nee hoor, het wordt een lange herfstperiode tot aan mei 2008, daarna begint gelijk de kwakkelzomer
Ja ik weet het, dit jaar begon het in februari pas voor het eerst te winteren. Toen ik er in maart was heb ik nog net een klein staartje vd winter meegepiktquote:Op donderdag 6 september 2007 00:06 schreef popolon het volgende:
[..]
Hangt af van waar je zit, in december is het geen garantie in het zuiden van Canada.
Januari en februari zijn de echte wintermaanden.
quote:Op donderdag 6 september 2007 13:37 schreef Demarest het volgende:
Actuele situatie in Fieberbrunn (Duitsland) - 800 meter boven zeeniveau slechts.
[afbeelding]
Bronquote:Winter 2007/2008 wordt warmer dan gemiddeld
De Engelse weerdienst heeft aan de hand van de NAO-parameters, haar eerste voorzichtige winterverwachting gegeven. Deze verwachting is een indicatie.
Voor de komende winter wordt een winter verwacht die minder zacht is dan de afgelopen winter. De hoeveelheid neerslag zal op normaal niveau liggen. De winter lijkt wel warmer dan gemiddeld te worden.
De winterverwachting is gebaseerd op de NAO. Is deze positief zoals afgelopen winter, dan overheerst de westelijke stroming. Is deze negatief, dan is de westelijk stroming zwakker en kan koude uit het noordoosten ons eerder bereiken. Voor komende winter is een NAO van -0,34 berekend.
De afgelopen winter bedroeg de NAO ruim +1. De NAO zelf wordt berekend aan de hand van de zeewatertemperaturen zoals die in mei aan het oppervlak waren en de verwachting van het geopotentiele hoogte op 500 hPa. De Engelse weerdienst zegt zelf dat dit een eerste indicatie is. Uit het verleden bleek dat deze methode bij 66 procent van de winters klopte. In september komt ze met een gedetailleerde winterverwachting.
quote:Verwachtingen voor de komende seizoenen
Het KNMI maakt zelf geen seizoensverwachtingen. Hieronder vindt u een lijstje met links naar de verwachtingen van een aantal instituten die dat wel doen en een korte samenvatting van die verwachtingen.
opgesteld 17 september 2007
Voor de herfst gaat de modellen uit van La Niña: kouder water dan normaal langs de evenaar van de Stille Oceaan. De onzekerheid wordt nu snel minder, en de verwachting liggen allemaal rond de één graad kouder dan normaal, met een onzekerheidsmarge die loopt van 3/4 graad (vrij zwak, eens in de 6 jaar) tot 1,5°C (een vrij sterke La Niña, zoals die eens in de 30 jaar voorkomt).
Standaardeffecten van La Niña die de modellen ook voorspellen zijn meer regen in de Filippijnen en langs de noordkust van Zuid-Amerika, en minder regen in het noordwesten van Mexico. Vreemd genoeg geven de modellen geen voorspelling voor een later begin van de regens in Indonesië, terwijl dat vaak met La Niña samengaat. Waarschijnlijk komt dit door het relatief koele zeewater rond Indonesië, wat meer regen tegengaat. Op grond van de nog steeds warme Indische Oceaan wordt ook verwacht dat de korte regens in Oktober-November in Oost-Afrika sterker uitvallen dan normaal.
La Niña zorgt meestal voor wat meer orkanen in het Caribische gebied en de Golf van Mexico, en veel minder orkanen op het midden ven de Stille Oceaan.Het European Centre for Medium-Range Weather Forecasts maakt op experimentele basis seizoensverwachtingen tot zes maanden vooruit met een gekoppeld oceaan-atmosfeer ensemble. De drie-maands gemiddelde temperatuur, neerslag en luchtdruk zijn beschikbaar voor de (sub)tropen. Het UK Met Office maken seizoensverwachtingen voor de hele wereld en een paar specifieke gebieden. Het Climate Prediction Center geeft seizoensverwachtingen tot 12 maanden vooruit voor de Verenigde Staten op basis van statistische modellen en een ensemble atmosfeermodellen met een El Niño model. Het International Research Institute voor klimaatvoorspellingen combineert produkten van diverse centra en maakt verwachtingen beschikbaar voor de gehele wereld, inclusief Europa, tot zes maanden vooruit.
Toekomstperspectief
Seizoensverwachtingen zijn het stadium van beukennootjes tellen ontgroeid. In grote delen van de wereld, vooral de tropen en in mindere mate Noord- en Zuid-Amerika, zijn zinvolle (kans)verwachtingen mogelijk. Het Nederlandse weer is lastiger te voorspellen op de termijn van een tot zes maanden. Er wordt veel onderzoek gedaan naar seizoensverwachtingen (o.a. op het KNMI), en gecombineerd met steeds betere (satelliet)waarnemingen en snellere computers valt te verwachten dat seizoensverwachtingen de volgende jaren betrouwbaarder zullen worden. De grilligheid van het weer zal er echter altijd voor zorgen dat er grote onzekerheden blijven.
Kijk.. en dat is dus precies waarom Jeffrey de Rooy eens wat ingetoomd moet wordenquote:
Ik zit ook tussen de Great Lakes in.quote:Op vrijdag 7 september 2007 01:12 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Ja ik weet het, dit jaar begon het in februari pas voor het eerst te winteren. Toen ik er in maart was heb ik nog net een klein staartje vd winter meegepikt![]()
Maar ze hebben ook wel eens vanaf eind oktober sneeuw gehad daar dus het kan alle kanten op....
btw Ik ben daar in de Kitchener-Waterloo regio Precies tussen de great lakes in![]()
Grtz
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |