Hmm, daar snap ik geen hout van.quote:Op zondag 26 augustus 2007 16:01 schreef __Saviour__ het volgende:
Daar kun je een mooi model mee maken met bijv. Modellus
Dat is een programma om natuurkundige modellen mee te maken
Willekeurig googlevoorbeeldje:
[afbeelding]
quote:Op zondag 26 augustus 2007 16:48 schreef Gobo het volgende:
knup er een heeeeeeeeel lang touw aan.... meten is weten, fuck de berekeningen
Je vergeet dan wel even dat de ballon minder hoog komt door het gewicht van het touw. Ooit 10km vliegertouw gewogen?quote:Op zondag 26 augustus 2007 16:48 schreef Gobo het volgende:
knup er een heeeeeeeeel lang touw aan.... meten is weten, fuck de berekeningen
visdraad?quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:07 schreef TR08 het volgende:
[..]
Je vergeet dan wel even dat de ballon minder hoog komt door het gewicht van het touw. Ooit 10km vliegertouw gewogen?![]()
hmm, daarbij zet de ballon niet uit naar mate die hoger komt ?quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:19 schreef Curri het volgende:
ook 10km visdraad is best zwaar
Ik denk dat je een ballon met een doorsnede van min. 2.48m nodig hebt, touw niet meegerekend...
Wil je touw er ook nog bij wegen, dan zit je al snel aan een ballon met doorsneden van min. 3.50 te denken neem ik aan
Zo'n simpele oplossing is natuurlijk wel een goede.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:06 schreef Schonedal het volgende:
Je neemt gewoon een zo groot mogelijke ballon
Het toestel dat er aan hangt meet de hoogte, op de gewenste hoogte knipt de sluiter en laat je de ballon leeglopen.
Ga je dan ook naar oost Siberie om hem even op te halen?
Ware het niet dat de druk me minstens zo belangrijker lijkt voor de maximale hoogte dan de lekke ballon; na 1 kilometer is de luchtdruk al met zo'n 100 hPa (10%) gezakt.quote:Op zondag 26 augustus 2007 18:03 schreef Haushofer het volgende: Dan moet je nog ff weten hoeveel Helium er ontsnapt uit je ballon enzo, en als ie heel hoog komt moet je verschillende luchtlagen in je berekening meenemen
Hoe kom jij op 10km? Neem je bij je elastische ballon ook mee dat naarmate hij uitrekt de helium tov de omringende lucht meer gecomprimeerd wordt?quote:Op maandag 27 augustus 2007 01:04 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
-verhaal-
Als we daar een beetje mee schmieren en de invloed van de afnemende temperatuur op de dichtheid van helium verwaarlozen, kom je zo'n beetje uit op een kilometer of 10. Da's dus een stuk lager dan je gewenste 30: Dat kan je lijkt me niet halen met een heliumballon.
Waar hij op doelde was w.s. het vullen: als je dan je ballon laat groeien, neemt de dichtheid van helium toe. En je moet dus weten wat de kracht is die de ballon op het gas uitoefent.quote:Op maandag 27 augustus 2007 09:52 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik vergeet mijn fysica, geloof ik. Naar mate de kamer groter wordt, neemt de dichtheid van het helium toe, zeg je dat nou? Leg eens uit?
Ik weet dat ik natte vinger bezig ben geweest, maar volgens mij is je evenwichtshoogte gewoon het moment dat de dichtheid binnen en buiten de ballon gelijk is. En het volume van de ballon is hier vrijwel uitsluitend afhankelijk van de luchtdruk, volgens mij.
In termen van Archimedes: Zoek de hoogte waar de dichtheid van lucht dusdanig is dat de opwaartse kracht geleverd door de verplaatste lucht gelijk is aan de zwaartekracht werkend op de ballon.
Het gaat om het verschil in dichtheid van de helium in de ballon en de lucht erbuiten.quote:Op maandag 27 augustus 2007 09:52 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik vergeet mijn fysica, geloof ik. Naar mate de kamer groter wordt, neemt de dichtheid van het helium toe, zeg je dat nou? Leg eens uit? -knip-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |